Miksi työttömälle maisterille ei kelpaa ns paskaduunit?
Ennen kuin saa parempaa? Kyllä ne nuorille vaan kelpaa mutta maisteri on kai sitten liian hieno sellaiseen hommaan?
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun eivät ota sähköarskaksikaan dippainssiä jolla on arskan paperit & pätevyydet, vaikka kuinka vakuuttaa että haluaa tehdä muutaman vuoden pelkkää duunarin hommaa.
Jos olet todella vaan todella huono vakuuttamaan ihmisiä? Sen kuvan saa ainakin helposti viestistäsi.
Nooh, sen verran vakuuttava kuitenkin että harrastuspohjalta softahommissa kovassa kasvussa olevassa firmassa. Joskin nämä on minun skaalassani mielenkiintoisuudeltaan niitä paskahommia vaikka maksetaannihan asiallisesti...
Miksi sitten haluat uhriutua ja vinkua? Tuleeko siitä Sinulle poikkeuksellisen hyvä olo?
Ei, vaan halusin tuoda esille että maisterin jolla ei välttämättä ole ns duunariosaamisia on aika surkealla pohjalla hakemassa mitään duunarihommia, jos saman alan DI ei saa oman alansa arskahommia (=akateemisissa piireissä voisivat olla juuri niitä "paskahommia") vaikka papeprit & pätevyydet löytyvät, kun rekryäjänä on heppu joka toteaa heti kättelyssä että "toi kokemus ja sä oot ollut niin isoissa kuvioissa mukana ettet taida näissä viihtyä pitkään, joten ei oteta".
Minule paskahommia ovat ne joissa en viihdy, vaikka hyvin maksettaisiinkin. Kuten nämä puhtaat softahommat...
Kiteyttäminen on jalo taito. Kirjoita seuraavan kerran että vinku vinku, minä minä. Sama viesti välittyy perille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupan kassalle vaan, siinäkin oppii
Ei kassalle voi ja saa päästää ketä tahansa. Siinä on äkkiä kassa miinuksella, kun joku tumpelo tohtoriarvoinen täysin alaan harjaantumaton käsittelee käteisvirtaa. Jokainen toimii omalla osaamisalueellaan. Niin se yhteiskunta pyörii.
Eihän toimi. Minä ainakin menin kaupankassalle ilman mitään kokemusta tai koulutusta ja opin sen työn tekemällä sitä. Niin moni muukin.
Vaatii muuten melkoista paineensietokykyä. Kiire, hankalia asiakkaita ja joissakin kaupoissa tai tiskeillä joutuu vajaan kassan tilittämään omasta pussista.
Niinpä. Monella ihmisellä on nuo kyvyt luonnostaan, monella akateemisella ei koulutuksenkaan kanssa.
Ja vielä miettivät miksi ei palkata.
Kun jaksaa kuunnella muutamakymmentä + vuotta näsäviisaita vittuilevia teinejä, sillä akateemisella koulutuksella, on tullut paineensietokyky tutuksi monelle. Älä opeta isääsi naimaan palstapätijä.
Saisi tosiaan tuo palstapätijä jalkautua valistamaan esimerkiksi meidän ei niin kotoutunutta somalitaustaista nuorten miesten osastoa pseudopsykologiallaan, miten työttömyys ja syrjäytyminen ei kannata. Siinä voisi kellottaa, kuinka nopeasti on nenä auki ja omaisuus rullattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ne maisterit olisivat halunneet töihin ärrälle tai siivoamaan, niin sinne olisi päässyt ihan ilman koulutustakin. On varjojen ja resurssien haaskaamista pistää kouluttautuneet tuollaisiin duuneihin. Ainakin itselleni riittivät ne pari välivuotta ärrällä ja mieluummin viillän ranteeni auki kuin palaan sinne.
Ja kuka estää?
Ei kukaan, mutta mieti vain sitä valtion rahanmenoa. Minua olisi koulutettu monta vuotta ja juuri kun olisin voinut alkaa maksamaan takaisin, kuolen.
Kylillä kuultua: " Olet ylikoulutettu, ja vaihdat toiseen duuniin heti kun saat sellaisen". Ja siivoamaan suomalaista ei oteta ellei ole erillistä koulua käyty (tummat otetaan kyllä ilman koulutuksia tai eritrealaisina "tohtoreina"). Työnantajapiirien sumplimisia ja juonia.
Vierailija kirjoitti:
Jos ne maisterit olisivat halunneet töihin ärrälle tai siivoamaan, niin sinne olisi päässyt ihan ilman koulutustakin. On varjojen ja resurssien haaskaamista pistää kouluttautuneet tuollaisiin duuneihin. Ainakin itselleni riittivät ne pari välivuotta ärrällä ja mieluummin viillän ranteeni auki kuin palaan sinne.
Varjojen haaskaamista tässä valottomassa talven maassa?
Ärrän työntekijälle nostan hattua. Olen itsekin aikoinaan opiskellessa myös noita ns. paskaduuneja tehnyt, mutta pääsin onneksi nopeasti oman alan hommiin hyvällä palkalla. Mikään tilipussi ei korvaisi sitä, että joutuu yksin illalla sulkemaan putiikin ja pimeässä kävelemään kotiin. Taas oli Helsingissä yksi Ärrä ryöstetty. Narkkarin päiväannos. Olisin mielummin syönyt vaikka kynsiä, kuin tuota lajia.
Vierailija kirjoitti:
Kylillä kuultua: " Olet ylikoulutettu, ja vaihdat toiseen duuniin heti kun saat sellaisen". Ja siivoamaan suomalaista ei oteta ellei ole erillistä koulua käyty (tummat otetaan kyllä ilman koulutuksia tai eritrealaisina "tohtoreina"). Työnantajapiirien sumplimisia ja juonia.
Tuttu kuvio sisäpiireistä kuultuna. Eivät oikeastaan edes halua suomalaisia enää. Saavatkohan jotakin vähennyksiä noista "kotoutettavista"?
Tai sitten töitä hakiessa olet työnantajan kannalta riskisijoitus. Vakiintuneessa parisuhteessa, lapseton ja ns. lisääntymisiässä. Yllättäen et saa työpaikkaa, vaikka olisit pätevä.
Tässä työtön maisteri, joka sai määräaikaisen paskaduunipaikan. Ja kyllä, olen tyytyväinen työhöni, sillä työkaverini ovat mahtavia, eikä se palkka nyt niin huono ole (1750 euroa brutto). Työnantaja kyseli, voisinko jatkaa vielä kuukauden eteenpäin, ja sehän sopii minulle hyvin.
Harmittaa vain, etten pääse hyödyntämään koulutustani. Jos olisin perheellinen, niin siinä tapauksessa tuo palkka vetäisi vakavaksi.
Akateemiset luulevat, että ovat jotain yhteiskunnan eliittiä kun ovat suorittaneet yliopiston onnistuneesti läpi. Eivät ymmärrä, että ammatti on muutakin kuin papereiden ulkoa opettelua.
Mutta pahimpia ovat ne jotka opiskelevat maisteriksi alalle jossa ei työllisty. Sitten ihmettelevät että miksi yhteiskunta ei tule hakemaan kotoa töihin, palkka vähintään 5000 e/kk.
Yritin aikoinaan jo ennen puolivälin valmistumista päästä vuokrafirmaan jollekin paperin siirtelijäksi, kokoushuoneiden varaajaksi ja kahvinkeittäjäksi. "Liian pätevä". Ei töitä. Tulipahan jo nuorena opittua lainalaisuudet työviidakkomarkkinoilla. Seuraavalta en suostunut ottamaan poskeen, niin ei tietenkään jatkoon. Nuoria käytetään ihan härskisti hyväksi välillä.
Ihan uskomattomia kommentteja osa täällä. Ei timpurin hommiin puutu dosentti ja päin vastoin. Jokainen hoitaa oman tonttinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupan kassalle vaan, siinäkin oppii
Ei kassalle voi ja saa päästää ketä tahansa. Siinä on äkkiä kassa miinuksella, kun joku tumpelo tohtoriarvoinen täysin alaan harjaantumaton käsittelee käteisvirtaa. Jokainen toimii omalla osaamisalueellaan. Niin se yhteiskunta pyörii.
Hyvin pärjää. Simppeleitä laskutoimintoja.
Oisko kuitenkin ihminen vastuussa itse siitä jos valitsee alan jolla on työttömyyttä?
Vierailija kirjoitti:
Oisko kuitenkin ihminen vastuussa itse siitä jos valitsee alan jolla on työttömyyttä?
iPhonen ja Androidin menestyskulun myötä, Suomesta hävisi 15 000 elektroniikkateollisuuden työpaikkaa muutamassa vuodessa. Mikä tarkoitti alalla huomattavaa kilpailun kiristymistä vapaista työpaikoista. Mutta onnea vaan ennustamisessa vuosien päähän. Kaikista ei voi tulla lääkäreitä tai hoitsuja.
Kaikki työelämäkokemus on plussaa!
Asiantuntijatehtävissäkin. Erityisesti niissä. Jos on kymmenen maisterihakijaa, niin varmasti eduksi on kaikki työkokemus kassatyöstä siivoukseen.
T. Kuntayhtymän yksi pikkupomoista
Miksi ihmiset edelleen kouluttautuvat esim kulttuurialoille? Vaikka tiedossa on että töitä ei ole.
Koska ei niitä töitä ole, jonne kuka vaan voi omasta valinnastaan mennä. Työnantaja on se joka valitsee ja kelpuuttaa.
Ja kuka estää?