Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko intiaanipäähineen pitäminen siis oikeasti väärin?

Vierailija
13.10.2017 |

Paheksuisitteko meitä vanhempina jos lapsemme laittaisi esim. kerhon naamiaisiin sellaisen?

Kommentit (700)

Vierailija
181/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös intiaanit alistettu ja tapettiin aikoinaan maahanmuuttajien toimesta.  

Itseasiassa miltei kaikissa maissa maahanmuuttajat ovat alistaneet alkuperäisväestön.

Miettikääpä sitä, mutta älkää vaan ottako opiksenne.  

Siirtolaisten mukanaan tuomat taudit, kuten isorokko tappoivat heitä kaikista eniten. Saimme mekin tosin heiltä tippurin.

182/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa kovin moni intiaani edes tiesi pikkukaupungin missikisoista jossain tuolla kaukana. Ketään ei loukattu, paitsi tietenkin näitä puolestaloukkaantujia, jotka loukkaantuivat intiaanien puolesta, koska intiaaneilla ei ollut mahdollisuutta tiedon puutteen vuoksi loukkaantua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tätä hyvesignaloinnin tuuheutta! Saatko edes henkeä vedettyä tuolta omalta erinomaisuudeltasi?

Joku on oppinut uuden sanan.

Joo, se on oma käännökseni englannin kielen virtue signalingista, joka näppärästi kuvaa tuota "paremmin ajattelevien" käytöstä. Paremmin suomenkielinen käännös olisi varmaan hyveviestiminen, ehkä sitäkin voisi yrittää lanseerata. Tuo on niin oikeaan osuva kuvaus kyseisestä käyttäytymisestä, että sen soisi saapuvan suomen kieleenkin.

Ideanahan tuossa on sellainen myötäpaheksuminen/myötäloukkaantuminen, jonka trkoituksena on viestiä kuulijoille kuinka hyveellinen ja oikein ajatteleva minä oikein olenkaan.

Vierailija
184/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa miltei kaikissa maissa maahanmuuttajat ovat alistaneet alkuperäisväestön.

Montako intiaanisotiin osallistunutta suomalaista historiasta tiedät ? Eivätköhän ne suurimmaksi osaksi menneet sinne vasta kun oli säännöllistä matkustajalaivaliikennettä, niillä 'valtamerihöyryillä' joskus 1890-luvulta lähtien New Yorkiin ,Ellis islandin kautta siirtolaisiksi viettämään lähinnä urbaania elämää ja päätyivät johonkin piioiksi, kaivosmiehiksi ja teollisuustöihin. Intiaanisotiahan kävi lähinnä silloinen armeija ja etunenässä tietysti se legendaarinen  ratsuväki.

Vierailija
185/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa heidän kanssaan käytiin vaihtokauppaa ja elettiin suhteellisen rauhallisesti yhteiselossa.

Suuri määrä intiaaneja kyllä kuoli eurooppalaisten mukanaan tuomiin tauteihin, joihin heillä ei ollut vastustuskykyä. Vastalahjaksi Eurooppaan tosin levisi kuppa, joka riehui useita vuosisatoja eurooppalaisten keskuudessa.

Vierailija
186/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt lähtisi mitään raivareita vetämään jos jonkun päässä sellaisen näkisin, mutta itse harkitsisin asiaa.

Tosiaan kuten on mainittu niin päähineen saa suorittamalla tiettyjä urotekoja, palvelemalla yhteisöä jne. Itselle tulee väkisinkin mieleen, että jos joku ottaisi Mannerheim-ristin, tekisi "seksikäs Mannerheim-ristin ritari" asun johon kuuluisi pikkuruiset bikinit, joku lärpäke peffan päälle jossa lukisi "Suomi + Neuvostoliitto = <3" ja risti väärin käytettynä, väärässä paikassa ja sitä ansaitsematta, niin kyllä useamman suomalaisenkin mieli pahoittuisi.

Toihan olisi just hauska läppä. Kuka järjissään oleva ihminen tuosta vääntäisi jotain loukkaantumista?

Kovin moni niistä, jotka nyt kovasti huutelevat ammattimaisista mielensäpahoittajista ja siitä, miten mitään ei saa sanoa ja joka asiasta leimataan rasistiksi, nostivat melkoisen äläkän taannoin Mannerheimiä käsittelevästä nukkeanimaatiosta. Varsinkin perussuomalaisten kannattajien piirissä  sananvapaus-tosikko-öhööhö-mantraa hoetaan oikein urakalla, mutta muistaako kukaan, millaisen metelin he nostivat Kirkko ja kaupunki -lehdessä taannoin olleesta Paskaa joulua -pilakuvasta?

Vierailija
187/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen henk.koht. muutamia Amerikan intiaaneja. Eipä tulis heille mieleen kieltää lapsilta inkkariasuja.

Amerikan intiaaneilla ei ole yhtä yhteistä mielipidettä vaan osa on kovinkin radikalisoituneita ja tekevät työtä järjestöissä sen puolesta, että kaikenlainen natiivien hyväksikäyttö loppuisi. Osaa taas ei haittaa. Tavallaan, kun intiaaneja palkataan maskotiksi, näyttelijöiksi jne. niin palkattavalle se on ok, mutta naapurinatiivi vetää herneen nenään kun joku suostuu rahasta siihen hommaan. Yksinkertaista vastausta ei ole.

Puolestaloukkaantuja juurikin alistaa esimerkiksi intiaanin oman hyvähyväkampanjointinsa maskotiksi itsekkäistä syistä.

Tässä on koko jupakan pointti. Puolestaloukkaantujan älyllinen kapasiteetti ei vain riitä "empatia"vyöryn alta sitä käsittämään, eikä sitäkään kuinka naurettavalta vaahdotessaan näyttää ja kuulostaa. Ja on.

Hmm. Oliko täällä eilen Ukkolan puolesta vaahdonnut ja hänen "kunniallista" toimintaansa kiihkeästi puolustanut palstailijakin puolestaloukkaantuja?

Vierailija
188/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapista, mutta suomalainen. Minulla ei tulisi mieleenkään pukeutua saamen pukuun.

Heinäkengät eli karvatossut eli nutukhat voin jalkoihini laittaa, mutten tietoisesti halua loukata toisten kulttuuria. Minä olen lappIlainen, saamelaiset ovat lappAlaisia.

Heidän vaatteensa ei ole pelkkiä vaatteita. Vaatteet kertovat ihmisestä. Ne kertovat varallisuuden, sen mistä on kotoisin, arvon heimossa. Neljän tuulenhattu on miehille, naisilla on erilainen. Eri paikkakunnilla erillaiset puvut. Sitten on kolttasaamelaiset, joilla on Venäjän tyyliset puvut.

Intiaanipäähine kertoo myös paljon näistä. Intiaanit ovat pyytäneet, ettei näitä halvenneta ja aseteta naurunalaisiksi, sillä ne eivät heille ole vitsi.

Vierailija
189/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko teistä OK, jos joku ei-suomalainen talloisi Suomen lipun mielenosoituksessa? Tai laulaisi Maamme-laulua muutetuilla sanoilla, jotka sisältäisivät vessahuumoria? Tai sanoisi, että suomen kieli on rumaa mongerrusta ja koko maan saisi liittää Venäjään?

PiF:iläiset ja anarkistit ja äärivasenkätiset tekevät tuota joka itsenäisyyspäivä. Kukaan ei korviaan lotkauta, mitä nyt poliisi hieman korville vetelee, punkkinilkit tekevät vain itsensä naurettaviksi. Et muuten lotkauta sinäkään vaikka tasapuolisuuden ja älyllisen rehellisyyden nimissä pitäisi. Miksi loukkaannut valikoivasti?

Ai ei kukaan korviaan lotkauta? Mitä nyt joka ikisessä nettifoorumissa huudetaan poliisia ja oikeuslaitosta apuun, syytetään mediaa puolueellisesta uutisoinnista ja vaaditaan punikkeja ladon taakse riviin. Olet todennäköisesti itsekin täällä vaahdonnut asiasta. Taitaa olla hieman valikoiva muisti? Vai onko kyseessä se kuuluisa Ihan Eri Asia?

Vierailija
190/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parkatakki loukkaa entisaikojen kalastajia,sitäkään ei saa käyttää,mutta alastikkaan ei voi olla loukkaamatta amatsonin löytymätöntä heimoa.

Miten tässä ammattiloukkaantujien maailmassa pitäisi olla tai puhua ?

ainoa fakta on että kaikesta jotkut osaa ja haluaa loukkaantua, sen kummempia tavoitteita hakematta.

omasta kokemuksesta sanoisin että he haluavat loukkaantua että saisivat ääntään esille edes jotenkin. vaikkei ketään edes kiinnosta.

Vierailija
191/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jaksa edes äimistellä enää tätä teidän tyhmyyttänne. Jos joku asia on jollekin pyhä, niin teistä on ok, että joku jolle se ei ole pyhä, voi tehdä siitä pilaa? Te olette varmaan niitä, joille on normaalia polttaa Raamattuja julkisesti, kun sehän on vain harmitonta pilaa. Pukeudutte saamelaisasuun ja lähdette juopottelemaan, nunnukanunnukalailaalaa! Teidän mielestänne varmaan toisten kiusaaminen on vain kevyttä huumoria, eikös juu! Läskit ja rillipäät älkööt vaivautuko. 

Sinun linjasi ongelma on, että niitä "jokuja" on sellaiset seitsemän ja puoli miljardia. Niillä "jokuilla" on itse kullakin useampia pyhiksi kokemiaan asioita. Pyhiä asioita on vähintäänkin miljardeja. Jos rupean jokaista pyhää asiaa kohtelemaan siten kuten sen pyhäksi kokeva joku itse kohtelee, niin elämästä tulee hyvin varovaista ja rajoittunutta.

Sen vuoksi on järkevämpää ja elämää helpottavaa antaa itse kunkin pitää pyhänä mitä pitääkin ja kunnioittaa pyhinä vain itse sellaisiksi kokemiaan asioita. Muut asiat, kuten sulkapäähineet, epäjumalanpatsaat ja koraanit ovat vain elottomia esineitä, joita ei ole syytä kohdella sen kummemmin erillisesti tai pyhästi.

Tähän linjaan tietysti kuuluu se, että ymmärtää toistenkin käyttäytyvän noin eikä siitä kuulu loukkaantua kun se osuu itseen. Kokeile sinäkin, huomaat että tuo painava myötäloukkaantumisen ja hyveviestimisen   taakka poistuu harteiltasi.

Hohhoh. Elämällä ihan normaalien ja hyvien käytöstapojen mukaisesti, ei kyllä ihan helpolla loukkaa ketään. Joillekin ne käytöstavat ovat tietysti vähän enemmän hakusalla. Ja harvempi meistä menee telkkariin tunaroimaan. Ja vielä jatkaa tunaroitiaan ja osoittaa täydellisen tietämättömyytensä asian suhteen. Eikä ymmärrä edes pyytää anteeksi, mitään. Mutta jos tuo on sulle ja kaltaisillesi normaalia toimintaa, niin tuskinpa teitä auttaa edes tieto, kun ymmärrys puuttuu. 

Kai sinä muuten ymmärrät, että ne normaalit ja hyvät käytöstavatkin ovat kulttuurisidonnaisia? Pitäisikö minun huomioida kaikkien normaalit ja hyvät käytöstavat etten vaan loukkaa ketään? Italiassa en saisi istuttaa 13 henkilöä ruokapöytään, arabimaassa en saisi ottaa mitään vastaan vasemmalla kädellä, kiinalaisittain olisi kuitenkin ihan ookoo sylkeä lattialle. Sitten se vasta metkaksi menisi, kun tiibetiläisheimon hyviin käytöstapoihin kuuluu tarjota talon tytärtä seksikäyttöön talon vieraalle. Voisi olla omalla tyttärellä vähän sanomista jos niitä normaaleja ja hyviä käytöstapoja noudattaisin.

Et sinä millään normaaleilla ja hyvillä käytöstavoilla tätä ratkaise, koska nekin ovat relativistisia. Miksi minun pitäisi noudattaa jonkun intiaaniheimon käyttäytymistä mitä sulkapäähineeseen tulee, mutta silti saisin vasemmalla kädellä ottaa tavaroita vastaan, vaikka arabi sitä pitäisikin rumasti tehtynä? Kai sinä ymmärrät, että loppujen lopuksi tämä taas keriytyy takaisin yksilöön ja siihen mitä arvostuksia itse kukin jollekin asialle antaa? Ei se voi olla mitenkään muutenkaan. Ja yksilönä minun ei kannata järin paljoa painoa antaa hyvesignaloivien vastalauseille, koska ne eivät lopu koskaan ja aina löytyy niille uusi aihe. Ei kannata antaa rajoittaa elämäänsä sellaisilla.

Voi hyvää päivää. Tuskinpa ne kiinalaiset loukkaantuu, vaikka et sylje lattialle. Ja miksi sinun pitäisi tarjota omaa tytärtäsi seksikäyttöön vieraille? Miten se liittyy mihinkään? Vai aiotko muuttaa Tiibetiin jonkun tietyn heimon pariin? Ja jos matkustat vieraaseen maahan tai muutat sinne asumaan, niin tietysti otat selvää maan tapakulttuurista, sehän on selvä. Et selvästikään ymmärrä yhtään mistä tässä on kyse, joten keskustelu kanssasi on nollan arvoista. Kuulut juuri niihin ihmisiin, jotka katsovat oikeudekseen tehdä ja sanoa mitä lystää, koska se on sinusta ok. Eihän täällä tarvitse muista välittää kuin itsestään, mitäs sitä turhaan elämäänsä rajoittamaan. Joten asia loppuunkäsitelty. 

Vierailija
192/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lapista, mutta suomalainen. Minulla ei tulisi mieleenkään pukeutua saamen pukuun.

Heinäkengät eli karvatossut eli nutukhat voin jalkoihini laittaa, mutten tietoisesti halua loukata toisten kulttuuria. Minä olen lappIlainen, saamelaiset ovat lappAlaisia.

Heidän vaatteensa ei ole pelkkiä vaatteita. Vaatteet kertovat ihmisestä. Ne kertovat varallisuuden, sen mistä on kotoisin, arvon heimossa. Neljän tuulenhattu on miehille, naisilla on erilainen. Eri paikkakunnilla erillaiset puvut. Sitten on kolttasaamelaiset, joilla on Venäjän tyyliset puvut.

Intiaanipäähine kertoo myös paljon näistä. Intiaanit ovat pyytäneet, ettei näitä halvenneta ja aseteta naurunalaisiksi, sillä ne eivät heille ole vitsi.

Sinä suhtaudut noin, me muut toisin. Minulla ei ole vaikeutta hyväksyä sinun kantaasi, mutta kovasti nikottelua näyttää aiheuttavan minun kantani hyväksyminen muissa.

Vierailija
193/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sukupuolenkorjausleikkaukset loukkaa vakiintuneita sukupuolia. Siinähän omitaan toisen sukupuoli kun tullaan leikkauksilla toisen sukupuolisidonnaiseen identiteettiin. 

Selkeä loukkaus ja sukupuolisuuden omimista. 

Vierailija
194/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä suhtaudut noin, me muut toisin. Minulla ei ole vaikeutta hyväksyä sinun kantaasi, mutta kovasti nikottelua näyttää aiheuttavan minun kantani hyväksyminen muissa.

Miksi et ole ylpeä omasta kulttuuristasi? Mikset pukeudu omiin perinneasuihisi? Miksi haluat varastaa muilta. Joo ja tämä on lappilaisten mielipide yleisesti. Intiaanit ja saamelaiset ovat samassa asemassa. Alkuperäiskansa. Tunnenmonia saamelaisia ja kolttasaamelaisia. Ei minulla ole tarve olla heitä kohtaan epäkunnioittava.

Vierailija
195/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jaksa edes äimistellä enää tätä teidän tyhmyyttänne. Jos joku asia on jollekin pyhä, niin teistä on ok, että joku jolle se ei ole pyhä, voi tehdä siitä pilaa? Te olette varmaan niitä, joille on normaalia polttaa Raamattuja julkisesti, kun sehän on vain harmitonta pilaa. Pukeudutte saamelaisasuun ja lähdette juopottelemaan, nunnukanunnukalailaalaa! Teidän mielestänne varmaan toisten kiusaaminen on vain kevyttä huumoria, eikös juu! Läskit ja rillipäät älkööt vaivautuko. 

Sinun linjasi ongelma on, että niitä "jokuja" on sellaiset seitsemän ja puoli miljardia. Niillä "jokuilla" on itse kullakin useampia pyhiksi kokemiaan asioita. Pyhiä asioita on vähintäänkin miljardeja. Jos rupean jokaista pyhää asiaa kohtelemaan siten kuten sen pyhäksi kokeva joku itse kohtelee, niin elämästä tulee hyvin varovaista ja rajoittunutta.

Sen vuoksi on järkevämpää ja elämää helpottavaa antaa itse kunkin pitää pyhänä mitä pitääkin ja kunnioittaa pyhinä vain itse sellaisiksi kokemiaan asioita. Muut asiat, kuten sulkapäähineet, epäjumalanpatsaat ja koraanit ovat vain elottomia esineitä, joita ei ole syytä kohdella sen kummemmin erillisesti tai pyhästi.

Tähän linjaan tietysti kuuluu se, että ymmärtää toistenkin käyttäytyvän noin eikä siitä kuulu loukkaantua kun se osuu itseen. Kokeile sinäkin, huomaat että tuo painava myötäloukkaantumisen ja hyveviestimisen   taakka poistuu harteiltasi.

Hohhoh. Elämällä ihan normaalien ja hyvien käytöstapojen mukaisesti, ei kyllä ihan helpolla loukkaa ketään. Joillekin ne käytöstavat ovat tietysti vähän enemmän hakusalla. Ja harvempi meistä menee telkkariin tunaroimaan. Ja vielä jatkaa tunaroitiaan ja osoittaa täydellisen tietämättömyytensä asian suhteen. Eikä ymmärrä edes pyytää anteeksi, mitään. Mutta jos tuo on sulle ja kaltaisillesi normaalia toimintaa, niin tuskinpa teitä auttaa edes tieto, kun ymmärrys puuttuu. 

Kai sinä muuten ymmärrät, että ne normaalit ja hyvät käytöstavatkin ovat kulttuurisidonnaisia? Pitäisikö minun huomioida kaikkien normaalit ja hyvät käytöstavat etten vaan loukkaa ketään? Italiassa en saisi istuttaa 13 henkilöä ruokapöytään, arabimaassa en saisi ottaa mitään vastaan vasemmalla kädellä, kiinalaisittain olisi kuitenkin ihan ookoo sylkeä lattialle. Sitten se vasta metkaksi menisi, kun tiibetiläisheimon hyviin käytöstapoihin kuuluu tarjota talon tytärtä seksikäyttöön talon vieraalle. Voisi olla omalla tyttärellä vähän sanomista jos niitä normaaleja ja hyviä käytöstapoja noudattaisin.

Et sinä millään normaaleilla ja hyvillä käytöstavoilla tätä ratkaise, koska nekin ovat relativistisia. Miksi minun pitäisi noudattaa jonkun intiaaniheimon käyttäytymistä mitä sulkapäähineeseen tulee, mutta silti saisin vasemmalla kädellä ottaa tavaroita vastaan, vaikka arabi sitä pitäisikin rumasti tehtynä? Kai sinä ymmärrät, että loppujen lopuksi tämä taas keriytyy takaisin yksilöön ja siihen mitä arvostuksia itse kukin jollekin asialle antaa? Ei se voi olla mitenkään muutenkaan. Ja yksilönä minun ei kannata järin paljoa painoa antaa hyvesignaloivien vastalauseille, koska ne eivät lopu koskaan ja aina löytyy niille uusi aihe. Ei kannata antaa rajoittaa elämäänsä sellaisilla.

Voi hyvää päivää. Tuskinpa ne kiinalaiset loukkaantuu, vaikka et sylje lattialle. Ja miksi sinun pitäisi tarjota omaa tytärtäsi seksikäyttöön vieraille? Miten se liittyy mihinkään? Vai aiotko muuttaa Tiibetiin jonkun tietyn heimon pariin? Ja jos matkustat vieraaseen maahan tai muutat sinne asumaan, niin tietysti otat selvää maan tapakulttuurista, sehän on selvä. Et selvästikään ymmärrä yhtään mistä tässä on kyse, joten keskustelu kanssasi on nollan arvoista. Kuulut juuri niihin ihmisiin, jotka katsovat oikeudekseen tehdä ja sanoa mitä lystää, koska se on sinusta ok. Eihän täällä tarvitse muista välittää kuin itsestään, mitäs sitä turhaan elämäänsä rajoittamaan. Joten asia loppuunkäsitelty. 

Mitä sinä siellä hyvääpäiväilet? Asia on juuri kuten kirjoitin: hyviin ja normaaleihin käytöstapoihin ei kannata mitään suhtautumista perustaa, koska ne ovat suhteellisia ja vaihtelevat ympäri maailmaa. Mistä esitin esimerkkejäkin.

Sinä taas olet keskittynyt trollailevaan vaahtoamiseen, etten välitä vastata sinulle tämän enempää. Minunkin ajalla on arvo.

Vierailija
196/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä kyllä ihmettelen että miten nuo saamelaiset itsensä intiaaneihin rinnastaa, ei heillä ole lähellekään samanlaista taustaa jossa siirtolaiset tulee, valloittaa maat ja tappaa asukkaat? Ei suomalaisillakaan ole muuta alkuperämaata kuin tämä, ei me olla tultu "muualta" valloitusmielessä.[/quote

Ollaan tultu Mongoliassa. Ajettu saamelaiset esim. Pirkanmaalta pohjoiseen. Ja tapettu siinä sivussa.

Vierailija
197/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös sukupuolenkorjausleikkaukset loukkaa vakiintuneita sukupuolia. Siinähän omitaan toisen sukupuoli kun tullaan leikkauksilla toisen sukupuolisidonnaiseen identiteettiin. 

Hyppäsit nyt kyllä aika kauaksi niistä  intiaanipäähineistä.

Vierailija
198/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ole ylpeä omasta kulttuuristasi? Mikset pukeudu omiin perinneasuihisi? Miksi haluat varastaa muilta. Joo ja tämä on lappilaisten mielipide yleisesti. Intiaanit ja saamelaiset ovat samassa asemassa. Alkuperäiskansa. Tunnenmonia saamelaisia ja kolttasaamelaisia. Ei minulla ole tarve olla heitä kohtaan epäkunnioittava.

Kerro sinä minulle, kun kerran itse siihen syyllistyt, miksi jotkut ihmiset ovat niin nopeita vetämään asiaankuulumattomia ja virheellisiä johtopäätöksiä?

Sinäkin otat kuin annettuna minua alentaen, etten ole ylpeä omasta kulttuuristani. Koet tarvetta kunnioittaa saamelaisia, mutta minua halveksit ihan ohimennen. Ei anna sinusta mitään uskottavaa kuvaa. Ei sinulla ole mitään aineksia päätellä mitä ajattelen omasta kulttuuristani, joten miksi vedät tuon johtopäätöksen? Se vain kertoo sinun omista ennakkoluuloistasi. Minusta se ei kerro mitään.

199/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako intiaanisotiin osallistunutta suomalaista historiasta tiedät ? Eivätköhän ne suurimmaksi osaksi menneet sinne vasta kun oli säännöllistä matkustajalaivaliikennettä, niillä 'valtamerihöyryillä' joskus 1890-luvulta lähtien New Yorkiin ,Ellis islandin kautta siirtolaisiksi viettämään lähinnä urbaania elämää ja päätyivät johonkin piioiksi, kaivosmiehiksi ja teollisuustöihin. Intiaanisotiahan kävi lähinnä silloinen armeija ja etunenässä tietysti se legendaarinen  ratsuväki.

Tässä oli lähinnä tarkoitus osoittaa mitä maahanmuutto aiheuttaa alkuperäisväestöille tai ihan vaikka vähän pidempäänkin asuneille.  

Alkuperäiskansoille kelpaavat kuitenkin mainiosti valkoisen miehen keksinnöt. Valkoinen mies on alistanut, mutta kyllä valkoinen mies on tarjonnut myös paljon sellaista, mitä alkuperäiskansat haluavat.

Vierailija
200/700 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyppäsit nyt kyllä aika kauaksi niistä  intiaanipäähineistä.

Ai, väität siis että nämä kaikki 14 sivua on puhuttu pelkästään intiaanipäähineestä?  

Luulin että kyse oli toisten asioiden omimisesta eikä pelkästään intiaanipäähineestä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi