Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön! Miksi et saa töitä?

Vierailija
11.10.2017 |

Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.

Kommentit (2374)

Vierailija
242/2374 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelin liian ahkerasti. ....... En tiiä, pitäis vissiin alkaa katsella muistakin kaupungeista töitä, kun täällä niitä ei tunnu mulle olevan.

Minulla vähän sama eli olen nuori maisteri. Vikana voi olla, että pidetään liian kykenevänä, älykkäänä tms. Useinkaan ei etsitä parasta, vaan jotakuta keskinkertaista, joka ei liikaa kyseenalaista.

Voi voi, turhan suuret luulot itsestä ei tosiaankaan ole mikään valtti työmarkkinoilla. Jos käyttää itsestään ilmaisuja "olen liian kykenevä ja älykäs, tehtävään X paras" kertoo se enemmän persoonasta kuin täydellisinkään CV. Nimittäin ainakin itseä rekrytoijana miellyttää se, että hakija on rehellinen ja realistinen - pullistelu ja rehentely kun paljastuu ennemmin tai myöhemmin oman pienuuden kuorrutteeksi...

Näin. Opiskelu ei vielä takaa mitään. Se on kyllä totta, että joskus valitaan mieluummin keskinkertainen kuin hyvä, mutta nämä ominaisuudet katsotaan työn tuloksesta, ei tutkinnosta. Liian hyvä ja aikaansaava voi aiheuttaa katkeruutta vakityöntekijöissä. Joskus taas nämä kyseenalaistajat eivät ymmärrä, että kaikkea ei voi kyseenalaistaa. Mullakin olisi omassa työssäni vaikka mitä kehitysideoita, mutta kaikkea ei voi toteuttaa, sillä pitää ottaa huomioon sellainenkin seikka, kuin firman budjetti. Budjetin raameissa olen saanut ehdotuksia aika hyvin läpi, mutta en kyseenalaistamalla mitään. On fiksumpiakin tapoja, kuten ehdottaa uusia toimintatapoja entisten tilalle. Kannattaa miettiä kumman itse palkkaisi: Kyseenalaistaja, karkeana esimerkkinä: Tää homma hoidetaan täällä päin pyllyä, mulla olis tässä parempi tapa. Toinen tapa hoitaa sama asia: Tämän asian X voisi ehkä hoitaa asialla Y, koska Y säästäisi aikaa tässä ja tässä asiassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/2374 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikä on 54. Nainen. On suoraan sanottu, että olen liian vanha. En kelpaa mihinkään, edes siivoamaan en kelpaa. Olen kouluttautunut lähihoitajaksi, mutta en kelpaa edes vanhuksia hoitamaan. Ei ole suhteita. 0-sopimuksia en yksineläjänä, asuntovelallisena, voi ottaa.

Höpöhöpö! Oma äitini opiskeli sairaanhoitajaksi muutama vuosi sitten yli 50-vuotiaana. Ei mitään ongelmia saada töitä, vaikka ei ollu edes kymmenien vuosien kokemusta alalta (kuten saman ikäisillä kollegoiltaan). Lähihoitajien paikkoja myös jatkuvasti vapaana ja varmasti palkataan mielummin kokeneita hoitajia kuin nuoria pissiksiä. Oma asenne kuntoon ja eteenpäin! :)

Vierailija
244/2374 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen liian vanha. En kelpaa enää mihinkään hommiin.

Ja minä olen tuon vanhuuden lisäksi vieläpä kipeäkin, mutta en niin kipeä, että eläkkeelle pääsisin oman lääkärini mielestä, vaikka eihän oma lääkäri sitä eläkepäätöstä itse tee, senhän tekee potilasta näkemätön vakuutuslääkäri.

Vierailija
245/2374 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomasin, että hakemus aina nosti toivoa, työhaastattelu teki täpinät ja sitten torjunnan jälkeen tuli itkupäivä. Ei semmoista oikeasti kukaan jaksa kauaa.

Kuvaa niin omia fiiliksiäni!

Eihän töissäkään aina ole hauskaa, mutta siellä sentään saa onnistumisen kokemuksiakin aika usein. Työnhaku on yhtä epäonnistumista kerta toisensa jälkeen. Pidemmän päälle psyykkisesti mahdotonta, syö motivaation nollille.

Vierailija
246/2374 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perseeni ei ole nykymuodin mukainen. Perse.

Vierailija
247/2374 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ammattialani paikkoihin on ollut hakijoina noin 300 - 600 hakijaa per paikka, niin eipä paljon naurata, kun lopputuloksena paikkaan valitaankin kaikista hyvistä ja huonommista hakijoista se "Mirkku-Liisa", joka nyt sattuu olemaan työnantajan sukulaisen sukulainen tai muuta vastaavaa!!!

Vierailija
248/2374 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys, liian vähäinen työkokemusta, paljon hakijoita? Jonka seurauksena ei ole otettu töihin, ja cv:n musta aukko vain kasvaa kasvamistaan.. Siinäpä se.. 

Vierailija
249/2374 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alallani on tällä hetkellä n. 5 avointa työpaikkaa. Jokaiseen paikkaan, joista on tullut edes vastaus, on ollut lähemmäs 100 hakijaa. Olen päässyt nyt peräti kolmeen haastatteluun, mutta ei ole tärpännyt. Minun olisi kaiken lisäksi pitänyt muuttaa nopealla aikataululla toiselle paikkakunnalle, päällekkäin olisi tullut mm. muuton hinta, nykyinen vuokra, uusi vuokra, sekä uusi vuokravakuus, joka tuolla päin näytti olevan 2-3 vuokran verran. Minulla ei ole säästöjä, kun olen käyttänyt kaiken elämiseen työttömänä.

Tämä on ongelma monelle ja monessa vastaavassa tilanteessa. On esim. asunto josta ei pääse eroon - väärällä paikkakunnalla ja remontin tarpeessa, ei ostajia, vaikka hintaa kuinka laskisi. On perheet, koulut, päivähoidot - vaikka olisi kaksi työtöntä vanhempaa ja kipeä tarve saada edes toisen palkka käyttöön, ei päästä tuosta vain lähtemään. Paljon puhutut puskurirahastot on ollut pakko käyttää laskujen maksamiseen ja päivittäiseen puuroon. Pankeiltahan ei tule työttömälle muuttolainaa, kun ei ole tuloja ja realisoitavaa omaisuutta.

Miksei mikään valtakunnan systeemi voi myöntää lainaa tähän siirtymävaiheeseen! Kelalla on kaikenkirjavaa harkinnanvaraista tukea ja viimesijaista tukea ja työmarkkinatukea. Mutta: ei ole mitään lainamuotoista tukea, ennen kuin kansalainen on kokonaan pudonnut avuttomana ns. saamapuolelle tukien varaan. Omatoimisuutta ei tueta, siitä mieluummin rangaistaan, koska sääntö on sääntö on sääntö.

Eihän tällainen ole yhteiskunnalle millään lailla kannattavaa. Ajoissa tilanteen mukaan lainoitettu kansalainen tuottaa ja maksaa takaisin. Nyt koulutus hukataan - ja elämä hukataan, ei vain työnhakijalta vaan moninkertaisesti myös hänen lähipiiriltään. Ennaltaehkäisevä puuttuminen asioihin olisi tarpeen. Nyt "ennaltaehkäistään" vasta sitten, kun ihmistä uhkaa lopullinen syrjäytyminen, kadulle joutuminen ja kuolema.

Vierailija
250/2374 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa että yhdeksän euron työkokeilusta ei kartu eläkettä yhtään. Köyhä nuoruus ja vielä köyhempi vanhuus.

Vierailija
251/2374 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelin liian ahkerasti. ....... En tiiä, pitäis vissiin alkaa katsella muistakin kaupungeista töitä, kun täällä niitä ei tunnu mulle olevan.

Minulla vähän sama eli olen nuori maisteri. Vikana voi olla, että pidetään liian kykenevänä, älykkäänä tms. Useinkaan ei etsitä parasta, vaan jotakuta keskinkertaista, joka ei liikaa kyseenalaista.

Voi voi, turhan suuret luulot itsestä ei tosiaankaan ole mikään valtti työmarkkinoilla. Jos käyttää itsestään ilmaisuja "olen liian kykenevä ja älykäs, tehtävään X paras" kertoo se enemmän persoonasta kuin täydellisinkään CV. Nimittäin ainakin itseä rekrytoijana miellyttää se, että hakija on rehellinen ja realistinen - pullistelu ja rehentely kun paljastuu ennemmin tai myöhemmin oman pienuuden kuorrutteeksi...

Näin. Opiskelu ei vielä takaa mitään. Se on kyllä totta, että joskus valitaan mieluummin keskinkertainen kuin hyvä, mutta nämä ominaisuudet katsotaan työn tuloksesta, ei tutkinnosta. Liian hyvä ja aikaansaava voi aiheuttaa katkeruutta vakityöntekijöissä. Joskus taas nämä kyseenalaistajat eivät ymmärrä, että kaikkea ei voi kyseenalaistaa. Mullakin olisi omassa työssäni vaikka mitä kehitysideoita, mutta kaikkea ei voi toteuttaa, sillä pitää ottaa huomioon sellainenkin seikka, kuin firman budjetti. Budjetin raameissa olen saanut ehdotuksia aika hyvin läpi, mutta en kyseenalaistamalla mitään. On fiksumpiakin tapoja, kuten ehdottaa uusia toimintatapoja entisten tilalle. Kannattaa miettiä kumman itse palkkaisi: Kyseenalaistaja, karkeana esimerkkinä: Tää homma hoidetaan täällä päin pyllyä, mulla olis tässä parempi tapa. Toinen tapa hoitaa sama asia: Tämän asian X voisi ehkä hoitaa asialla Y, koska Y säästäisi aikaa tässä ja tässä asiassa. 

Kyseenalaistaminen on aivan loistava ominaisuus, jolle pitäisi olla enemmän käyttöä työelämässä. Maailmassa ei olisi mikään mennyt eteenpäin, jos joku ei olisi joskus kyseenalaistanut koko pakkaa. Toisaalta tarvitaan myös hiljaisia puurtajia.

Kyseenalaistajat eivät missään tapauksessa sovikaan sellaiseen paikkaan, jossa paremmuus aiheuttaa katkeruutta (apua?!), innovatiivisuutta ei arvosteta tai joku ei näe heikkoja kohtia vallitsevissa rakenteissa. Tai näkee, mutta on mukavampaa tehdä kuten 20 vuotta on tehty. Harmi, kun kehittämistehtävät ovat niin tiukilla nykyään. Tsemppiä täältä niille, jotka uskaltavat nähdä keisarin ilman vaatteita.

Tuli tuosta viimeisestä esimerkistäsi mieleen: eivätkö kumpikin noista vaihtoehdoista ole kyseenalaistamista? Toinen vaan osaa asettaa sanansa diplomaattisemmin, hyvä taito olemassa.

Vierailija
252/2374 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.

Et vaikuta työttömältä.

Vierailija
253/2374 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

LISÄÄ LUETTAVAA

7.10.

Työtön! Mitä olet tehnyt tänään?

4

7.10.

Työtön! Mitä olet tehnyt tänään?

0

Su 13:43

Töitä haluava Joona, 31v : "Mieluummin menisin vaikka vankilaan kuin olisin työtön"

30

Ma 13:20

Olen muutakin kuin Työtön

9

Ma 09:08

Olen ideologisesti työtön

7

Vierailija
255/2374 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinataanko täällä joka päivä esitellä joku työtön.?

Vierailija
256/2374 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys, enkä tiedä vastausta. Olen ihan kiva ja melko tavallinen nuori nainen, ylempi korkeakoulututkinto, kielitaitoinen ja varmasti jotain "käyttöä" vois meikäläisellä olla esim. vientialalla. Olen myös hakenut alemman koulutustason töitä, niissä en ole edes päässyt haastatteluun. Lapset tein opintojen aikana/ heti opiskelun jälkeen, joten sitäkään vaaraa ei ole, että jäisin äitiyslomille tai hoitamaan sairaita lapsia kotiin, koska pikkulapsiajat olin opiskelija/hoitovapaalla. Työkokemusta kertyi opintojen ohella monelta eri alalta ja olin yleensä kesätöissä/osa-aikatöissä ahkera ja pidetty. Semmosta, n. 30-35 vuotta olis potentiaalista työuraa jäljellä... 

Vierailija
257/2374 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja viimeisen viestin lähettäjä lisää vielä:

Voisin mennä telkkariin Vartiaisen kanssa keskustelemaan mm. siitä, onko suomalainen tavallinen työtön potentiaalinen natsi. Ei naurattanut tänä aamuna, meni kahvit vähän väärään kurkkuun.

Vierailija
258/2374 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rekytoijan näkökulma:

-Ikä on oikeasti rasite. 40 on hilkulla, 50 heikko, ja 55 mahdoton.

-Työtön on lähtökohtaisesti heikommassa asemassa haussa

-Ns, aukoton työhistoria on valtava etu. Työttömällä ei monesti ole haasteellisiin tehtäviin mitään asiaa. Ei kannata edes hakea.

-Kun haet helppoa työtä, älä paljasta pitkiä opintoja tai hienoja tutkintoja

-Tehkää työttömyyden syy selväksi, mutta älkää syyttäkö siitä ketään. Keksikää hyviä syitä.

-Peitä hyvin se, että haet joitain paikkoja vaan hakemisen ilosta, koska mikö tahansa työ kelpaisi väliaikaisesti

-Suostukaa mihin vaan paskaduuniin, vaikka ilmaiseen. Älkää jättäkö cv:seen reikiä. Liiotelkaa paskaduunienkin työnkuvia. Olkaa röyhkeitä. Muuten töitä ei heru,

Rehellisesti: Työttömyys kannattaa peittää, kun töitä hakee. Vaikka valehtelemalla.

Valitan, mutta tämä kaikki on totta. En siitä itsekään pidä.

No joo, mun työnantaja tietää että aiemmin lopetin työn terveysongelmien takia, tietää miksi lopetin entisen työn ihan taatusti olisi saanut selville jos olisin valehdellut työn jatkuvan tai olisin liioitellut työnkuvaani, sattuukin tuntemaan entisen työnantajani, tämä selvisi minulle jälkikäteen.

Jokainen soveltaa. Ei nämä pointtini mitään aukottomia vinkkejä ole. Löydä oma tiesi vaikka eri paikkakunnalta, jostain eri firmasta.

Siis työnantaja tietää aiemmista terveysongelmista, työnantaja tuntee entisen työnantajan (selvisi jälkikäteen) joten liioittelu tai valehtelu ei olisi kannattanut, työnantaja tietää että olen ollut välillä pitkään työtön, työnataja tietää että mulla on jo ikää (sen verran ettei sun mukaan kantsi edes yrittää enää hakea töitä) ja silti palkkasi minut. Nykyinen työnantaja. Siksi en ymmärrä neuvoasi lähteä eri firmaan tai eri paikkakunnalle, koska minut palkattiin oikein mielellään, vaikka luettelosi mukaan minulla ei ole/olisi ollut mitään mahdollisuutta työllistyä.

Vierailija
259/2374 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä vai röitä?

Vierailija
260/2374 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikot sosiaaliset taidot, ei juurikaan työkokemusta, mutta ennen kaikkea ei ole suhteita mihinkään työpaikkaan. Ilmaiseksi työvoimaksi kyllä tunnun kelpaavan, mutta kas kummaa palkkaa minulle ei haluta kuitenkaan maksaa.

Nyt on ollut paljon viime päivinä esillä miten osa työttömistä välttelee töitä, tästä on nyt jotenkin vähän aistittavissa, että media haluaa maalata kuvaa, että kaikki työttömät olisivat tällaisia. Minusta pitäisi kertoa myös niistä tapauksista missä työpaikat käyttävät ihan häikäilemättömästi työttömiä hyväkseen ilman mitään aikomusta palkata ketään. Näiltä firmoilta pitäisi ottaa pois se oikeus, että saavat hyödyntää työttömien palveluita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä