Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ehdinkö vielä 28-vuotiaana saamaan oman asunnon ja mökin? Tai ehtiä kerryttämään muuta varallisuutta tai säästämään hyvän summan? Inspiraatiota kaivataan.

Vierailija
24.05.2023 |

Harmittaa tämä rahattomuus. Minä tahdon säästöjä sekä nauttia elämästä, oman mökin rauhasta ja huolettomasta arjesta, ettei tarvitsisi rahan vuoksi jättää asioita kokematta. Olisi edes suht ok tilanne. Olisi edes mahdollisuus joskus lähteä matkoille.
Olisi säästöjå ja sijoituksia.

Nyt olen rutiköyhä. Teen kylläkin kahta työtä, sen verran kun ehdin ja jaksan. Pyrin etsimään parempipalkkaista hommaa.
Paljon kuukaudessa pitäisi saada säästöön, että on edes siedettävä tilanne kymmenen vuoden päästä?
Pitkän aikavälin suunnitelmat. Hyväksyn jos mökin hankintaan menee vaikka 20 vuotta.
Joka tapauksessa kunhan saisin alettua tässä omaa elämää varten säästämään, niin että on edes mahdollisuuksia hyväosaisen elämään.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/36 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdit oikein hyvin, ihan jo kymmenessä vuodessa saa paljon aikaan.

Olet niin nuori vielä että ehdit ihan varmasti saavuttamaan tavoitteitasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin: hyvä koulutus + kohtuupalkkainen työ

Sitten: säännöllinen säästäminen palkasta

Sitten: perhe

Sitten: asuntoon kiinni mahdollisimman varhaisessa vaiheessa

Mökkiä voi harkita joskus 20 vuoden päästä. Riippuu palkasta ja miten kalliisti haluat muuten asua. Toisaalta kuivan maan mökkejä saa ihan 20-30 000 eurolla.

Vierailija
4/36 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla varakkailta sukulaisia joilta saisit perintönä mökin? Muuten alkaa pitää kiirettä tienata mökkirahoja.

Vierailija
5/36 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista että kun täytät 40 olet työelämässä VANHA.

Vierailija
6/36 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ihan oikeasti tajua itse mitään?

Vierailija
7/36 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ammatista. Minä vaihdoin nelikymppisenä firmaa ja sain valita kolmesta työnantajasta. Näin rakennusalalla, hoitoalasta puhumattakaan.

Vierailija
8/36 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asuin edullisessa asunnossa, 300 e kk ja opiskelin. Opiskelun jälkeen asuin vielä siinä, jotta koeaika meni täyteen ja sain aspin täyteen.

Ostin asunnon, aloin uuden opiskelun, valmistuin 2 vuoden päästä ostin toisen kodin, eka vuokralle.

2 vuoden päästä kolmas asunto ja aloitin opinnot.

Raha laitetään työskentelemään.

Tärkeintä oli aluksi saada puskuri töyteen, joka onnistui halvan vuokra-asunnon saamisella

Vierailija
9/36 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten niin vielä? Olet nuori, jos käyt töissä niin säästät rahaa ja hankit oman asunnon, mökin sitten myöhemmin. Niin se menee kaikilla jotka joutuvat itse hankkimaan elantonsa ilman perintöjä tai muuten varakasta perhettä.

Vierailija
10/36 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ehtii kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ammatista. Minä vaihdoin nelikymppisenä firmaa ja sain valita kolmesta työnantajasta. Näin rakennusalalla, hoitoalasta puhumattakaan.

Nyt ei puhuta roskaduuneista.

Vierailija
11/36 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole varakkaita sukulaisia. Olen oikeastaan vasta havahtunut, että elämää eletään itselleen eikä olla vankilassa opittujen tai entisten oppien varassa.

Esimerkiksi olen saanut vanhemmiltani huonot eväät rahan käyttöön. Juovat käytännössä rahansa, toisella peliongelmaa. Aina valittavat kun on niukkaa.

Sitten kun rahaa tulee niin käyttävät heti.

Olen ollut samanlainen, on ollut impulsiivinen rahakäyttäytyminen. Nykyään ei ole ja teen budjetteja itselleni. En juo tai kåy missään oikein.

Haluan säästää rahaa mutta en ole päässyt vielä kunnolla alkuun siinä. Yritän todella tässä kesän jälkeen alkaa saamaan 1000€ joka kuukausi säästöön kun eräs vanha juttu on kokonaisuudessaan maksettu.

Ehkä alan keikkailijaksi koska siellä paremmat palkat tällä alalla selvästi. Lisäksi ehtisin tekemään enemmän töitä kun vakituinen ei sido minua kuten nyt. Tekisin tuplavuoroja enemmän.

Ap

Vierailija
12/36 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

luokkahyppy on helppo naiselle. ottaa vain rikkaan miehen ja erotessakin saa puolet sen omaisuudesta.

miehelle luokkahyppy on vaikeampi. köyhä joutuu raatamaan valtavasti, että pääse osaksi siihen jonka rikkaiden sukujen lapset saavat ilmaiseksi

Vierailija
13/36 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingistä ei noita saa, muualta toki.

Vierailija
14/36 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vähän samanatapainen tilanne.

Heräsin joskus 27v siihen et olis varmaan pitänyt säästää ensiasuntoa varten jo vuosia. Silti en saanut tehtyä mitään.

Nyt on on ikää melkein 30v, säästöjä asuntoa varten reilut 6500€ kasassa, toinen samanlainen olis tarkoitus säästää 1,5 vuodessa.

Tällä hetkellä menee säästöön suoraveloituksena 250€ mutta laitan lisää päälle jos on varaa.

Laitoin ruokamenot ojennukseen, kilpailutin vakuutukset ja aloitin muutenkin säästökuurin.

Vierailija
15/36 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole varakkaita sukulaisia. Olen oikeastaan vasta havahtunut, että elämää eletään itselleen eikä olla vankilassa opittujen tai entisten oppien varassa.

Esimerkiksi olen saanut vanhemmiltani huonot eväät rahan käyttöön. Juovat käytännössä rahansa, toisella peliongelmaa. Aina valittavat kun on niukkaa.

Olen ollut samanlainen, on ollut impulsiivinen rahakäyttäytyminen. Nykyään ei ole ja teen budjetteja itselleni. En juo tai kåy missään oikein.

Haluan säästää rahaa mutta en ole päässyt vielä kunnolla alkuun siinä. Yritän todella tässä kesän jälkeen alkaa saamaan 1000€ joka kuukausi säästöön kun eräs vanha juttu on kokonaisuudessaan maksettu.

Ehkä alan keikkailijaksi koska siellä paremmat palkat tällä alalla selvästi. Lisäksi ehtisin tekemään enemmän töitä kun vakituinen ei sido minua kuten nyt. Tekisin tuplavuoroja enemmän.

Ap

Kuulostaa siltä ettet terveenä nauti eläkepäivistä.

Vierailija
16/36 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla vähän samanatapainen tilanne.

Heräsin joskus 27v siihen et olis varmaan pitänyt säästää ensiasuntoa varten jo vuosia. Silti en saanut tehtyä mitään.

Nyt on on ikää melkein 30v, säästöjä asuntoa varten reilut 6500€ kasassa, toinen samanlainen olis tarkoitus säästää 1,5 vuodessa.

Tällä hetkellä menee säästöön suoraveloituksena 250€ mutta laitan lisää päälle jos on varaa.

Laitoin ruokamenot ojennukseen, kilpailutin vakuutukset ja aloitin muutenkin säästökuurin.

Ai Lapissa saa jonkun asunnon 12000 säästöillä.

Vierailija
17/36 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin: hyvä koulutus + kohtuupalkkainen työ

Sitten: säännöllinen säästäminen palkasta

Sitten: perhe

Sitten: asuntoon kiinni mahdollisimman varhaisessa vaiheessa

Mökkiä voi harkita joskus 20 vuoden päästä. Riippuu palkasta ja miten kalliisti haluat muuten asua. Toisaalta kuivan maan mökkejä saa ihan 20-30 000 eurolla.

Mihin tuota perhettä tarvitaan mökin hankkimisessa? Enemmän jää säästöön kun ei ole lapsia kasvatettavana.

Vierailija
18/36 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kilikali vai tavaratalo keikkaa?

Vierailija
19/36 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi töitä jostain pikkupaikkakunnalta ja muuta sinne johonkin pikkukämppään vuokralle. Sitten vaan alat säästämään.

Vierailija
20/36 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakaan ei ole varakasta sukua enkä ole saanut perintönä muuta kuin osuuden talosta, jossa nyt asun. Sisarukset asuvat muualla. Töitä on kyllä tehty - joskus enemmän ja joskus vähemmän. Tukia olen saanut varmasti keskimääräistä vähemmän elämäni aikana (= yksi ainoa puolen vuoden työttömyysjakso).

Värikkäiden vaiheiden ja kokemusrikkaiden vuosien jälkeen menin 30-vuotiaana naimisiin aivan väärän ihmisen kanssa ja ostettiin talo maalta. No, erohan siitä tuli muutamaa vuotta myöhemmin. Ei onneksi lapsia kuvioissa. Eksä ei osannut hallita raha-asioitaan, joten oma taloutenikin meni retuperälle samassa rytäkässä.

Onneksi sain 31-vuotiaana vakituisen työpaikan ja vihdoin hieman paremmat säännölliset tulot. Niiden turvin aloitin säästämisen ja sijoittamisen. Lunastin eron astuttua voimaan talon kokonaan itselleni ja myin sen pois viime vuonna. Siitä jäi käteen pieni pesämuna ja 0 euroa velkaa. Nykyisin teen yhä keikkaa samalle työnantajalle, työskentelen muuten yksityisyrittäjänä ja olen onnistunut kartuttamaan kymppitonnien sijoitusvarallisuuden muutamassa vuodessa.

Budjetointi on välttämättömyys. Säästän ja sijoitan merkittävän osan tuloistani. Elän kuin köyhä, vaikka tienaan suunnilleen saman verran kuin useimmat muutkin. Haaveilen kesämökistä.

Aloittajalle: jos saat joka ikinen kuukausi sijoitettua 100 euroa rahastoon tai vaikka useampaankin, sinulla on 7% tuotto-odotuksella 15 vuoden kuluttua yli 30 tonnia sijoitusvarallisuutta. Täällä voi laskeskella lisää: https://www.summarum.fi/sijoittaminen/korkoa-korolle-laskuri/

Tärkeintä on aloittaa HETI!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi