Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisia biisejä, joiden sanoja ette tajua - muut voi kertoa miten on tulkinneet

Vierailija
01.10.2017 |

Elikkäs 1: mitvit happoradion che guevara?

Käske miestäsi pukeutumaan che guevaraan kun te kaadutte sänkyyn
hetkeksi toisiko se sitä vaaraa
joka vatsassa vääntyi silloin
Kun me silmät mustalla maalasimme tupakkapaikalla kapinoimme
ja sitä kohdetta vastaan raivosimme

Miiiiitä.

Kommentit (1482)

Vierailija
881/1482 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kirjoitti miten suomalaiset lausuvat epäselvästi. No, on niitä iät ja ajat kuultu väärin englanninkielisiäkin kappaleita, että ei varmaan mitään erikoisen uutta millään kielellä. Aina silti lämmittää mieltä kun joku nuorempi suomalainen oikein rautalangasta vääntää sanoja, että ei varmasti jää epäselväksi. Robinilta esimerkiksi tämä onnistunut usein luontevan kuuloisesti.

Sössötys varmasti sulavoittaa ja helpottaa lyriikan tekoa ja antaa taiteellisia vapauksia, mutta kauniilta se ei aina kuulosta.

Joo onhan näitä. Itseäni häiritsee erityisesti aika yleinen väärien vokaalien laulaminen. Äh en keksi nyt esimerkkiä, mutta siis jos johonkin sanaan tulee vaikka "uu" vokaalit niin laulaja laukaa ne että "yy" jolloin koko sana kuulostaa vain hölynpölyltä. Samoiten ellinooramainen h:n hokeminen joka väliin oikeasti vituttaa. Se kuulosta vain feikiltä, että isketäänpä tätä honotusta nyt joka väliin, että mut tunnistetaan. Thanssi she hlulosh. Thanssi vain keskenäsi.

Vierailija
882/1482 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä vanha hieno polkka. Se menee:

Hilipati pippan, hilipatipippan, hilipati hilipati hilipatipippan...

Saanko tulkinnan, jotta voisin jättää tämän maailman rauhallisin mielin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
883/1482 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

CaseyRyback kirjoitti:

Eppujen "eikä Kärki määrää" tosiaan viitannee Toivo Kärkeen. Toisin kuin aiemmin joku sanoi, Kärki ei koskaan ollut sanoittaja. Sen sijaan hän oli paitsi tuottelias säveltäjä, myös vuoteen 1980 asti Suomen musiikkibisneksen kenties vaikutusvaltaisin tuottaja ja levy-yhtiön pomo, joka pystyi paljolti määräämään, millaista melankoliaa suomalainen musiikkiyleisö kuuli ja kenen esittämänä.

Ottaen huomioon Eppujen uran alkamisajankohdan on aivan mahdollista, että bändikin ehti kohdata Kärjen (ja ottaen huomioon Kärjen persoonan ja maun tietynlaisen konservatiivisuuden on yhtä mahdollista, että hän ja bändi päätyivät napit vastakkain).

Itseasiassa Eppujen "ei Kärki määrää" viittaa Keuruun pioneerirykmentin entiseen päällikköön E.J Kärkeen. Eput kävivät aikoinaan armeijansa Keuruulla.

Ei pidä paikkaansa; Eput olivat jo nuorena sen verran omilla aivoillaan ajattelijoita etteivät käyneet armeijaa lainkaan. Joten Keuruun ja ej karjen voit työntää sinne minne päivä ei paista.

Vierailija
884/1482 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna Puu, säännöt rakkaudelle:

Me emme saa haluta toisiamme niin, että valehdellaan kotona koskaan rakkaillemme. Tämä on sääntö ensimmäinen. Emme saa sanoa toisillemme: "Mitäpä jos kaiken riisuisimme? Avaamme viimeisenkin portin." Tämä on sääntö numero kaks.

Meidän täytyy keksiä säännöt rakkaudelle. Ja rakastaa niiden rajoissa. Hiljentää risteyksiin ajoissa. Meidän täytyy keksiä säännöt rakkaudelle. Ja rakastaa niiden rajoissa. Kääntyä kotiin ajoissa.

Me emme saa katsoa toisiamme niin, että totuuden paljastamme. Laskemme sisään ja iäksi viereen. Tämä sääntö kolmas jo on. Emme saa tarvita toisiamme niin, että vajotaan. Emmekä elää voi omillamme. Tämä on sääntö lohduttomin.

Meidän täytyy keksiä säännöt rakkaudelle. Ja rakastaa niiden rajoissa. Hiljentää risteyksiin ajoissa. Meidän täytyy keksiä säännöt rakkaudelle. Ja rakastaa niiden rajoissa. Kääntyä kotiin ajoissa.

Emme saa hylätä toisiamme. Entä jos sittenkin rakastumme? Jos alussa yhdeksi meidät luotiin. Tämä on sääntö viimeinen.

Kertooko tämä teistä parisuhteen säännöistä vai säännöistä kolmannen pyörän kanssa?

Mä käsitän tän niin, että kyseessä on naimissa olevien salasuhde.

Itse olen aina ajatellut, että kappale kertoo ongelmallisesta parisuhteesta. Pariskunnan säännöistä, jotta suhde toimisi, eivätkä he eroisi. Halu pysyä yhdessä tulee esim. lapsista. "Emme saa sanoa, mitäpä jos kaiken riisuisimme? Avaamme viimeisenkin portin?": Ei saa paljastaa sitä kaikkea mitä ajattelee, halua erota, negatiivisia asioita. "Laskemme sisään ja iäksi viereen", päättäneet vielä kunnioittaa avioliiton lupausta. "Hiljentää risteyksiin ajoissa" ja "kääntyä kotiin ajoissa", ei tehdä hätiköityjä ratkaisuja eron suhteen. "Entä jos sittenkin rakastumme?", parilla kuitenkin vielä pientä uskoa siihen, että voivat rakastua ja kuuluvat yhteen.

Vierailija
885/1482 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiparalle kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eppu Normaalin Tuhansien murheellisten laulujen maa. Mikä on se kärkimäärä, joka ei mittaa itsesäälin määrää? Onko se joku tekninen juttu? 

Ikinä kuullut Toivo Kärjestä?

Mä oon aina kuvitellut, että tässä laulussa lauletaan ydinkärjistä, siis ohjuksista. Että mikään ydintuho ei vastaa sitä itsesääliä, missä vellotaan.

Vierailija
886/1482 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PMMP:n Pikkuveli-biisissä lauletaan "undulaatit tapaavat miesten vessoissa turpiinsa saada" - mitä tällä tarkoitetaan? Homomiehiä? Punkkareita?

Biisihän EI ole PMMP:n vaan Noitalinna Huraa! -bändin

Sinne ropisee Teostokorvaukset myös pmmpn coverista

Vierailija
887/1482 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla jää usein tajuamatta Samuli Putron (menikö edes nimi oikein?) sanoituksia. Esimerkiksi biisi jossa kertsissä seistään väkevästi sängyn edessä aamuisin. Onko tuo "tavallisen" elämän halveksimista? Biisissä kuitenkin luetellaan yleishyviä elämänohjeita ja vaikea uskoa, että se olisi kappaleen motiivona?

Toinen ehkä väärin ymmärtämäni Putron kappale on Todella kaunis, joka mielestäni kertoo aivan selvästi stalkkerista. En kuitenkaan ole saanut vastakaikua tälle ajatukselle. "Me pystyisimme toisillemme ihmeen tekemään, jos sinä pystyt niiinkun minä pystyn näkemään", eli vastapuoli ei jaa kertojan fiiliksiä.

Todella kaunis kertoo kaljapullosta.

En tiedä, miksi ihmiset alapeukuttaa sitä. Eivätkö usko, vaikka Putro on itse kertonut, että laulu on tehty kaljapullolle? Vai onko se selitetty tässä ketjussa liian monta kertaa? (Sivuja on kuitenkin jo 46, joten en ihmettelisi, jos ihan jokainen ei oo koko ketjua kahlannut ajatuksella läpi).

Putron tekstit on mun mielestä nimenomaan tuollaisia arkisia ja tavallisia. "Aamuisin" on tuollainen arkinen litania asioita, joita on tapana tehdä, että luokitellaan ns. kunnon ihmiseksi. Siinä on ironiaa ja varmaan värkätty kieli poskessa, mutta en näe suoranaista v*ttuilua. Monesti jossain c-osassa on sitten se biisin ydinlause, mutta tossa on vain "viiltävä tuuli käy aamuisin....", joten ei sekään asiaa sen enempää selkiytä.

No en minä ainakaan usko :D Jotenkin niin tyypillistä taiteilijaa tehdä joku kaunis rakkaslaulu ja olla sit vaan et joo joo ryyyyppäämisestä mää täs vaan laulan. Uskoo ken tahtoo.

Vierailija
888/1482 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs Tuula Amberlan Onko se Lenin tulkitaan muiden toimesta? Siinä semmoinen kummajainen biisinä, että ei vain sanoja ymmärrä vaikka muuten kappaleesta pidän eli:

"Onko se Lenin, onko se suomessa kulkeva maanteitä kiertävä Lenin? Vai vieläkin pahempaa, onko se Rolling Stones?"

Vierailija
889/1482 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PMMP:n Pikkuveli-biisissä lauletaan "undulaatit tapaavat miesten vessoissa turpiinsa saada" - mitä tällä tarkoitetaan? Homomiehiä? Punkkareita?

Kyseinen kappale on tehty aikakaudella kun 50-luku oli muotia ja fiftareiden (diinareiden) ja punkkareiden välillä oli tappeluita. Undulaatti on henkilö jolla on 50-luvun ubdulaattikampaus eli vedetty rasvalla rullalle taaksepäin. Vaasan seudulla josta bändi on kotoisin oli tosi paljon fiftareita siihen aikaan. Olen paikallinen ja samaa ikäluokkaa bändin kanssa. Itselleni tämä on ollut aina itsestäänselvyys.

Vierailija
890/1482 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Päivi trans, eli biologisesti tyttö mutta pitää itseään jätkänä? Vai onko "Päivi" oikeasti poika joka pukeutuu naistenvaatteisiin ja meikkaa ja käyttää aliasta Päivi? Vai ovatko vanhemmat olleet jurrissa kun nimesivät poikansa...?

- Vailla parempaa tietoa väitän että on poika nimeltä Päivi, joka ei tiedä onko Romeo vai Julia. Poika siis. Ehkä olen väärässä, voisi hyvin olla myös trans-Päivi, joka on ihastunut ystäväänsä.

Riippuu ihan siitä, onko laulaja-minä biologisesti mies vai nainen. Jos laulaja-minä on mies, niin silloin kyseessä on transvestiitti eli ristiinpukeutuja, ja Päivi on hänen itsensä keksimä nimi, jota hän käyttää itsestään pukeutuessaan naisten vaatteisiin.

Jos taas laulaja-minä on biologisesti nainen, silloin kyseessä on transihminen, joka kokee olevansa mies, vaikka on syntynyt naisen ruumiiseen. Eli Päivi olisi ristimänimi, vaikka identiteetti on miehen.

Gösta kuulemm itse tykkäsi pukeutua naisten vaatteisiin nuorena, ja Poika nimeltä Päivi olisi osittain hänen omasta elämästään. Eli Päivi on oikeasti poika, ja on itselleen keksinyt nimen Päivi, ja on siis transvestiitti.

Vierailija
891/1482 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apulanta Maanantai

Niin apina tahtoi sinutkin,

Apina vei sut kuitenkin

Ketä sun kuulin huutavan

Tuli saa lahjan kalleimman

En halunnut muuta kuin kaiken

Kivestä tehdyn kauluksen

Sehän on luonnollinen syy

Lopulta kaikki järjestyy

🙄

Vierailija
892/1482 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastenhuoneen seinät ovat keltaiset

Myös aurinko on keltainen, niin kerrotaan

Oi kunpa pääsisi joskus sitä katsomaan

Lapsi ruinas: äiti osta laatikosta pois

Tuo kaunis lelu komerosta yhden leikin

Jälkeen hautapaikan sai vain

Sä olet yksinäinen peltirumpu

Lastenhuoneen komerossa

Vedit käyntiin robotin

Se lähti kävelemään

Sä tänne aina jäät

Yksinäinen peltirumpu

Lastenhuoneen komerossa

Vedit käyntiin robotin

Se lähti kävelemään

Sä tänne aina jäät

Sä olet kyllästynyt kalman tuoksuun kalseaan

Ja tuikkaat lastenhuoneen nalleverhot palamaan

On kuin oisi päässyt aurinkoa katsomaan

Lapsi ruinas: äiti osta, komerosta katsot:

Lapsi palaa, ethän sä kosta

Muttei peltirumpu koskaan syty palamaan

Sä olet yksinäinen peltirumpu

Lastenhuoneen komerossa

Vedit käyntiin robotin

Se lähti kävelemään

Sä tänne aina jäät

Yksinäinen peltirumpu

Lastenhuoneen komerossa

Vedit käyntiin robotin

Se lähti kävelemään

Sä tänne aina jäät.

Onko lapsi se yksinäinen? Äiti sytyttää koko huoneen tuleen? Kyllästynyt kalman tuoksuun? Kyllästynyt tuohuun niin pitää tuikata koko huone palamaan ja tappaa lapsi samalla?

Vai lapsiko sytytti verhot?

No niin eli kokonaisuuden luettuani päädyin, että lapsi oli se yksinäinen, koska se oli komerossa. Oliko jopa niin että sytytti verhot?

No mitä miinuspeukutatte? Onhan se lapsi komerossa palamassa: "komerosta katsot:

Lapsi palaa, ethän sä kosta"

Vierailija
893/1482 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cmx on mainittu, joten siitä ei sen enempää. Don Huonojen Pyhimys ei täysin avaudu. YUP:n Jarkko Martikaisen tekstit ovat myös mielenkiintoisia miettiä.

Vierailija
894/1482 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen usein miettinyt Leonard Cohenin Hallelujah biisiä. Todella kaunis laulu, jota varsinkin uskovaiset laulavat ja heille se on ilmeisesti uskonnollinen. Itsellä on täysin eri mielikuva. Minusta se kertoo enemminkin siitä epätoivoisessa tilanteessa Jumalaan turvautumisesta, vaikka Jumalaa ei ole. Vielä, kun biisin taustoihin lisää sen, että Cohen kirjoitti sen elämäntilanteessa, jolloin oli menettänyt uskonsa ja melodia on mollivoittoinen. Alunperin säkeistöjä oli reilusti enemmän, mutten löytänyt niitä vielä netin syövereistä.

Toisaalta sanoituksessa on reilusti tulkinnan varaa.

Olisi mukava kuulla olenko aivan hakoteillä.

Now, I've heard there was a secret chord

That David played, and it pleased the Lord

But you don't really care for music, do you?

It goes like this, the fourth, the fifth

The minor fall, the major lift

The baffled king composing hallelujah

Hallelujah

Hallelujah

Hallelujah

Hallelujah

Your faith was strong but you needed proof

You saw her bathing on the roof

Her beauty and the moonlight overthrew ya

She tied you to a kitchen chair

She broke your throne, and she cut your hair

And from your lips she drew the hallelujah

Hallelujah

Hallelujah

Hallelujah

Hallelujah

You say I took the name in vain

I don't even know the name

But if I did, well really, what's it to you?

There's a blaze of light in every word

It doesn't matter which you heard

The holy or the broken hallelujah

Hallelujah

Hallelujah

Hallelujah

Hallelujah

I did my best, it wasn't much

I couldn't feel, so I tried to touch

I've told the truth, I didn't come to fool you

And even though it all went wrong

I'll stand before the lord of song

With nothing on my tongue but hallelujah

Hallelujah

Hallelujah

Hallelujah

Hallelujah

Hallelujah

Hallelujah

Hallelujah

Hallelujah

Hallelujah

Hallelujah

Hallelujah

Hallelujah

Hallelujah

Hallelujah

Vierailija
895/1482 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hectorin versio on vielä kauempana uskosta

https://lyricstranslate.com/en/jarkko-ahola-halleluja-lyrics.html

Oon Raamattuni mä lukenut,

se on mua joskus tukenut,

mut' tullutkaan en siitä hurskaammaksi

Olen pettänyt, olen ryöstänyt,

mut' laulun kuulen yöstä nyt:

niin hiljaisen ja pienen - halleluja

Halleluja (4x)

Oon täällä ollut kai ennenkin,

siis ennen kuin sinut tapasin,

sä luulit kai mua paljon viisaammaksi

Me seurattiin kahta ohjelmaa,

oli toinen taivas ja toinen maa,

ja me vaivoin hengitettiin - halleluja

Halleluja (4x)

Oli aika, jolloin me epäiltiin,

alas pilvetkin me revittiin,

eikä taivas muuttunutkaan kirkkaammaksi

Mutta muistat kai, kun me suudeltiin

ja kuuta mukaan huudeltiin,

soi kaikkialla kaunein halleluja

Halleluja (4x)

On jossain kai tuolla Jumala,

jos on, se on niin kaukana

ja se tuntuu muuttavan vain kauemmaksi

Se ei kuule lasten huutoja,

eikä tuskaa missään lopeta,

jää vain kylmä, murskaantunut halleluja

Vierailija
896/1482 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin todellakin kaikki 60 sivua ja mietin, että jäikö jollekin epäselväksi, että kyseessä on Toivo Kärki.

Vierailija
897/1482 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs Tuula Amberlan Onko se Lenin tulkitaan muiden toimesta? Siinä semmoinen kummajainen biisinä, että ei vain sanoja ymmärrä vaikka muuten kappaleesta pidän eli:

"Onko se Lenin, onko se suomessa kulkeva maanteitä kiertävä Lenin? Vai vieläkin pahempaa, onko se Rolling Stones?"

Tuula Amberlan biisit olivat muutenkin tekotaiteellisia mielestäni, joten tuo käsittämätön lyriikka menee siihen kastiin sen muun skeidan kanssa.

Ärsytti aivan hirveästi kun tuota soitettiin aikoinaan aika paljonkin. 

Vierailija
898/1482 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä vanha hieno polkka. Se menee:

Hilipati pippan, hilipatipippan, hilipati hilipati hilipatipippan...

Saanko tulkinnan, jotta voisin jättää tämän maailman rauhallisin mielin!

*huutonaurua*

Vierailija
899/1482 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää Nuori ja kaunis ollut jo täällä? Kivat sanat ja tunnelma, mutta en kyllä ihan ymmärrä, että onko tässä joku syvempikin pointti?

Pure sun huulet yhteen

Ota taas se ilme

Kuin jotakin oisin velkaa

Maksanko pois nyt

Olen onnellinen mitä sä luulit

Paina taas kaasu pohjaan

Anna elämän mennä

Huuda sun äänihuulet

Rikki ja poikki

Olet nuori ja kaunis

Mutta kuka se on kun huutaa

Keksinyt ruudin

Mutta kuka se on kun ampuu

Koivun oksa hiljaa hakkaa ikkunaan tuuliko

Se on kun huutaa vai onko se joku muu

Granadan nahkapenkki poltti paljasta reittä

Kuuliko linnatuuli ääniä nuoruuden

Olin onnellinen mitä sä luulit

Olin onnellinen mitä sä luulit

Olet nuori ja kaunis

Mutta kuka se on kun huutaa

Keksinyt ruudin

Mutta kuka se on kun ampuu

Koivun oksa hiljaa hakkaa ikkunaan tuuliko

Se on kun huutaa vai onko se joku muu

Vierailija
900/1482 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hectorin Sudenkorento on sanoitukseltaan tekotaiteellista jaskaa. Yritetty tehdä syvällistä, mutta saatu aikaan käsittämätöntä.

https://www.musixmatch.com/lyrics/Hector/Sudenkorento-Life-On-Mars-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi