Suomalaisia biisejä, joiden sanoja ette tajua - muut voi kertoa miten on tulkinneet
Elikkäs 1: mitvit happoradion che guevara?
Käske miestäsi pukeutumaan che guevaraan kun te kaadutte sänkyyn
hetkeksi toisiko se sitä vaaraa
joka vatsassa vääntyi silloin
Kun me silmät mustalla maalasimme tupakkapaikalla kapinoimme
ja sitä kohdetta vastaan raivosimme
Miiiiitä.
Kommentit (1482)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaija Koon siniset tikkaat olen tulkinnut tarkoittavan sitä, että laulaja on loukannut menneisyydessä jotakuta "teen sun surusta tikkaat, siniset tikkaat ja kiipeen niitä pitkin pois". Häntä harmittaa, että on loukannut, mutta kun toinen on käyttäytynyt ehkä roikkuvasti erotilanteessa on laulaja kokenut jättämisen vielä helpommaksi. Toinen ei ole enää senkään verran kiinnostava kun itkee silmät punaisina tms.
Se on "tee" ja "kiipee". Muutenkin olet ihan hakoteillä.
Aijaa, kyllä netin lyrics-sivustoilla on teen ja kiipeen. Piti oikein tarkistaa. Ei kauhean vakuuttava argumentti sen jälkeen "oot ihan hakuteillä". Eikös täällä ole aika vapaasti saanut esittää omia tulkintojaan. Varsinkaan kun et mitään parempaa tuonut keskusteluun kuitenkaan.
Molempia versioita löytyy. "Tee" jne. olisi kyllä minustakin loogisempi ja niin mä sen kuulen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aina oon miettiny siinä lauri tähkäm biisistä 'mun täytyy rakastaa nää elämät roskiin' WHAT? :D
Itse olen tästä saanut sellaisen oudon assosiaation, että käytetty kortsu heitetään roskiin seksin jälkeen. Spermahan on tavallaan "elämän siementä", siitä kun voi syntyä lapsia eli tavallaan uutta elämää. Mutta kun ehkäisee niin siinä lentää jonku potentiaalinen elämä roskiin :D
Tiedän, ei Lauri varmaan ihan tuota sanoittaessaan tarkoittanut.
Onko Lauri Tähkä eli Jarkko Syö aloittanut tuon biisin? Vähän epäilen... mun mielestä se ei ole tainnut sä koittaa yhtään biisiä. Korjatkaa toki, jos olen väärässä!
Mä oon ihmetellyt Anssi Kelan puistossa biisiä. Laura on käynyt kauppaopiston, perustanut firman, joutunut konkurssiin jne. joten hänen pitää olla jo yli kakskymppinen. Petri on kuustoista, joten miten Laurasta on tullut niin paljon nuoremman Petrin kaveri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aina oon miettiny siinä lauri tähkäm biisistä 'mun täytyy rakastaa nää elämät roskiin' WHAT? :D
Itse olen tästä saanut sellaisen oudon assosiaation, että käytetty kortsu heitetään roskiin seksin jälkeen. Spermahan on tavallaan "elämän siementä", siitä kun voi syntyä lapsia eli tavallaan uutta elämää. Mutta kun ehkäisee niin siinä lentää jonku potentiaalinen elämä roskiin :D
Tiedän, ei Lauri varmaan ihan tuota sanoittaessaan tarkoittanut.
Onko Lauri Tähkä eli Jarkko Syö aloittanut tuon biisin? Vähän epäilen... mun mielestä se ei ole tainnut sä koittaa yhtään biisiä. Korjatkaa toki, jos olen väärässä!
Siis ei Syö vaan Suo eikä aloittanut vaan sanoittanut...
Tykkään paljon peilata laulujen sanoja omaan elämään sopiviksi, vaikka ne poikkeaisivat siitä, mitä kirjoittaja ehkä alunperin on ajatellut. Tuli Ylpön ja ihmisten Kleopatrasta mieleen kun 16-vuotiaana seurustelin ensimmäistä kertaa, mutta suhdetta varjosti tappeluni anoreksian kanssa jonka piti olla jo "entistä elämää" muttei sitten ollutkaan. Kappale kertoo kumppanin näkökulmasta sairauden kanssa taistelevan rakkaan elämästä.
"Entisen rakkaasi suru ja syytökset
kaipaus ja kiintymys ovat muuri välillämme"
-> syömishäiriö on niin kokonaisvaltainen että se voi olla kuin rakastettu, jota ilman ei voi kuvitella elämäänsä vaikka se jatkuvasti haukkuu ja syyttelee ja pilkkaa. Parantumisvaiheessa sairautta ja sen mukanaan tuomia rutiineja jopa kaipaa ja tämä minun kaipaukseni loi kitkaa eli "muurin" minun ja kumppanin välille.
"Sitä ei murra sinun suloinen ihastuksesi minuun"
-> toisin kuin välillä virheellisesti ajatellaan, rakkaus ei yleensä riitä siihen että joku parantuu
"Haluatko takaisin entiseen elämääsi?
Haluatko takaisin surulliseen menneesseen?
Jos sen teet en ehkä kestä, mutta kunnioitan päätöstäsi
Jos sen teet sydämeni särkyy"
-> kumppanista tuntuu siltä, että jos toisella ei ole halua parantua niin hänen on vain pakko luovuttaa, vaikka se särkee sydämen. Heijastelee omaa tilannetta kun ymmärsin, että jos en pane sairaudelle vastaan, se tietää myös suhteen loppua koska kumppani ei olisi kestänyt tilannetta.
En tosiaan usko ollenkaan että tämä olisi se mitä Ylppö on ajatellut kirjoittaessaan, mutta yksi esimerkki siitä miten sanoitukset heijastelevat jokaisen omaa kokemusmaailmaa. Ja hyvä niin!
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ihmetellyt Anssi Kelan puistossa biisiä. Laura on käynyt kauppaopiston, perustanut firman, joutunut konkurssiin jne. joten hänen pitää olla jo yli kakskymppinen. Petri on kuustoista, joten miten Laurasta on tullut niin paljon nuoremman Petrin kaveri?
Minä taas en ymmärrä siinä tarinassa sitä, että mihin se Laura sitä Peteä tarvitsi.
Ne meni Lauran vanhempien huvilalle. Laura ojentaa Petrille avaimet ja kertoo missä äitinsä säilyttää niitä korujaan. Miksi se ei vain itse hae niitä? Ja mistä ne poliisit osaa tulla? Jos hyvällä oli joku hälytys niin eiköhän se Laura sen tunnusluvun siihen tiennyt?
Vierailija kirjoitti:
Petrin tarina:
"Puistossa ilta viilenee, Pete lämpimikseen hyppelee. Kelloaan katsoo kiroillen, sytyttää röökin viimeisen. Luokan priimus oli koulussa, nyt kuudentoista koniin koukussa. Eikä mutsi jaksa välittää, faijaansa ei oo nähnytkään. Pete pitää huolen itsestään, eilen sai viestin frendiltään: "Nyt olis helpot massit tiedossa,jos tuut mukaan, nähdään puistossa".
Lauran:
"Kaunis nuori nainen Laura on, käytyään kauppaopiston. Päätti oman firman perustaa, haki ison lainan pankistaan. Mutta Laura joutui vaikeuksiin, ajettiin firma konkurssiin. Nyt selviä ei laskuistaan, lainasta puhumattakaan."
Eli molemmat ovat ajautuneet elämässään vaikeuksiin ja huonoihin piireihin joissa liikkuu monenlaista ja ikäistä porukkaa. Yhdistävä tekijä on, että molemmat tarvitsevat rahaa, Pete huumeisiin ja Laura velkojen maksuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä siinä tarinassa sitä, että mihin se Laura sitä Peteä tarvitsi.
Ne meni Lauran vanhempien huvilalle. Laura ojentaa Petrille avaimet ja kertoo missä äitinsä säilyttää niitä korujaan. Miksi se ei vain itse hae niitä? Ja mistä ne poliisit osaa tulla? Jos hyvällä oli joku hälytys niin eiköhän se Laura sen tunnusluvun siihen tiennyt?
Syitä saattoi olla monia. Ehkä Laura ei uskaltanut tehdä keikkaa yksin vaan tarvitsi rikoskumppanin. Tai ei halunnut ryöstää itse omilta vanhemmiltaan vaan laittoi nuoren ja epätoivoisen pojan asialle jonka syyksi voisi laittaa kaiken jos/kun jäisivät kiinni. Poliisista en osaa sanoa, ehkä tarinalle vaan haluttiin traaginen loppu tuolla tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eppu Normaalin Tuhansien murheellisten laulujen maa. Mikä on se kärkimäärä, joka ei mittaa itsesäälin määrää? Onko se joku tekninen juttu?
Tällä viitattiin Toivo Kärkeen, vanhaan kuuluisaan laulujen tekijään. Varma tieto tämä. "... Kärki määrää..."
80-luvulla suurvallat myös mittailivat kikkeleitään ydinkärkiensä määrällä, eikä Suomella ollut siinä kerhossa sijaa.
Hyvällä sanoituksella on useita tulkintoja.
Vierailija kirjoitti:
Suurlähettiläät - Kun tänään lähden:
"Oven kiinni laitan ja katson eteiseen. Naulakko sinne yksin jää".Minkä oven? Ulko-ovi kiinni ja sitten katsotaan eteiseen, postiluukusta?
Postiluukusta:D Joo joskus mietin noita sanoja itsekin, mutta vähän asiaa pähkäiltyäni, tulin lopulta siihen tulokseen että ehkä se tarkoittaa sellaista ulko-ovea jossa on ikkuna, luulisin ainakin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juice Leskinen "musta aurinko nousee" joka kyllä kolmannen valtakunnan ihailua? Oli myös osapäivä natsi ja levyn nimi keskitysleirin ruokavalio?
Kuuntelepa ne sanat. Niistä on kolmannen tai minkään muunkaan valtakunnan ihannointi kaukana.
Se on toiveikas (sekä pasifistinen) rakkauslaulu. Maailma on paha ja miestä ahdistaa/masentaa. Mies viettää yön naisen kanssa ja toivoo, että siitä syntyy rakkaussuhde; Ole kanssani tämäkin yö viivy vielä huomiseen/viivy viikkoon seuraavaan. Naisen rakkauden myötä miehen ahdistus/masennus helpottaisi ja usko tulevaisuuteen palaisi.
Ja minä hymyilen kun sinut nään
Mä uskon aikaan toiseen:
Ei liput liehu sotaa julistain
Sinun kanssasi nousen hellimpään
Aamuun aurinkoiseen
Ja jonakin aamuna ennen sarastusta
Huomaat että musta
Aurinko nousee
Juice oli taitava sanoilla leikkijä ja tässäkin ”musta aurinko nousee” on monitulkintainen lause, joka tässä yhteydessä tarkoittaa ”minusta aurinko nousee” eli synkkyys väistyy.
J karjalainen mennyt mies
Isäni veisteli puisia ukkoja
Puisen naisen mä löysin pellosta
Keihäänkärjenkin löysin ja hävitin
Omat ukkoni veistän vinyyliin
Tämä säkeistö kyseisestä laulusta kuulosta kyllä aika hämärältä tietääkö joku mitä tällä tarkoitettiin?
Vierailija kirjoitti:
J karjalainen mennyt mies
Isäni veisteli puisia ukkoja
Puisen naisen mä löysin pellosta
Keihäänkärjenkin löysin ja hävitin
Omat ukkoni veistän vinyyliinTämä säkeistö kyseisestä laulusta kuulosta kyllä aika hämärältä tietääkö joku mitä tällä tarkoitettiin?
Isä veisteli puu-ukkoja, ja koska J on laulumiehiä niin hänen musiikkinsa (=vinyylit) ovat hänen puu-ukkojaan (=elämäntyö).
Puisesta naisesta tai keihäänkärjestä en osaa sanoa, jälkimmäinen viitannee J:n samannimiseen biisiin.
PMMP:n Pikkuveli-biisissä lauletaan "undulaatit tapaavat miesten vessoissa turpiinsa saada" - mitä tällä tarkoitetaan? Homomiehiä? Punkkareita?
En nyt tiedä miksi mun kommentti ei tullut läpi: joka tapauksessa...
Jotkut tuolla aiemmin pohtivat Sielun Veljien Peltirumpu-kappaletta. Se itseasiassa kertoo Mana Mana-yhtyeen perustajajäsenestä Jouni Mömmöstä. Hän oli Siekkareitten ystävä ja soitti jopa syntetisaattoreita bändissä alkuaikoina. Kärsi mt-ongelmista ja eli traagisen elämän.
Mömmö oli antanut (muistaakseni) Jukka Orman lapselle peltirummun lahjaksi ja oli lapsiystävällinen. Toisaalta hän käyttäytyi välillä myös hyvin kummallisesti ja uhkaavasti, mm. kävi kyseisessä kodissa ja uhkasi sytyttää talon tuleen (ilmeisesti saadakseen huomiota/reaktion).
Kappale on siis kunnianosoitus Mömmölle.
Lolöeri kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisiin ei voi pieni poikanen luottaa
Ne suuren ikävän pieneen sydämeen tuottaa
Mut kun ikkunaa tuijottaa kai pienikin poika illoi saa
Sieltä katsoo prinsessa unelmain
Ruudun takaa, ruudun takaa, ruudun takaa tyttöni katsoo vain
Hän on naisista kaunein minkä tiedän
Myös pienet rinnat prinsessallani siedän
Hattu on moitteeton ja hyvä myös rytmi vartalon
Ruudun takaa tyttöni katsoo vain
Oo glendora, oo glendora, oo glendora kuinka sua palvon vain
Kerran illalla ikkunaan taas saavun
Jo äijä toinen prinsessa peitti kaavun
Hän peitti pään ja peitti muun sen vaihtaen nukkeen koristeltuun
Ruudun takaa tyttöni toinen vei
Ruudun takaa, ruudun takaa, ruudun takaa tyttöni toinen veiOmg mä oon aina luullut että se laulaa ouppen doora, eli pyytää avaamaan oven eikä oo glendora, hahahah kaikkee sitä oppiikin ::::D
Ei hyvänen aika, niin mäkin oon luullut :'DD Tässä taas huomataan että av:lta oppii uutta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eppu Normaalin Tuhansien murheellisten laulujen maa. Mikä on se kärkimäärä, joka ei mittaa itsesäälin määrää? Onko se joku tekninen juttu?
Tällä viitattiin Toivo Kärkeen, vanhaan kuuluisaan laulujen tekijään. Varma tieto tämä. "... Kärki määrää..."
80-luvulla suurvallat myös mittailivat kikkeleitään ydinkärkiensä määrällä, eikä Suomella ollut siinä kerhossa sijaa.
Hyvällä sanoituksella on useita tulkintoja.
Toki voi olla monia tulkintoja, ja tavallaanhan oma tulkinta on oikein. Tässä laulussa kuitenkin alunperin viitataan Toivo "Topi" Kärkeen, samoin kuin toisessa kohdassa vanhaan biisiin Elämän valttikortit, joka oli aikoinaan kova radiohitti.
Vierailija kirjoitti:
PMMP:n Pikkuveli-biisissä lauletaan "undulaatit tapaavat miesten vessoissa turpiinsa saada" - mitä tällä tarkoitetaan? Homomiehiä? Punkkareita?
Siis Noitalinna huraa!:n biisi. Itse olen ajatellut undulaatin tarkoittavan tässä nuorta ja ujoa, pikkuvelimäistä. Ihan tyytyväinen olin kuin luin bändin solistin ja biisin kirjoittajan Sarin haastattelusta, että undulaatti kuvaa pikkuvelityyppiä, joka herättää suojelunhalun ja että tuolloin pohjanmaalla sai herkästi lättyyn jos miesoletettu veti vähän kajalia silmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut ketjua kokonaan niin en tiedä onko käsitelty jo, mutta Antti Tuiskun pyydä anteeksi kunnolla (tms.) Siinä kohta "äidit lapsien plaa plaa." Miten lasten äidit liittyy tässä kappaleessa mitenkään mihinkään?
Itsekin ymmärsin ensin, että "äidit lapsien" kohdalla tarkoitettiin niitä äitejä, mutta kohtahan menee "äidit lapsien silmät sulkekaa, kun pyydät multa anteeks kunnolla" elikkäs hän kehottaa äitejä sulkemaan lapsien silmät, eikä kehota lapsien äitejä sulkemaan silmiä😁
Ällöttävä biisi! paneeko ne yleisellä paikalla kun äitejä käsketään sulkemaan lasten silmät! Minua etoo myös kohta: "Tuu mun kainaloon, hiero sovintoo" kun koko ajan tulee mieleen että laulaa "hiero mun sovintoo".. eli vehjettä. Byörgh
Lauluissa on se hieno puoli, että asioita voidaan ilmaista kierrellen. Tässä ei panna julkisella paikalla, vaan anteeksipyyntö on sen verran rietas, että on vain aikuisten asia. Toki siinä olisi voitu laulaa "Tämä on lasten silmille sopimatonta, kun pyydät multa anteeksi kunnolla", niin että yksinkertaisempikin kuulija varmasti ymmärtää, mutta laulun teho olisi siinä kärsinyt.
Ällöttävä biisi! paneeko ne yleisellä paikalla kun äitejä käsketään sulkemaan lasten silmät! Minua etoo myös kohta: "Tuu mun kainaloon, hiero sovintoo" kun koko ajan tulee mieleen että laulaa "hiero mun sovintoo".. eli vehjettä. Byörgh