Työssä vaaditaan oman auton käyttömahdollisuus?
Etsiskelen uutta työtä, ja lähes aina kun kiinnostava työpaikka löytyy, niin viimeistään sinne soittaessa selviää että työssä vaaditaan oman auton käyttömahdollisuus, yleensä se tosin lukee jo ilmoituksessa. No minulla ei ole omaa autoa eikä edes ajokorttia, olen tottunut käyttämään julkisia enkä omassa elämässäni tarvitse mihinkään autoa, asuinalueellani on erittäin hyvät julkiset yhteyden sekä busseista että myös paikallisjunista. Tuohon se kiinnostukseni sitten aina lopahtaa, en minä voi ostaa autoa vain työn ja työnantajan takia, kun en autoa muuten mihinkään tarvitse. Vaikka minulla olisikin ajokortti, niin en silti haluaisi investoida 10 000 - 20 000 € työantajaani. Sen ymmärrän, että kortti minun ehkä pitäisi omaan piikkiin ajaa, mutta oman auton ostamista en sitten millään. Ja välillä kyseessä on ollut julkisen puolen työnantaja, välillä yksityinen firma. Itse olen akateeminen, eli mistään lähettityöstä ei ole kyse, vaan asiantuntijan hommista.
Voisiko joku selittää vähän tätä asiaa. Miksi työnantajat vaatii omaa autoa työntekijältä? Eikö firma tarjoa autoja, jos työssä vaaditaan ajamista esim. asiakkaiden luo?
Kommentit (208)
Itse aikoinani hommasin auton koska se oli siinä työssä vaatimuksena. Kilometrikorvauksia tuli sen verran että ne kattoivat kotteroa varten ottamani lainan lyhennykset ja muut kulut.
Onneksi minulla oli ajokortti valmiina, se työ oli nimittäin hyvä alku uralleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, kuinka ihmeessä moni tavallinen duunari pystyy hankkimaan auton ja ylläpitämään sitä. Et sinä ole poikkeusasemassa. Itse olen maksanut autokoulun omalla työllä, samoin maksanut autolainan, joten eipä säälitä. Siinähän menetät työpaikkoja. Kyllä, ajotaito on kansalaistaito.
Nuo tavalliset duunarit, joista puhut, he käyttävät autoa myös vapaa-ajallaan ja tarvitsevat tai haluavat sitä myös yksityiselämänsä ajoihin. He omistavat mielellään auton.
Kyse ei ole siitä, että olisiko minulla varaa ostaa auto. Kyse on siitä, että en käytä autoa vapaa-ajallani tai yksityiselämässäni yhtään mihinkään, en tarvitse sitä mihinkään, en edes kulkeakseni töihin. Jos ostaisin auton työnantajaa varten, niin käyttäisin autoa vain työpäivän aikana työtehtävien suorittamiseen. En ymmärrä miksi minun pitäisi investoida omaisuuttani siihen, että työnantaja saa käyttöönsä auton, jota ei käytetä mihinkään muuhun kuin työnantajan juttuihin.
Ap.
No hae sellaista työtä jossa ei tarvita omaa autoa. Onko vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, kuinka ihmeessä moni tavallinen duunari pystyy hankkimaan auton ja ylläpitämään sitä. Et sinä ole poikkeusasemassa. Itse olen maksanut autokoulun omalla työllä, samoin maksanut autolainan, joten eipä säälitä. Siinähän menetät työpaikkoja. Kyllä, ajotaito on kansalaistaito.
Nuo tavalliset duunarit, joista puhut, he käyttävät autoa myös vapaa-ajallaan ja tarvitsevat tai haluavat sitä myös yksityiselämänsä ajoihin. He omistavat mielellään auton.
Kyse ei ole siitä, että olisiko minulla varaa ostaa auto. Kyse on siitä, että en käytä autoa vapaa-ajallani tai yksityiselämässäni yhtään mihinkään, en tarvitse sitä mihinkään, en edes kulkeakseni töihin. Jos ostaisin auton työnantajaa varten, niin käyttäisin autoa vain työpäivän aikana työtehtävien suorittamiseen. En ymmärrä miksi minun pitäisi investoida omaisuuttani siihen, että työnantaja saa käyttöönsä auton, jota ei käytetä mihinkään muuhun kuin työnantajan juttuihin.
Ap.
Luulin ensin, että ei olisi vaikeaa. Olen yrittänyt hakea juuri niitä töitä, joissa ei tarvittaisi omaa autoa, sellaisen työn juuri haluaisin. Sehän tässä onkin se pointti, että yllätyksenä tuli, että suurimpaan osaan töitä vaaditaan se oma auto. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Mies oli ennen eläkkeelle jäämistään esimiestehtävissä suuressa siivousfirmassa. Yrityksellä oli aiemmin nk. tuotantoautoja, mutta lopulta niistä luovuttiin ja alettiin edellyttää omaa autoa. Syynä tähän oli se, että työntekijät joutuivat palauttamaan autot firman talliin omalla ajallaan. Yön yli ei autoa saanut pitää. Niinpä joskus kävi niin, että päivän viimeinen työkohde oli miltei kodin vieressä, mutta auto piti palauttaa toiselle puolelle kaupunkia ja palata julkisilla kotiin. Aikaa saattoi palaa jopa pari tuntia. Asiasta valitettiin niin paljon, että tuotantoautoista luovuttiin ja jätettiin vain joitakin isompia pakuja tavaroiden ja siivoustarvikkeiden kuljetusta varten. Onneksi oltiin jo ennen tätä muutosta hommattu oma auto. Kilometrikorvauksia kertyi ihan mukavasti, kun mies lisäili hissun kissun kilometrejä miltei jokaiseen päivään. Ei niitä kukaan tarkastanut, matkalaskut hyväksyttiin juuri niin, kuin mies oli ne tehnyt.
Ilmeisesti käytössä oleva työaika per kohde oli tuossa vaiheessa niin räikeästi alimitoitettu, että viimeinen kohde tuli oikeasti valmiiksi aika myöhään ja olisi kohtuuttoman työlästä lähteä ajamaan vielä toiselle puolelle kaupunkia, kun työnantaja vaatii. Ja miksei työnantaja vaatisi? Siivousalallakaan ei ole varsinaisesti työvoimapulaa, vaan viimeksi uutisoitiin, että jokaista avointa paikkaa kohti on kuitenkin kaksi hakijaa. Pulaa on lähinnä jossain pikku komerossa patjalla nukkuvista ulkomaalaisista siivousorjista. Jotenkin ei tee edes mieli moralisoida hissun kissun lisäillyistä kilometreistä.
Tuosta nyt et pääse yli etkä ympäri, että sinua ei valita koska ei ole autoa käytössä. Autokoulu myös maksaa nykyisin, suht. paljon. Kuka vaan voisi sanoa, että en tarvitse autoa kuin työssä, mutta mitä se hyödyttää. Eikö ota päähän, kyllä minua ottaisi. Itse rahoitin autokoulun valtion toimistosihteerinä, ja ostin vielä auton lainalla. Ei ole kaduttanut.
AP puhuu 10-20 000 euron investoinnista. Miksi ihmeessä pitäisi investoida niin paljon menopeliin? Itse ostin ekaa vakituista työpaikkaani varten 4000 euroa maksaneen Toyota Yariksen, koska auto oli vaatimuksena. 11 vuotta olen ollut samalla työnantajalla eli voin sanoa että kannatti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika näitä, joille yhteiskunnan ja työnantajan pitäisi tarjota tarjottimella kaikki! Perusta itse yritys, niin näet, onko helppoa ostaa myös auto jokaiselle työntekijälle. Nämä yrittäjät tätä maata pitää pystyssä verorahoillaan, osaisitko sinä ottaa vastaavaa vastuuta?
Ei työnantajan tarvitse tarjota minulle mitään muuta kuin työssä tarvittavat työvälineet. Siis asiat, joita käytän vain osana työtehtäviä ja työn suorittamista tehdessäni työtä sille työnantajalle, ja joita en muuten tarvitsisi enkä haluaisi elämääni. Ap.
Mites sit ne joilla on oma auto, ehkä helin alkaa vastia ettei tarvitse käyttää omaa autoa työajoihin ja hekin vaativat työauton.
Kuten tuossa jo kommentoin, mulla täytyy olla oma auto jotta pääsen töihin vaikken työssäni sitä tarvitse, koska työpaikka sijaitsee paikassa johon ei julkisilla pääse.No sinä olet päättänyt asua paikassa, josta ei pääse julkisilla. Minä taas asun ihan tarkoituksella paikassa, jossa on loistavat julkiset yhteydet. Näin minä pääsen käytännössä kaikkien potentiaalisten työpaikkojen toimistoille julkisilla helposti. Eli en tarvitse autoa.
Mutta näköjään työnantajat haluaa, että työpäivän aikana menisin sieltä toimistolta jollekin asiakkaalle, jonne julkisilla menisi tunti, niin vartissa omalla autollani. Se on tässä se ongelma. Ap.
Ymmärrätkö, TYÖPAIKKA sijaitsee paikassa johon ei pääse julkisilla, minä kyllä asun paikassa jossa on todella hyvä julkinen liikenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP on kyllä aika käsi :D
Voisitko nyt perustella miten olen käsi? Ystäväpiirissäni monella ei ole autoa, eikä mielestäni kukaan heistä ole erityisen käsi. Ap.
Siksi, että teet turhaan episodin vauvapalstalle työpaikasta, johon sinulla ei ole mahdollisuuksia. Sitten vielä intät perään, kun ihmiset kommentoivat ulkopuolisina, miten näkevät tilanteesi.
Toivottavasti muut autottomat ystäväsi eivät tule palstalle kitisemään työpaikasta, johon olisi tarvittu auto :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Luulin ensin, että ei olisi vaikeaa. Olen yrittänyt hakea juuri niitä töitä, joissa ei tarvittaisi omaa autoa, sellaisen työn juuri haluaisin. Sehän tässä onkin se pointti, että yllätyksenä tuli, että suurimpaan osaan töitä vaaditaan se oma auto. Ap.
Minusta olisi reilua että tällaisessa tapauksessa autokoulun ja ainakin osan auton hinnasta voisi vähentää veroista tulonhankkimiskuluna. Ja kyllä työnantaja voisi tulla jotenkin vastaan, itse sain aikoinani halpakorkoisen autolainan työnantajalta tuossa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika näitä, joille yhteiskunnan ja työnantajan pitäisi tarjota tarjottimella kaikki! Perusta itse yritys, niin näet, onko helppoa ostaa myös auto jokaiselle työntekijälle. Nämä yrittäjät tätä maata pitää pystyssä verorahoillaan, osaisitko sinä ottaa vastaavaa vastuuta?
Ei työnantajan tarvitse tarjota minulle mitään muuta kuin työssä tarvittavat työvälineet. Siis asiat, joita käytän vain osana työtehtäviä ja työn suorittamista tehdessäni työtä sille työnantajalle, ja joita en muuten tarvitsisi enkä haluaisi elämääni. Ap.
Mites sit ne joilla on oma auto, ehkä helin alkaa vastia ettei tarvitse käyttää omaa autoa työajoihin ja hekin vaativat työauton.
Kuten tuossa jo kommentoin, mulla täytyy olla oma auto jotta pääsen töihin vaikken työssäni sitä tarvitse, koska työpaikka sijaitsee paikassa johon ei julkisilla pääse.No sinä olet päättänyt asua paikassa, josta ei pääse julkisilla. Minä taas asun ihan tarkoituksella paikassa, jossa on loistavat julkiset yhteydet. Näin minä pääsen käytännössä kaikkien potentiaalisten työpaikkojen toimistoille julkisilla helposti. Eli en tarvitse autoa.
Mutta näköjään työnantajat haluaa, että työpäivän aikana menisin sieltä toimistolta jollekin asiakkaalle, jonne julkisilla menisi tunti, niin vartissa omalla autollani. Se on tässä se ongelma. Ap.
Ymmärrätkö, TYÖPAIKKA sijaitsee paikassa johon ei pääse julkisilla, minä kyllä asun paikassa jossa on todella hyvä julkinen liikenne.
Ok. Mutta sinä hait työhön, jossa työpaikka sijaitsee julkisten ulottumattomissa. Minä taas olen katsonut töitä, joissa se työpaikkakin sijaitsee julkisten saatavilla keskeisellä paikalla. Tässä aloituksessa ei ollut millään tavalla kyse kodin ja työn välisistä matkoista. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et vieläkään ymmärtänyt, pääsisin ja pääsen kotoani julkisilla todella helposti eri suuntiin ja nopeasti, asun isossa kaupungissa, mutta se työpaikka vaan ei satu sijaitsemaan paikassa johon kulkisi mitään julkista liikennettä.
Niinpä käytännössä auto on pakollinen jos siellä haluaa työskennellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut isolla kunnalla, jossa työnantajan puolesta oli autoja joita varattiin käyttöön. Nykyään pienellä kunnalla, jossa kaikilla pitää olla oman auton käyttömahdollisuus.
Työhön kuuluu palavereita ja kohteissa käyntiä, ja julkisilla niihin menisi kohtuuton aika. Kilometrikorvaukset saa laskuttaa työnantajalta.
Voi olla että työssä käymällä minulla on melkoiset kustannukset siitä että täytyy maksaa työmatkat ja oma auto. Olen kuitenkin mieluiten töissä kuin työtön, ja myös kertyy eläkettä.Ymmärrän kyllä, että jollain paikkakunnilla ei julkisilla pääse vaikka palavereihin tai asiakkaille, ja siksi autoa tarvitsee. Mutta en millään ymmärrä sitä, että miten työntantaja ei sitä autoa tarjoa käyttöön, kun se on työssä välttämättömyys ja ihan perusedellytys, että työtä voi tehdä. Voisihan sen tarjota leasinginakin, jos esim kunta ei halua ostaa monia omia autoja.
Sanoit että teillä kaikilta kunnan työntekijöiltä vaaditaan oman auton käyttömahdollisuus. Entä jos joku menettää korttinsa? Tai saa jonkun sairauden, jonka vuoksi ajaminen kielletään? Saako silloin potkut työstä? Ap.
Yksi leasingin ajoneuvo maksaa useita satasia kuukaudessa ajoneuvosta riippuen. Jos auto esim. seisoo lomien, sairauslomien yms takia ja muutenkin on vähällä käytöllä ei se paljoa kannata.
Mutta miten se muuttuu kannattavaksi työntekijälle, jos autoa ei tarvitse vapaa-ajalla.
Kilometrikorvaukset ei todella kata auton pääomakuluja, huoltoja, korjauksia, vakuutuksia, veroja, renkaita jne. ja osa noista jää maksettavaksi nettopalkasta.Ymmärrän ap. ja minusta se ei moraalisesti ole oikein, vaan työnantaja siirtää osan kustannuksista työntekijän piikkiin. Ja tämä pitäisi huomioida tietysti palkassa.
km-korvaukset eivät ainakaan yksityisellä puolella ole kiveen kirjoitettuja, joten ne voi neuvotella itselleen sopiviksi. Jos ei halua/osaa/jaksa/pysty neuvotella tai muuten vaan hankkia sitä autoa, niin kannattaa varmaan hakeutua muualle töihin.
Ihmiset tekevät itselleen asiat käsittämättömän vaikeiksi.
Mitä ihmettä tarkoitat. Kilometrikorvaukset perustuvat ajopäiväkirjaan ja auton kilometrimittariin.
Ainakin meillä tilintarkastajat ovat kiinnostuneita matkalaskuista ja syynäävät tarkasti. Entä jos yrityksessä tulee verotarkastus? Jos ne eivät perustu faktoihin, on täysin mahdollista ne laittaa enn.pid.alaiseksi tuloksi, josta maksetaan palkan sivukulut, jopa taanehtivasti 5v. eli kyllä ne on ihan kiveen kirjoitettu, eikä niistä voi neuvotella ja riskit siirtyvät vielä työntekijälle, kun maksetaan veronkorotukset.
Virallisesti totta kai ilmoitetaan se jotain reilu 40 senttiä. Ihmiset eivät oikeasti osaa neuvotella mitään. Tämä palsta ja etenkin tämä kirjoitus todistaa sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Mutta sinä hait työhön, jossa työpaikka sijaitsee julkisten ulottumattomissa. Minä taas olen katsonut töitä, joissa se työpaikkakin sijaitsee julkisten saatavilla keskeisellä paikalla. Tässä aloituksessa ei ollut millään tavalla kyse kodin ja työn välisistä matkoista. Ap.
Mutta etkö sä ymmärrä asian pointtia? Vaikkei työssä autoa tarvitse, se on periaatteessa pakollinen jos haluaa olla juuri tuossa työpaikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta etkö sä ymmärrä asian pointtia? Vaikkei työssä autoa tarvitse, se on periaatteessa pakollinen jos haluaa olla juuri tuossa työpaikassa.
Ymmärrän tietenkin. Mutta se ei liity tämän aloituksen aiheeseen millään tavalla. Tämä aloitus koskee työpaikkoja, joihin pääsee hyvin julkisilla, mutta joissa vaaditaan työtehtävien tekemisessä omaa autoa keskellä työpäivää. Tällöin auto on mielestäni työväline, joka työnantajan pitäisi jotenkin tarjota. Jos taas autoa tarvitsee kulkeakseen kotoa työapaikalle, niin kyseessä ei ole työväline. Ap.
Ap on se Kuinka paljon makaroonilaatikkoa per häävieras -provoaja.
Vierailija kirjoitti:
Ap on se Kuinka paljon makaroonilaatikkoa per häävieras -provoaja.
Toivon tosissani, että AP on provo, mutta pahoin pelkään hänen puhuvan totisinta totta. Kertoo nykyajan työvoimaongelmista aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ne duunarit tarvitsevat autoa omassa käytössä ja vapaa-ajalla. Itsekin kuulun tähän ryhmään ja työajoja tulee 10-20 km/pv eli viikossa 50-100km ja kilometrikorvaus on 0,40€= 20-40€/viikko
ja tuo summa menee rapakelillä jo pelkään auton pesuun ja polttoaineisiin ja muut kulut joudun maksamaan omasta nettopalkastani.
Tilanne olisi ehkä jos työ olisi pyörien päällä ja kilometrejä tulisi 400-600 km/pv, mutta
lyhyillä työajoilla kilometrikorvaukset ovat tyhjän kanssa, koska kulut ovat suuremmat ja tilanne on vielä huonompi, jos autoa ei tarvitse yksityiskäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä hain vaan oman alan töitä ja hakuprosessissa selvisi, että työpaikalle ei pääse julkisilla.
Voishan samalla logiikalla täällä joku tulla inttämään että haluaa työpaikan, joka on kaukana julkisen liikenteen alueelta, mutta kun ei pääse sinne millään. Ja se on työnantajan vika ettei sinne pääse, koska itse asuu paikassa josta pääsee julkisilla helposti kulkemaan.
Meinaa kyllä mennä usko ihmisiin, kun tällaisia aloituksia lukee.
Mitä ihmettä tarkoitat. Kilometrikorvaukset perustuvat ajopäiväkirjaan ja auton kilometrimittariin.
Ainakin meillä tilintarkastajat ovat kiinnostuneita matkalaskuista ja syynäävät tarkasti. Entä jos yrityksessä tulee verotarkastus? Jos ne eivät perustu faktoihin, on täysin mahdollista ne laittaa enn.pid.alaiseksi tuloksi, josta maksetaan palkan sivukulut, jopa taanehtivasti 5v. eli kyllä ne on ihan kiveen kirjoitettu, eikä niistä voi neuvotella ja riskit siirtyvät vielä työntekijälle, kun maksetaan veronkorotukset.