Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisia biisejä, joiden sanoja ette tajua - muut voi kertoa miten on tulkinneet

Vierailija
01.10.2017 |

Elikkäs 1: mitvit happoradion che guevara?

Käske miestäsi pukeutumaan che guevaraan kun te kaadutte sänkyyn
hetkeksi toisiko se sitä vaaraa
joka vatsassa vääntyi silloin
Kun me silmät mustalla maalasimme tupakkapaikalla kapinoimme
ja sitä kohdetta vastaan raivosimme

Miiiiitä.

Kommentit (1482)

Vierailija
1301/1482 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua on ihnetyttänyt sellainen ikivanha iskelmä juin Menolippu. Siinä on ihan selvästi säe:

Juna jyskyttää vanhaa ystävää.

En mä nää.

Olen tulkinnut tämän niin, että kaverukset ovat ostaneet aseman liepeiltä ns. pimeän viinapullon ja jääneet juomaan sitä jonnekin lähiseudulle. Toinen on sammunut raiteille, toinen raiteiden viereen. Viina on ollut epäpuhdasta, siinä on ollut metyylialkoholia seassa.

Säkeen kuvaamassa tilanteessa toinen kaveruksista herää siihen, että juna ajaa hänen ystävänsä yli. Itse hän ei näe mitään, koska metanoli on vienyt näön.

Muuta tulkinta en ole säkeelle keksinyt, mutta se vaan tuntuu edelleen kovin omituiselta teemalta iskelmän aiheeksi.

Tässä on kyseessä vanha brittiläinen iskelmä One Way Ticket ja taustalla tosiaan on traaginen tapahtuma Etelä-Walesin rautateiltä. Kaverukset olivat ryypänneet yhdessä jotain kotitekoista viskiä ja siihen jäänyt metanoli oli vienyt näön. Toinen kaveri jäi sitten junan alle, kun oli sattunut sammumaan raiteille. Iskelmä kuvaa sen eloonjääneen tuntemuksia, kun näkö on mennyt ja kaverin karu kohtalo alkaa vähitellen valjeta.

Kuulostaa kauhealta.

Vierailija
1302/1482 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiktakin Tuuleksi taivaanrantaan ja ehkä tässäkin ketjussa jo käsitelty. Kappaleen sanoista varmaan monta tulkintaa, mutta itse mieltänyt niin, että laulun minäkertoja on läheisen hautakivellä kuten äidin tai vaikka jonkun ystävänsä ja kertoilee hänelle mitä tänne maan päälle kuuluu kun samalla häntä muistelee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1303/1482 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua on ihnetyttänyt sellainen ikivanha iskelmä juin Menolippu. Siinä on ihan selvästi säe:

En mä nää.

Olen tulkinnut tämän niin, että kaverukset ovat ostaneet aseman liepeiltä ns. pimeän viinapullon ja jääneet juomaan sitä jonnekin lähiseudulle. Toinen on sammunut raiteille, toinen raiteiden viereen. Viina on ollut epäpuhdasta, siinä on ollut metyylialkoholia seassa.

Säkeen kuvaamassa tilanteessa toinen kaveruksista herää siihen, että juna ajaa simmhänen ystävänsä yli. Itse hän ei näe mitään, koska metanoli on vienyt näön.

Muuta tulkinta en ole säkeelle keksinyt, mutta se vaan tuntuu edelleen kovin omituiselta teemalta iskelmän aiheeksi.

Minä ja monet muut tulkitsimme tämän niin, että joku on muuttamassa pois kotiseudultaan ja katsoo junan ikkunasta, kun näkyy vain kiskot. 60-luvullahan muutettiin maalta paljon Etelä-Suomeen ja Ruotsiin.

Eli näin: Katson taakse päin, vain kiskot sinne jää. Juna jyskyttää. Vanhaa ystävää en mä nää, mulla kauas menolippu on.

Vierailija
1304/1482 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo Helsinki - Vapaus käteen jää

"On paljon tasoja vielä meidän edessä, vanhat kivet ja puut energiakenttien välissä"???

Vierailija
1305/1482 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä nää.

Säkeen kuvaamassa tilanteessa toinen kaveruksista herää siihen, että juna ajaa hänen ystävänsä yli. Itse hän ei näe mitään, koska metanoli on vienyt näön.

Tässä on kyseessä vanha brittiläinen iskelmä One Way Ticket ja taustalla tosiaan on traaginen tapahtuma Etelä-Walesin rautateiltä. Kaverukset olivat ryypänneet yhdessä jotain kotitekoista viskiä ja siihen jäänyt metanoli oli vienyt näön. Toinen kaveri jäi sitten junan alle, kun oli sattunut sammumaan raiteille. Iskelmä kuvaa sen eloonjääneen tuntemuksia, kun näkö on mennyt ja kaverin karu kohtalo alkaa vähitellen valjeta.

Jep 😂😂

Vierailija
1306/1482 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä nää.

Jep 😂😂

En mä nää.

Homoseksiä dark roomissa.

Vierailija
1307/1482 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaas, miksi Irinan (feat. Antti Pitkäjärvi) En meistä meitä saa -biisissä tyypit ei saa toisiaan? Laulussa kuvailtu suhteen ja rakkauden resepti on niin huikee, että luulisi sillä onnistuvan. 

Vierailija
1308/1482 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmas nainen:

"...enkä unohda öitä siinä talossa, maattiin sentään eri huoneissa."

Täh, unohtumattomia kai syntyisi jos maataan SAMOISSA huoneissa.

Olen tulkinnut niin, että pojat olivat läheisiä keskenään, mutta eivät sentään romanttisessa mielessä.

Niin siinä juuri sanotaan, että olivat hyvin läheisiä, mutta kun makasivat sentään eri huoneissa, jonkinlaisen hajuraon pitivät eli ei eroottista suhdetta.

Vierailija
1309/1482 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elonkerjuun Rakkaus jatkua saa on hieno kappale, mutta ei kyllä mitenkään yksiselitteinen. Videosta saa sen käsityksen, että mies on päästään sekaisin, viinaan menevä, pahoinpitelee vaimoaan ja lopuksi isä ja tyttäret menevät hautajaisiin. Tappoiko isä äidin? Videon lopussa isä hymyilee tyytyväisen näköisenä peilille. Jos taas katsoo pelkkiä sanoituksia, voisi luulla, että laulu kertoo vain kaksosten odotuksen tuomasta onnesta, kun parisuhde ei ehkä ole ollut ihan pelkkää iloa.

Eihän se noin ole. Miehelle vaimo kertoo, että meille tulee kaksoset. Hän on tarjonnut sitä ennen ruuan päätteeksi lasin viiniä. Se kuvaa, että on aihetta juhlaan (ei mitään viinaan menevää miestä ole tarkoitus kuvata). Se tuleva isä menee laulussa kertomaan vanhalle miehelle vanhaan taloon viestiä, että rakkaus jatkuu, tulee kaksoset. Hänellä valuu kyyneleet ilosta, ei surusta, kun hän astelee kertomaan iloista uutista läpi jäätyneen maan omalle isälleen! Eli sukupolvien ketju jatkuu.

Vierailija
1310/1482 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lunta tulvillaan on taas kadut kaupungin, kun joku tilas Silkkitieltä joulupaketin"

(Maustetytöt: Vuoden pimein yö, alku)

Onko tämä viittaus huumeiden käyttöön? "Lumi" on englannin kielessä slangi-ilmaus kokaiinille ja Silkkitie oli pimeän verkon kauppapaikka, jossa myytiin mm. huumeita.

Myöhemmin kappaleessa puhutaan rännästä ja lauletaan, että "kunpa oisi edes lunta", joten ilmeisesti oikeaa lunta ei kappaleen kuvaamassa kaupungissa ole?

Vai viitattaisiinko siinä vaan siihen uuteen Silkkitiehen, joka on uudelleen avautunut (vai oliko se koskaan poikki?), kun halpaa krääsää tilataan lentokoneet ja laivat täyteen Kiinasta? Köyhän joulu, jossa lumikaan ei pysy kaduilla, vaan muuttuu rännäksi?

Vierailija
1311/1482 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tauno Palo: Rakkauden tuli

"Kevät tekee lehtipuut niin vallan korioiksi,

ai ai ai, kun kaikki tytöt on tulleet sokioiksi"

Miten niin? Mihin tällä tyttöjen sokeudella viitataan?

Höh. Siinä lauletaan, että tytöt on tulleet sorioiksi. Ei sokeiksi tulleet, vaan soria on entisajan kieltä, tarkoittaa sorjaa. Eli keväällä tytöt puhkeaa kukkaan ja heidät huomaa nuori mies.

Vierailija
1312/1482 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuula Amberlan Lulun sanoituksen merkitys ei ole oikein vieläkään minulle avautunut, vaikka kyseessä on noinkin ikivihreä kappale, jonka osaan lähes ulkoa. Eli elääkö tämä laulun päähenkilö Lulu, joka on nuori sairaanhoitajatar, niin ikään kuin kaksoiselämää, mutta osaa hyvin peittää toisenlaisen elämänsä. Käy siis töissä normaalisti kuin muutkin, ja on kaikin puolin tyypillinen nuori nainen, mutta hengailee kuitenkin iltaisin asemalla parkkeeraavien huumevenkuloiden kanssa, kun ne "myrkyt" joista ne miehet kuiskii, voisi viitata huumeisiin? Ja onko tämä päähenkilö ehkä itsekin retkahtanut aineisiin, johon se "koukussa kiemurtaa" -kohta voisi viitata? Ja mitä on se normiriemu, joka valtaa tämän Lulun työkaverit?

Mun mielestä Lulu on huumekoukussa oleva nainen, joka yrittää elää päivisin normaalia sairaanhoitajan elämää, (...toinen mieli, kun töihin kiiru

Normiriemu viittaa moralisointiin. Normit on tiukemmat kuin arvot. Ne kahvihuoneen kalpeat sairaanhoitajat nauttivat, kun saavat tuntea ylemmyyttä, pitää yhteiskunnan normeista kiinni. Siellä ollaan siivosti ja järjestyksessä ja paheksutaan välein tekeviä, eli tunnetaan riemua normeista, jotka ohjaa kunnollisia ihmisiä.

Vierailija
1313/1482 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertooko se Lauri Tähkän biisi Sinä olet minun mustasukkaisuusmurhasta.

Vierailija
1314/1482 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain elämää -joulujaksossa Paula Vesala tulkitsi Sylvian joululaulun niin, että lintu kuolee. Saako joku muu kuolemaviboja siitä?

Siis:

"Sä tähdistä kirkkain nyt loisteesi luo

sinne Suomeeni kaukaisehen

ja sitten kun sammuu sun tuikkeesi tuo

sa siunaa se maa muistojen

Sen vertaista toista en mistään ma saa

on armain ja kallein mul ain Suomenmaa

ja kiitosta sen laulu soi Sylvian

ja soi aina lauluista sointuisimman"

Minusta se kertoo kaipuusta ja siitä, ettei ehkä enää palaa Suomeen koskaan. Mutta ei siinä mun mielestä viitata kuolemaan mitenkään.

Sinulla on väärä kohta Sylvian joululaulusta. Ensimmäisessä säkeistössä kerrotaan:

Mut ylhäällä orressa vielä on vain se häkki mi sulkee mun sirkuttajain. Ja vaiennut vaikerrus on vankilan, Oi murheita muistaa ken vois laulajan.

Sylvia oli mustapääkerttu. Niitä pyydystettiin Sisiliassa silloin kun Topelius vietti siellä aikaa. Otettiin yksi lintu kiinni, puhkottiin siltä silmät ja pantiin häkkiin, jolloin se lauloi vaikertaen. Laulu kutsui muita lajitovereita häkin luo, jolloin niitä voitiin pyydystää. Topelius ei hyväksynyt tätä julmuutta, koska oli suuri lintujen ystävä. Koska tuossa laulussa on vaiennut vaikerrus vankilassa eli häkissä, se tarkoittaa, että Sylvia ei enää elä. Hänet vangittiin Sisiliassa houkuttelulinnuksi, ehkä kuoli puhkottujen silmien seurauksena, ehkä muuten vaan, sitä ei laulu kerro.

Vierailija
1315/1482 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertooko se Lauri Tähkän biisi Sinä olet minun mustasukkaisuusmurhasta.

Ei  heillähän  jäi  rakkaus kesken. Sairaus ? 

Vierailija
1316/1482 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt, kenestä puhutaan Erinin laulussa On elämä laina. Välillä tuntuu, että lauletaan lapsesta, mutta välillä taas puolisosta. Ehkä en vain osaa ajatella tarpeeksi laajasti, kun liukumäki ja mehu viltin päällä viittaa ihan selkeästi lapseen ja ikkunan korjaus mieheen. :D 

Minusta se biisi kertoo elämän rajallisuudesta ja siitä, että itse kokee onnenhetkiä. Kaikki lopussa kuitenkin katoaa, koska elämä on vain laina eikä mikään onnenhetki kestä ikuisuutta. Minusta se ei ole kenellekään yksittäiselle ihmiselle omistettu, ehkä perheelle ja arjen onnelle.

Vierailija
1317/1482 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin hyvää puuta, niin hyvää puuta. Siis m.v.t ?

Vierailija
1318/1482 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

CaseyRyback kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähtipölyä. Ei mitään tolkkua koko laulussa. Kauniita sanoja ja koskettavia tilannekuvauksia joo mutta mikä v*tun tähtipöly?!

Luonnontieteellinen selitys: ihmiset ja kaikki muukin materia maapallolla on "tähtipölyä" eli peräisin tähdistä. https://www.space.com/35276-humans-made-of-stardust-galaxy-life-element…

Tietysti se, mitä tämä sanavalinta runokielessä tarkoittaa, on toinen juttu: miksi juuri tähtipölyä? Ehkä sanoittaja on halunnut luoda kontrastin laulussa kuvattujen yksittäisten pienten ihmiskohtaloiden ja kosmisten mittasuhteiden välillä. Ihminen on pieni ja maailmankaikkeus valtava, mutta silti se, että avaruuden tähtipölystä on vuosimiljardien aikana kaiken muun ohella muodostunut elämää, joka kykenee kokemaan, tuntemaan ja rakastamaan, on ihmeistä suurin.

Olipa kauniisti kuvattu. Minä ihastuin Tähtipölyä-kappaleeseen silloin aikoinaan. Se kuvasi minulle juuri sitä, että ollaan pieniä hippuja maailmankaikkeudessa. Vielä silloinkin kun kuollaan, meistä jää jäljelle tähtipölyä tänne maailmakaikkeuteen.

Vierailija
1319/1482 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt, kenestä puhutaan Erinin laulussa On elämä laina. Välillä tuntuu, että lauletaan lapsesta, mutta välillä taas puolisosta. Ehkä en vain osaa ajatella tarpeeksi laajasti, kun liukumäki ja mehu viltin päällä viittaa ihan selkeästi lapseen ja ikkunan korjaus mieheen. :D 

Minusta se biisi kertoo elämän rajallisuudesta ja siitä, että itse kokee onnenhetkiä. Kaikki lopussa kuitenkin katoaa, koska elämä on vain laina eikä mikään onnenhetki kestä ikuisuutta. Minusta se ei ole kenellekään yksittäiselle ihmiselle omistettu, ehkä perheelle ja arjen onnelle.

Voihan esim. ensimmäinen säkeistö kertoa lapsesta ja toinen miehestä.

Tai toisaalta voihan lapsikin leikkiä korjaavansa ikkunaa.

Vierailija
1320/1482 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan esim. ensimmäinen säkeistö kertoa lapsesta ja toinen miehestä.

Tai toisaalta voihan lapsikin leikkiä korjaavansa ikkunaa.

Ei se kerro siitä. Erin on itse kertonut haastattelussa, että laulussa on kuvattu arkisia ilonhetkiä, tässä elämässä, joka on vain lainaa jokaiselle. Se ei ole omistettu kenellekään yksittäiselle tyypille, Erinin mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi