Suomalaisia biisejä, joiden sanoja ette tajua - muut voi kertoa miten on tulkinneet
Elikkäs 1: mitvit happoradion che guevara?
Käske miestäsi pukeutumaan che guevaraan kun te kaadutte sänkyyn
hetkeksi toisiko se sitä vaaraa
joka vatsassa vääntyi silloin
Kun me silmät mustalla maalasimme tupakkapaikalla kapinoimme
ja sitä kohdetta vastaan raivosimme
Miiiiitä.
Kommentit (1482)
Vierailija kirjoitti:
Haloo Helsingin Jos mun pokka pettää. Laulaja ei lopussa painanutkaan summeria, joten tarkoittaako se sitten sitä, että pokka petti, joten "se on hän"? Vai sitä, että ei nyt kiinnostanutkaan tarpeeksi, kun laulaja on tuuliviiri? Minua on jotenkin tuo jäänyt vaivaamaan, Onko sillä joku pointti, vai eikö vain jaksettu viedä tarinaa loppuun ja lässäytettiin noin?
En tiedä vielä oliko tähän vastattu sen kummemmin, mutta minusta aika selkeä ettei uskaltanut vain ottaa selvää asiasta. Jää siis itselleenkin arvoitukseksi oliko se hän vaiko eikö ollut, jokin epäilys taisi kuitenkin olla. Lisäksi minusta tuo vihoviimeinen lause tuo kivan tvistin kappaleeseen. Tulee mieleen Chris Isaakin hieno kappale Wicked game, joka vaikuttaa ensin vain rakkauden kipeydestä kertovalta ja rakastumisen pelottavuudesta. Viimeinen lause on kuitenkin "Nobody loves no-one". Antaa huomattavasti enemmän pohdintaa.
"Eikä saada koskaan tietää rakastiko Hannu piparia vai Kerttua"
Kaukaa, mastot esiin uivat takaa usvan niinkuin maasta menneisyyden.
Kaukaa, kajuutasta soitto kaikuu, tuuli kantaa tanne sävelen.
Kaukaa, uivat laivat valkolaivat maasta jonka unhoittuneen luulin.
Takaa usvaverhojen, takaa maitten merien, takaa vuorten, maitten merien.
Kerro mistä laivat myotätuulen purjeisiinsa saivat.
Mulle tuovatko ne viestin vielä jostain kaukaisen.
Kerro uivatko mun luokseni, näin lapsuudesta laivat.
Kun lumivalkolaivat uivat sieltä lailla pilvien.
Jälleen, kastanjien ruskotuksen nään ja neidot vilkuttavat kaukaa.
Jälleen, kangastukset saarten mua lupauksin luokseen houkuttaa.
Silloin, laivat minut jättävat, ne vaeltava tuuli kauas kantaa,
Taakse usvaverhojen, taakse maitten merien, taakse vuorten, maitten merien.
Kerro mistä laivat myotätuulen purjeisiinsa saivat.
Mulle tuovatko ne viestin vielä jostain kaukaisen.
Kerro uivatko mun luokseni, näin lapsuudesta laivat.
Lumivalkolaivat uivat sieltä lailla pilvien.
Kerro uivatko mun luokseni näin lapsuudesta näin laivat.
Lumivalkolaivat uivat sieltä lailla pilvien.
Baddingin Laivat.
Tykkään biisistä tosi paljon, muttei noissa sanoissa hirveästi järkeä ole.
Ensin laivat saapuvat menneisyydestä ja tuovat mukanaan viestiä kaukaisuudesta. Sitten kertoja onkin mukana laivalla ja häntä houkuttelevat kangastukset. Ja sitten laivat lähtevätkin pois.
Ymmärtääkö joku näitä sanoja?
Idiootti ov. kirjoitti:
Liehuva liekinvarsi-kappaleessa lauletaan, että "Sillä yksi oli liehuva liekinvarsi ja toinen oli kuivaa puuta". Mitä sillä oikein tarkalleen tarkoitetaan, että joku on liehuva liekinvarsi ja miksi toinen on sitten kuivaa puuta vai viittaako se kuivana puuna oleminen jotenkin siihen, että se toinen joka on se liekinvarsi sytyttää sen kuivana puuna olijan tuleen sillä kuiva puuhan syttyy helposti tuleen?
"Mutta minä olin tulehen tuijottaja, jolle tuli niin tukalasti kuuma". Eli vinksahtanut tyyppi mustasukkaisena katsoo toisen äijän rakastumista naiseen, jolta ei itse saa vastakaikua ja päätyy sitten ottamaan hengen näiltä edellisiltä. Näin mä sen käsitän.
N6 kirjoitti:
En ymmärrä CMX:n biisissä, kun lauletaan "kaksiselkäinen peto raivoaa tasangolla yöt..." :o
The beast with two backs, Shakespeare viittasi tällä ilmauksella seksiin. Kaksi toisiinsa kietoutunutta ihmistä.
Kakkuu järvellä annan sulle luvan sitä tärvellä
Kakkuu järvellä kalasormesi tuoksuu särjeltä
Kakkuu järvellä mä tiedän mitä sul on mielessä
Vattuu täytteenä anna mennä muut ei nää meitä
Vierailija kirjoitti:
Kakkuu järvellä annan sulle luvan sitä tärvellä
Kakkuu järvellä kalasormesi tuoksuu särjeltä
Kakkuu järvellä mä tiedän mitä sul on mielessä
Vattuu täytteenä anna mennä muut ei nää meitä
" vispataan kerrasta täytteestä fiinii kermainen piirakka cream de la creamii tällä lennolla et tarvii passeja riittää ku autat tyhjentää mun rantakasseja"
Laulu kertoo naisten sukupuolielinten nuolemisesta ja sormilla tyydyttämisestä. Aika hauskasti leikitty sanoilla muissakin kertosäkeissä
Kakku on siis naisten sukupuolielin, särjen tuoksulla sormissa voidaan viitata esim joskus kalamaiseksi hajuksi kuvailtiin tuoksuun naisen emättimessä.
Laulu siis hyvin pervo täynnä viittauksia yhdyntään muutenkin, yhtyeen teema muissakin biiseissä
Miksi ja miten "leuat paukkuu kuin popkornii"?
Onko sillä joku kulumavika leukanivelissä?
En muista bändiä, popkornii on biisin nimi.
tää on se maa
jossa voit perse paljaana pilkkoa halkoi landella
— ja tilata kossuu bussillaaaa aaa —
tää on se maa
laivat kallellaan on kaljaralleja
— mallit palleilla onks pallit tallella —
naamat kalpeina maanantai aamunaa aamunaa aamunaa
tää on se maa
Eli noi viivatut kohdat jääny hieman epäselviks...
Miten kossua tilataan bussilla?
CaseyRyback kirjoitti:
Eppujen "eikä Kärki määrää" tosiaan viitannee Toivo Kärkeen. Toisin kuin aiemmin joku sanoi, Kärki ei koskaan ollut sanoittaja. Sen sijaan hän oli paitsi tuottelias säveltäjä, myös vuoteen 1980 asti Suomen musiikkibisneksen kenties vaikutusvaltaisin tuottaja ja levy-yhtiön pomo, joka pystyi paljolti määräämään, millaista melankoliaa suomalainen musiikkiyleisö kuuli ja kenen esittämänä.
Ottaen huomioon Eppujen uran alkamisajankohdan on aivan mahdollista, että bändikin ehti kohdata Kärjen (ja ottaen huomioon Kärjen persoonan ja maun tietynlaisen konservatiivisuuden on yhtä mahdollista, että hän ja bändi päätyivät napit vastakkain).
Itseasiassa Eppujen "ei Kärki määrää" viittaa Keuruun pioneerirykmentin entiseen päällikköön E.J Kärkeen. Eput kävivät aikoinaan armeijansa Keuruulla.
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsi se yksinäinen? Äiti sytyttää koko huoneen tuleen? Kyllästynyt kalman tuoksuun? Kyllästynyt tuohuun niin pitää tuikata koko huone palamaan ja tappaa lapsi samalla?
Peltirumpu sytyttää huoneen palamaan katkeroituneena siitä, että se hylättiin yhden leikin jälkeen pimeään komeroon, josta se ei pääse pois toisin kuin robotti, jolla sentään on jalat. Nyt se pääsee melkein kuin katsomaan aurinkoa, ja peltirumpu ei pala vaikka ihmisliha käryääkin.
Okei, olin laiska en jaksanut selata 2 ensimmäistä sivua pidemmälle. Mitä siellä tuli vastaan:
"satakieli
soittoääneksi jäi
teki mieli
osamaksulla paiskata seinään
koko kaupunki nukkeineen"
- Tyypillä on kännykkä, ja se soi (soittoääneksi jäi). Tämä muistuttaa varmaan exästä tms ikävästä tapahtumasta. Ei halua muistaa, heittää puhelimen seinään. Puhelin on osamaksulla. Jos joku on joskus kokenut vastaavaa fiilistä, niin tietää että se ei rajoitu itseen vaan haluaisi koko kaupungi vaipuvan tuhoon.
Onko Päivi trans, eli biologisesti tyttö mutta pitää itseään jätkänä? Vai onko "Päivi" oikeasti poika joka pukeutuu naistenvaatteisiin ja meikkaa ja käyttää aliasta Päivi? Vai ovatko vanhemmat olleet jurrissa kun nimesivät poikansa...?
- Vailla parempaa tietoa väitän että on poika nimeltä Päivi, joka ei tiedä onko Romeo vai Julia. Poika siis. Ehkä olen väärässä, voisi hyvin olla myös trans-Päivi, joka on ihastunut ystäväänsä.
Vierailija kirjoitti:
Eppu Normaalin Tuhansien murheellisten laulujen maa. Mikä on se kärkimäärä, joka ei mittaa itsesäälin määrää? Onko se joku tekninen juttu?
Ikinä kuullut Toivo Kärjestä?
Vierailija kirjoitti:
Onko Päivi trans, eli biologisesti tyttö mutta pitää itseään jätkänä? Vai onko "Päivi" oikeasti poika joka pukeutuu naistenvaatteisiin ja meikkaa ja käyttää aliasta Päivi? Vai ovatko vanhemmat olleet jurrissa kun nimesivät poikansa...?
- Vailla parempaa tietoa väitän että on poika nimeltä Päivi, joka ei tiedä onko Romeo vai Julia. Poika siis. Ehkä olen väärässä, voisi hyvin olla myös trans-Päivi, joka on ihastunut ystäväänsä.
Riippuu ihan siitä, onko laulaja-minä biologisesti mies vai nainen. Jos laulaja-minä on mies, niin silloin kyseessä on transvestiitti eli ristiinpukeutuja, ja Päivi on hänen itsensä keksimä nimi, jota hän käyttää itsestään pukeutuessaan naisten vaatteisiin.
Jos taas laulaja-minä on biologisesti nainen, silloin kyseessä on transihminen, joka kokee olevansa mies, vaikka on syntynyt naisen ruumiiseen. Eli Päivi olisi ristimänimi, vaikka identiteetti on miehen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haloo Helsingin biisin kertosäkeessä lauletaan "rakastellaan yhtä aikaa". Miten voi rakastella eri aikaa?
Rakastellaan yhtä aikaa NIINKUIN NUO PERHOSETKIN eli niiden perhosten kanssa samaan aikaan
Näin minäkin sen tulkitsen. Yhtäaikaa kuin perhoset, jotka kuolee pariteltuaan. Tässä tapauksessa rakkaus kuolee, koska suhde on väkivaltainen, mutta suoraan ei sanota, että erotaan. Hyvin surullinen laulu kaiken kaikkiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jenni Vartiaisen se "tältäkö se tuntuu, kun löytää oikean..."
Niin siinä "tätä tunnetta uutta ei pääse Jenni bagoon". Mihin bagoon??
Oisko vaikka "pakoon" ?
Mä niin rakastan sen säkeistön alkua:
"Simon Le Bon jo purjeissa on ja huhuu Rioo,
me vain hiljalleen keinutaan, vaikka jengi pogoo..."
Siinä kuvastuu ihanasti se, miten Duran Duranilta soi jo vauhdikas kappale, mutta vastarakastuneet on niin toistensa lumoissa, ettei huomaa lopettaa slovarikeinuntaa.
Jos on nimetty Päiviksi, on hän oletusarvoisesti tyttö, mutta kokee halua suudella maalattuja huulia, eli toista naista. Kokeeko olevansa poika siksi, kun tuntee vetoa naiseen vai onko väärässä kehossa hmmm
Michael Penttilän leather gloves ei oikein aukea vaikka hyvä renkutus onkin. Miten olette tulkinneet biisin? Löytyy siis tolta destroyer albumilta.
Tätä partiolaisten jollotusta en ymmärrä ollenkaan
Mistä tällainen on tullut ja mitä,mitä täh?
Uu onni konni saa uu onni,
uu onni konni saa uu onni,
vaa vaa vaa pikkadaijaijaa aa,
vaa vaa vaa pikkadaijaijaa aa,
uuvi uuvi uuvi pikit sim