Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön! Miksi et saa töitä?

Vierailija
11.10.2017 |

Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.

Kommentit (2374)

Vierailija
261/2374 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kirjoitti jokunen aika sit kun poika ei pääse kesätöihin edes varastomieheksi, vasta lukiosta valmistunut (ja lähtenee opiskelemaan). Kun niitä ammattitaitoisia varastomiehiäkin varmaan hakee sitä paikkaa, ja voivat tarvittaessa jäädä pidemmäksi aikaa töihin. Nuoret lähtee opiskelemaan kesän jälkeen.

Koulutetuilla ihmisillä tuntuu olevan sitkeässä se käsitys, että työtehtäviin, jotka heidän silmissään ovat hanttihommia, voi noin vain mennä kuka vaan ilman koulutusta. Mutta nykyisin noihin suorittavankin tason tehtäviin on oma koulutuksensa. Varastoalalla se on logistiikka-alan koulutus. Jos on vastakkain lukiosta päässyt poika ja juuri amiksen logistiikkalinjalta valmistunut poika, niin kummallakohan on työnantajan näkökulmasta paremmat edellytykset pärjätä tässä tehtävässä? Tai jos on joku humanistiopiskelija vastaan laitoshuoltajan tutkinnon suorittanut nuori siivooja, niin kumpikohan näistä on pätevämpi siivoushommiin? Ei se siivouskaan ole sitä, että sokkona vaan heilutaan mopin kanssa, vaan siinäkin on välineet ja aineet mitkä pitää tuntea, mikä pesuaine millekin pinnalle, työjärjestys ja mitä kaikkea maallikko ei osaa edes hahmottaa. Ei kotisiivous mitenkään pätevöitä ammattisiivoojaksi - ellei sitten nimenomaan hakeudu firmaan, joka tekee kotisiivouksia. 

Kassakoneissakin on nykyisin jotkut ohjelmat ja käyttöliittymät. Ei 90-luvulla kassakonetta hoitanut tajua näistä nykyisistä kassakoneista mitään ilman kunnollista perehdytystä. 

Tuttu nuorimies pääsi suoraan lukiosta koodaushommiin, mutta on siinäkin sitten haasteensa yrittää opiskella kokopäivätyön ohessa. Toivottavasti työnantaja joustaa tarpeen tullen.

Juuri näin. Varastomiehen homma on nykyään sellaista, ettei siihen aleta kesän ajaksi kouluttaa ketään jolla ei ole kokemusta alalta (tai pitää pystyä jäämään pidemmäksi aikaa kun kesätöihin). Itsellänikin on vähän kokemusta ko työstä, mutta ammattitaitoisia varastomiehiä hakee töihin niin paljon että enpä saanut paikkaa. Työllistyin kuitenkin lopulta alalle josta on työkokemusta.

Mut moni (korkeasti)koulutettu ihminen todella kuvittelee "hanttihommiksi" monet sellaiset työt, joihin tarvitaan ammattitaitoa tai ainakin mahdollisuus jäädä pidemmäksi aikaa, jotta opastamiseen kannattaa uhrata aikaa ja rahaa, parin kiireisen kesälomakuukauden ajaksi on turhaa alkaa opettaa työtä sellaislle joka lähtee syksyllä opiskelemaan. Monta muuta kirjoitusta/kertomusta olen kuullut, kuinka ei joku nuori päässyt edes "hanttihommiin", vaikka puhutaan töistä/aloista joihin ei todellakaan oteta kesähessuja opastettavaksi. Työelämä ja "hanttihommat" on muuttunut. Ja mihinkään kassalle tms ei enää vaan "mennä", avoimiin työpaikkoihin hakijoita riittää kyllä jonoksi asti , vaikka mediasta on saanut käsityksen ettei työttömille työ kelpaa. Parhaillaan kävin itsekin useassa haastattelussa samalla viikolla, ja vielä useampia hakemuksia lähetin, ennenkun lopulta työllistyin. Työllistymiseen tarvittiin ahkeran hakemisen lisäksi myös hieman tuuria, pelkkä ahkera hakeminen ei riitä.

Vierailija
262/2374 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun luonteen takia.

Olen sosiaalisesti vammainen ja ujo. Olen päässyt kyllä haastatteluihin mutta jännitän niitä niin paljon että ihan tärisen ja änkytän.

Tää on todella masentavaa, mutta minkäs sitä itselleen mahtaa :(

Mulla sama! Vaikka miten yritän valmistautua ja keksin hyvät vastaukset niin itkun pidättämiseksi menee änkytän hikoilen ja punastun. Ei kukaan halua palkata ihmistä jonka ensivaikutelma on näin huono.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/2374 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Vierailija
264/2374 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa pitäisi kysyä työnantajilta. Minä en tiedä.

Vierailija
265/2374 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskelija, en ole vielä valmistunut ja olen sairaslomalla.

Vierailija
266/2374 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuet pois niin kummasti alkaa hommia löytymään. Pelkkää laiskuuttahan se on jos työikäinen terve ihminen ei saa töitä. Kyllä minäkin tein opiskelujen ohessa niin paljon töitä kuin pystyin eli kesät ja viikonloput vähintään. Valmistuin vuonna 2014 insinööriksi ja olen ollut nyt 3 vuotta vakituisessa työssä. Pulinat pois ja töihin sieltä laiskurit!

Vierailija
267/2374 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuet pois niin kummasti alkaa hommia löytymään. Pelkkää laiskuuttahan se on jos työikäinen terve ihminen ei saa töitä. Kyllä minäkin tein opiskelujen ohessa niin paljon töitä kuin pystyin eli kesät ja viikonloput vähintään. Valmistuin vuonna 2014 insinööriksi ja olen ollut nyt 3 vuotta vakituisessa työssä. Pulinat pois ja töihin sieltä laiskurit!

Vitsit miten omaperäisiä ajatuksia sulla on!

Vierailija
268/2374 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös täällä akkain palstalla mistään muusta osata jauhaa kuin työ sitä työ tätä. Ehkä ette saa töitä, kun tää virsi on aina sama kaunis. Tehkää, älkää täällä voivotelko

Vierailija
269/2374 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskelija mutta valmistunen työttömäksi. Nelikymppisenä olen liian vanha vastavalmistuneeksi.

Vierailija
270/2374 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian vanha ja liian sairas.

Ikä ei ehkä yksinään olisi niin suuri este, mutta terveysongelmat kyllä. Ihan jo siitä syystä että ne rajaavat ulkopuolelle kaikki fyysisesti kuormittavat työt ja kaikki sellaiset työt joissa ei pysty pitämään taukoja joustavasti oman jaksamisen mukaan.

Tiedän ettei terveysasioita ole pakko kertoa haastattelutilanteessa, mutta en oikein ilkeä jättää mainitsematta että olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja siksi haen vain osa-aikatyötä.

Ja kun siitä eläkkeestä mainitsee, niin tulee semmoinen olo, että kannattaa mainita myös työkyvyttömyyden syy. Muussa tapauksessa epäillään mielenterveysongelmaiseksi, sillä sairauteni ei näy päälle päin, eikä mielenterveysongelmiin suhtauduta kovinkaan lempeästi.

Ja sitten kun kerron sairauteni,  niin työnantaja ajattelee että joudun pian jäämään kokonaan eläkkeelle, sillä sairauteni on etenevää tyyppia ja täysin ennakoimaton oirekuvaltaan, eikä siihen ole parantavaa lääkitystä.

Vierailija
271/2374 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opiskelija mutta valmistunen työttömäksi. Nelikymppisenä olen liian vanha vastavalmistuneeksi.

Minä valmistuin AMK:sta 42-vuotiaana. Kolme vuotta olin työttömänä ja sitten sain puoleksi vuodeksi palkkatuetun toimistotyön, jossa pätevyysvaatimuksena oli toisen asteen tutkinto (koulusihteeri). Tästä vähän eteenpäin pääsin 4kk:n ajaksi samaan hommaan 40% työajalla. Kun vakkarin hoitovapaalle tuli jatkoa ja paikka meni uudestaan hakuun, en saanut sitä. Hommaan valittiin henkilö, joka oli koulutukseltaan merkonomi JA hallintotieteiden maisteri. En osannut edes olla pahoillani omasta puolestani, enempi säälitti se maisteri joka pääsi määräaikaiseksi koulusihteeriksi 40% työajalla.

Reilut 5 vuotta valmistumisestani menin työllistymissuunnitelman velvoittamana rekryyn, joka ei nyt niin kiinnostanut mutta menin avoimin mielin, että tehtävä tulee täytettyä. Kuuntelin rekryn ja siellä oli tilaisuus myös pikahaastatteluun. Käytin senkin hyväkseni, koska haastatteluun pääseminen oli minulle harvinaista herkkua. Ja hämmästyksekseni pääsin töihin, jopa vakituisella sopimuksella. Vaadittavat taidot oli ajokortti ja hyvä suomen kielen taito. Työ on yksityistä pysäköinninvalvontaa - vuorotyö pienellä palkalla, asiakaskohtaamiset ovat välillä ikäviä tai jopa pelottavia. 

En edelleenkään tiedä miksi en aiemmin kelvannut töihin - hain myös laajalti oman koulutusalani ulkopuolelta. Enkä tiedä miksi nyt kelpasin. Kun on pitkään työtön, alkaa itsekin epäillä onko minusta enää mihinkään kun en minnekään kelpaa. Sitten kun vihdoin saa soiton, että haluaisimme sinut töihin, on vaikea uskoa ja pelkää, osaako sitä enää töissä ollakaan. Aloin jo itsekin epäillä, että olenko oikeasti työnvieroksuja, mutta näköjään en ole kuin työ minulle kuitenkin kelpasi.

Työttömyysaikoinani olen törmännyt korkeasti koulutettuihin ihmisiin joilla on pitkä työkokemus ja rautainen ammattitaito. Ja niin vain hekin olivat työttöminä, osa pitkäänkin. Ja kun pääsin töihin jota voi tehdä vaikka peruskoulupohjalta, niin minut opasti hommiin maisteri joka on tehnyt alalla töitä jo vuosia. Tässä maassa menee hirvittävä määrä resursseja ihan hukkaan, kun kouluttautuneille ja päteville ammattilaisille ei anneta mahdollisuutta, jos työttömyys on päässyt vähänkin pitkittymään.

Vierailija
272/2374 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ruma ja sosiaalisesti kömpelö.

Vierailija
273/2374 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon 55v. se riittää

Vierailija
274/2374 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin tradenomiksi enkä ole saanut töitä. Lähetin parin vuoden sisään 200 hakemusta enkä saanut kutsua yhteenkään haastatteluun.

Soittelin perään ja kävin paikan päälläkin. Ei auttanut.

Vierailija
275/2374 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitähän periaatteessa kyllä löytyy jos suostuu menemään siihen ”paskaduuniin” (paskaduunilla tarkoitan itselle syystä tai toisesta sopimatonta työtä, palkka järjettömän pieni tms..) ja työttömällehän täytyy kelvata mikä tahansa! Kyllästyin kuulemaan tätä jouduttuani työttömäksi kun yritin keskittyä löytämään oikeasti itseäni kiinnostavaa paikkaa jossa palkka olisi reilu omiin menoihin nähden. Mutta itselläni kyllä sellainen alakin, että ei joka nurkan takana ole ilmoituksia.

Vierailija
276/2374 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töitähän periaatteessa kyllä löytyy jos suostuu menemään siihen ”paskaduuniin” (paskaduunilla tarkoitan itselle syystä tai toisesta sopimatonta työtä, palkka järjettömän pieni tms..) ja työttömällehän täytyy kelvata mikä tahansa! Kyllästyin kuulemaan tätä jouduttuani työttömäksi kun yritin keskittyä löytämään oikeasti itseäni kiinnostavaa paikkaa jossa palkka olisi reilu omiin menoihin nähden. Mutta itselläni kyllä sellainen alakin, että ei joka nurkan takana ole ilmoituksia.

Mutta onko nykyaikana tuollaisia "paskaduuneja" joihin vain mennään? Oman käsitykseni mukaan ihan kaikkiin duuneihin nykyisin vaaditaan jos jonkinlaista lippua ja lappua, tutkintoja sekä kokemusta...

Vierailija
277/2374 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään osaa sanoa kuinka yleistä se on, mutta mitä tuttujen/kavereiden ja oman kokemuksen perusteella tiedän niin kyllä niitä on. Kävin aiemmin muutamassa tällaisessa ”paskaduuni”paikassa haastattelussa ja tutustumassa itse työhön ja paikkoihin, eikä missään kysytty mitään todistuksia mistä olin aika yllättynyt. Mutta työ oli juuri sitä itseään, sopii ehkä sellaiselle joka ei tiedä vielä mitä haluaa tai muuten vain väliaikaiseksi työpaikaksi.

Vierailija
278/2374 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtyötyötyö... Työllisyystilanne, työttömyystilanne, työttömyyskorvaus, työkkäri...

Kyllä on ihmisten elämä muuten surullista. Kaikki pyörii sen ympärillä että voi kun joku jossain antaisi mulle jotain tekemistä jonka voisin suorittaa ja siitä vastineeksi saisin joltakulta jonkun pennin jotta pysyn elossa.

Vierailija
279/2374 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä valmistuin 45-vuotiaana. Kesä työttömänä ja ehdin täyttää 46, sain ensin määräaikaisen vuodeksi ja sen jälkeen toisaalta toistaiseksi voimassa olevan. Nyt on kuusi vuotta mennyt samassa paikassa. Eikä taustalla ole mitään pitkää yhteinäistä työhistoriaa, vaan pätkätöitä, kursseja, työttömyyttä...nuorena oli sitä ennen viimeksi vakipaikka, alle kolmikymppisenä.

Vierailija
280/2374 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtyötyötyö... Työllisyystilanne, työttömyystilanne, työttömyyskorvaus, työkkäri...

Kyllä on ihmisten elämä muuten surullista. Kaikki pyörii sen ympärillä että voi kun joku jossain antaisi mulle jotain tekemistä jonka voisin suorittaa ja siitä vastineeksi saisin joltakulta jonkun pennin jotta pysyn elossa.

Juuri näin. Siks oliskin tärkeää että sais tehdä työtä missä viihtyy ja mikä itseä kiinnostaa. Ymmärrän hyvin miks osa työttömistä on nirsoja työpaikkojen suhteen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan