Suomalaisia biisejä, joiden sanoja ette tajua - muut voi kertoa miten on tulkinneet
Elikkäs 1: mitvit happoradion che guevara?
Käske miestäsi pukeutumaan che guevaraan kun te kaadutte sänkyyn
hetkeksi toisiko se sitä vaaraa
joka vatsassa vääntyi silloin
Kun me silmät mustalla maalasimme tupakkapaikalla kapinoimme
ja sitä kohdetta vastaan raivosimme
Miiiiitä.
Kommentit (1482)
Toki, mutta joillekin sanoillehan on helpompi löytää useampia merkityksiä kuin joillekin toisille. Esim. sanaa pikkusisko on itsestäni vaikeampi tulkita siten, että se voisi tarkoittaa pikkusiskoa, mutta myös vaikkapa jotakin nuorikkoa tai sielunsiskoa. Pelkkä sisko-sana jättäisi enemmän tulkinnanvaraa.
Äh, tähän olikin tullut jo monta väliin. Edellinen tosikkousihmettelijälle.
Tosi mielelläni kuulisin selityksen tälle:
Leevi & The Leavings - Itkisitkö onnesta.
Ja se koko tarina, ei pelkkä panemiskertsi. Näytä taitosi, av!
Vierailija kirjoitti:
Tosi mielelläni kuulisin selityksen tälle:
Leevi & The Leavings - Itkisitkö onnesta.
Ja se koko tarina, ei pelkkä panemiskertsi. Näytä taitosi, av!
Elämän auringonlaskuun matkalla oleva mies katsoo taakse, elämäänsä. Löytää hetken jolloin kaikki muuttui.
"Itkisitkö onnesta
Jos panisin sua kunnolla
Kun väität etten uskalla
Enää ajaa silmät ummessa
Kovin helposti ei kiinni saa
Sitä kadonnutta nuoruutta
Ja mieletöntä fiilistä
Kun on ensikertaa kännissä
No ehkä elämässä tarvitsee
Joskus selitellä itselleen
Ja eritellä mielessään
Miksi kuviot on pielessään"
Kertojan elämä on monella tapaa sekaisin ja mennyt vastoin suunnitelmia, kaihoisasti muistellaan kuitenkin nuoruusaikoja, jolloin maailma tuntui vielä valoisalta. Naisystävälläkin alkaa pinna kiristyä kertojan saamattomuuteen.
"Kun sitä tuskin edes
Voi aavistaa unissaan
Kuka saa ja kenelle annetaan
Ja miten raukkamaisesti onnen anti täällä jaetaan"
Elämä on mennyt monilla tavoin vastoin suunniteltua.
"Se vituttaa ei saa
Sut vaikka kantapaikasta kannetaan
Ulos asti rauhoittumaan
Kun hakemalla syitä haetaan"
Kertoja kokee epäreiluksi kantabaarista ulosheittämisen "hakemalla syitä haetaan", ei ehkä toivottu tyyppi paikassa.
Se luoti tuli oviaukosta
Ohiajavasta autosta
otti kitarasta kimmokkeen
Ja osui portsaria pohkeeseen
Ja vaikka alle varttitunnissa
Oli virkavalta paikalla
Ja koko kylä saatiin saarroksiin
Kun tekijätkin tiedettiin
Ei löydetty kuin
Pelkkä rämisevä peltisanko täynnä luodinreikiä
Ja bussipysäkiltä kylmissään sen tyttöystävä
Kassi kädessään
Kertoja käy ampumassa baaria päin (tuskin aikomuksena tappaa, mutta säikäyttää tai kostaa). Tosiasiassa löytyi kuitenkin vain rämisevä peltisanko, eli kyseessä oli kertojan fantasia kostamisesta/näyttämisestä baarin/kylän porukalle. Tyttöystävä kassi kädessään on kertojan nainen, joka odotti tämän tulevan hakemaan häntä. Ehkä kertoja haluaa näyttää myös tyttöystävälle, jonka mielestä "uskalla ajaa silmät ummessa". Mahdollisesti suunnitteilla ollut pakomatka/ uusi elämä jossain muualla.
"En tiedä yritinkö ollenkaan
Edes painaa jarrupoljinta
Vai unohdinko jarruttaa
Siinä sohjoisessa kaarteessa
Mä olen pahoillani kaikesta
Mua turha pahalla on muistella
Vastaantulijoiden kaistalla
On vittumaista luistella"
Kertoja päätyy itsemurhaan.
"Mutta mitään älä tunnusta
Älä kerro edes vauvasta
Kukaan kuitenkaan ei ymmärrä
Mitä koettu on yhdessä
Minä kortin lupaan postittaa
jostain vähän kauempaa
Jos sitä perille en muuten saa
Sen tuuli sulle kuljettaa"
Viimeiset sanat tyttöystävälle- älä kerro viranomaisille/ulkopuolisille kertojan suunnitelmista, äläkä edes vauvasta (tyttöystävä on raskaana). Kukaan ei kuitenkaan ymmärtäisi syitä, miksi kertoja oli ratkaisuihinsa päätynyt. Kertoja lupaa olla vielä yhteydessä tyttöystävään, jolle kappale nähdäkseni on laulettu.
Oho. Olen aina kuvitellut, että biisissä lauletaan "kärkimäärään" tarkoittaen ydinkärkien määrää...
Sokka irti.
Luulin, että tämä tarkoittaa masturboimista.
En vieläkään tiedä mitä se ihan tarkasti tarkoittaa -- ehkä ryyppäämistä
Sokka - peniksen mallinen esine ja paksu terska on se sokka joka sitten irrotetaan edestakaisella kädenliikkeellä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt, kenestä puhutaan Erinin laulussa On elämä laina. Välillä tuntuu, että lauletaan lapsesta, mutta välillä taas puolisosta. Ehkä en vain osaa ajatella tarpeeksi laajasti, kun liukumäki ja mehu viltin päällä viittaa ihan selkeästi lapseen ja ikkunan korjaus mieheen. :D
Ehkä kappale kertoo mollemmista Erinin rakkauksista. Onhan kumminkin aina elämä laina
Eipä ollu Erinillä vielä lapsia v.2011 kun tuo julkaistu.
Aaargh...siis eivätkö ihmiset oikeasti tajua, että biisintekijät voivat ihan vaan KEKSIÄ tarinoita?
Tää keskusteluketju on ihan naurettava. Nykyään pitäisi olla Arttu wiskarin tasoisia sanotuksia vaan, jotka kertovat selkeän tarinan punaisella langalla. Vähät mistään runollisuudesta tai kielikuvista.
Arttu Wiskari:
"Sun pikkuveli sai sen Commodorin. Sitä rämpytystä öisin kuunneltiin"
Öööh...siis pikkuveli rämpytti kaiket yöt merivoimien sotilaan kanssa. Eikös se ole laitontakin, jos pikkuveli on alaikäinen?
Ja ei, siinä tuo ei voi viitata Commodore 64:seen, koska kukaan se kukaan sen ajan lapsi ei taivuttaisi sanaa noin.
Mua on aina häirinnyt, kun Maiha Vilkkumaan Ei biisissä on kohta
Vuodet vierii
Ja kun talo on raukee
Ja äiti on raukee
Tytär riuhtoo lukkoo
Mut se ei aukee
Ei se ei aukee
Niin Maija laulaa sen näin:
Tytär riuhtuu.... lukkoo
Mitä vittua?? RiuhtUU?
Vierailija kirjoitti:
Mua on aina häirinnyt, kun Maiha Vilkkumaan Ei biisissä on kohta
Vuodet vierii
Ja kun talo on raukee
Ja äiti on raukee
Tytär riuhtoo lukkoo
Mut se ei aukee
Ei se ei aukeeNiin Maija laulaa sen näin:
Tytär riuhtuu.... lukkoo
Mitä vittua?? RiuhtUU?
Riuhtoo.
Vierailija kirjoitti:
Tää keskusteluketju on ihan naurettava. Nykyään pitäisi olla Arttu wiskarin tasoisia sanotuksia vaan, jotka kertovat selkeän tarinan punaisella langalla. Vähät mistään runollisuudesta tai kielikuvista.
Minusta tämä on hauskaa. Tykkään kuunnella sanoja lauluista ja miettiä niitä. Älä ota liian vakavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kipu kuolee huutamalla, alastomana lattialla". Noh, tuskin.
"Hei älä koskaan ikinä muutu, pysy aina tuollaisena kuin nyt oot". Ihminen, joka ei koskaan muutu, on kyvytön kehittymään eli ei suinkaan toivottava asia.
Hmm, nää ahkerat alanuolittelijat voisivat ennemmin valaista asioita minulle, jos ovat eri mieltä väitteistä/tulkinnoista. Olisi hyödyllisempää. Etenkin jälkimmäistä kappaletta olen aina ihmetellyt, että miksi siinä niin toivotaan ihmisen pysyvän aina samanlaisena, koska sehän on ihmisen kauhukuva, jos junnaa vain paikoillaan.
Eikös tähän ole ketjussa jo aiemminkin vastattu? Biisissä on kyse siitä, kun laulaja rakastuu. Hän on aiemmin naureskellut niille, jotka muuttuvat rakastuessaan erilaisiksi, mutta nyt sama tapahtuu hänelle. Hän puhuttelee itseään kappaleessa.
Vierailija kirjoitti:
Mul' on jano kukkasi mettä ..
Tämä palsta on tarkoitettu lähinnä aikuisille, täällä voi olla materiaalia, joita alle kymmenvuotiaat eivät ymmärrä. Mutta ei hätää, kunhan murrosikä alkaa, niin eiköhän tämäkin sinulle selviä!
Miksi tämä ketju ärsyttää monia? Minusta on mielenkiintoista ja hauskaa lukea miten joku muu ymmärtää sanoituksia ja mitä ajatuksia herättää. Ja voi saada itsekin uusia näkökulmia. Ei mun mielestä ole kyse siitä mikä on lopullinen oikea vastaus. Ei sellaista välttämättä edes ole.
sdfdsf kirjoitti:
Arttu Wiskari:
"Sun pikkuveli sai sen Commodorin. Sitä rämpytystä öisin kuunneltiin"
Öööh...siis pikkuveli rämpytti kaiket yöt merivoimien sotilaan kanssa. Eikös se ole laitontakin, jos pikkuveli on alaikäinen?
Ja ei, siinä tuo ei voi viitata Commodore 64:seen, koska kukaan se kukaan sen ajan lapsi ei taivuttaisi sanaa noin.
Suotakoon Wiskarille anteeksi, hän oli kolmevuotias kokiessaan tuon teinirakkautensa.
Kuolemankaipuusta selkeästi kertoo.