Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön! Miksi et saa töitä?

Vierailija
11.10.2017 |

Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.

Kommentit (2374)

Vierailija
281/2374 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtyötyötyö... Työllisyystilanne, työttömyystilanne, työttömyyskorvaus, työkkäri...

Kyllä on ihmisten elämä muuten surullista. Kaikki pyörii sen ympärillä että voi kun joku jossain antaisi mulle jotain tekemistä jonka voisin suorittaa ja siitä vastineeksi saisin joltakulta jonkun pennin jotta pysyn elossa.

jep. eikö ihmisten päähän muuta mahdu. ette varmaan ole vielä nälkää näkemässä.

Vierailija
282/2374 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt kouluja ja minulla on sairauksia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/2374 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hyvä tyyppi. En ole työnantajan lähisukulainen. Olen huono tyyppi, osaan hommani, mutta en ole verkostoitunut sukuun.

Vierailija
284/2374 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ahdistaa lukea tätä keskustelua, vaikka oon tällä hetkellä opiskelija, jolla on lisäksi töitä (siivoushommaa eli ei omaan alaan liittyvää). Ei edes enää motivoi opiskella itseäni filosofian maisteriksi, pääaineenani eräs kieli. Olisi varmaan järkevintä pitää kynsin hampain kiinni tästä nykyisestä vakituisesta siivoustyöstä ja vaikka sivussa opiskella laitoshuoltajaksi, riittäisipä ainakin todennäköisesti töitä.

Oikein ärsyttää, että hain yliopistoon kieltä lukemaan. Äiti ja muutama muu vanhempi sukulainen paasasivat typerälle, juuri lukiosta valmistuneelle minulle, että kieltä lukemaan yliopistoon ja siitä kielten opettajaksi sitten vaan, niin hyvä tulee. Kahden vuoden päästä valmistun maisteriksi, jos pysyn aikataulussa. Ei musta kuitenkaan opettajaa tule, kun en pääse siitä opettajan soveltavuushaastattelustakaan läpi. En siis todennäköisesti sovellu kyseiseen työhön ja jos rehellisiä ollaan, niin en itse koskaan kuvitellut soveltuvanikaan, mutta tänne mua kannustettiin ja tänne mä hain ja pääsin, kun en muutakaan tiennyt. Ja vaikka jollain ihmeellä vielä opettajan pätevyyden saisin, niin sekin on hyvin epävarmaa, että tulisin vakityötä saamaan, sillä tiedän todella monta työtöntä aineenopettajaa.

Lapsena sitä kuvitteli, että aikuisuus olisi paljon helpompaa.

Vierailija
285/2374 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.

Olen 55v ( liian vanha?), ammattitaito alallani (vanhentunut?), työkokemus ( 30v työelämässä ei merkitse mitään?)

huvittavinta , että minulle suositellaan kursseja, missä oppisin alaani.

Ehkä jään työttömäksi ja elän tällä 518€ /kk.......

Vierailija
286/2374 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metronkuljettajista ja ratikkakuskeista on pk-seudulla pulaa. Melkein itkettää, kun luen lehdestä, että fiksut, varsinaiselle "omalle alalle" kouluttautuneet ihmiset hakevat (ja saavat) näitä paikkoja ja ovat kiitollisia siitä, että on töitä. Kun niitä oman alan paikkoja ei ole. Koska.

Vierailija
287/2374 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rekytoijan näkökulma:

-Ikä on oikeasti rasite. 40 on hilkulla, 50 heikko, ja 55 mahdoton.

-Työtön on lähtökohtaisesti heikommassa asemassa haussa

-Ns, aukoton työhistoria on valtava etu. Työttömällä ei monesti ole haasteellisiin tehtäviin mitään asiaa. Ei kannata edes hakea.

-Kun haet helppoa työtä, älä paljasta pitkiä opintoja tai hienoja tutkintoja

-Tehkää työttömyyden syy selväksi, mutta älkää syyttäkö siitä ketään. Keksikää hyviä syitä.

-Peitä hyvin se, että haet joitain paikkoja vaan hakemisen ilosta, koska mikö tahansa työ kelpaisi väliaikaisesti

-Suostukaa mihin vaan paskaduuniin, vaikka ilmaiseen. Älkää jättäkö cv:seen reikiä. Liiotelkaa paskaduunienkin työnkuvia. Olkaa röyhkeitä. Muuten töitä ei heru,

Rehellisesti: Työttömyys kannattaa peittää, kun töitä hakee. Vaikka valehtelemalla.

Valitan, mutta tämä kaikki on totta. En siitä itsekään pidä.

On kyllä mun onni, että moni rekrytoija on noin tyhmä. Noin vuosi sitten rekrytoin taas kaksi reilusti yli viisikymppistä naista ja loistavampia työntekijöitä ei voisi olla. Ovat pitäneet itsensä ajan tasalla kaikessa, ramppaavat koulutuksissa, ovat motivoituneita ja intoa täynnä. Yhtäkään sairauspoissaoloja ei kummallakaan ole. Toista oo nää ruuhkavuosissaan painivat burn outi partaalla olevat, silmät ristissä kaikesta valittavat iskät ja äiskät, joita on turha pyytää edes kymmeneksi minuutiksi jäämään kun työaika on loppu, vaikka olisi mikä hätä ja jotka ovat jatkuvasti poissa joko lasten tai omien sairauksien vuoksi.

Joten palkatkaa te näitä kolmekymppisiä vaan, niin mulle jää helmet. Ja kyse asiantuntijaorganisaatiosta.

Vierailija
288/2374 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen KTM jolla kolmen vuoden työkokemusta. En saa mitään työtä. Valmistuin yli vuosi sitten ja olen kovasti yrittänyt saada edes jotain. Olen käynyt kaikenlaisissa Te-kursseissa, yrittänyt verkostoitua lisää sekä omatoimisesti kohentaa IT-taitoni, mutta hyötyä en ole nähnyt. En tiedä enää mitä tehdä. Olen niin, niin, niin masentunut.

Vierailija
289/2374 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa edes kutsua työhaastatteluun koska olen jo täyttänyt 50 vuotta.

Vierailija
290/2374 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi työpaikkaa mutta olen silti käytännössä työtön.

Vierailija
291/2374 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun luonteen takia.

Olen sosiaalisesti vammainen ja ujo. Olen päässyt kyllä haastatteluihin mutta jännitän niitä niin paljon että ihan tärisen ja änkytän.

Tää on todella masentavaa, mutta minkäs sitä itselleen mahtaa :(

Mulla sama! Vaikka miten yritän valmistautua ja keksin hyvät vastaukset niin itkun pidättämiseksi menee änkytän hikoilen ja punastun. Ei kukaan halua palkata ihmistä jonka ensivaikutelma on näin huono.

Kokeilkaa Propralia. Olen ottanut sitä muutamaa viimeisintä työhaastattelua varten ja kyllä se todella tuntui toimivan. Yhden paikan sainkin. Toki voi olla, että kyseessä oli jonkinlainen lume-vaikutus, mutta ainakin osasin rentoutua paremmin. 

Vierailija
292/2374 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä on yksi ongelma. Mieheni joutui työttömäksi 47-vuotiaana. On terve ja urheilullinen, ei mikään ukkoutunut vetelys. Alkoi innokkaana hakea töitä, koska "kyllä tekevälle aina löytyy" ja "työttömät ei vaan halua töitä". No, 7kk haki töitä ja jokainen 18-vuotias amiksesta meni oikealta ja vasemmalta ohi. Mies on ahkera, ei koskaan sairaana ja ei laske työtuntejaan. Yhtäkkiä suosituksilla ei ollut mitään merkitystä. Meni palkattomaan työkokeiluun, sai hirveästi kehuja -> ei jatkoa.

Onneksi mies on ollut yrittäjä aiemminkin ja ei pelkää sitä. Lisäksi olemme taloudellisesti siinä asemassa, että yrittäminen on mahdollista. Mies käänsi katseensa yrityksiin ja osti loppujen lopuksi toiminnassa olevan yrityksen, jolla oli ongelmia silloisen yrittäjän elämäntilanteesta johtuen. Kauppa oli erinomainen ja yritys on tuottoisa. Mutta yrityksen ongelmien takia Finnvera ei myöntänyt takausta, vaikka bisnesidea on erinomainen ja kaikki puolsi yrityksen ostoa. Finnvera vaan tuijotti silloisen taseen kuntoa, eikä suostunut näkemään sen entisen yrittäjän ongemien taakse. Tämä tarkoitti, että meidän piti hommata vakuudet siihen itse. Rahaa tarvittiin noin 100 000 Euroa ja se tarkoitti, että kun ei suoraa käteistä ollut, niin piti olla muuta omaisuutta, johon yrityskaupan rahoitus kiinnittää. Aina usustetaan, että ostakaa yritys, perustakaa yritys. Se ei ole helppoa, jos on ihan p.a. valmiiksi.

Vierailija
293/2374 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa töitä koska en ole käynyt muuta kuin peruskoulun. Työkkäri määrää kuntouttavaan työtoimeen 2 päivää viikossa 4 h kerrallaan. Mutta p*skat siitä. Käyn yhen päivän kuntouttavassa ja sit otan omaa sairaslomaa seuraavat 2 kertaa ja kas päivärahat pyörii. Tuilla en kyllä elä koska olen rikollinen joka elättää sillä itsensä vaihtelevalla menestyksellä,mutta pitäähän ne "kulissit" pitää kunnossa 😂🤣 ja nää vauva.fi sivuston jutut on aivan huippu viihdettä pitkän yö-vuoron jälkeen 😂😁

Vierailija
294/2374 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rekytoijan näkökulma:

-Ikä on oikeasti rasite. 40 on hilkulla, 50 heikko, ja 55 mahdoton.

-Työtön on lähtökohtaisesti heikommassa asemassa haussa

-Ns, aukoton työhistoria on valtava etu. Työttömällä ei monesti ole haasteellisiin tehtäviin mitään asiaa. Ei kannata edes hakea.

-Kun haet helppoa työtä, älä paljasta pitkiä opintoja tai hienoja tutkintoja

-Tehkää työttömyyden syy selväksi, mutta älkää syyttäkö siitä ketään. Keksikää hyviä syitä.

-Peitä hyvin se, että haet joitain paikkoja vaan hakemisen ilosta, koska mikö tahansa työ kelpaisi väliaikaisesti

-Suostukaa mihin vaan paskaduuniin, vaikka ilmaiseen. Älkää jättäkö cv:seen reikiä. Liiotelkaa paskaduunienkin työnkuvia. Olkaa röyhkeitä. Muuten töitä ei heru,

Rehellisesti: Työttömyys kannattaa peittää, kun töitä hakee. Vaikka valehtelemalla.

Valitan, mutta tämä kaikki on totta. En siitä itsekään pidä.

On kyllä mun onni, että moni rekrytoija on noin tyhmä. Noin vuosi sitten rekrytoin taas kaksi reilusti yli viisikymppistä naista ja loistavampia työntekijöitä ei voisi olla. Ovat pitäneet itsensä ajan tasalla kaikessa, ramppaavat koulutuksissa, ovat motivoituneita ja intoa täynnä. Yhtäkään sairauspoissaoloja ei kummallakaan ole. Toista oo nää ruuhkavuosissaan painivat burn outi partaalla olevat, silmät ristissä kaikesta valittavat iskät ja äiskät, joita on turha pyytää edes kymmeneksi minuutiksi jäämään kun työaika on loppu, vaikka olisi mikä hätä ja jotka ovat jatkuvasti poissa joko lasten tai omien sairauksien vuoksi.

Joten palkatkaa te näitä kolmekymppisiä vaan, niin mulle jää helmet. Ja kyse asiantuntijaorganisaatiosta.

Ikä on este mutta ei saa olla aukkoja työhistoriassa. Olin yhden viikonlopun siivoamassa 14-vuotiaana, en muista päiviä. 2 viikkoa leiriapulaisena 15-vuotiaana. Myöhemmin työharjoittelussa pappija porisuttamassa parikymppisenä, keittiötöissä, päiväkodissa, palvelutalossa, hrnkilökohtaisena avustajana jne. Jos haen töihin rahoitusalalle niin em. työpaikat eivät liity sinne millään lailla. Toiset rekrytoijat sanovat että aukkoja ei saa olla kun taas toiset sanovat että pitäisi olla vain oman alan työkokemus joka liittyy oleellisesti haettavaan paikkaan.

Vierailija
295/2374 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 60 vuotta.

Vierailija
296/2374 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön! Miksi et saa töitä? Ne kysyy, ja kysyy usein, mutta koskaan ei kysytä että työnantaja miksi et anna useammalle töitä? Ja miksi pitäis kysyäkkään, sillä ei työnantajien ole tarkoituskaan antaa oikeastaan kellekkään töitä, mutta silti yhä joskus pitää tehdä niin.

Työtön! Miksi et saa töitä?, oli kysymys. Asiaa eli ongelmata lienee on paras lähestyä käytännön tasolla. Sovimme siis että on jossain muuan työnantaja, ja kutsun sitä tässä firma x:ksi. Se firma x tarvitsee tehdäkseen mitä ikinä tekeekään 20 työntekijää, ja harmi kyllä sillä on jo palkattuna 20 työntekijää, joten miksi minä en saa sieltä töitä?

No koska olen pohjimmiltani nynny, enkä juuri siksi ole poistanut yhtä tai useampaa niistä 20 siellä firma x:ssä jo olevista työntekijöistä. Siksi en saa firma x:stä töitä. Ja mikä pätee firmoista yhteen luultavasti pätee niihin kaikkiin.

Siispä neuvon niin itseäni kuin muita työttömiä jotka eivät saa joltakulta työnantajalta tahi firmalta töitä, työtön terästäydy, ole aktiivinen ja hanki puukko tai kirves, ja tee se mikä täytyy jotta ilmaantuisi tilaa sinun työllistyä sopivaksi katsomasi työnantajan palkkaamien joukkoon..

Vierailija
297/2374 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari esimerkkiä työhönhakutilanteista:

1. Omakohtainen.

Kilpailevassa firmassa oli paikka vapaana. Hain tätä paikkaa. Tämän yrityksen toimitusjohtaja soitti silloisen työnantajani toimitusjohtajalle. Kyseli minusta ja miksi haluan vaihtaa paikkaa...

Kun menin seuraavana päivänä töihin niin toimitusjohtaja irtisanoi minut. Syynä se, että olin ollut yhteydessä kilpailevaan yritykseen....

2. Oli lehti-ilmoitus: Haemme alle 40 v korkeakoulutettua henkilöä, jolla ainakin 20 vuoden vankka kokemus alalta.

Tämä tosijuttu, koska itsekin hain tätä paikkaa. Pääsin haastatteluun, en kuitenkaan saanut työtä koska muuten täytin ehdot mutta ikää oli liikaa, 52 v.

Vierailija
298/2374 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimpana ongelmana on työkokemuksen (ja ammatillisen itsevarmuuden) puute. En ole saanut valmistumisen jälkeen töitä, joten minulla ei ole kesätöitä kummaisempaa työkokemusta. Ilman kokemusta en saa työtä ja ilman työtä en saa kokemusta. Ikääkin on jo 26, joten ei tätä voi enää pelkästään nuoruuden piikkiin laittaa. Olen pelannut korttini vähän huonosti, mutta kyllä tästä vielä noustaan!

Vierailija
299/2374 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen kolmea sipilän paskapätkää, mutta juoksen silti sossunkin luukulla.

Aktiivimällit pyrstöön jollekki poliitikonplantulle...

Vierailija
300/2374 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nro 6,miten työhistorian aukkoja voi oikeasti peittää? Jos ei ole työtodistusta olemattomasta työstä - värentäjäksikö sitä pitäisi alkaa? vai eikö niitä työtodistuksia muka koskaan pyydetä?

Todistuksia kysytään äärimmäisen harvoin. Nykyisen työpaikan todistusta ei tietenkään edes ole, joten vaikka olisi saanut kenkää, kannattaa valehdella työn edelleen jatkuvan: kukaan ei koskaan tule pyytämään työtodistusta jälkikäteen. Ainoa poikkeus on tessien kokemuslisät, joissa kokemus täytyy osoittaa. Tällöinkin asian hoitaa yleensä joku sihteeri tai vastaava, joka ei tiedä mitä olet haastattelussa sepitellyt.

Väärentäjiäkin on varmasti liikkeellä.

Röyhkeimmät saavat paikat. Viidakon laki on ainoa laki työnhaussa.

kyllä on minulta aina kysytty todistukset, ahkerin kysyi kaikista keikkatöistäkin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme