Suomalaisia biisejä, joiden sanoja ette tajua - muut voi kertoa miten on tulkinneet
Elikkäs 1: mitvit happoradion che guevara?
Käske miestäsi pukeutumaan che guevaraan kun te kaadutte sänkyyn
hetkeksi toisiko se sitä vaaraa
joka vatsassa vääntyi silloin
Kun me silmät mustalla maalasimme tupakkapaikalla kapinoimme
ja sitä kohdetta vastaan raivosimme
Miiiiitä.
Kommentit (1483)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja sitä kohdetta vastaan raivosimmeMiiiiitä.
Che Guevera tuossa selitettiinkin, kyse on t-paidasta, jossa on hänen kuvansa.
Tuo tummennettu on oikeasti "konetta vastaan raivosimme" eli bändi Rage Against Machine. Kuuntelivat siis sitä musiikkia.
Juu ei liity mininkään Rage Against Machineen..
Kone = Yhteiskunta normeineen/sääntöineen.
Vierailija kirjoitti:
Vesalan Lähtö.
Onko "vain" traaginen erobiisi vai liittyykö tähän muutakin?
Ohis, mutta minuakin ärsyttää tämä biisi. Tosi epäkypsä fiilis tulee laulun kertojasta. ”Taas on lähtö”. Mitenköhän monta kertaa jo takana?
No toivottavasti nyt neiti edes vähän rauhoittuisi, ettei taas toista samoja virheitä uudessa suhteessa. Mutta näin varmaan tulee käymään, ja sitten ”taas on lähtö” eli kamat kassiin ja kakarat autoon. Taas.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Dingo -Pistoolisankari. Laulaako Neumann peräti Jeesuksesta? Onko joku teistä tulkinnut kyseistä kappalette uskonnolliselta kannalta? Kyseinen kappale on jaksanut sanojen osalta pitää mielenkiintoani yllä, toinen sellainen biisi on samalta bändiltä on Lähetyssaarnaaja, jonka olen ajatellut kertovan jopa apostoli Paavalista?
Jeesus siis autiosaaren lautturi, jota sivistynyt (kristinusko) länsi symboolikseen haluaa ) . Risti ( Jeesus siis ristillä) on lännen symboli.
Ihminen autiolla saarella on ikään kuin kadonnut lammas , joka pitää pelastaa takaisin laumaan ja Jeesus on ainoa henkilö joka tämän voi tehdä. Tiedän jotain joka sankarin roolin romuttaa, Jeesus on siis ristiinnaulittu "sankari" jne. Kappaleessa siis tavallaan puhuu Jeesus itse. Ainoa mikä ei oikein natsaa on sana pistoolisankari? Voi olla ,että olen tulkinnut kyseisen kappaleen liian monimutkaisesti tai sitten kyse on vain metaforasta, jolla on vain löyhä yhteys Jeesukseen ikään kuin implisiittisenä pinnan alla. Kyse kappaleessa olisi näin ollen enemmänkin vain mediaihmisen siis julkkiksen "hätähuuto", "ristiinnaulinta" yleisön /lehdistön toimesta. Sorry, jos tuli vähän sekavaa tavaraa. Tai sitten kyseessä on Robinson Crusoen tarina? Mene ja tiedä?
No mutta sullahan on hyvää shittiä tässä!
Ja halutaankin Jeesus pistoolisankariksikin, kun uskonnon vuoksi soditaan, vaikka Jeesus oli aseita vastaan. Joka miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu... silti hänen nimissään pyssyjä paukutellaan.
Se autio saari voisi tarkoittaa myös taivasten valtakuntaa. Vain Jeesus, lautturi, voi viedä sinne. Tilaa on...
(Ja jos joku nyt luulee, että olen uskis, niin en ole)
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Näin minäkin sen tulkitsen. Yhtäaikaa kuin perhoset, jotka kuolee pariteltuaan. Tässä tapauksessa rakkaus kuolee, koska suhde on väkivaltainen, mutta suoraan ei sanota, että erotaan. Hyvin surullinen laulu kaiken kaikkiaan.
Tosiaan, tajusin itsekin vasta hetki sitten, että aihe on kertojan näkökulmasta ahdistava. Fiilis ei kuitenkaan välity kuulijalle, ehkä siksi, että melodia on harmiton, reippaan iloinen rallatus. Ei vaan toimi.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Kun ekat kerrat kuulin Turvasanan, luulin että se on vain Jenni Vartiaisen epätoivoinen yritys ratsastaa seksillä kun ei sitä aiemmin ole tehnyt. Ja vielä omilla sanoituksilla. Kun kuuntelin useamman kerran, tajusin että tässähän kerrotaan väljähtyneestä avioliitosta jossa seksikään ei enää suju ja vaimo yrittää sitä elvyttää sm-tyyppisellä sänkypuuhalla. Osasin samaistua täysin.
"En oo yrittänyt tarpeeks etkä sä
Oo tehnyt yhtään sen enempää
Mut nyt en haluu tuntee lainkaan häpeää
Kun aion kaikki keinot käyttää
Tuu heti kotiin kohta tapahtuu
Lupaan veroilmotuksen täyttö unohtuu
Tee niin kuin käsken
Anna mun oppia sut kokonaan
Ja sen minkä annat takas saat
Tee niin kuin käsken
Joo mä oon väsynyt pelkkään hiplailuun
Mikä on sun turvasana
Joo se minkä alotan nyt niin vien sen loppuun
Mikä on sun turvasana
Vien, vien sut syvemmälle pimeään
Sun ei tarvii pelätä vaik jälki jää
Kiristän köyttä ympärilläs
Lupaan lopuksi vielä mua kiität"
Sama tilanne toki on äijän kanssa mullakin. Auttaisiko bondage-jutut? Pitääpä kokeilla.
Possunaamari ja käsiraudat kehiin, kyllä se aina tylsän parisuhdeseksin voittaa. Hyvät naurut ainakin saatte, jos ei muuta. Nimim. ”Kokeiltu on”
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kappaleessaan lauletaan tuhoavasta parisuhteesta. "Katsellaan huojuvaa viljaa/ Se kauniisti katseestas taipuu/Ja niin taivun myös minäkin." Eli satuttava, hallitseva ja tuhoava osapuoli saa laulajan taipumaan niinkuin viljankin.
Mielestäni tämä tulkinta Haloo Helsingin Rakas- biisistä ei voi olla oikein, tai sitten voi olla, että sanoittaja on hakenut jotain tämän tyyppistä, mutta kielikuva on kökkö. Eihän vilja kenenkään katseesta taivu... kyllä se taipuu ihan tuulessa, ei siihen katseet vaikuta.
Mulle tulee tästä biisistä mieleen nainen, joka kuvittelee seurustelevansa narsistin kanssa. Näkee mukamas katseessa jotain alistavaa jne.
Siitä olen samaa mieltä kuin moni muukin, että Haloo Helsingin musiikki ja sanoitukset erityisesti ovat sellaista tekonäppärää shaibaa.
Mun mielestä selkeästi kertoo eropyristelyistä väkivaltaisesta (lähinnä henkistä väkivaltaa ja hallintaa) suhteesta jossa "Se oli sun lämpö jolla mut koukkuun sait / siihen tunteeseen ei koskaan päde lait". On rakastunut edelleen vaikka on tuhoisa suhde "toinen vallan kahvana / toinen saranapuolen sai"
Samaistun tähän ihan kympillä ja on tosi kaunis mutta semiahdistava biisi mulle.
Vierailija kirjoitti:
Onko tää Nuori ja kaunis ollut jo täällä? Kivat sanat ja tunnelma, mutta en kyllä ihan ymmärrä, että onko tässä joku syvempikin pointti?
Pure sun huulet yhteen
Ota taas se ilme
Kuin jotakin oisin velkaa
Maksanko pois nytOlen onnellinen mitä sä luulit
Olen onnellinen mitä sä luulit
Paina taas kaasu pohjaan
Anna elämän mennä
Huuda sun äänihuulet
Rikki ja poikki
Olen onnellinen mitä sä luulitOlet nuori ja kaunis
Mutta kuka se on kun huutaa
Keksinyt ruudin
Mutta kuka se on kun ampuu
Koivun oksa hiljaa hakkaa ikkunaan tuuliko
Se on kun huutaa vai onko se joku muuGranadan nahkapenkki poltti paljasta reittä
Kuuliko linnatuuli ääniä nuoruudenOlin onnellinen mitä sä luulit
Olin onnellinen mitä sä luulitOlet nuori ja kaunis
Keksinyt ruudin
Se on kun huutaa vai onko se joku muu
Kertoisiko tämä vaan nuoruuden vaikeudesta? En oikein tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tää Nuori ja kaunis ollut jo täällä? Kivat sanat ja tunnelma, mutta en kyllä ihan ymmärrä, että onko tässä joku syvempikin pointti?
Pure sun huulet yhteen
Ota taas se ilme
Paina taas kaasu pohjaan
Anna elämän mennä
Huuda sun äänihuulet
Rikki ja poikki
Keksinyt ruudin
Se on kun huutaa vai onko se joku muuGranadan nahkapenkki poltti paljasta reittä
Keksinyt ruudin
Se on kun huutaa vai onko se joku muuKertoisiko tämä vaan nuoruuden vaikeudesta? En oikein tiedä.
No hassu, tämähän on itsestäänselvää!
Siveellisiin kiertoilmaisuihin kiedottu tarina, mutta peppuseksistähän koko laulussa on pohjimmiltaan kyse.
Itselläni kyllä alkaa korvat punoittaa moista kuunnellessa, enkä lapsien kuullen ainakaan antaisi tuon radiosta kuulua, mutta ehkä joku rietas nuori kaupunkilainen tykkäisi kuunnella makuukammarissaan?
Tanhujen tulkitsija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pure sun huulet yhteen
Ota taas se ilme
Paina taas kaasu pohjaan
Anna elämän mennä
Huuda sun äänihuulet
Rikki ja poikki
Keksinyt ruudin
Keksinyt ruudin
Se on kun huutaa vai onko se joku muuKertoisiko tämä vaan nuoruuden vaikeudesta? En oikein tiedä.
No hassu, tämähän on itsestäänselvää!
Siveellisiin kiertoilmaisuihin kiedottu tarina, mutta peppuseksistähän koko laulussa on pohjimmiltaan kyse.
Itselläni kyllä alkaa korvat punoittaa moista kuunnellessa, enkä lapsien kuullen ainakaan antaisi tuon radiosta kuulua, mutta ehkä joku rietas nuori kaupunkilainen tykkäisi kuunnella makuukammarissaan?
ööö what!?
Muutamat biisit on itselläkin jääneet epäselviksi. Yksi tosiaan tuo Tuula Amberlan "onko se Lenin?" johon ois kiva kuulla tulkintoja.
Toinen ihan PMMP:n rusketusraidat. Mitä tarkoittaa:
"näytä mulle missä sul on rusketusraidat, piirrä ne kartalle?"
Uskon että tämä voi kertoa kahden ihmisen läheisyydestä, mutta en pysty kuvittelemaan tilannetta missä edes seksikumppanin rusketus kiinnostaisi ihan puheenaiheeksi asti. Selittäkää!
Vierailija kirjoitti:
Muutamat biisit on itselläkin jääneet epäselviksi. Yksi tosiaan tuo Tuula Amberlan "onko se Lenin?" johon ois kiva kuulla tulkintoja.
Toinen ihan PMMP:n rusketusraidat. Mitä tarkoittaa:
"näytä mulle missä sul on rusketusraidat, piirrä ne kartalle?"
Uskon että tämä voi kertoa kahden ihmisen läheisyydestä, mutta en pysty kuvittelemaan tilannetta missä edes seksikumppanin rusketus kiinnostaisi ihan puheenaiheeksi asti. Selittäkää!
Mä olen ajatellut sen niin, että kumppani piirtää sormellaan ne rusketusraidat sen toisen ihoon (kartalle). Eli hyväilee / silittelee bikinialueelta.
Kaffepulla kirjoitti:
Possunaamari ja käsiraudat kehiin, kyllä se aina tylsän parisuhdeseksin voittaa. Hyvät naurut ainakin saatte, jos ei muuta. Nimim. ”Kokeiltu on”
Niinhän tuossa Jennin biisissäkin sanotaan, että "älä pidä mua niin vakavana". Lisää huumoria ja yritystä makkariin.
"Kristoffer, Kristoffer Kolumbus
Astu jo satamaani urhea atamaani"
Atamaani on kasakkapäällikkö. Milloin Kolumbus pääsi siihen asemaan? Historiankirja ei kerro.
Rosvosheriffi - Pilvee ja Pilluu
puhutaan hiuskiilteestä rätinäbägissä
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dingo -Pistoolisankari. Laulaako Neumann peräti Jeesuksesta? Onko joku teistä tulkinnut kyseistä kappalette uskonnolliselta kannalta? Kyseinen kappale on jaksanut sanojen osalta pitää mielenkiintoani yllä, toinen sellainen biisi on samalta bändiltä on Lähetyssaarnaaja, jonka olen ajatellut kertovan jopa apostoli Paavalista?
Jeesus siis autiosaaren lautturi, jota sivistynyt (kristinusko) länsi symboolikseen haluaa ) . Risti ( Jeesus siis ristillä) on lännen symboli.
Ihminen autiolla saarella on ikään kuin kadonnut lammas , joka pitää pelastaa takaisin laumaan ja Jeesus on ainoa henkilö joka tämän voi tehdä. Tiedän jotain joka sankarin roolin romuttaa, Jeesus on siis ristiinnaulittu "sankari" jne. Kappaleessa siis tavallaan puhuu Jeesus itse. Ainoa mikä ei oikein natsaa on sana pistoolisankari? Voi olla ,että olen tulkinnut kyseisen kappaleen liian monimutkaisesti tai sitten kyse on vain metaforasta, jolla on vain löyhä yhteys Jeesukseen ikään kuin implisiittisenä pinnan alla. Kyse kappaleessa olisi näin ollen enemmänkin vain mediaihmisen siis julkkiksen "hätähuuto", "ristiinnaulinta" yleisön /lehdistön toimesta. Sorry, jos tuli vähän sekavaa tavaraa. Tai sitten kyseessä on Robinson Crusoen tarina? Mene ja tiedä?
No mutta sullahan on hyvää shittiä tässä!
Ja halutaankin Jeesus pistoolisankariksikin, kun uskonnon vuoksi soditaan, vaikka Jeesus oli aseita vastaan. Joka miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu... silti hänen nimissään pyssyjä paukutellaan.
Se autio saari voisi tarkoittaa myös taivasten valtakuntaa. Vain Jeesus, lautturi, voi viedä sinne. Tilaa on...
(Ja jos joku nyt luulee, että olen uskis, niin en ole)[/quotHei hienoa, löysin tämän vanhan tekstini Pistoolisankarista ja ilokseni huomaan , että joku muukin voisi pitää kappaletta "uskonnolliselta" kannalta sanoitettuna. Tässä on mielestäni muuten yksi suomalaisen rockhistorian hienoimmista sanoituksista, ja vielä varsinkin , jos siinä on tällainen uskonnollinen allegoria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja sitä kohdetta vastaan raivosimmeMiiiiitä.
Mies laulaa ex-tyttöystävälleen, muistelee heidän villiä seurusteluaikaa, jolloin kapinointiin ja pidettiin Che-paitoja. Eikö tuo nyt ole ihan selvää?
No kai nyt tuo on ihan selvää, mutta tuossa kertosäkeessä on pari muutakin lainia mitä et sinäkään oi selvännäkijä ilmeisesti ymmärrä :D
Se menee muuten "sitä konetta vastaan raivosimme". Mitä epäselvää tuossa lyriikkapätkässä on? Omasta mielestäni hyvä teksti, tulkinnanvarainen osittain, mutta silti tarina on aika selvä.
Eli jos sinä et ymmärrä niin muutkaan ei? Tuossahan se just sulle selitettiin, valoja päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pure sun huulet yhteen
Ota taas se ilme
Paina taas kaasu pohjaan
Anna elämän mennä
Huuda sun äänihuulet
Rikki ja poikki
Keksinyt ruudin
Keksinyt ruudin
Mun mielestä ihan vaan koko elämän vaikeuksista ja huonoista puolista. Eli nuorena ja erityisesti rakastuneena on helppo jättää koko muu maailma huomioimatta, mutta kuitenkin maailmassa tapahtuu kaikenlaista pahaa. Tai mahdollisesti parisuhteen huonontumisesta, eli on ihanaa olla onnellinen, mutta tulevaisuudessa on kuitenkin aina tulossa ongelmia.
Nylon Beat - Multa tulta sää
Oisko se susta väärin
Jos mä jauhan purkkaa
Itse sätkäni käärin
Multa tulta saa
Nikotiinipurkkaa?