Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko intiaanipäähineen pitäminen siis oikeasti väärin?

Vierailija
13.10.2017 |

Paheksuisitteko meitä vanhempina jos lapsemme laittaisi esim. kerhon naamiaisiin sellaisen?

Kommentit (700)

Vierailija
161/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt lähtisi mitään raivareita vetämään jos jonkun päässä sellaisen näkisin, mutta itse harkitsisin asiaa.

Tosiaan kuten on mainittu niin päähineen saa suorittamalla tiettyjä urotekoja, palvelemalla yhteisöä jne. Itselle tulee väkisinkin mieleen, että jos joku ottaisi Mannerheim-ristin, tekisi "seksikäs Mannerheim-ristin ritari" asun johon kuuluisi pikkuruiset bikinit, joku lärpäke peffan päälle jossa lukisi "Suomi + Neuvostoliitto = <3" ja risti väärin käytettynä, väärässä paikassa ja sitä ansaitsematta, niin kyllä useamman suomalaisenkin mieli pahoittuisi.

Toihan olisi just hauska läppä. Kuka järjissään oleva ihminen tuosta vääntäisi jotain loukkaantumista?

Vierailija
162/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitten aasien mielestä kaikki mikä ei ole laitonta, on ok. Varsinkin jos se minusta itsestäni on ihanan ihqua! 

Mun mielestä Suomen media ei kirjoitele näistä jutuista siinä määrin, että intiaanien näkökulma tulisi täällä selväksi. Ei voi pelkästään suomalaista syyttää tietämättömyydestä silloin kuin asioista ei tiedoteta. Eivät kaikki aktiivisesti lue ukomaista mediaa saati intiaanijärjestöjen sivuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelunaihe tullut USA:sta "pienellä" viiveellä Suomeen 😂

Tämä keskustelu antaa kuvan suomalaisista Pohjolan redneckeinä. Sisäsiittoista kansaa, joka ei välitä miten loukkaavat muita ihmisryhmiä. Vaikka vähemmistöryhmät ovat itse selvästi sanoneet, että heidän perinneasujensa käyttö naamiaisasuina on loukkaavaa, jaksavat suomalaiset edelleen väittää, että näiden karrikatyyristen asujen käyttäminen huvittelumielessä pitäisi vain ottaa "kunnianosoituksena".

Vierailija
164/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Intiaanipäähineen pitäminen on valkonaamalla on yhtä paheksuttavaa kun jos afrikkalaislapsella on Adidaksen t-paita.

Eli ei lainkaan. 

Kertaisitko vielä lähdetietojen perusteella adidas-paidan syntyhistorian ja käyttötarkoituksen, sekä intiaanipäähineen syntyhistorian ja käyttötarkoituksen. 5 sivun essee huomiseksi, kiitos.

Vierailija
165/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt voimme olla ikuisesti vihaisia Etelä-Korealaisille, katsokaa millaisena suomalaiset heidän mainoksissaan kuvataan!

Järkyttävää, pöyrisytyttävää ja anteeksiantamatonta!

Joko Niinistö on lähestynyt Etelä-Korean johtoa asian tiimoilta?

Venäläis-norjalainen kotitonttu?

Vierailija
166/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulkia nyt vaan ei voi omia. Kaikki sulkapäähineet ei viittaa mihinkään tiettyyn intiaaniheimoon, kyllähän heilläkin on heimosta riippuen erilaisia päähineitä mitkä ovat ihan eri asia keskenään. Ihan typerää että vaan koska on valkoihoinen ei saa päähinettätehdä sulista.

Vierailija
167/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsena kerättiin maasta pudonneita linnunsulkia ja pisteltiin niitä aaltopahvisuikaleeseen ja pantiin päähän.  Eipä arvattu, mikä rikos tehtiin.

No tarviiko sun olla hautaan asti tietämätön ja tyhmä? "Koska ennenkin olen ollut tietämätön asioista, niin aion olla sitä ikuisesti."

Jokainen saa tehdä sulkapäähineen, omanlaisensa. Eivät intiaanit omista sulkia eivätkä päähineitä, mutta heidän päähinemallejaan ei kannata kopioida.

Vierailija
168/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö intiaanipäällikkö saa käyttää intialaista päähinettä enää?

Vierailija
169/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelunaihe tullut USA:sta "pienellä" viiveellä Suomeen 😂

Tämä keskustelu antaa kuvan suomalaisista Pohjolan redneckeinä. Sisäsiittoista kansaa, joka ei välitä miten loukkaavat muita ihmisryhmiä. Vaikka vähemmistöryhmät ovat itse selvästi sanoneet, että heidän perinneasujensa käyttö naamiaisasuina on loukkaavaa, jaksavat suomalaiset edelleen väittää, että näiden karrikatyyristen asujen käyttäminen huvittelumielessä pitäisi vain ottaa "kunnianosoituksena".

Voi tätä hyvesignaloinnin tuuheutta! Saatko edes henkeä vedettyä tuolta omalta erinomaisuudeltasi?

Vierailija
170/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako enää käyttää sanontaa että "sainpa nyt sulan hattuun ansiosta x"?

Vierailija
171/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua valkoisena länkkärinä loukkaa se, että afrikassa pukeudutaan farkkuihin.

No sieltä lännestä ne on kyllä Suomeenki tullu,eikä mitään meiän perinteisiä vaatteita oo.

Pistä kuule rohdinpaita ylle ja patalakki päähäs vaan, siin on sulle ja tyydy siihen.

Vierailija
172/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tämä on hyvin yksinkertainen asia. Jos intiaani sanoo, että päähineiden käyttö naamiaistarkoituksessa on loukkaavaa, se on loukkaavaa.

Eipä ole näkynyt intiaaneja, vain omassa erinomaisuudessaan rypeviä puolestaloukkaantujia, henkisiä r*nkkareita.

Ei se ole puolestaloukkaantumista vaan puolustamista. Monet intiaanit ovat antaneet julkisuudessa kannanottoja ja puhuneet siitä kuinka he kokevat päähinäiden käytön loukkaavana. Miksen minä saisi puolustaa heitä ja kertoa näille päähinäiden käyttäjille että se on loukkaavaa?

Saathan sinä sen tehdä, jos haluat vaikuttaa hyvesignaloivalta myötäloukkaantujalta. Tee kaikin mokomin niin, mutta hyväksy se, että sinun näkemyksistä saa olla piittaamatta.

Onko seuraava skenaario myös puolestaloukkaantumista?

Maija on ottanut permanentin. Kärkkäästä puhetyylistään tunnettu Jaana puhkeaa nauruun Maijan uuden kampauksen nähtyään. Jaanan mielestä Maija näyttää naurettavalta puudelilta. Maijaa harmittaa. Vierestä seurannut Kirsi sanoo Jaanalle, että nyt jotain rajaa tuohon suorapuheisuuteen, etkö nähnyt kuinka Maija loukkaantui puheistasi? Jaana naurahtaa ja sanoo että sellainen hän nyt vain on, sanoo asioita suoraan. Kirsi suuttuu Jaanan idioottimaisesta käyttäytymisestä, vaikka Kirsi ei itse pilkankohteena ollutkaan. Hän kuitenkin kokee velvollisuudekseen puolustaa Maijaa.

Vierailija
173/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Intiaanipäähineen pitäminen on valkonaamalla on yhtä paheksuttavaa kun jos afrikkalaislapsella on Adidaksen t-paita.

Eli ei lainkaan. 

Kertaisitko vielä lähdetietojen perusteella adidas-paidan syntyhistorian ja käyttötarkoituksen, sekä intiaanipäähineen syntyhistorian ja käyttötarkoituksen. 5 sivun essee huomiseksi, kiitos.

Oasitpa olla ylimielinen väärinajattelevalle. Mahdoit kokea olevasi nokkela.

Vierailija
174/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tätä hyvesignaloinnin tuuheutta! Saatko edes henkeä vedettyä tuolta omalta erinomaisuudeltasi?

Joku on oppinut uuden sanan.

Vierailija
175/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ne Delawaren suomalaiset olleet ihan hyvää pataa niiden paikallisten intiaanien kanssa rinnan asuessaan ja heidän joukossaankin siellä 'Uuden Ruotsin' siirtokunnassa joskus silloin  1600-1700 luvuilla kun heitä sinne Ruotsin kruunun toimesta sinne asutettiin . Puhuttiin 'finntiaaneista' ja heitähän oli siellä vielä paljon myöhemminkin (ja heidän jälkeläisiäänhän taitaa olla siellä vieläkin)...

Vierailija
176/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä tahansa etnisen ryhmän edustaminen loukkaavasti oikeaa sitä ryhmää vastaan mikä edustaa oikeasti sitä etnistä ryhmää mitä loukataan on tuomittavaa ja rasistista. Jos tälläisiin asioihin ei ole selitystä tai yritetään muuttaa tälläisellä solvaamisella jotain etnistä ryhmää niin se tietää sotaa. Syyllinen on se ketä sen on aloittanut ja syyttömät voittavat sodan. Minä sanon että kamelinpaska ja eurooppa ovat syyllisiä eurooppalaisella kamelinpaska kytköksillä mitä piiloitellaan suomessa.

Sota rikollinen queen elizabeth2 on antanut heille myös paljon valtuuksia.

Vierailija
177/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat sitä välttämättä käyttää, niin käytä kotona omassa rauhassasi. Älä laita festareille. Olet jo kasvanut lapsuus intiaaniseikkailujen ohi.

Vierailija
178/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tämä on hyvin yksinkertainen asia. Jos intiaani sanoo, että päähineiden käyttö naamiaistarkoituksessa on loukkaavaa, se on loukkaavaa.

Eipä ole näkynyt intiaaneja, vain omassa erinomaisuudessaan rypeviä puolestaloukkaantujia, henkisiä r*nkkareita.

Ei se ole puolestaloukkaantumista vaan puolustamista. Monet intiaanit ovat antaneet julkisuudessa kannanottoja ja puhuneet siitä kuinka he kokevat päähinäiden käytön loukkaavana. Miksen minä saisi puolustaa heitä ja kertoa näille päähinäiden käyttäjille että se on loukkaavaa?

Saathan sinä sen tehdä, jos haluat vaikuttaa hyvesignaloivalta myötäloukkaantujalta. Tee kaikin mokomin niin, mutta hyväksy se, että sinun näkemyksistä saa olla piittaamatta.

Onko seuraava skenaario myös puolestaloukkaantumista?

Maija on ottanut permanentin. Kärkkäästä puhetyylistään tunnettu Jaana puhkeaa nauruun Maijan uuden kampauksen nähtyään. Jaanan mielestä Maija näyttää naurettavalta puudelilta. Maijaa harmittaa. Vierestä seurannut Kirsi sanoo Jaanalle, että nyt jotain rajaa tuohon suorapuheisuuteen, etkö nähnyt kuinka Maija loukkaantui puheistasi? Jaana naurahtaa ja sanoo että sellainen hän nyt vain on, sanoo asioita suoraan. Kirsi suuttuu Jaanan idioottimaisesta käyttäytymisestä, vaikka Kirsi ei itse pilkankohteena ollutkaan. Hän kuitenkin kokee velvollisuudekseen puolustaa Maijaa.

Onko tässä nyt tarkoitus aloittaa sellainen keskustelupalstoilla ilmenevä "minä keksin esimerkkejä, ja itse määrittelemieni kriteerien perusteella tyrmään kaikki vastaväitteesi" -leikki? En minä näe sellaiseen tarpeelliseski ryhtyä, niitä on jo nähty riittämiin kaikenlaisten jankuttajien puolelta.

Sen verran kuitenkin sanon, että totta kai on asioita joista saa loukaantua ja totta kai on järkevää itse rajata mistä loukkaantumisista kannattaa välittää. Siihen ei pidä mennä, että ottaa jokaisen loukkaantujan tosissaan koska se rajoittaa liikaa omaa elämää.

Palatakseni intiaaneihin, jos Maija on vetänyt itselleen violetin mohikaanin, niin saa kaikin mokomin loukkaantua viistosti hymyileville, mutta itse en välittäisi Maijan loukkaantumisista isompaa stressiä itselleni ottaa enkä ottaisi myöskään Kirsin roolia tarinassasi.

Vierailija
179/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan täällä joku tavallinen  -nen nimennyt tyttärensäkin Cheyenneksi. Eikös se ole jonkun natiiviheimon nimi siellä 'vanhassa lännessä' ?

Vierailija
180/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat sitä välttämättä käyttää, niin käytä kotona omassa rauhassasi. Älä laita festareille. Olet jo kasvanut lapsuus intiaaniseikkailujen ohi.

Kiva, että aina löytyy teitä joilla on vankat näkemykset mitä muut saavat tehdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi