Suomalaisia biisejä, joiden sanoja ette tajua - muut voi kertoa miten on tulkinneet
Elikkäs 1: mitvit happoradion che guevara?
Käske miestäsi pukeutumaan che guevaraan kun te kaadutte sänkyyn
hetkeksi toisiko se sitä vaaraa
joka vatsassa vääntyi silloin
Kun me silmät mustalla maalasimme tupakkapaikalla kapinoimme
ja sitä kohdetta vastaan raivosimme
Miiiiitä.
Kommentit (1482)
Vierailija kirjoitti:
Montakin kappaletta on, joiden sanomaa en ymmärrä. Beatlesin Yellow Submarine Me kaikki asumme keltaisessa sukellusveneessä Taitaa olla LSD:n voimalla tehty biisi. En myöskään ymmärrä mitä Movetronin kappaleessa Ei kenenkään maa oikein yritetään kertoa. Hoetaan vain sitä yhtä ja samaa.
"En nähnyt rantaa vaan taivaan
Juovuin kaislojen tuoksuun,
Kun kuulin sun hengityksen
Työnsin sormeni santaan ja tunsin
Aaltojen juoksun, rannalla onnellisten
Ei kenenkään, ei kenenkään maa
Maa ja taivas
Ei kenenkään, ei kenenkään
Nyt tuuli värit vie varjoon ja hiekka
Kylmänä nukkuu, kun koillinen talven tuo
Ei noussut kesämme lempeen
Nyt alle lumen se hukkuu
Ei kaipauskaan löydä sen luo"
Tuo Movetronin biisi on päivänselvä rakkauslaulu, jossa eka säkeistö on vähän sellaista oudon maaperän tunnustelua, josko äkki-ihastuksesta tulisi jotain ja nähtäisiin sama maa ja taivas. Kakkosvärssy on sitten sen muistelua kun homma ei kantanutkaan alkua pidemmälle. Sitten paluu arkeen kummallekin - takaisin ei kenenkään maalle.
Yellow Submarine on varsin selkeä tarina. Sävel siinäkyllä on vähän tättärää :D I am the walrus ja Lucy in the Sky with Diamonds ovat ennemminkin niitä sanoituksellisia trippibiisejä, Lucy ihan noita isoja kirjaimia myöten.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Hullu Jussi: Friduna skikuna
No nyt ollaan asian ytimessä :D Ilmeisimmin jotain varhaisenglandideissöniä tai finglantia.
"Preiz zimi zeel mama lookystre
Jae aseluma aake tu klos tu me
Laik ö fyrtsyri kät on tö sanana skve
Friduna skikuna
Fooraba loba hima hoplaa
Friduna skikuna hoplaa
Friduna skikuna nou nou nou
Friduna skikuna jee
Sentama lovo simo velka tuu
Tapuri taasee tu aki tuu
Sanana skikuna volumi taa
Sentama lovo simo skeeronaa
Velma hoplaa
Friduna skikuna hoplaa
Friduna skikuna nou nou nou
Friduna skikuna jee"
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen ehkä väärin ymmärtämäni Putron kappale on Todella kaunis, joka mielestäni kertoo aivan selvästi stalkkerista. En kuitenkaan ole saanut vastakaikua tälle ajatukselle. "Me pystyisimme toisillemme ihmeen tekemään, jos sinä pystyt niiinkun minä pystyn näkemään", eli vastapuoli ei jaa kertojan fiiliksiä.
Laulu on tehty kaljapullolle.
Netistä löydetty tieto.
Itsekin olen kuullut tämän kalja pullo vertauksen, mutta en usko sitä. Putrokin on juuri sen tyyppinen kaveri, että voisi heittää tälläsen kalja pullo juttun vain siksi että ihmiset lopettaisi kyselemisen.
Kirjoitti biisin ihastukselleen, Jonna Tervomaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertooko se Lauri Tähkän biisi Sinä olet minun mustasukkaisuusmurhasta.
Ei heillähän jäi rakkaus kesken. Sairaus ?
Eikö siitä lauleta toisesta miehestä, joka tunketui hänen kotiinsa. Olen aina ajatellut, että mies tappoi naisen ja nainen kannetaan asunnosta ruumiina..Mielestäni se on kamala biisi.
Ei siinä mistään toisesta miehestä lauleta, vaan kuolemasta/kuolemalle. Kuolema on se, joka varastaa toisen pois.
"Kirottu mies, sut matkaasi saattaa
Kellot jo soi ja ystävät oottaa"Tuo taas viittaa pappiin, joka siunaa vainajan hautajaisissa.
Miksi pappi on kirottu mies ?. Kylä tässä on mies murhannut naisen ja kiroaa miehen, joka vei naisen häneltä. "kellot jo soi ja ystävät ottaa" sehän on selvää vittuilua!
"Sisko tahtoisin jäädä
Mutta moottoritie on kuuma"
Juutastako se sinne kuumalle tielle haluaa? Renkaat sulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertooko se Lauri Tähkän biisi Sinä olet minun mustasukkaisuusmurhasta.
Ei heillähän jäi rakkaus kesken. Sairaus ?
Eikö siitä lauleta toisesta miehestä, joka tunketui hänen kotiinsa. Olen aina ajatellut, että mies tappoi naisen ja nainen kannetaan asunnosta ruumiina..Mielestäni se on kamala biisi.
Ei siinä mistään toisesta miehestä lauleta, vaan kuolemasta/kuolemalle. Kuolema on se, joka varastaa toisen pois.
"Kirottu mies, sut matkaasi saattaa
Kellot jo soi ja ystävät oottaa"Tuo taas viittaa pappiin, joka siunaa vainajan hautajaisissa.
Miksi pappi on kirottu mies ?. Kylä tässä on mies murhannut naisen ja kiroaa miehen, joka vei naisen häneltä. "kellot jo soi ja ystävät ottaa" sehän on selvää vittuilua!
Selitin tämän sanoituksen jo edellisellä sivulla #1336. "Kirottu mies" ei ole pappi tai murhamies, vaan tarinan kertoja, joka matkalla kirkkoon tuntee itsensä kirotuksi ja onnensa menettäneeksi.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
"Sisko tahtoisin jäädä
Mutta moottoritie on kuuma"Juutastako se sinne kuumalle tielle haluaa? Renkaat sulaa.
Ennemmin kai pitäisi ihmetellä, miksi "sisko tahtoisin jakaa kanssas tämän yön" onko kovinkin sukulaisrakkaudesta kyse, vai miksei käytetä sanoja "kulta" tai "beibi"? Kun "sylisi on samettia" ja "sä olet mulle unelmaa, mutta maailma on totta", niin ilmeisen lämmin suhde on kyseessä, vaikka moottoritie on kuumempi.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Leevi and the Leavings - Poika nimeltä Päivi.
Onko Päivi trans, eli biologisesti tyttö mutta pitää itseään jätkänä? Vai onko "Päivi" oikeasti poika joka pukeutuu naistenvaatteisiin ja meikkaa ja käyttää aliasta Päivi? Vai ovatko vanhemmat olleet jurrissa kun nimesivät poikansa...?
Tuli eka mieleen että Leevi oli lainannut Romeon ja Julian motiivin Movetronilta (solistin etu nimi on Päivi), mutta seikka taitaakin olla täsmälleen päin vastoin?
Hectorin Herra Mirandos:
"Ja herra Mirandos
On siinä missä kun on jos
Ja hän valoihin vie
Jos on pimeä tie, jos on
Ja siinä herra Mirandos
On kun jos kaikki muu on jos
Kun hän vienon rauhaan pauhaa
Miksi oon?"
Jos, jos ja jos. Rauhaan pauhaa. Kuka mitä häh?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuula Amberlan Lulun sanoituksen merkitys ei ole oikein vieläkään minulle avautunut, vaikka kyseessä on noinkin ikivihreä kappale, jonka osaan lähes ulkoa. Eli elääkö tämä laulun päähenkilö Lulu, joka on nuori sairaanhoitajatar, niin ikään kuin kaksoiselämää, mutta osaa hyvin peittää toisenlaisen elämänsä. Käy siis töissä normaalisti kuin muutkin, ja on kaikin puolin tyypillinen nuori nainen, mutta hengailee kuitenkin iltaisin asemalla parkkeeraavien huumevenkuloiden kanssa, kun ne "myrkyt" joista ne miehet kuiskii, voisi viitata huumeisiin? Ja onko tämä päähenkilö ehkä itsekin retkahtanut aineisiin, johon se "koukussa kiemurtaa" -kohta voisi viitata? Ja mitä on se normiriemu, joka valtaa tämän Lulun työkaverit?
Mun mielestä Lulu on huumekoukussa oleva nainen, joka yrittää elää päivisin normaalia
Normiriemu kuvaa sitä ilon tunnetta, kun vetää Oxynorm-nimistä lääkevalmistetta eli "normia". Tai siis näin tämän tulkitsisin jos laulu olisi tehty myöhemmin, ei tainnut vielä 80-luvun alkupuolella oksikodoni olla niin laajalti tunnettu ja käytetty lääke/päihde. Joten voi olla noinkin mitä tuossa ylempänä sanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo nyt ihan selvä ole? Ollin henkilökohtainen unelma Yö-bändistä on "mun unelmiin" ja "me" on Yö-bändi, jotka luottivat "teihin" eli Jussiin ja roudariin.
Niin voihan sen tietysti noin tulkita, mutta en silti näe mitään logiikkaa siinä, että on "me teihin luotettiin", mutta "iskit puukon mun unelmiin", miksi ei yhtä hyvin "Niin paljon mä sinuun luotin" ja "iskitte puukon meidän unelmiin". Eikö ennemmin luottamuksesta puhuminen olisi juuri puhujan henkilökohtaisen ajatuksen ilmaisua, kun taas unelma voisi olla koko bändin yhteinenkin, jos asiaa yrittää tarkasti analysoida? Minusta sanoituksessa on vain annettu riimityksen ja rytmityksen määrätä sanamuodot logiikan kustannuksella.
Ihan hyvä kappale silti, ja mielestäni turhankin aliarvostettu Yön tuotannossa, kuten koko levy Myrskyn jälkeen. Minähän olin sen ilmestyessä 13-vuotias Yö-fani, ja olen aina pitänyt levyä kohtuullisen hyvänä, vaikka jotkut olivat sen ilmestyessä sitä mieltä, että koko Yö on mennyttä ja tuo levy kelvotonta ja mielenkiinnotonta Hakulisen lähdettyä väkinäisesti kasaan kyhättyä jätemateriaalia, joka pian unohtuu. Puheena olevan kappaleen lisäksi etenkin Tuhat kilometriä luotasi ja Onnellinen perhe ovat mielestäni edelleen ihan hyvää musiikkia.
Vierailija kirjoitti:
"Sisko tahtoisin jäädä
Mutta moottoritie on kuuma"Juutastako se sinne kuumalle tielle haluaa? Renkaat sulaa.
No se moottoritie polttelee, levoton sielu. Mulla tulee aina mieleen, että ajelee moottoripyörällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua on ihnetyttänyt sellainen ikivanha iskelmä juin Menolippu. Siinä on ihan selvästi säe:
Juna jyskyttää vanhaa ystävää.
En mä nää.Olen tulkinnut tämän niin, että kaverukset ovat ostaneet aseman liepeiltä ns. pimeän viinapullon ja jääneet juomaan sitä jonnekin lähiseudulle. Toinen on sammunut raiteille, toinen raiteiden viereen. Viina on ollut epäpuhdasta, siinä on ollut metyylialkoholia seassa.
Säkeen kuvaamassa tilanteessa toinen kaveruksista herää siihen, että juna ajaa simmhänen ystävänsä yli. Itse hän ei näe mitään, koska metanoli on vienyt näön.
Muuta tulkinta en ole säkeelle keksinyt, mutta se vaan tuntuu edelleen kovin omituiselta teemalta iskelmän aiheeksi.
Minä ja monet muut tulkitsimme tämän niin, että joku on muuttamassa pois kotiseudultaan ja katsoo junan ikkunasta, kun näkyy vain kisk
Juuri näin itsekin tulkinnut
1971
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt, kenestä puhutaan Erinin laulussa On elämä laina. Välillä tuntuu, että lauletaan lapsesta, mutta välillä taas puolisosta. Ehkä en vain osaa ajatella tarpeeksi laajasti, kun liukumäki ja mehu viltin päällä viittaa ihan selkeästi lapseen ja ikkunan korjaus mieheen. :D
Minusta se biisi kertoo elämän rajallisuudesta ja siitä, että itse kokee onnenhetkiä. Kaikki lopussa kuitenkin katoaa, koska elämä on vain laina eikä mikään onnenhetki kestä ikuisuutta. Minusta se ei ole kenellekään yksittäiselle ihmiselle omistettu, ehkä perheelle ja arjen onnelle.
Voihan esim. ensimmäinen säkeistö kertoa lapsesta ja toinen miehestä.
Tai toisaalta voihan lapsikin leikkiä korjaavansa ikk
Off-topic, mutta mielestäni tehokkain keino biisintekijälle pilata oma biisinsä on kertoa mistä se "oikeasti" kertoo. Sen jälkeen kaikki kuuntelijan biisiin liittämät mielikuvat ja omat fiilikset ovat vääriä.
Nyt jäin miettimään, mistä Finlandersin Oikeesti -kappale mahtaakaan kertoa ;D
-winner-
Ilman minua ei sydän sun
Nyt muistojaan vois kantaa
Ilman minua näät unet kun
Niin paljon koettiin
Ilman sinua myös menneisyys
Ne muistot mulle antaa
Yhä sydämissä ystävyys
Vie hetkiin kauneimpiin
Ei ole ihan alkuperältään suomalainen mutta näitä sanoja en vaan käsitä. Hyvä biisi kuitenkin.
Ensin laulaja toteaa että ilman minua sinulla ei olisi muistoja.
Uni-kohtaa en ymmärrä alkuunkaan. Ja lopussa laulaja toteaa että ilman sinua minulla olisi kyllä muistoja muutenkin.
Todella sekavaa, saako joku tolkkua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo nyt ihan selvä ole? Ollin henkilökohtainen unelma Yö-bändistä on "mun unelmiin" ja "me" on Yö-bändi, jotka luottivat "teihin" eli Jussiin ja roudariin.
Niin voihan sen tietysti noin tulkita, mutta en silti näe mitään logiikkaa siinä, että on "me teihin luotettiin", mutta "iskit puukon mun unelmiin", miksi ei yhtä hyvin "Niin paljon mä sinuun luotin" ja "iskitte puukon meidän unelmiin". Eikö ennemmin luottamuksesta puhuminen olisi juuri puhujan henkilökohtaisen ajatuksen ilmaisua, kun taas unelma voisi olla koko bändin yhteinenkin, jos asiaa yrittää tarkasti analysoida? Minusta sanoituksessa on vain annettu riimityksen ja rytmityksen määrätä sanamuodot logiikan kustannuksella.
Ihan hyvä kappale silti, ja mielestäni turhankin aliarvostettu Yön tuotannossa, kuten koko levy Myrskyn jälkeen. Minähän olin sen ilmestye
Jos kerran itsekin tajuat ja myönnät, ettei sovi riimitykseen, niin ei vaan sovi ja niin ei kappale sitten vaan mene. Minusta Ollin minä-keskeisen sanoituksen ajatusmaailma menee just noin, kappaleen aihe on aika selkeästi Jussi ja Ollin särkynyt bromance. Ja Yö oli aika paljon Ollin pomottama bändi ja unelma, yhtä lailla kuin mikä tahansa bändi, joka henkilöityy laulusolistiin, kuten vaikka Dingo oli ja on aina Neumannin bändi riippumatta, ketkä siinä soittivat.
Vähän huono on enää kysellä Ollilta tai Jussilta, joten jokainen tulkinta kappaleesta on vain tulkinta.
-winner-
"Nurkkaan tuulilasin kyyneleet
Jääksi muuttuu niin kuin itsestään
Ohi kiitää pellot pientareet
Tuun pimeästä aamun hämärään"
Siis millaista vollotusta tämä on, jos ne kyyneleet tuulilasiin asti yltää? Pitäiskö pysähtyä tien reunaan vollottamaan? Kova on pakkanen kun ne "kyyneleet" tuulilasiin jäätyy. Eikö autossa ole lämmitystä?
Vierailija kirjoitti:
Ilman minua ei sydän sun
Nyt muistojaan vois kantaa
Ilman minua näät unet kun
Niin paljon koettiin
Ilman sinua myös menneisyys
Ne muistot mulle antaa
Yhä sydämissä ystävyys
Vie hetkiin kauneimpiin
Ei ole ihan alkuperältään suomalainen mutta näitä sanoja en vaan käsitä. Hyvä biisi kuitenkin.
Ensin laulaja toteaa että ilman minua sinulla ei olisi muistoja.
Uni-kohtaa en ymmärrä alkuunkaan. Ja lopussa laulaja toteaa että ilman sinua minulla olisi kyllä muistoja muutenkin.
Todella sekavaa, saako joku tolkkua?
Kyse on siitä, että näillä kahdella on ollut yhteinen historia ja ystävyys, jota voivat muistella kumpikin nyt kun ovat erossa, erikseen ja unissaankin. Uni-kohta on sitä, että se toinen nukkuessaan näkee kertojasta jonkun yhteiseen menneisyyteen liittyvän unen, vaikka ovat fyysisesti eri paikoissa (ilman sinua).
-winner-
Jostain kaukaa kasarilta soi vieläkin ärsyttävänä korvissani Kake Randelinin renkutus:
"Siellä soitti Trio Los Bananas / silloin tiesin asia on ananas kohdallain"
*huutista* säkeen syvällinen sanoma jää vähän hämärään
Hullu Jussi: Friduna skikuna