Joko olette aloittaneet KUOLINSIIVOUKSEN?
Luin Hesarista että tämä on konmaritusta kovempi trendi eli täyttä av-mamma-kamaa. Joko olette aloittaneet?
Kommentit (851)
Olen lykännyt testamentin tekemistä, koska minun kohdallani, koska
1. se on monimutkainen
2. maksaa (liikaa)
3. on ikävä muistutus ikävistä asioista
Eli testamentti on edelleen tekemättä.
Sen sijaan sain tehtyä listausta tileistäni, omistuksistani ja osakekirjojen sijainneista, firman asioista jne, mikäli jotain sattuisi. Pitäisi vielä muotoilla se loppuun niin voisi antaa sen jollekin, jottei tarvitse miettiä, milloin joku löytäisi sen tuolta lipastonlaatikosta.
Vierailija kirjoitti:
1. se on monimutkainen
2. maksaa (liikaa)
Sen sijaan sain tehtyä listausta tileistäni, omistuksistani ja osakekirjojen sijainneista, firman asioista jne, mikäli jotain sattuisi. Pitäisi vielä muotoilla se loppuun niin voisi antaa sen jollekin, jottei tarvitse miettiä, milloin joku löytäisi sen tuolta lipastonlaatikosta.
https://sopimustieto.fi/sopimuskone-hakemisto/kORlkZ-testamentti_yleine…
https://www.yhteishyva.fi/arjen-apu/testamentti--teko-ohjeet/0572443
Kyllä sen testamentin voi itsekin tehdä, ihan ilmaiseksi, netistä löytyy ohjeet kaikkeen.
Ja kyllä se on hyväkin muistaa että kuolee joskus, ei tule tuhlattua sitten niin paljon turhuuksiin tätä yhtä lyhyttä elämää joka jokaiselle meistä on suotu.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä järkevää hyvissä ajoin vaihtaa asuntoa pienempään ja siinä samalla luopua liiasta/tarpeettomasta. Kun lapset muuttaa kotoa ois viimeistään aika aloittaa uusi elämänvaihe pienemmässä kodissa.
On väärin että koulujen, leikkipuistojen jne läheisyydessä asuu eläkeläisiä jopa vanhuksia isoissa omakotitaloissa kun taas lapsiperheet joutuu asumaan kauempana.
Usein ehtii mennä huonoon kuntoon nuo talot kun ei jakseta enää huolehtia kiinteistöstä, mutta silti ei raaskita muuttaa. Kaikki tilat täynnä tavaraa mitä ei enää tarvitse, monesti aikuisten lasten huoneet samassa kuosissa kuin olivat lasten vielä asuessa siellä. Kallistakin tuollainen jäänne.
Tämä on vähän kaksipiippuinen juttu. Toiset haluavat pitää isoa taloa, jotta kaukana asuvat lapset ja ehkä lapsenlapset voivat vierailla. Vierailut kuitenkin usein ajan kanssa ja lastenlastenkin kasvaessa vähenevät ja sitten ei osata enää siitä isosta talosta luopua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. se on monimutkainen
2. maksaa (liikaa)
https://sopimustieto.fi/sopimuskone-hakemisto/kORlkZ-testamentti_yleine…
https://www.yhteishyva.fi/arjen-apu/testamentti--teko-ohjeet/0572443
Kyllä sen testamentin voi itsekin tehdä, ihan ilmaiseksi, netistä löytyy ohjeet kaikkeen.
Ja kyllä se on hyväkin muistaa että kuolee joskus, ei tule tuhlattua sitten niin paljon turhuuksiin tätä yhtä lyhyttä elämää joka jokaiselle meistä on suotu.
Haluan sinne legaatteja ja varmuuden, mitä tapahtuu jos saaja kieltäytyy ja muutenkin on mietittävä sanamuodot tarkkaan ja jos perillinen kieltäytyy, voiko nimetä jo valmiiksi varalle toisen jne.
Testamenttia ei kannata antaa "jonkun haltuun" vaan pankkiin.
Vierailija kirjoitti:
Testamenttia ei kannata antaa "jonkun haltuun" vaan pankkiin.
Pankkiinhan pääsee vain virallinen perillinen. Kun omaisuutta on satoja tuhansia ja kaikki testamentattu toisaalle, on olemassa mahdollisuus, että testamentti "katoaa". Siksi se on parempi antaa "jonkun haltuun".
Mitä jo slaagi tulee dil*oa käyttäessäsi?
Vierailija kirjoitti:
Mitä jo slaagi tulee dil*oa käyttäessäsi?
Siinä ois perikunnalle puheenaihetta hautajaisiin.
Mä olen miettinyt, miksi minimalismi, konmaritus ja tämä kuolinsiivous niin kovasti tuntuvat raivostuttavan joitain ihmisiä. Asia, joka on kaikille vapaaehtoinen ja joka ei ole keneltäkään pois. Ja ei, muiden ihmisten ei tarvitse säilyttää "perinnetavaraa" vain koska sinusta sellaista pitäisi säilyttää tuleville sukupolville.
Olen tullut siihen tulokseen, että ihmisiä ärsyttää ainakin parista eri syystä
- asia osuu ja uppoaa johonkin mikä itsellä on ongelmana tai pielessä
- tuntuu pahalta, kun muut eivät arvostakaan "hienoja tavararöykkiöitä" ja "pieniä ihanuuksia" joita on hillonnut kaappeihin ja vinteille
- on kummallista hyväksyä, että sinulle status tarkoittaa isoja taloja ja paljon tavaroita, ja joku toinen haluaakin pienen asunnon ja erittäin vähän tavaraa
- kuolinsiivouksen osalta se ärsyttää jo etukäteen niitä uteliaita sukulaisia, jotka nauttivat eniten perinnönjaossa siitä, että pääsevät vihdoinkin tonkimaan sen kuolleen ihmisen tavaroita! Kyllä, näitä ihmisiä on ja sinäkin tiedät sen. Voi sitä onnea kun saa lukea Pirkko-tädin päiväkirjaa, hihii. Ja selvittää paljonkin Erkki-vainaa siirsti tililtä sille hunsvotille. Aijai, tällaiset sukkahousut oli Irmeli-serkulla! Ja nyt nämä sukulaiset siivoavatkin turhat tavarat ja nolot jutut pois, eikä ole mitään tongittavaa!
Kaiken aikaa käynnissä. Kun olen muuttanut vuosien aikana kahteen otteeseen pienempään asuntoon on luonnollista, että joutavaa tavaraa lähtee pois.
Olen luopunut mm kirjoista, joita oli parhaimmillaan seinällinen. Nyt enää noin 20-30 ja kaikki runokirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen pitäisi mielestäni tehdä kuolinsiivous eli järjestää paperinsa, hävittää turhat, siivota kotinsa ja tehdä sukulaisia varten kansio, jossa on tieto tarvittavista asioista. Esimerkiksi laskuista ja tilauksista, tileistä, tallelokeroista, Facebookin sulkemisesta ja hautaustoiveesta.
Minun tuhkani nakataan tuuleen.
Asun yksin, joten kokosin kansion vuosia sitten, kun olin menossa vaaralliseen leikkaukseen.
Eikös tuohon tuhkan sirotteluun ole olemassa jotain sääntöjä?
On tietenkin. Haluaisin, että minun tuhkani ripotellaan karkkiosaston lattialle, mutta ei tietenkään lähelle irtokarkkeja, koska sellainen olisi epäsiistiä.
Minä haluaisin tulla ripotelluksi kirjastoon, se on aina ollut kuin toinen koti.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen miettinyt, miksi minimalismi, konmaritus ja tämä kuolinsiivous niin kovasti tuntuvat raivostuttavan joitain ihmisiä. Asia, joka on kaikille vapaaehtoinen ja joka ei ole keneltäkään pois. Ja ei, muiden ihmisten ei tarvitse säilyttää "perinnetavaraa" vain koska sinusta sellaista pitäisi säilyttää tuleville sukupolville.
- tuntuu pahalta, kun muut eivät arvostakaan "hienoja tavararöykkiöitä" ja "pieniä ihanuuksia" joita on hillonnut kaappeihin ja vinteille
- on kummallista hyväksyä, että sinulle status tarkoittaa isoja taloja ja paljon tavaroita, ja joku toinen haluaakin pienen asunnon ja erittäin vähän tavaraa
- kuolinsiivouksen osalta se ärsyttää jo etukäteen niitä uteliaita sukulaisia, jotka nauttivat eniten perinnönjaossa siitä, että pääsevät vihdoinkin tonkimaan sen kuolleen ihmisen tavaroita! Kyllä, näitä ihmisiä on ja sinäkin tiedät sen. Voi sitä onnea kun saa lukea Pirkko-tädin päiväkirjaa, hihii. Ja selvittää paljonkin Erkki-vainaa siirsti tililtä sille hunsvotille. Aijai, tällaiset sukkahousut oli Irmeli-serkulla! Ja nyt nämä sukulaiset siivoavatkin turhat tavarat ja nolot jutut pois, eikä ole mitään tongittavaa!
Mä veikkaisin, että eniten ärsytystä luo kirkastuneen hehkutus. Nähtävissä etenkin KonMarin, fittneksen ja agilityn puitteissa. Kaikki on vaan sitä ja kaikkien muidenkin pitäisi.
Olen muuten selaillut sukulaisen päiväkirjaa ja kirjeitä menneisyydessä. Voin kertoa ettei niitä kauaa jaksa sivullinen lukea. Varsinkaan, jos pitää siivota valtavaa tavarakasaa kuoleman jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä veikkaisin, että eniten ärsytystä luo kirkastuneen hehkutus. Nähtävissä etenkin KonMarin, fittneksen ja agilityn puitteissa. Kaikki on vaan sitä ja kaikkien muidenkin pitäisi.
Olen muuten selaillut sukulaisen päiväkirjaa ja kirjeitä menneisyydessä. Voin kertoa ettei niitä kauaa jaksa sivullinen lukea. Varsinkaan, jos pitää siivota valtavaa tavarakasaa kuoleman jälkeen.
Voi olla sekin, mutta kun jo sellainen ihan hiljaisesti näitä oppeja noudattava herättää raivoa niin silloin on kyse muusta. Se ei ole hehkutusta jos vaikka kertoo, että ei halua muuttaa isompaan asuntoon tai ei halua shoppailla tai ostaa uusia vaatteita.
Onko sinun mielestäsi oikein lukea kuolleen päiväkirjaa ja kirjeitä? Minun mielestäni ei. Oli tylsää tai ei. Ja tylsäähän se taviksen elämä yleensä on. Samanlaista kaikilla.
Äitini on nyt 80, asuu vanhassa talossa maaseudulla (lähimpään kauppaan noin 12 km matkaa) ja hänen talonsa on todella täynnä tavaraa. Ja joka kerta kun siellä käyn, hän esittelee iloisena taas jotain mitä on kirpparilta ostanut. Useimmat näistä "löydöistä" ovat minusta aivan kauheita. Mutta ostakoon jos se hänelle iloa tuottaa. Aina välillä yrittää minulle tyrkyttää mitä milloinkin tavaraa "kun tämä sopisi sinne teille niin hyvin". Kieltäydyn järjestään ystävällisesti mutta jämäkästi.
En halua edes ajatella millainen jobi tuon siivoaminen sitten aikanaan on. Tai itse asiassa olen jo ajattelut ja tehnyt päätöksen. Talo on niin vanha ja huonokuntoinen että sitä ei satavarmasti kukaan halua ostaa. Ei edes kesämökiksi, koska uimapaikalle on useita kilometrejä. Joten olen päättänyt että jätän talon kertakaikkiaan silleen. Eli aivan kaiken tavaran sinne sisälle, ja lukitsen ovet. Koko paikassa ei ole yhtään tavaraa jonka haluaisin mukaani. Ainoa poikkeus jotkut vanhat kortit ja kirjeet, jotka ajattelin säästää tunnesyistä. Mutta muuten kaikki saa jäädä. Kai eläimet sen sitten pikkuhiljaa valtaavat.
Minä olen aloittanut oman hautani kaivamisen kotini lähellä olevan metsän laitaan ja tuon sieltä metsästä kotiin puuta, josta teen myöhemmin itselleni arkun. Tavaroitani poltan, heitän roskiin tai lahjoitan pois että kaikki olisi mahdollisimman valmista kun kuolen teidän vainonne vuoksi.
Sais nyt edes tämän elinsiivouksen tehtyä....
Mun mielestä kuolinsiivousta voisi kutsua aika monen nuoremman kohdalla muuttosiivoukseksi. Nykyisin joutuu ja kannattaisikin muuttaa työn perässä melko usein. Kaikki sukulaiseni jotka ovat muuttaneet viime vuosina ovat kertoneet, miten paljon joka muuton yhteydessä löytyy roinaa josta pitää päästä eroon. Ja silloin on jo kiire, kun pitäisi saada kamat kasaan.
Kannatti tehdä tämä turhan roinan raivaus, nyt olen niin heikossa kunnossa etten jaksa kuin pakolliset askareet.
Olen. Olen juuri siivoamassa nyt 13weenä, itteeni hautaani...
Aprilliii syö sillii, juo kuravettä päälle!
Mielikuva... naur! :D
🇺🇦🇮🇱