Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuvaus luokanopen arjesta

Ope1234
03.10.2017 |

Tällainen päivä tänään. Itkettää, mutta en jaksa itketä.

1. Herään aamulla ja vilkaisen kelloa 6.10. Huomaan samalla ilmoituksen saapuneesta Wilma-viestistä otsikolla "Matin kiusaaminen". Luen viestin ja tulen viestin sisällöstä tosi surulliseksi. Aamu on jo pilalla.

2. Matin äiti on Wilma-viestissä kirjoittanut, että saattaa pojan aamulla kouluun, sillä poikaa pelottaa kulkea yksin. Laitan äidille tekstiviestiä ja pyydän, että tulevat tapaamaan minua ennen 8.15 alkavaa oppituntia. Pidän tapaamisen, kuuntelen itkuista poikaa ja lupaan parhaani mukaan puuttua tilanteeseen.

3. Menen pitämään rinnakkaisluokan liikuntatuntia liikuntasaliin, jonka kaikki tekstiilit ovat poistettu homeen takia. Tekstiilien (verhot yms) puuttumisen johdosta salissa kaikuu valtavasti, joten melutaso on lähes sietämätön. Tuntien jälkeen päässä jyskyttää ja kurkku on kipeä huutamisesta.

4. Siirryn seuraavalle tunnilla ja kuulen jo pihalla omilta oppilailta, kuinka Kaisalla, Julialla ja Ainolla on riitaa, mitä eivät saa selvitettyä. Aino itkee. Sovimme aselevon tuntien ajaksi ja että selvittäisimme riidan ensi välitunnilla.

4. Pidän omalle luokalle oppitunnin ja käsittelen eilistä pieleen mennyttä retkeä. Käytämme koko tunnin tähän, keskustellen ja itsearviointia retken tapahtumista tehden. Tunnelma luokissa on apea, sillä ensi viikon retki on peruttu huonon käytöksen vuoksi. Lähdemme tästä syömään.

5. Ruokalassa muutamat pojat ottavat mittaa toisistaan; kuka jaksaa syödä eniten siskonmakkatakeittoa. Lopputulos on se, että pojat viettävät 50min lounastauon ja haluavat jättää osan ruoasta syömättä samalla kun kaikille lapsille ei jää tarpeaksi ruokaa sen loputtua kesken.

6. Takaisin luokassa yritän käynnistää äidinkielen oppituntia, mutta osa oppilaista on edelleen ruokalassa erityisopettajan kanssa (katso ylhäällä). Lopulta kaikki oppilaat ovat paikalla ja pääsemme hommiin. Sillä välin kun oppilaat tutustuvat Lasten Uutisiin, haluaa erityisopettaja käydä minun kanssa läpi ruokalan tapahtumat. Teemme sen käyttävässä. Kohta eräs oppilas tulee kertomaan, ettei luokassa ole työrauhaa, sillä yksi oppilaista pitää luokassa meteliä. Siirrän meteliä pitävän oppilaan tekemään töitä erityisopettajan kanssa.

7. Välitunti alkaa. Ulkona on satanut kaatamalla vettä koko päivän ja lasten vaatteet ovat litimärkiä edellisen välitunnin takia. Annan heille luvan jäädä luokkaan viettämään välituntia. Ennen kun olen itse lähdössä opettajahuoneeseen vessaan ja hakemaan tulosteita, pitää minun selvittää Kaisan, Julian ja Ainon riita. Onneksi tämä selviää suht kivuttomasti ja lapset sopivat riidan.

* jatkuu seuraavassa viestissä*

Kommentit (511)

Vierailija
321/511 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No paljonko se luokanopettaja saa tästä kaikesta palkkaa?

Vierailija
322/511 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No paljonko se luokanopettaja saa tästä kaikesta palkkaa?

Peruspalkka ilman ikälisiä luokanopella noin 2600 Euroa. Kaikilla ikälisillä (20 vuotta) noin 3300.

Ikälisät tulee 5, 8, 10, 15 ja 20 vuoden jälkeen. Asteittain. Harmittavinta on, että ensimmäiset vuodet usein työtä tehdään pätkinä eli palkka ei ole kummoinen ja päälle olet ikuisessa pätkätyössä. Kesät työtön. Ensin viikon karenssi ja sen jälkeen ansiosidonnaista jotain 1500-1700 Euroa miinus verot. Ei siinä kummoiset vuosiansiot tule, vaikka teet ihan saman työmäärän kuin vakiopet.

Ylipäätään tämä kesien pätkiminen esim. hoitovapailijoiden vuoksi on täysin kohtuutonta. Viime keväänäkin vakiopet intoili viimeisellä viikolla, että nyt siivotaan ja laitetaan kaikki valmiiksi, ettei tarvi tulla seuraavalla viikolla... Joo, heillehän se sopi. Me kaksi sijaista, seuraavasta viikosta työtöntä, tehtiin sitä samaa illat siellä, jotta sen palkkaa nostavan vakiopen ei tarvi vaan mitään tehdä koko kesänä. Hän olisi hyvin voinut tulla seuraavalla viikolla siistimään paikkoja ja laittamaan tarvikkeita syksyä varten. Ei vaan uskalla avata suutaan, jotta ei työt lopu.

Nykyään olen yläkoulussa töissä ja palkka parempi. Sen lisäksi minulla on ylitunteja. Brutto noin 3350 Euroa. Kesän olen taas työtön eli lomia ei kannata kadehtia. Onko se sitten paljon vai vähän, kun minulle maksetaan kuitenkin vain tehdyt työt, ei mitään ylimääräisiä lomia? Olen koululla yleensä 8-15.30 ja iltaisin teen töitä kotoa + ajattelen asioita paljon, viesteilen vanhempien kanssa yms. Opetustunteja minulla on 26, mutta joukossa on hyppytunteja, joten töihin on mentävä käytännössä aina kasiin ja opetusta on neljänä päivänä 15.05 saakka ja yhtenä loppuu 14.15.  Toisaalta hyppytunneilla ehtii tehdä kaikkea muuta pakollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/511 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajan ammatti on kyllä todella ali-arvostettua. Ja se mitä minä näin työharjoittelussa 3 kk aikana, niin vanhemmat (ei tietenkään kaikki, joku kuitenkin takertuu tähän) pistävät lapset kouluun ja olettavat että opettaja sen n. 6 tunnin aikana päivässä opettaa lapselle (n. 30 lasta luokassa) kaiken. Siis ihan kaiken mitä elämään kuuluu.

Ja sitten vielä se, että todella moni vanhempi on vihaisia opettajalle siitä jos joku asia ei suju. Lapsia ei saa koulussa "komentaa". "Ei meidän Maijalle saa sanoa etttä puhelin pois kädestä tunnilla, ketä se muka häiritsee". Erittäin usein kuulin väheksyntää opettajaa kohtaan vanhemmilta.

Ja mua ärsyttää ihmiset, jotka jauhaa aina siitä pitkästä kesälomasta.. harvassa ammatissa viedään niin paljon töitä kotiin, kun opettajat joutuvat tekemään! Tai en tiedä mitään muuta ammattia, jossa näin joutuu tekemään.

Väärin on myös se että tämä opettaja (ja muutama muukin kenen kanssa tein yhteistyötä) ostivat itse omasta palkasta oppilaille askartelumateriaaleja, koska koululta ei sellaisia saa.

Tämä opettaja, jonka luokassa olin, oli kyllä ihana ihminen ja rakastaa työtään ja määrätietoisesti. Ihailen hänen työmoraalia ja

arvostan teitä kaikkia opettajia hurjasti harjoittelun jälkeen! Kun oma lapsi menee kouluun, aijon parhaani mukaan omalta osaltani keventää opettajan työtaakkaa!

Normaali ihminen tekee 8 tuntista työpäivää 5 päivänä viikossa. Opettajalla harvemmin sitä opettamista on sen 8 tuntia, ala-asteella taitaa päivät useinkin olla jotain 5 tuntisia ja siitäkin on yli 2 tuntia välitunteja. Se on valintakysymys ottaa töitä kotiin, mikään laki tuskin kieltää tekemästä niitä valmisteluja siellä töissä.

Lisäksi meillä muilla niitä lomia on 28-38 päivää vuodessa, se on ihan oikein, että opettajan täytyy tehdä töitä vapaa-ajallaan, koska varsinaisia työtunteja hänellä tulee todella vähän, ne "ylimääräiset" lomat saakin laskea työajaksi. Yleensä opettajat valitsee tehdä töitä kotonaan arkena, että savat pitkät lomansa nauttia lomina.

Mielestäni tuota systeemiä pitäisi todellakin muuttaa niin, että ylimääräiset lomat pois ja valmistelut tulee tehdä työaikana työpaikalla ja töitä ei viedä kotiin. Varmasti vaikuttaisi jaksamiseenkin positiivisella tavalla, kuin kukaan ei enää olettaisi että opettajat lukee wilma-viestejä kotonaan.

Alakoulun luokanopettajilla on korkeampi opetusvelvollisuus, 24 h, kuin yläkoulun, 18-24, ja lukion, 16-21, lehtoreilla ja palkkaus alhaisempi.

Jos alakoulun opettaja tekee vain opetusvelvollisuuden opetusta, vaikea uskoa että tekisi 12-tuntisia työpäiviä. Yläkoulun ja lukion opettajilla on vähemmän Wilma-kirjaamisia, enemmän korjattavaa, muttei 12-tuntisia päiviä kuin ehkä lukion koeviikoilla. Alakoulussa korjaamista on vähemmän ja vastaukset ja tekstit lyhyempiä, koteihin yhteydessä enemmän. Yläkoulun ja lukion oppilaiden vanhemmat ovat vaatimuksissaan järkevämpiä.

Olen yläkoulun ja lukion aineenope ja opetan kahta reaaliainetta. Opetustunteja on 27 + parin tunnin edestä erityistehtäviä. Tähän päälle pakolliset kokoukset, vanhempien tapaamiset, tukiopetukset jne. Teen töitä yleensä kuutena päivänä viikossa. Yhteensä työtunteja tulee 50-60 viikossa. 45 tuntia menee jo käytännössä koululla.  Kotiin jää suurin osa suunnittelusta ja korjaamisesta. Lukion tunnit on pakko käydä läpi vaikka ne olisikin tehty aikaisempina vuosina periaatteessa valmiiksi. Tieto muuttuu, samoin ryhmien kyky tehdä erilaisia juttuja. Joidenkin ryhmien kanssa voi teetättää ryhmätehtäviä tms., toisten kanssa taas ne eivät onnistu mitenkään. Korjattavaa tulee pahimmillaan satoja sivuja viikossa.

Sitten voit syyttää vain itseäsi. Ei ole pakko ottaa 27+2 tuntia. Miksi olet haalinut erityistehtäviä? Reaaliaineista ei tule satoja sivuja korjattavaa joka viikko. Silloin tällöin voi tulla. Lukion tuntien läpikäynti ei kauan vie, jos kaikki materiaali on koneella ja helposti muokattavissa. Väität viettäväsi 18 tuntia oppituntien ulkopuolella koulurakennuksessa töitä tehden. Sitäkin on vaikea uskoa. Joissain aineissa tieto muuttuu mutta ei kaikissa.

Vierailija
324/511 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa tosi mukava näin vanhempana tietää kuinka vittuuntuneita opet ovat työhönsä. Kovasti kyllä tulee Wilmaan viestiä kuinka on ilo opettaa tätä luokkaa ja lapset ovat niin reippaita. Totuus on (lapsen suusta kuultuna) se että luokassa on kauhea hälinä koko ajan eivätkä oppilaat usko opettajaa.

Vierailija
325/511 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsella ollut joka vuosi jämpti ope, luokassa ei suurempia häiriöitä. Uusi opettaja on vaahtosammuttimen kokoinen ja  pikku tytön näköinen nainen, ja luulen että hänellä alkaa olla tiukkaa oppilaiden kanssa.  Miksi tuommoinen opettaja ei voi opettaa esimerkiksi jotain pieniä alakoululaisia?

Miksi alapeukut? Eikö omalla lapsellani ole oikeutta opettajaan, jonka tunneilla oppii muutakin kuin sen, miten opettajaa vedätetään? Lapseni on kuitenkin hiljaa, mutta metakassa tuskin oppii mitään.

Vierailija
326/511 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän opettajien harmistuksen määräaikaisuuksista, mutta toisaalta he ovat paremmassa asemassa muihin määräaikaisiin, koska he saavat heti palkallisen syys-, talvi- ja joululoman, jos saa lukuvuoden määräaikaisuuden. Muilla aloilla teet lähes vuoden töitä ilman lomia. Ja jos työ vaihtuu, niin taas teet ilman lomia. Ihmiset saattaa tehdä vuosia töitä ilman lomia. Opella on aina lomat kuitenkin. Joten en kauheasti jaksaisi valittaa tuosta kesätyöttömyydestä.

Vierailija
327/511 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajan ammatti on kyllä todella ali-arvostettua. Ja se mitä minä näin työharjoittelussa 3 kk aikana, niin vanhemmat (ei tietenkään kaikki, joku kuitenkin takertuu tähän) pistävät lapset kouluun ja olettavat että opettaja sen n. 6 tunnin aikana päivässä opettaa lapselle (n. 30 lasta luokassa) kaiken. Siis ihan kaiken mitä elämään kuuluu.

Ja sitten vielä se, että todella moni vanhempi on vihaisia opettajalle siitä jos joku asia ei suju. Lapsia ei saa koulussa "komentaa". "Ei meidän Maijalle saa sanoa etttä puhelin pois kädestä tunnilla, ketä se muka häiritsee". Erittäin usein kuulin väheksyntää opettajaa kohtaan vanhemmilta.

Ja mua ärsyttää ihmiset, jotka jauhaa aina siitä pitkästä kesälomasta.. harvassa ammatissa viedään niin paljon töitä kotiin, kun opettajat joutuvat tekemään! Tai en tiedä mitään muuta ammattia, jossa näin joutuu tekemään.

Väärin on myös se että tämä opettaja (ja muutama muukin kenen kanssa tein yhteistyötä) ostivat itse omasta palkasta oppilaille askartelumateriaaleja, koska koululta ei sellaisia saa.

Tämä opettaja, jonka luokassa olin, oli kyllä ihana ihminen ja rakastaa työtään ja määrätietoisesti. Ihailen hänen työmoraalia ja

arvostan teitä kaikkia opettajia hurjasti harjoittelun jälkeen! Kun oma lapsi menee kouluun, aijon parhaani mukaan omalta osaltani keventää opettajan työtaakkaa!

Normaali ihminen tekee 8 tuntista työpäivää 5 päivänä viikossa. Opettajalla harvemmin sitä opettamista on sen 8 tuntia, ala-asteella taitaa päivät useinkin olla jotain 5 tuntisia ja siitäkin on yli 2 tuntia välitunteja. Se on valintakysymys ottaa töitä kotiin, mikään laki tuskin kieltää tekemästä niitä valmisteluja siellä töissä.

Lisäksi meillä muilla niitä lomia on 28-38 päivää vuodessa, se on ihan oikein, että opettajan täytyy tehdä töitä vapaa-ajallaan, koska varsinaisia työtunteja hänellä tulee todella vähän, ne "ylimääräiset" lomat saakin laskea työajaksi. Yleensä opettajat valitsee tehdä töitä kotonaan arkena, että savat pitkät lomansa nauttia lomina.

Mielestäni tuota systeemiä pitäisi todellakin muuttaa niin, että ylimääräiset lomat pois ja valmistelut tulee tehdä työaikana työpaikalla ja töitä ei viedä kotiin. Varmasti vaikuttaisi jaksamiseenkin positiivisella tavalla, kuin kukaan ei enää olettaisi että opettajat lukee wilma-viestejä kotonaan.

Alakoulun luokanopettajilla on korkeampi opetusvelvollisuus, 24 h, kuin yläkoulun, 18-24, ja lukion, 16-21, lehtoreilla ja palkkaus alhaisempi.

Jos alakoulun opettaja tekee vain opetusvelvollisuuden opetusta, vaikea uskoa että tekisi 12-tuntisia työpäiviä. Yläkoulun ja lukion opettajilla on vähemmän Wilma-kirjaamisia, enemmän korjattavaa, muttei 12-tuntisia päiviä kuin ehkä lukion koeviikoilla. Alakoulussa korjaamista on vähemmän ja vastaukset ja tekstit lyhyempiä, koteihin yhteydessä enemmän. Yläkoulun ja lukion oppilaiden vanhemmat ovat vaatimuksissaan järkevämpiä.

Olen yläkoulun ja lukion aineenope ja opetan kahta reaaliainetta. Opetustunteja on 27 + parin tunnin edestä erityistehtäviä. Tähän päälle pakolliset kokoukset, vanhempien tapaamiset, tukiopetukset jne. Teen töitä yleensä kuutena päivänä viikossa. Yhteensä työtunteja tulee 50-60 viikossa. 45 tuntia menee jo käytännössä koululla.  Kotiin jää suurin osa suunnittelusta ja korjaamisesta. Lukion tunnit on pakko käydä läpi vaikka ne olisikin tehty aikaisempina vuosina periaatteessa valmiiksi. Tieto muuttuu, samoin ryhmien kyky tehdä erilaisia juttuja. Joidenkin ryhmien kanssa voi teetättää ryhmätehtäviä tms., toisten kanssa taas ne eivät onnistu mitenkään. Korjattavaa tulee pahimmillaan satoja sivuja viikossa.

Sitten voit syyttää vain itseäsi. Ei ole pakko ottaa 27+2 tuntia. Miksi olet haalinut erityistehtäviä? Reaaliaineista ei tule satoja sivuja korjattavaa joka viikko. Silloin tällöin voi tulla. Lukion tuntien läpikäynti ei kauan vie, jos kaikki materiaali on koneella ja helposti muokattavissa. Väität viettäväsi 18 tuntia oppituntien ulkopuolella koulurakennuksessa töitä tehden. Sitäkin on vaikea uskoa. Joissain aineissa tieto muuttuu mutta ei kaikissa.

Koulussamme on aika vähän opettajia, joten erityistehtäviä tulee käytännössä jokaiselle. Kieltäytyä ei oikein voi.

Yhden lukion tunnin kanssa värkkäilyyn voi helposti mennä tunti tai kaksi. Sitten kokeillessa huomaat, ettei jokin asia toimi ja joudut muuttamaan suunnitelmia. Lukiolaisia varten on myös kerättävä ajankohtaisia esimerkkejä, koska kirjoituksissa ne voivat hyvin tulla vastaan.

Opettajan työssä on nykyään hurjasti kaikenlaista opetuksesta riippumatonta sälää, jonka hoitamiseen menee tuhottomasti aikaa. Uusi ops tuo kouluun hurjasti lisää työtä tapahtumien ja oppiainerajat ylittävien kokonaisuuksien muodossa. Wilmaviestejä, sähköposteja jne. tulee joka päivä ja niihin on reagoitava. Ryhmänohjaajana käyt poissaoloja läpi ja pidät yhteyttä luokkaan. Joudun myös tekemään erilaisia versioita kokeista useille ryhmille ja vielä kokeesta poissaoleville erikseen.

Jokaiseen lukiokurssiin kuuluu yleensä 2 koetta ja 2 esseetä tai joku muu kirjallinen työ. Kurssi kestää noin 8 viikkoa. Lukiokursseja pyörii yläkoulun tuntien lisäksi yleensä 2-3. Yläkoululaisetkin tekevät kokeiden lisäksi monenlaisia kirjallisia töitä. Korjattavaa on oikeasti todella paljon. Viimeisen viikon aikana korjattavaa on tullut 180 sivua. Sitä aikaisemmalta ajalta on rästissä 1000 arkkia kasvikokoelmia.

Vierailija
328/511 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän opettajien harmistuksen määräaikaisuuksista, mutta toisaalta he ovat paremmassa asemassa muihin määräaikaisiin, koska he saavat heti palkallisen syys-, talvi- ja joululoman, jos saa lukuvuoden määräaikaisuuden. Muilla aloilla teet lähes vuoden töitä ilman lomia. Ja jos työ vaihtuu, niin taas teet ilman lomia. Ihmiset saattaa tehdä vuosia töitä ilman lomia. Opella on aina lomat kuitenkin. Joten en kauheasti jaksaisi valittaa tuosta kesätyöttömyydestä.

Opettajien lomat ovat usein se ainoa hetki, kun kunnolla ehtii korjata kokeita ja suunnitella tunteja. Syyslomalle lähtee mukaan 330 sivua kokeita korjattavaksi :). Normaalin työn ohessa ei tahdo ehtiä eikä jaksaa. Nukkuakin pitäisi.

Vierailija
329/511 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko sitä mieltä, ettei opettajille saisi kertyä lainkaan lomaa? Että töitä vaan ja ilman lomia?

Ne sijaisen talven aikana pitämät lomat vähennetään "lopputilistä" eli töiden loputtua ei tule niitä 10kk:n kertyneitä lomia vaan ne katsotaan jo nautituiksi. Olin esim. kevään 7.1.-2.6. töissä eli minulle kertyi tuolta ajalta 10 lomapäivää. Pidetty hiihtoloma söi niistä viisi eli sain viiden päivän palkan läksiäisenä. Jos olen 10kk töissä, niin lomaa kertyy 4 viikkoa. Tästä viikko syyslomasta, viikko hiihtolomasta ja pari viikkoa joululomasta, joten se oli siinä.

Vierailija
330/511 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläiset viestiketjut vain vahvistavat käsitystäni siitä, että kouluissa ja päiväkodeissa työskentelevät elävät jossain ihmeen omassa tyhjiössään ja pitävät omaa työtään maailman rankimpana.

Tiedoksenne: koulu- ja päiväkoti EI OLE elämän napa, maailmassa on muutakin:

-On muitakin meluisia työpaikkoja

-Muuallakin on paljon "asiakkaita"

-Muuallakin on vaativia "asiakkaita" ja kollegoja

-Muuallakin on jatkuva kaaos ja kiire, eikä taukoja tai safkista ehdi pitämään tai pääse vessaan

-Muuallakin selvitellään erimielisyyksiä ja riitoja päivittäin

-Muuallakin tehdään niitä ei omasta mielestä niin tärkeitä ja mieluisia tehtäviä kun joku vaatii

-Muuallakin sopeudutaan muuttuviin toimintaympäristötekijöihin

-Muuallakin venytetään päivää ja hoidetaan työasioita välillä kellon ympäri

Kenenkään ei ole pakko olla töissä, voi irtisanoutua ja jäädä työttömäksi jos ei sopeudu nykymaailman menoon.

Vierailija
331/511 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sitä mieltä, ettei opettajille saisi kertyä lainkaan lomaa? Että töitä vaan ja ilman lomia?

Ne sijaisen talven aikana pitämät lomat vähennetään "lopputilistä" eli töiden loputtua ei tule niitä 10kk:n kertyneitä lomia vaan ne katsotaan jo nautituiksi. Olin esim. kevään 7.1.-2.6. töissä eli minulle kertyi tuolta ajalta 10 lomapäivää. Pidetty hiihtoloma söi niistä viisi eli sain viiden päivän palkan läksiäisenä. Jos olen 10kk töissä, niin lomaa kertyy 4 viikkoa. Tästä viikko syyslomasta, viikko hiihtolomasta ja pari viikkoa joululomasta, joten se oli siinä.

En puhunut mistään lomarahoista, vaan lomasta. Sinulla on ollut siis palkallista lomaa, jolloin ei tarvitse mennä töihin. Itse olen tehnyt 2 vuotta töitä ilman lomaa. Paljon määräaikaisia työsuhteita, joten koskaan en ole saanut palkallista lomaa. Aina kun vaihtaa työpaikkaa, lomat menee. Toki ne maksetaan rahana, mutta lomaa ei ole. Opettajalla lomat kuitenkin on aina määräaikaisesta työstä huolimatta. Ja ei en ole sitä mieltä, että opettajien pitää tehdä töitä ilman lomaa, kenenkään ei pitäisi, mutta muilla määräaikaisilla ei ole tällaista etua kun määräaikaisilla opettajilla.

Vierailija
332/511 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä inkluusion kupla vielä puhkeaa. Tai sitten joka luokassa täytyy olla kaksi aikuista paikalla. Silloin yksi voi opettaa niitä, jotka pyatyvät opiskelemaan ryhmässä ja toinen sitten ohjata niitä, joiden olisi parempi olla pienryhmässä.

Mikään hieno ajatus ei tee oppilaista samanlaisia oppijoita. Yksilölliset tarpeet on pakko huomioida, jos halutaan, että kaikki saavat oppia. Oppiaineksen eriyttäminen voi toimia niille, joilla ei ole ongelmia 45 minuutin toimimisessa ryhmässä. Osalle se on kuitenkin mahdotonta. He tarvitsevat erityistä tukea. Tai ehkä joka koululle sitten palkataan joukko laaja-alaisia erityisopettajia, joiden luokse "mukaintegroidut" oppilaat sitten lähetetään opiskelemaan omassa tahdissaan.

Vierailija
333/511 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ongelma syntyy siitä, että nykyopettajat vaativat itseltään enemmän kuin ennen. 70-80-luvulla omina kouluaikoinani opettajat opettivat, ja oppilaat harvoin kuuntelivat tai useimmiten riehuivat opettajan persoonasta riippuen. Sitten opettajat menivät kahville. Kiusaamista pidettiin normaalina, eikä kenellekään olisi tullut mieleenkään selvitellä oppilaiden välejä.

Omasta mielestäni koululaiset vaikuttavat fiksummilta ja hyväkäytöksisemmiltä kuin ennen, mikä on osaksi opettajien ansiota. Ennen ei ollut paremmin.

Vierailija
334/511 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko se sama trolli, joka äskettäin valitti rankkaa arkeaa, kun piti nousta viideltä laittautumaan? 

Mitä sinä saat näistä aloituksista ja onko sinun pakko kirjoittaa tämä kaikille muillekin palstoille, joilla käyt?

349 : opettajilla on tietty opetusvelvollisuus, ei varsinaisia vuosilomia samalla tavalla kuin muilla. Jos olet x viikkoa töissä, sinulle maksetaan palkka sen mukaan, montako viikkotuntia sinulla piti olla riippumatta siitä, montako työpäivää todellisuudessa oli. Ihan kiva oli sijaisena joulukuun puolivälistä maaliskuun loppuun, kun siinä meni palkallisena niin joulu, hiihtoloma kuin pääsiäislomakin.

Sinua on huijattu, jos OPETTAJANA jouduit pitämään lomaa koulun loma-aikoina. Olitko kuitenkin koulunkäyntiavustajana?

Vierailija
335/511 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen pystyy kyllä kerran vuoteen osallistumaan lastaan koskevaan keskusteluun jos haluaa. Keskustelut pitää pitää opettajan työajalla, sillä muutoin opettaja joutuu ottamaan ajan takaisin muusta työajasta, eli se on silloin lapsiryhmältä poisotettua aikaa. 

Ennen nuo tapamiiset hoidettiin työajan ulkopuolella, ilman ongelmitta.

Jos se on opettajan työajasta pois, niin yhä useampi vanhempi joutuu ottamaan palkatonta vapaata koko päivän, kun työmatka saattaa monella olla 100-200 km yhteen suuntaansa ja käytännössä tietää jopa kymmenien työntekijöiden työvuorojen uudelleen järjestelyjä, jotka työnantajat kokevat työlääksi.

Nykyään lapsellisten vanhempainvartit ja kehityskeskustelut opettajien työaikana vaikeuttavat jopa työntekijöiden työyhteisöä, kun niitä on jatkuvasti ja ainakin jos perheessä on useampi lapsi. Ja päälle kun lisätään vielä sairaslomat.

Miksi näitä asioita ei voisi hoitaa sähköisesti?

Tämä. Nimenomaan näin.

Jätetäänpä vaikka potilaat hoitamatta sairaalassa että ope saa pitää sen viisitoistaminuuttisen monologinsa silloin kun haluaa.

Eihän hammaslääkärikään sinua hoida silloin kun sinulle parhaiten sopii... Tai pankkivirkailija ole paikalla sinun työvuorojesi mukaan. Asiat hoidetaan virka-aikana.

Vierailija
336/511 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä juuri:

Johtuukohan siitä, että opeilla kouluputki on alkanut 7-vuotiaana, eikä elämä missään vaiheessa ole sisältänyt "oikeita töitä". Näkemys omasta työstä ja sen raskaudesta sumenee.

Johan on taas kirjoitti:

Tälläiset viestiketjut vain vahvistavat käsitystäni siitä, että kouluissa ja päiväkodeissa työskentelevät elävät jossain ihmeen omassa tyhjiössään ja pitävät omaa työtään maailman rankimpana.

-Muuallakin on jatkuva kaaos ja kiire, eikä taukoja tai safkista ehdi pitämään tai pääse vessaan

-Muuallakin tehdään niitä ei omasta mielestä niin tärkeitä ja mieluisia tehtäviä kun joku vaatii

Kenenkään ei ole pakko olla töissä, voi irtisanoutua ja jäädä työttömäksi jos ei sopeudu nykymaailman menoon.

Vierailija
337/511 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä juuri:

Johtuukohan siitä, että opeilla kouluputki on alkanut 7-vuotiaana, eikä elämä missään vaiheessa ole sisältänyt "oikeita töitä". Näkemys omasta työstä ja sen raskaudesta sumenee.

Johan on taas kirjoitti:

Mistä ihmeestä päättelette, että opettajat eivät ole olleet missään muissa töissä? Itse olen ollut siivoojana yhteensä pari vuotta, aspa-hommissa, toimistotyössä jne. Nämä ainakin olivat todella kevyttä hommaa opettamiseen verrattuna. Toki tämä oli odotettavissa, koska palkka on parempi ja vaadittava koulutus korkeampi.

Kollegoina on entisiä kampaajia, tutkijoita, insinöörejä muiden muassa. Eipä ole kukaan koskaan hehkuttanut, miten helpolla opena pääsee.

Vierailija
338/511 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan omista työkavereista päättelin. Jos ei oteta mukaan teiniaikojen kesätöitä, vain harvalla on muuta työkokemusta.

Tämä näkyy kummallisina kuvitelmina muiden töistä "kun työskentelee tietokoneilla, voi pitää taukoja milloin vain ja himmailla". Luullaan, ettei kukaan muu joudu olemaan välillä töissä klo 16 tai 17 asti.

Lisäksi pidetään normaalina, että töistä voi lähteä klo 13 kuskaamaan lapsia harrastuksiin ja sitä, että ollaan 14 vk vuodessa lomalla.

Vierailija
339/511 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa tuntemistani opettajista on ollut muissakin töissä. Itselläni on 3 A4 sivua pitkä cv lista opetusalan ulkopuolisista töistä. Yrittäjyyskokemusta on 8 vuotta. Opettajuus on ehdottomasti raskain tekemäni työ.

Vierailija
340/511 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ope35 kirjoitti:

Täällä myös luokanope avautuu:

Eniten ahdistaa luokkakoot (27), jossa oma erityisluokallinen erkkoja! Säälittää tunnolliset opiskelijat, joille ei riitä huomiota. Päälle vielä viime viikolla ja viime vuonna suomeen muuttaneet traumatisoituneet sotalapset jotka ennen menivät valmistavalle luokalle, mutta nyt inkluusion nimissä normi.

Kaikkia vanhempi nähdään nyt opetusajan ulkopuolella ja päivät ovat pitkiä. Vanhemmat vaativat ennemmän eriyttämistä ja kokeita. Rehtorilta ja uudesta opsista taas tulee paineet kokeettomuuden puolesta.

Ahdistaa, kun en jaksa olla luova uuden opsin sanansaattaja, joka visioi kaikenmaailman koulutyötä peppu irti pulpetista. Istuminenhan kuulemma tappaa.

Pedagogiset asiakirjat pitää päivittää, Sähköposti ja wilma laulaa, mutta sitä se on muillakin aloilla. Rehtori painostaa koulutuksiin ja työn ohella opiskeluun, mitä teenkin. Tauottomuus on kyllä totta ja perseestä. Koko ajan joku tarvitsee jotain.

Sitten teen vielä äitiyslomasijaisuutta eli kesä- ja heinäkuun olen työttömänä kun äiti saa palkan minun tekemästä työstä. Eli vaikka olen pätevä, saan normaaliakin pienempää palkkaa. Omat lapset elätettävänä ja 2000e jää kuussa käteen, siitä pk-seudun vuokrat pois niin ei paljoa säästöön kuukaudessa jää.

Virkaa tavoittelen, niin kaikki pitää tehdä just eikä melkein. Yritän pitää vanhemmat tyytyväisinä, joustan. Opiskelen töiden ohella lisää. Epävarmuus tulevasta: en tiedä missä olen töissä ensi vuonna.

Kuitenkaan en haluaisi valittaa, sillä töitä on. Se ei ole itsestäänselvää tälläkään alalla. Kai sitä pitäisi barrikadeille lähteä, mutta millä voimilla?!

Miten pitkä on luokanopettajan pitkä työpäivä? Maininta vanhempien tapaamisesta opetusajan ulkopuolella herättää paljon kysymyksiä: Miten kapea on opettajien käsitys työnkuvasta? Miten työtehtävät määritellään työsopimuksissa? Miten opettajan työn vaatimusten muuttuminen näkyy koulutuksessa ja opiskelijavalinnoissa?

Niin, tuo vanhempien tapaaminen työajan ulkopuolella on tosiaan asia joka vituttaa tällaista tavan vanhempaa joka tekee vaan normaalia täyttä työpäivää. Ei, työpäivä ei lopu klo 12 tai klo 14. Ja jos opettaja haluaa sen palaverinsa työajan ulkopuolella esim 14-14.15 niin minullehan se tarkoittaa sitä että joudun ottamaan töistä vapaaksi kokonaista kaksi tuntia plus matkaan kuluva aika.

En myöskään ehdi vastaamaan puhelimeen kesken työpäivän ja sopimaan palaveriaikoja. Jos olen Wilman kautta ilmoittanut että tiettyinä päivinä/aikoina ei sovi, turha soitella perään että josko nyt kuitenkin...

Minulle kun ei makseta siitä että istun puhelimessa.

Välillä tuntuu että opettajat unohtavat että myös me vanhemmat käymme töissä ja sinne koululle harvemmin pääsee kesken päivän lähtemään ihan vaan palaveeraamaan.

Minä, minä, minä ja minun tärkeä työni.

Sinulle ei makseta, että istut open kanssa puhelimessa työpäiväsi aikana. Etkö hoksaa, että opettajalle ei makseta mitään niistä hyppytunneista kun odottaa sinua palaveriin klo 17 asti koululla kun pääset sieltä tärkeästä työstäsi? Siihen tunnin palaveri päälle. Tämä on juuri se yksi työn varjopuoli, mitä nykyaika on tuonut tullessaan. Loistava esimerkki itse asiassa siitä yksilöllisyyden huutelusta, siitä miten vanhemmat kuvittelevat kaiken pyörivän oman perheensä ja aikataulujensa ympärillä.

Kumman mielestäsi tulisi joustaa ja olla palkatta pois töistä/ palkatta työpaikalla pari kolem tuntia, sinun vai opettajan? Kyse on sinun lapsesi asioista (tämä vielä pienenä vihjeenä jos auttaisi päättelyssä).

Ei hammaslääkäriin, pankkiin, lääkäriin, erikoissairaanhoitoon, kelaan, virastoihin ylipäätään yms. marssita silloin kun itselle sopii. Aika annetaan ja silloin mennään kun kyseisessä paikassa on vapaa aika tarjolla tai putiikki on auki. Jos lapsesi törttöilee tai on muuta ongelmaa, vastaat huoltajana niistä. Opettajan riesaksi se ei voi enää enempää kaatua, etenkään palkatta. Olet lapsen tehnyt ja sen seurauksena otit riskin,että joudut hänen asioitaan aina aika ajoin hoitamaan ja omissa asioissasi joustamaan.

Et kai tosissasi meinaa, että opettajan tulisi liki 30 oppilaan kanssa istua nököttää koululla odottelemassa milloin kenenkin vanhempaa tärkeistä töistä palaveriin saapuvaksi? Nykypäivän palaverien ja ongelmien määrällä kannattaisi suosiolla muuttaa kotiosoitteeksi koulun tilat. Kuulostat vähän samalta kuin ekaluokkalaiset, joista monet vielä ajattelevat opettajan asuvan koululla ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan