Asunnon myynnistä. Mitä tehdä kun ei mene kaupaksi?
Kohta kaksi vuotta ollut myynnissä, ei tarjouksia eikä yhtään konkreettista syytä miksi on huono. Hintaa laskettu, ollut välillä pois myynnistä, välittäjää vaihdettu.
Alue rauhallinen suuren kaupungin lähiö 3km keskustasta. Omat koulut, päiväkodit kaupat, kirjastot ym alle kilsan päässä. Taloyhtiö hyvä ja rauhallinen. 4h+k+s+eril.wc luhtitalon alin kerros, suuret taloyhtiön remontit tehty kuten asunnossa sauna, kylppäri ja eteinen.
Muu asunto kaipaa päivitystä etenkin keittiö, se otettu hinnassa huomioon. Alueelta remontuiduissa kohteissa 20-30 tonnia pyyntihintaa enemmän.
Meillä ei varaa alkaa remontoimaan enää, työt loppuivat ja asunto on pakko saada kaupaksi. Pitäiskö palkata joku sisustaja että saa hyvän yleisilmeen? Mitä tässä vois enää keksiä? Olo on jo todella epätoivoinen.
Kommentit (153)
No jopas poistuu viestejä :D kerroin että naapurimme ei saanut myytyä asuntoaan ja asuvat edelleen siinä. Ilmoitus otettiin pois jo vuosi sitten
Tuo Kortepohjan korttelihan on jotain arkkitehtikilpailun satoa. Museoituja kohteita ovat.
Vierailija kirjoitti:
Tuo Kortepohjan korttelihan on jotain arkkitehtikilpailun satoa. Museoituja kohteita ovat.
Ai? En arvannutkaan. Jos on museoitu kohde niin saako siihen tehdä vapaasti julkkareita?
Vierailija kirjoitti:
Mutta valesokkeli ja tasakatto eikä edes räystäitä... Haisee sisäilmaongelmille.
Mikä on syynä jos myytävän asunnon asuntoesittelyjä ei järjestetä enää säännöllisesti viikonloppuisin, vaan ainoastaan tarvittaessa? Eikö näytöissä käy porukkaa vai mikä syy?
Aitoa 70-lukua, itse tykkään näistä työmaaparakeista. En välttämättä kyllä ostaisi, koska sen ajan taloissa voi olla ongelmia...
Ota pois myynnistä, maalaa ainakin yhden makkarin kaapinovet (järkky kellertävä väri) ja yritä vähän stailata sisustusta myyvemmäksi seuraavia kuvia varten. Nyt sisustus oli ainakin makkareissa melko ankea. Olkkari oli tosi valoisa ja ihanat ikkunat koko kämpässä.
Sijainti lienee ok, tuostahan saisi vuokrattua hyvän kimppakämpän opiskelijoille!
Mutta näin Helsinkivinkkelistä, on kyllä halpaa! Tuolla hinnalla saa hikisesti ehkä yksiön sieltä, missä itse asun, jos sitäkään...
Vierailija kirjoitti:
Kohta kaksi vuotta ollut myynnissä, ei tarjouksia eikä yhtään konkreettista syytä miksi on huono. Hintaa laskettu, ollut välillä pois myynnistä, välittäjää vaihdettu.
Alue rauhallinen suuren kaupungin lähiö 3km keskustasta. Omat koulut, päiväkodit kaupat, kirjastot ym alle kilsan päässä. Taloyhtiö hyvä ja rauhallinen. 4h+k+s+eril.wc luhtitalon alin kerros, suuret taloyhtiön remontit tehty kuten asunnossa sauna, kylppäri ja eteinen.
Muu asunto kaipaa päivitystä etenkin keittiö, se otettu hinnassa huomioon. Alueelta remontuiduissa kohteissa 20-30 tonnia pyyntihintaa enemmän.
Meillä ei varaa alkaa remontoimaan enää, työt loppuivat ja asunto on pakko saada kaupaksi. Pitäiskö palkata joku sisustaja että saa hyvän yleisilmeen? Mitä tässä vois enää keksiä? Olo on jo todella epätoivoinen.
Kohde vanhenee jos se on pitkään myynnissä, eikä pienellä hinnan laskulla herätetä ostajien mielenkiintoa.
Asunnolla pitää olla myyntiin tullessa oikea järkevä hinta, silloin potentiaaliset ostajat kiinnostuu kohteesta. Jos hinta on pielessä, niin se ei kiinnosta.
Voi olla niinkin että nyt ei van ole kysyntää kyseiselle asunnolle, eikä se silloin mene kaupaksi kuin ei ole ostajaa. Toki ostaja löytyy kun hinnan laskee riittävän alas.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on syynä jos myytävän asunnon asuntoesittelyjä ei järjestetä enää säännöllisesti viikonloppuisin, vaan ainoastaan tarvittaessa? Eikö näytöissä käy porukkaa vai mikä syy?
Eihän nykyisin enää monestikkaan järjestetä yleisiä näyttöjä. Ostajat ovat netissä ja asunto esitellään kiinnostuneille.
Eikös omistusasumisen pitänyt olla se ainoa oikea tapa asua? Maksat omaasi pois ja myydessäsi saat voittoa. Näköjään ei taida ihan aina näin helposti asiat kuitenkaan mennä? Vuokralla asuja pääsee aina nopeasti muuttamaan pois, jos tarvetta on eikä tarvitse elää velkavankeudessa. Ylimääräiset rahat voi sitten sijoittaa osakkeisiin, eikä kalliisiin taloremontteihin.
Vierailija kirjoitti:
Kun me möimme asuntoamme, otimme kaikki kuvat itse (toki jos ammattikuvaaja on tarjolla välitysfirman puolesta niin vielä parempi, mutta ei niitä kännykällä välittäjän ottamia kannata kelpuuttaa missään nimessä) ja tarkistimme välittäjän kirjoittamat tekstit ennen julkaisua. Monesti näkee teksteissä ärsyttäviä kirjoitusvirheitä tai jopa asuinalueen nimi on laitettu väärin. Eikö asiakkaat oikeasti yhtään katso välittäjien perään vaikka heidän asuntoon ollaan myymässä?
Itse olen myös ihmetellyt kun asunnon lähellä sijaitseva palvelut tulee ilmeissesti jostain automaattisesti ja omasta naapurostosta myydyissä kohteissa lukee että kauppaan on 3km, vaikka oikeasti on noin 0,5km. Silti myyntiilmoituksiin ei ole lisätty näitä palveluita jotka on ihan vieressä. Jos itse olisin myymässä niin ehdottomasti vaatisin korjaamaan ilmoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Eikös omistusasumisen pitänyt olla se ainoa oikea tapa asua? Maksat omaasi pois ja myydessäsi saat voittoa. Näköjään ei taida ihan aina näin helposti asiat kuitenkaan mennä? Vuokralla asuja pääsee aina nopeasti muuttamaan pois, jos tarvetta on eikä tarvitse elää velkavankeudessa. Ylimääräiset rahat voi sitten sijoittaa osakkeisiin, eikä kalliisiin taloremontteihin.
Jos hinta on kohdillaan niin myynti ei vie pitkään. Minulla pisin myyntiaika on ollut 2 kuukautta, normaalisti 1-2 viikoa. Voittoa olen tehnyt 3 kertaa, tappiota en kertaakaan, samaan hintaan olen myyny kerran. Joka kerta asumusikustannukset reilusti alle vuokra-asumisen, yleensä jopa kassavirta ollut alle vuokra-asumisen. Vuokra-asuja taas on menettänyt kaiken maksamansa summan, omistusasuja ainoastaan vastikkeet, korot ja mahdollisesti arvonlaskun. Jos taas tulee arvonnousua niin sitten vastaavasti menettänyt vähemmän kuin vastikkeet ja korot. Hyvin harvoin asunnolla voitolle pääsee, paitsi ehkä tilanteissa joissa on ylikuumentuneet asuntomarkkinat ja suhteellisen lyhyt asumisaika. Voitolle pääsy edellyttäisi että arvonnousu olisi enemmän kuin maksetut korot ja vastikkeet yhteensä ovat asumisajalta olleet.
Hinta on liian korkea. Aina menee oikealla hinnalla kaupaksi. Oikea hinta voi olla vain paljon matalampi mitä haluatte kuvitella.
Vierailija kirjoitti:
Kun kävijöitä ei ole, niin siinä ei kannata yleisnäyttöjä enää pitää, vaan mieluummin käy pitämässä yksityisnäyttöjä. Kesällä varsinkin sunnuntaisin ei juuri kukaan käy näytöissä, mutta viikolla kyllä. Sunnuntait ylipäätään eivät enää ole se juttu. Minulla lähes puolet kaupoista tehdään arkinäytön perusteella. Arkinäytöillä käykin nuorempaa porukkaa ja sunnuntaisin vanhempaa ja renkaanpotkijaa tai sauvakävelijää. Ei mene varmaan montaakaan vuotta, kun sunnuntainäytöt poistuvat.
t: LKV
Asunto on varmaan tylsä. Ihan ok, mutta ei säväytä. Joskus rupukuntoinen ja halpa säväyttää tai sitten on joku upea kylppäri, persoonallinen pohja yms. Asunto on päässyt kulumaan myynnissä. Se se ongelma onkin. Pitää heti laittaa sopiva hinta, eikä hilata sitä pikkuhiljaa alaspäin. Monet etsii hyväkuntoista, mutta sopivalla hinnalla remonttikohdekin kiinnostaa. Remontoitavassa pitää olla joku visio ostajalla, kuinka tästä saa "upean". Esimerkiksi oma asuntomme oli tylsä ja puolihuonokuntoinen ostettaessa. Oli ollut joitain kuukausia myynnissä ja välittäjä paljasti, että asukkaat piti "koppimaisena" tiloja. Tässä oli 13m2 keittiö, olkkari 18m2 ja takkahuone 10m2 vierekkäin, jokaisessa yksi ikkuna, ja ovet kaikkien välillä + muuten tietysti makkarit jne. Me taas näimme mahdollisuuden. Edullisesti talo, remonttitarve selvä ja seiniä kaatamalla saamme sen modernin avaran tilan. Ensimmäisenä remontissa lähti väliseinät oleskelutiloista. Talon koko ilme muuttui siinä. Meillä on nyt 40m2 talon toisessa päädyssä yhtenäistä tilaa ja valoisuus on erinomainen, kun kolme ikkunaa kahteen suuntaan antaa valoa. Moni on nyt sanonut, että teillä on ihanan avarat oleskelutilat.
Mutta ap:n kysymykseen: Ei kai auta kuin laskea hintaa. Toinen vaihtoehto on, että remontoitte asunnon, mutta se tulee kalliiksi, jos ei ole itse ammattilainen ja osaa tehdä hyvää kohtuuhinnalla. Perusongelma on, että luhtitalo on huonompi kuin rivari, melkein kerrostalo. Ja kerrostaloista ei yleensä haeta isoa asuntoa vaan maksimissaan kolmiota. Sitten noissa neliöissä ja isommissa on usein edelleen tapana ottaa rivari tai omakotitalo. En tiedä, missä asutte, mutta pienemmissä kaupungeissa ihmiset ottaa mielummin omakotitalon perheasunnokseen, jos vaan lompakko kestää. Ymmärrän. Onhan talossa oma vapautensa.
Laittaisin sellaisenaan vuokralle, Jyväskylässä on paljon opiskelijoita. Kolme opiskelijaa a 400-500 €/kk/nuppi (?) saisitte toista tonnia/kk vuokratuloa. Sillä maksaisitte yhtiövastikkeen ja mahdollisen asuntoon kohdistuvan lainan.
Itse laitoin kolmioni vuokralle kun en saanut sitä muutamassa kuukaudessa myytyä, olin jo ostanut itselleni uuden asunnon. Nyt se vanha on ollut vuokralla jo kohta 4 vuotta (siinä asuu pariskunta, jolla yksi alakouluikäinen lapsi), laina pienenee, muutaman vuoden päästä vuokralainen on maksanut sen kämpän. Itse lyhentelen sitten palkastani uuden asuntoni lainaa.
Kaakelimaalilla voisi saada raikastettua ilmettä edullisesti. Onko asunnosta otetut kuvat minkälaisia? Meinattiin jättää katsomatta tämä nykyinen talo kun kuvien mukaan piha oli täynnä pelkästään rumia hökötyksiä, ja talokin oli huonon näköinen. Yhtään marjapuskaa tai omenapuuta ei kuvissa näytetty, ja niitä toivottiin omalta pihaltamme.Tultiin kuitenkin katsomaan tätä kun muutakaan ei ollut tarjolla. Ja tässä pihassahan olikin ihan kaikki mitä pihalta haluttiin mukaan lukien lasten keinu. Eikä talokaan ollut niin huonon näköinen kuin annettiin ymmärtää. Eli tämä ostettiin sitten todella edulliseen hintaan kun tämäkin oli ollut myynnissä jo ties kuinka kauan.
Suosittelen hinnan laskua: wc ja keittiö kaipaa remonttia -ne kalleimmat kohteet asunnossa helposti. Kylpyhuoneessa tummat laatat, vaaleat saumat lattiassa, niitä saa jynssätä pakkomielteisesti pitääkseen siistinä. Talon ulkonäkö karkoittaa jo osan ostajista, lisäksi jos suojelukohde, vaikuttaa tuleviin julkisivuremontteihin. Kokonsa puolesta perheasunto, kuitenkin sijainti keskustasta edellyttää omaa autoa, mahdollisesti kahta.
Mikä muuten on taloyhtiön tulevaisuuden remonttitarve?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole seinätarroja tms tehostehirvitystä. Valkeat tapetit ja tammimosaiikkiparketti. Kylppärin laatat isot valkoiset seinässä ja musta lattia, lauteet vaaleaa koivua. Erillisvessassa tammiset kaapistot ja valkoiset laatat. Se keittiö on 90-luvun tammityyli kaarioviaukoilla. Se pitää uusia. Ylimääräistä rahaa on tonni. Saako sillä keittiörempan?
Maalatkaa keittiö valkoiseksi ja uusikaa vetimet.
Jos mahdollista, hankkikaa uudemmat koneet.
Ei sellaista keittiötä kannata maalata valkoiseksi, niitä ovia siis. Tulee tyhmän näköinen ja jos ne on aitoa tammea, menee pilalle. Itse tarttuisin tilaisuuteen saada tammikeittiö, kunhan muut pinnat olis kämpässä modernit.
Vierailija kirjoitti:
Vuorkalla joudut asumaan siihen asti että kulet tai joudut johonkin laitokseen. Vuokralta ei voi koskaan muuttaa pois, paitsi ostamalla oman.
Vessarempat vanhoissa taloissa on rasittavia siksi, että
-yleensä lattiasta paljastuu yllättävää kosteutta, ja remppa hidastuu ja tulee kalliimmaksi kuin luultiin
-wc on pois käytöstä viikkoja
-märkätilarempat on melko kalliita suhteessa remontoitavaan neliöalaan
-vessaremppa vaatii nykyään yhtiöltä lukuisia lupia (lakimuutos) ja jonkun valvojan jne. Jos yhtiö on huono/hankala, niin noiden saaminen on ikävää säätöä
-vessaremppaa ei saa tehdä itse vaan vaatii lupamiehiä, keittiön kaapin ovet sen sijaan saa vaihtaa itse