Suomalaisia biisejä, joiden sanoja ette tajua - muut voi kertoa miten on tulkinneet
Elikkäs 1: mitvit happoradion che guevara?
Käske miestäsi pukeutumaan che guevaraan kun te kaadutte sänkyyn
hetkeksi toisiko se sitä vaaraa
joka vatsassa vääntyi silloin
Kun me silmät mustalla maalasimme tupakkapaikalla kapinoimme
ja sitä kohdetta vastaan raivosimme
Miiiiitä.
Kommentit (1482)
Vierailija kirjoitti:
"Itkisitkö onnesta
Jos panisin sua kunnolla
Kun väität etten uskalla
Enää ajaa silmät ummessa
Kovin helposti ei kiinni saa
Sitä kadonnutta nuoruutta
Ja mieletöntä fiilistä
Kun on ensikertaa kännissäNo ehkä elämässä tarvitsee
Joskus selitellä itselleen
Ja eritellä mielessään
Miksi kuviot on pielessään"Kertojan elämä on monella tapaa sekaisin ja mennyt vastoin suunnitelmia, kaihoisasti muistellaan kuitenkin nuoruusaikoja, jolloin maailma tuntui vielä valoisalta. Naisystävälläkin alkaa pinna kiristyä kertojan saamattomuuteen.
"Kun sitä tuskin edes
Voi aavistaa unissaan
Kuka saa ja kenelle annetaan
Ja miten raukkamaisesti onnen anti täällä jaetaan"Elämä on mennyt monilla tavoin vastoin suunniteltua.
"Se vituttaa ei saa
Sut vaikka kantapaikasta kannetaan
Ulos asti rauhoittumaan
Kun hakemalla syitä haetaan"Kertoja kokee epäreiluksi kantabaarista ulosheittämisen "hakemalla syitä haetaan", ei ehkä toivottu tyyppi paikassa.
Se luoti tuli oviaukosta
Ohiajavasta autosta
otti kitarasta kimmokkeen
Ja osui portsaria pohkeeseenJa vaikka alle varttitunnissa
Oli virkavalta paikalla
Ja koko kylä saatiin saarroksiin
Kun tekijätkin tiedettiinEi löydetty kuin
Pelkkä rämisevä peltisanko täynnä luodinreikiä
Ja bussipysäkiltä kylmissään sen tyttöystävä
Kassi kädessäänKertoja käy ampumassa baaria päin (tuskin aikomuksena tappaa, mutta säikäyttää tai kostaa). Tosiasiassa löytyi kuitenkin vain rämisevä peltisanko, eli kyseessä oli kertojan fantasia kostamisesta/näyttämisestä baarin/kylän porukalle. Tyttöystävä kassi kädessään on kertojan nainen, joka odotti tämän tulevan hakemaan häntä. Ehkä kertoja haluaa näyttää myös tyttöystävälle, jonka mielestä "uskalla ajaa silmät ummessa". Mahdollisesti suunnitteilla ollut pakomatka/ uusi elämä jossain muualla.
"En tiedä yritinkö ollenkaan
Edes painaa jarrupoljinta
Vai unohdinko jarruttaa
Siinä sohjoisessa kaarteessaMä olen pahoillani kaikesta
Mua turha pahalla on muistella
Vastaantulijoiden kaistalla
On vittumaista luistella"Kertoja päätyy itsemurhaan.
"Mutta mitään älä tunnusta
Älä kerro edes vauvasta
Kukaan kuitenkaan ei ymmärrä
Mitä koettu on yhdessäMinä kortin lupaan postittaa
jostain vähän kauempaa
Jos sitä perille en muuten saa
Sen tuuli sulle kuljettaa"Viimeiset sanat tyttöystävälle- älä kerro viranomaisille/ulkopuolisille kertojan suunnitelmista, äläkä edes vauvasta (tyttöystävä on raskaana). Kukaan ei kuitenkaan ymmärtäisi syitä, miksi kertoja oli ratkaisuihinsa päätynyt. Kertoja lupaa olla vielä yhteydessä tyttöystävään, jolle kappale nähdäkseni on laulettu.
Mä olen ajatellut, että kertoja harjoittelee kotonaan ampumalla sitä peltisankoa ja baariampumisen jälkeen jatkaa samaa matkaa pakoon. Kaikki tietää, kuka ampuja on, joten ensin käydään kotimarkilla tarkastamassa. Sieltä löytyy vain sanko, ja tyttöystäväkään ei näemmä tiedä mihin kertoja on paennut.
Vastaantulijoiden kaistalla on vittumaista luistella, arvelisin ajajan vahingossa ajaneen siellä eikä ainakaan tarkoituksella tapattavan itseään ratissa. Haluan ajatella, että kertoja pääsi livahtamaan pakoon elossa, mutta palaaminen on mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Suurlähettiläät:
"Kohta aamun koi
sut pesee vierestä pois
itsekseni vaivun uusintaan
ja mä rukoilen
että aika vois
saada sinut pian palaamaan"-mitä toi "uusintaan" vaipuminen toimii?
Tästä mulle on kanssa tullut vähän erikoisia mielikuvia... itsekseen siellä muistelee kiihkeää yötä.
Minustakin Hetken tie on kevyt kertoo sielunvaelluksesta. Tai (menetetystä) perheenjäsenestä tai ystävästä, joka on myös sielunkumppani. Siis jostain suuresta ja kauniista.
Olen tosi pettynyt, jos se tosisan kertookin vain yhden yön jutuista ja kännipanojen "sielunkumppanuudesta". Tämä tulkinta ei puhuttele minua, se tekee kappaleesta juntimman ja rumemman.
Onneksi lauluja saa jokainen tulkita yksilöllisesti. Aion pitää kiinni aiemmista tulkinnoistani.
Mä olen mystinen hopeinen discomies
Mä olen kieltään lipova liskomies
Mä olen Uuden-Englannin nahkamies
Aina ilosta syntyvä uudestaan
Sä tunsit mut aiemmin Markkuna
Sitä poikaa ei enää olekaan
Sä revit lehden sun muistokirjasta
Oon sun mielestä poissa kokonaan
Mennyt mies
On historiaa
Mennyt mies
On historiaa
Sokerijuurikas ei mua kiinnosta
En aio mennä syksyllä opistoon
En enää vuosiin oo käynyt metsällä
Mä en tahdo tarttua aseeseen
Mul on syntsa ja skitta ja vahvari
Pitsiverhoissa ruusukuvio
Mul on huoneessa mennyt maailma
Mul on loistava tulevaisuus
Mennyt mies
On historiaa
Mennyt mies
On historiaa
Isäni veisteli puisia ukkoja
Puisen naisen mä löysin pellosta
Keihäänkärjenkin löysin ja hävitin
Omat ukkoni veistän vinyyliin
Sitten kerran kun avaat radion
Kuulet kumman tuttua, kaunista
Jonka luulet, oot kerran tuntenut
Jonka luulit, oot voinut unohtaa
Mennyt mies
On historiaa
Mennyt mies
On historiaa
Haloo Helsingin Hulluuden highwayssa lauletaan siitä miten vegaanit tappalee kuka räällä saa syödä hedelmälihaa. Mitä tällä tarkoitetaan? Ei kukaan vegaani ole niin idiootti, että pitäisi hedelmälihaa lihana. Miksi halutaan pilkata heitä, jotka eivät halua syödä eläinperäisiä tuotteita?
Kuka on se Veijo, jota Kaijo Koo huutelee Tinakenkätytön lopussa?
"Kettu juoksi yli järven. Kettu juoksi yli järven. Saammehan, saammehan laulaa leipurin laulun?"
Wtf?
Vierailija kirjoitti:
Haloo Helsingin Hulluuden highwayssa lauletaan siitä miten vegaanit tappalee kuka räällä saa syödä hedelmälihaa. Mitä tällä tarkoitetaan? Ei kukaan vegaani ole niin idiootti, että pitäisi hedelmälihaa lihana. Miksi halutaan pilkata heitä, jotka eivät halua syödä eläinperäisiä tuotteita?
Kuten aiemminkin kirjoitin, tuon bändin sanoituksissa liikutaan paikoitellen todella naiivin ja typerän mukanokkeluuden äärellä. (Erityisen ärsyttävää näissä sanoitusten hölmöyksissä on se, että verrattuna pop-musiikin tuotannon suunnilleen kaikkiin muihin vaiheisiin noiden korjaaminen olisi sekä helppoa että halpaa, mutta sen tekemistä ei silti katsota aiheelliseksi.) Tuota hedelmäliha-juttua en muistanutkaan: kerrassaan järkyttävää paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse näen tämän nimen omaan pilkkana vegaaneille ja koska asun Ellin kanssa samoilla kulmilla odotan hänen ajattelevan samoin. Pilkkaa siksi koska: ihmiset ovat syöneet lihaa kymmeniä tuhansia vuosia. Pilkkana myös siksi että niin moni minunkin ja varmasti myös Ellin tuttava piirissä on kääntynyt vegaaniksi ja tämän jälkeen ollaan NIIN maailman panrantajaa/pelastajaa ja parempaa ihmistä, ettei edes huomata omaa itsekkyyttä
CaseyRyback kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten aiemminkin kirjoitin, tuon bändin sanoituksissa liikutaan paikoitellen todella naiivin ja typerän mukanokkeluuden äärellä. (Erityisen ärsyttävää näissä sanoitusten hölmöyksissä on se, että verrattuna pop-musiikin tuotannon suunnilleen kaikkiin muihin vaiheisiin noiden korjaaminen olisi sekä helppoa että halpaa, mutta sen tekemistä ei silti katsota aiheelliseksi.) Tuota hedelmäliha-juttua en muistanutkaan: kerrassaan järkyttävää paskaa.
Mielestäni Haloolla on parhaat sanat tällä vuosikymmenellä
Vierailija kirjoitti:
Aina ilosta syntyvä uudestaanSä tunsit mut aiemmin Markkuna
Sitä poikaa ei enää olekaan
Sä revit lehden sun muistokirjasta
Oon sun mielestä poissa kokonaanMennyt mies
On historiaa
Mennyt mies
On historiaaSokerijuurikas ei mua kiinnosta
En aio mennä syksyllä opistoon
En enää vuosiin oo käynyt metsällä
Mä en tahdo tarttua aseeseenMul on syntsa ja skitta ja vahvari
Pitsiverhoissa ruusukuvio
Mul on huoneessa mennyt maailma
Mul on loistava tulevaisuusMennyt mies
On historiaa
Mennyt mies
On historiaaIsäni veisteli puisia ukkoja
Puisen naisen mä löysin pellosta
Keihäänkärjenkin löysin ja hävitin
Omat ukkoni veistän vinyyliinSitten kerran kun avaat radion
Kuulet kumman tuttua, kaunista
Jonka luulet, oot kerran tuntenut
Jonka luulit, oot voinut unohtaaMennyt mies
On historiaa
Mennyt mies
On historiaaMä olen mystinen hopeinen discomies
Kertoo miehestä jonka tyylit ovat vaihdelleet esim: uuden Englannin nahka mies on Englannin new wave heviä kasarin alulta kuten Iron Maiden. Mystinen hopeinen disco mies taas varmaan 70luvun lopun Bee Geens fani, lisko miehestä en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Itkisitkö onnesta
Jos panisin sua kunnolla
Kun väität etten uskalla
Enää ajaa silmät ummessa
Kovin helposti ei kiinni saa
Sitä kadonnutta nuoruutta
Ja mieletöntä fiilistä
Kun on ensikertaa kännissäNo ehkä elämässä tarvitsee
Joskus selitellä itselleen
Ja eritellä mielessään
Miksi kuviot on pielessään"Kertojan elämä on monella tapaa sekaisin ja mennyt vastoin suunnitelmia, kaihoisasti muistellaan kuitenkin nuoruusaikoja, jolloin maailma tuntui vielä valoisalta. Naisystävälläkin alkaa pinna kiristyä kertojan saamattomuuteen.
"Kun sitä tuskin edes
Voi aavistaa unissaan
Kuka saa ja kenelle annetaan
Ja miten raukkamaisesti onnen anti täällä jaetaan"Elämä on mennyt monilla tavoin vastoin suunniteltua.
"Se vituttaa ei saa
Sut vaikka kantapaikasta kannetaan
Ulos asti rauhoittumaan
Kun hakemalla syitä haetaan"Kertoja kokee epäreiluksi kantabaarista ulosheittämisen "hakemalla syitä haetaan", ei ehkä toivottu tyyppi paikassa.
Se luoti tuli oviaukosta
Ohiajavasta autosta
otti kitarasta kimmokkeen
Ja osui portsaria pohkeeseenJa vaikka alle varttitunnissa
Oli virkavalta paikalla
Ja koko kylä saatiin saarroksiin
Kun tekijätkin tiedettiinEi löydetty kuin
Pelkkä rämisevä peltisanko täynnä luodinreikiä
Ja bussipysäkiltä kylmissään sen tyttöystävä
Kassi kädessäänKertoja käy ampumassa baaria päin (tuskin aikomuksena tappaa, mutta säikäyttää tai kostaa). Tosiasiassa löytyi kuitenkin vain rämisevä peltisanko, eli kyseessä oli kertojan fantasia kostamisesta/näyttämisestä baarin/kylän porukalle. Tyttöystävä kassi kädessään on kertojan nainen, joka odotti tämän tulevan hakemaan häntä. Ehkä kertoja haluaa näyttää myös tyttöystävälle, jonka mielestä "uskalla ajaa silmät ummessa". Mahdollisesti suunnitteilla ollut pakomatka/ uusi elämä jossain muualla.
"En tiedä yritinkö ollenkaan
Edes painaa jarrupoljinta
Vai unohdinko jarruttaa
Siinä sohjoisessa kaarteessaMä olen pahoillani kaikesta
Mua turha pahalla on muistella
Vastaantulijoiden kaistalla
On vittumaista luistella"Kertoja päätyy itsemurhaan.
"Mutta mitään älä tunnusta
Älä kerro edes vauvasta
Kukaan kuitenkaan ei ymmärrä
Mitä koettu on yhdessäMinä kortin lupaan postittaa
jostain vähän kauempaa
Jos sitä perille en muuten saa
Sen tuuli sulle kuljettaa"Viimeiset sanat tyttöystävälle- älä kerro viranomaisille/ulkopuolisille kertojan suunnitelmista, äläkä edes vauvasta (tyttöystävä on raskaana). Kukaan ei kuitenkaan ymmärtäisi syitä, miksi kertoja oli ratkaisuihinsa päätynyt. Kertoja lupaa olla vielä yhteydessä tyttöystävään, jolle kappale nähdäkseni on laulettu.
Mä olen ajatellut, että kertoja harjoittelee kotonaan ampumalla sitä peltisankoa ja baariampumisen jälkeen jatkaa samaa matkaa pakoon. Kaikki tietää, kuka ampuja on, joten ensin käydään kotimarkilla tarkastamassa. Sieltä löytyy vain sanko, ja tyttöystäväkään ei näemmä tiedä mihin kertoja on paennut.
Vastaantulijoiden kaistalla on vittumaista luistella, arvelisin ajajan vahingossa ajaneen siellä eikä ainakaan tarkoituksella tapattavan itseään ratissa. Haluan ajatella, että kertoja pääsi livahtamaan pakoon elossa, mutta palaaminen on mahdotonta.
Hienoimmat lyriikat ikinä suomimusiikissa!
Ja aika pitkälle olen samoilla linjoilla, että tyttöystävä on tullut raskaaksi... kenties tämä pariskunta saa sen lapsen, mutta eivät käy esim. neuvolassa vaan se kuolee pienenä ja haudataan jonnekin. Mies lähtee öyhyämään baariin, tulee nöyryytetyksi, haluaa kostaa (koska kotona on vähän kolea tunnelma eikä kulmillakaan enää ole se entinen kingi) ja lupaa että sen jälkeen lähdetään jonnekin maailmalle, aloitetaan uusi elämä.
Peltisanko on se, mihin se on harjoitellut osumista.
Kostoretki menee pieleen, mutta tyyppi katoaa - näen että se luisuu tieltä ja katoaa jonnekin metsän siimekseen niin, että löytyy varmaan joskus keväällä. Ja se "kortin lupaan postittaa" on vähän mystinen, pidän sitä laulajan viimeisenä ajatuksena, jossa hän ajattelee kuolevansa, mistä "postittaa" sen kortin - vaikka sitten tuulen kuljetettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi ei saa mua sekaisin
Mutta sinä saat multisäpläävän cd:ni pyyhkimään
Mä näin sut telkkarissa
MTV-stereo kertoo kuukausiliite
Kuinka me nauhoja kuunnellaan
Samaa levyy mä kuuntelen taukoomatta
Sä laulat ne lauseet taas
Eikä kukaan muu niitä koskaan ymmärtää saa.Puolikuu: Nyt loppuu todellisuus
Se on muuten multi-sämpläävä CD, joka alkaa pykimään, eli levy hyppii. Eli kaiken pitäisi olla viimeisen päälle hyvin ja hallinnassa, mutta on tämä yksi asia, joka junnaa paikallaan.
Tarinahan kertoo siitä, että jossain nuoruuden aikaisessa bändissä oltiin rakastavaisia, mutta mimmi on sai biisistään hitin ja lähti uraa eteenpäin. Mies vaan tissuttelee, muistelee tätä ja hänellä on tieto, mistä tämä hittibiisi oikeasti kertoo - heidän kahden välisistä hetkistään ja suhteestaan.
Vierailija kirjoitti:
Mombasa koko biisi
Mitä selittämistä siinä on? Seksiturismia tai lomaromanssi, nainen matkustaa kaukomaille ja saa kokea ihanan rakkauden. Tai "rakkauden".
Hassisen Kone - Harsoinen Teräs
Voi muovi syödä munkkeja ja rauta laulaa taas
Voi betonilla paistatella päivää ihanaa
Kai puu on paljon kokenut ja nähnyt elämää
Mutta tässä tulee se, jonka varjoon kaikki jää:
Harsoinen teräs.
Ja sitten kun Eppujen kappaleessa "Lensin Matalalla" on kohta jossa lauletaan :
Kun kaljaa itseltä pummasin. Miten voi pummata itseltään?
Vierailija kirjoitti:
Heikki Salon sanoitukset ovat kerrassaan mainioita ....
"mä kapakassa juopottelin sylissäni dinosauriin luu"
Mikä se dinosauriin luu on?
Helpoin olisi selittää se dinosauriin luu jotenkin fallistisena symbolina, mutta mä olen monet kerrat sitä kuunnellut ja ajattelen, että se juopottelija on niin syvällä omassa alakulossaan, että syvyysluokka on sitä että löytyy dinosaurusten fossiileja...
Tai sitten hän takertuu menneeseen, sellaiseen kaukaiseen ja jolla ei enää pitäisi olla merkitystä, mutta ei pääse siitä ylikään.
Suomalainen mies juopotellessaan on hyvin syvämietteinen ja runollinen.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kun Eppujen kappaleessa "Lensin Matalalla" on kohta jossa lauletaan :
Kun kaljaa itseltä pummasin. Miten voi pummata itseltään?
Juoppo käy kauppaa itsensä kanssa?
Sellainen yksinpuhelu, että järki sanoo, että oot kyllä saanut tarpeeksi, mene nukkumaan - eiku yks vielä, eiks sieltä lompakosta vielä sen verran löydy että yksi olut?
Vierailija kirjoitti:
Heikki Salon sanoitukset ovat kerrassaan mainioita, vaikka Miljoonasateen Annaliisa:
"ja siellä Annaliisa kiertää kuin viiden pennin kolikko
Elämä kylkiluita hiertää kuin katkaistu haulikko"Joo, Annaliisa on vilkkaanpuoleinen tyttölapsi, jonka puolesta rukoillaan, äiti on hiljainen hissukka and so on, mutta mitä tapahtuu, kun elämä kylkiluita hiertää kuin katkaistu haulikko? :D
Annaliisaa vaivaa elämännälkä, se sellainen nuoren ihmisen kaiherrus, että elämä on jossain muualla. Se katkaistu haulikko kuvaa tuota tunnetta ja pakottaa olemaan liikkeessä. Annaliisa on ikään kuin panttivankina, ahdistunut omassa elämässään.
"Naapurit lukee sun kaulaa
kuin hertta-sarjaa ilmaista
Suuri musta korppi laulaa
joka yö sun unessa"
Suurlähettiläät:
"Kohta aamun koi
sut pesee vierestä pois
itsekseni vaivun uusintaan
ja mä rukoilen
että aika vois
saada sinut pian palaamaan"
-mitä toi "uusintaan" vaipuminen toimii?