Suomalaisia biisejä, joiden sanoja ette tajua - muut voi kertoa miten on tulkinneet
Elikkäs 1: mitvit happoradion che guevara?
Käske miestäsi pukeutumaan che guevaraan kun te kaadutte sänkyyn
hetkeksi toisiko se sitä vaaraa
joka vatsassa vääntyi silloin
Kun me silmät mustalla maalasimme tupakkapaikalla kapinoimme
ja sitä kohdetta vastaan raivosimme
Miiiiitä.
Kommentit (1482)
Aina ajatellut että elää elämän täysillä eli roskiin=pois, koska ne kumminkin menee ohi
Nimimerkillä Viime aikojen korvamato.
Hectorin tekstit välillä vaatii kyllä miettimistä kuten tämä Ota yhteyttä apinaan. Miten tulkitsette. Onko tässä kenties aavistettavissa vaikka lähestyvän sodan/maailmanlopun tunnelmia. Joku semmoinen ajatus tulee mieleen, mutta voitte tulkita muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leevi and the Leavings - Poika nimeltä Päivi.
Onko Päivi trans, eli biologisesti tyttö mutta pitää itseään jätkänä? Vai onko "Päivi" oikeasti poika joka pukeutuu naistenvaatteisiin ja meikkaa ja käyttää aliasta Päivi? Vai ovatko vanhemmat olleet jurrissa kun nimesivät poikansa...?
Tuli eka mieleen että Leevi oli lainannut Romeon ja Julian motiivin Movetronilta (solistin etu nimi on Päivi), mutta seikka taitaakin olla täsmälleen päin vastoin?
Olisiko Päivi trans. Tyttö nimeltä Päivi joka kokee olevansa poika. Siinä sanotaan että halusin suudella sun maalattuja huulia, maalattuhuulinen olisi sitten tyttö johon Päivi on ihastunut eikä tiedä onko Romeo vai Juulia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt, mikä ja kuka on se Rafaelin enkeli, josta Pekka Ruuska laulaa?
Hän pyytää laulussaan: Ole mulle Rafaelin enkeli.
Arkkienkeli Rafael? Ole minua kohtaan hyvä ja armollinen, niinkuin arkkienkeli Rafael?
Olen ajatellut, että tuo kohta voisi viitata Italian renesanssiajan maalarin Rafaelin (Raffaellon) maalaamiin enkeleihin, tiedätte varmaan ne kaksi pientä, pulleaa, pienisiipistä enkeliä, jotka mietiskellen katsovat ylöspäin ja joista on tehty kiiltokuviakin.
Mutta tuo selitysehdotus arkkienkeli Rafaelistakin on mielenkiintoinen. Kaksi muuta arkkienkeliähän ovat Gabriel ja Mikael. Wikipedian mukaan arkkienkeli Rafael on roomalaiskatolilaisuudessa "apteekkien, sokeiden ihmisten, ruumiillisten vaivojen, silmävaivojen, suojelusenkeleiden, iloisten tapaamisten, mielisairauden, rakastavaisten, painajaisten, hoitajien, apteekkarien, lääkärien, matkaajien ja nuorten ihmisten suojeluspyhimys. Hänen tunnuksiaan ovat sauva, lompakko ja kala, sekä harmaa tai keltainen väri."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Päivi trans, eli biologisesti tyttö mutta pitää itseään jätkänä? Vai onko "Päivi" oikeasti poika joka pukeutuu naistenvaatteisiin ja meikkaa ja käyttää aliasta Päivi? Vai ovatko vanhemmat olleet jurrissa kun nimesivät poikansa...?
Tuli eka mieleen että Leevi oli lainannut Romeon ja Julian motiivin Movetronilta (solistin etu nimi on Päivi), mutta seikka taitaakin olla täsmälleen päin vastoin?
Olisiko Päivi trans. Tyttö nimeltä Päivi joka kokee olevansa poika. Siinä sanotaan että halusin suudella sun maalattuja huulia, maalattuhuulinen olisi sitten tyttö johon Päivi on ihastunut eikä tiedä onko Romeo vai Juulia.
Mä olen aina ajatellut, että Päivi on trans, eli tyttönä syntynyt, mutta pojaksi itsensä kokeva. Laulajan pitäisi siis olla nainen, mutta Gösta Sundqvistin laulamana ajatus on hieman ristiriitainen. No, samalla lailla Anssi Kela on laulanut Millasta omalla suullaan jne. "On sängyssäni mies...."
Poika nimeltä Päivi on muuten vuodelta 1985. Gösta oli monessa asiassa aikaansa edellä, tai ainakin rikkoi tabuja aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin jopa videon kun mietin miten sanat meneekään. En keksi miten mikään muu kuin trans voisi olla oikea tulkinta.
Lokin päällä lokki. Mitä ihmettä se tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä
Mun mielestä taas on tosi outo ja typeräkin oletus, että laulajan pitäisi olla jotenkin samanlainen kuin minä kertoja laulussa. Se että mies laulaa naisen näkökulmasta, tai toisin päin ei ole mitenkään ristiriitaista, koska laulujen ei tarvitse kertoa laulajasta mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt, mikä ja kuka on se Rafaelin enkeli, josta Pekka Ruuska laulaa?
Arkkienkeli Rafael? Ole minua kohtaan hyvä ja armollinen, niinkuin arkkienkeli Rafael?
Tuossa ei ole mitään järkeä. Saman logiikan mukaan presidetti Stubbia voitaisiin sanoa "Stubbin presidentiksi" ja elokuvaohjaaja Tarantinoa "Tarantinon elokuvaohjaajaksi" jne.
Elikkäs 1: mitvit happoradion che guevara?
Käske miestäsi pukeutumaan che guevaraan kun te kaadutte sänkyyn
hetkeksi toisiko se sitä vaaraa
joka vatsassa vääntyi silloin
Kun me silmät mustalla maalasimme tupakkapaikalla kapinoimme
ja sitä kohdetta vastaan raivosimme
Miiiiitä.
Ei paljon helmpompaa voi olla, biisihän kertoo nuoruuden kapinasta, silloin kun elämä vielä oli vaarallista ja jännittävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ei ole mitään järkeä. Saman logiikan mukaan presidetti Stubbia voitaisiin sanoa "Stubbin presidentiksi" ja elokuvaohjaaja Tarantinoa "Tarantinon elokuvaohjaajaksi" jne.
Tuosta Rafaelin enkelin sanoituksesta täällä on kokonaan oma ketjunsakin, ja sielläkin on pohdittu, mitä Pekka Ruuska oikeastaan on tarkoittanut. On kaksi eri asiaa, uskonnolliseen perinteeseen kuuluva arkkienkeli Rafael, ja sitten on renessansiiaikainen taidemaalari Rafael (tai Raffael tai Raffaello, nimi esiintyy vaihtelevasti eri muodoissa), jonka maalauksissa esiintyy enkelihahmoja. Laulun asiayhteyden mukaan siinä pitäisi oikeastaan olla arkkienkeli Rafael, armahdusten antaja, mutta kun siinä sitten kuitenkin on Rafaelin enkeli, joka tuntuisi viittaavaan taidemaalari Rafaelin maalaamaan enkelihahmoon. Voi olla, että Pekka Ruuska ei ole tehnyt itselleenkään selväksi, kumpaa hän oikeastaan tarkoitti.
Dingon Lähetyssaarnaaja -biisi. Tosi kauniit sanat mut ei saa mitään selvää :D Oon aina halunnu tietää mistä se kertoo. Onks kellään veikkauksia?
Pääkköset ja "Turpa kii palikka ja bailaa"!
Eritysesti tää:
"Joo mä tiedän sun meikit saattaa levitä............. ja sun viimeiseen kesään täytyy keritä..........."
Siis mihin ihmeen viimeiseen kesään ja mitä keritä? Villalankaa...? Siis hä? Oon iha pihalla
Cheek räppää liekeissä, ja toteaa
Kato meilläpäin ei itketä lauantaina
Mä nauran vaikkei niin naurattaiskaan
Viime lauantaista on taas kauan aikaa
Mitä Cheek tarkoitti tällä?
Jossei niin naurata, niin eikös se tarkoita puhekielellä sitä että on tapahtunut jotain ikävää? Ja toisaalta, matemaattisesti ajateltuna viime lauantaista on kulunut aina kirjaimellisesti maksimissaan viikko. Eli jotain ikävää on tapahtunut, ja viikko on tässä leikissä pitkä aika. Jos viikko on pitkä aika, niin elinajanodote on silloin varmaan aika lyhyt. Siis syöpä? Mutta miten se liittyy tähän lauluun muuten?
Vierailija kirjoitti:
Dingon Lähetyssaarnaaja -biisi. Tosi kauniit sanat mut ei saa mitään selvää :D Oon aina halunnu tietää mistä se kertoo. Onks kellään veikkauksia?
Sori mutta en ymmärrä tälläsiä, koska tasan tiedät mitä tuo biisi tarkoittaa. Taidat olla sama joka ei muka tajunnut Stigin vadelmasuklaa biisin sanojakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman minua ei sydän sun
Nyt muistojaan vois kantaa
Ilman minua näät unet kun
Niin paljon koettiin
Ilman sinua myös menneisyys
Ne muistot mulle antaa
Yhä sydämissä ystävyys
Vie hetkiin kauneimpiin
Ei ole ihan alkuperältään suomalainen mutta näitä sanoja en vaan käsitä. Hyvä biisi kuitenkin.
Ensin laulaja toteaa että ilman minua sinulla ei olisi muistoja.
Uni-kohtaa en ymmärrä alkuunkaan. Ja lopussa laulaja toteaa että ilman sinua minulla olisi kyllä muistoja muutenkin.
Todella sekavaa, saako joku tolkkua?Minusta tuossa vain vähän leikitellään sillä, että "ilman minua" voidaan ymmärtää kahdella eri tavalla, niin että minua ei olisikaan, tai niin että sinä olet nyt ilman minua (kun suhde on ohi siis). Eli ensin ikä
Suomalaiset sanat myötäilevät alkuperäisiä venäjänkielisiä, joissa ilman minua maailmasi olisi kuin saari tai että yrittäisit lentää yhdellä siivellä.
Hetken tie on kevyt.Mun mentävä on.Tuuli tyyntyvi oi.Tango merellä?Onko tuuliviiri rauhaton tätä pitää tutkia.
Nahkatakkinen tekee itsestään narrin siis jokerin vai sirkuslaisen.Nahkatakki ei naurata kyl.Miksei nahkatakkinen poika tekee itsestään pellen.
Rasistien kirja no1 Aatamin näköiset pojat miksei Evan näköiset tai Evan näköiset tytöt.Eva synnytti atamin näköiset pojat Kain Abel Kain tappoi kateudesta Abelin ikäänkuin Eva ei synnyttäisi tyttöjä.Ikäänkuin Aatami ei olisi syyllinen.