Työssä vaaditaan oman auton käyttömahdollisuus?
Etsiskelen uutta työtä, ja lähes aina kun kiinnostava työpaikka löytyy, niin viimeistään sinne soittaessa selviää että työssä vaaditaan oman auton käyttömahdollisuus, yleensä se tosin lukee jo ilmoituksessa. No minulla ei ole omaa autoa eikä edes ajokorttia, olen tottunut käyttämään julkisia enkä omassa elämässäni tarvitse mihinkään autoa, asuinalueellani on erittäin hyvät julkiset yhteyden sekä busseista että myös paikallisjunista. Tuohon se kiinnostukseni sitten aina lopahtaa, en minä voi ostaa autoa vain työn ja työnantajan takia, kun en autoa muuten mihinkään tarvitse. Vaikka minulla olisikin ajokortti, niin en silti haluaisi investoida 10 000 - 20 000 € työantajaani. Sen ymmärrän, että kortti minun ehkä pitäisi omaan piikkiin ajaa, mutta oman auton ostamista en sitten millään. Ja välillä kyseessä on ollut julkisen puolen työnantaja, välillä yksityinen firma. Itse olen akateeminen, eli mistään lähettityöstä ei ole kyse, vaan asiantuntijan hommista.
Voisiko joku selittää vähän tätä asiaa. Miksi työnantajat vaatii omaa autoa työntekijältä? Eikö firma tarjoa autoja, jos työssä vaaditaan ajamista esim. asiakkaiden luo?
Kommentit (208)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut isolla kunnalla, jossa työnantajan puolesta oli autoja joita varattiin käyttöön. Nykyään pienellä kunnalla, jossa kaikilla pitää olla oman auton käyttömahdollisuus.
Työhön kuuluu palavereita ja kohteissa käyntiä, ja julkisilla niihin menisi kohtuuton aika. Kilometrikorvaukset saa laskuttaa työnantajalta.
Voi olla että työssä käymällä minulla on melkoiset kustannukset siitä että täytyy maksaa työmatkat ja oma auto. Olen kuitenkin mieluiten töissä kuin työtön, ja myös kertyy eläkettä.Ymmärrän kyllä, että jollain paikkakunnilla ei julkisilla pääse vaikka palavereihin tai asiakkaille, ja siksi autoa tarvitsee. Mutta en millään ymmärrä sitä, että miten työntantaja ei sitä autoa tarjoa käyttöön, kun se on työssä välttämättömyys ja ihan perusedellytys, että työtä voi tehdä. Voisihan sen tarjota leasinginakin, jos esim kunta ei halua ostaa monia omia autoja.
Sanoit että teillä kaikilta kunnan työntekijöiltä vaaditaan oman auton käyttömahdollisuus. Entä jos joku menettää korttinsa? Tai saa jonkun sairauden, jonka vuoksi ajaminen kielletään? Saako silloin potkut työstä? Ap.
Yksi leasingin ajoneuvo maksaa useita satasia kuukaudessa ajoneuvosta riippuen. Jos auto esim. seisoo lomien, sairauslomien yms takia ja muutenkin on vähällä käytöllä ei se paljoa kannata.
Mutta miten se muuttuu kannattavaksi työntekijälle, jos autoa ei tarvitse vapaa-ajalla.
Kilometrikorvaukset ei todella kata auton pääomakuluja, huoltoja, korjauksia, vakuutuksia, veroja, renkaita jne. ja osa noista jää maksettavaksi nettopalkasta.Ymmärrän ap. ja minusta se ei moraalisesti ole oikein, vaan työnantaja siirtää osan kustannuksista työntekijän piikkiin. Ja tämä pitäisi huomioida tietysti palkassa.
km-korvaukset eivät ainakaan yksityisellä puolella ole kiveen kirjoitettuja, joten ne voi neuvotella itselleen sopiviksi. Jos ei halua/osaa/jaksa/pysty neuvotella tai muuten vaan hankkia sitä autoa, niin kannattaa varmaan hakeutua muualle töihin.
Ihmiset tekevät itselleen asiat käsittämättömän vaikeiksi.
Mitä ihmettä tarkoitat. Kilometrikorvaukset perustuvat ajopäiväkirjaan ja auton kilometrimittariin.
Ainakin meillä tilintarkastajat ovat kiinnostuneita matkalaskuista ja syynäävät tarkasti. Entä jos yrityksessä tulee verotarkastus? Jos ne eivät perustu faktoihin, on täysin mahdollista ne laittaa enn.pid.alaiseksi tuloksi, josta maksetaan palkan sivukulut, jopa taanehtivasti 5v. eli kyllä ne on ihan kiveen kirjoitettu, eikä niistä voi neuvotella ja riskit siirtyvät vielä työntekijälle, kun maksetaan veronkorotukset.Virallisesti totta kai ilmoitetaan se jotain reilu 40 senttiä. Ihmiset eivät oikeasti osaa neuvotella mitään. Tämä palsta ja etenkin tämä kirjoitus todistaa sen.
Siis tämähän tehdään ihan laillisesti ja oikein näin:
verotonta 40 senttiä / km
verollista 80 senttiä / km edellisen päälle
Näin meillä. Ajoa noin 500 km viikossa. Riittää loistavasti auton ylläpitoon ja eläkettäkin kertyy.
Neuvottelukysymys enimmäkseen, ja taito myydä itsensä työnantajalle.
Eli työnantajalle tulee maksamaan sinun ajosi reilu kolme tonnia per kuukausi. Alrighty then...
Ei nuo kilometrikorvaukset kyllä riitä mihinkään jos auto on vain ja ainoastaan työpaikan takia ja työajo muutamaa kymmentä kilometriä viikossa tms. Niille joille auto on välttämätön, ne ovat kiva vähennys auton ylläpitokustannuksista. Sitten ne tyypit jotka ajavat oikeasti paljon jopa tienaavatkin jotain.
Että ymmärrän kyllä tavallaan. Pienipalkkaiseen työhön ei autoa kannata taloudellisesti ajateltuna laittaa jos muuten pärjää ilmankin eikä sellaista etukäteen omista.
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä kotihoidosta. Työnantaja vaatii oman auton käytön, maksaa toki sen reilun 40 senttiä kilometrikorvausta. Se ei riitä talvipakkasilla edes bensaan, autopaikkoja ei ole joten edes ruokatauon ajaksi ei ole lämmitystolppaa. Ajo on pätkäajoa, kilometri sinne tänne ja jatkuvaa auton starttausta, kaupunkiajoa kylmällä autolla joten bensaa palaa.
Hurja menopeli sulla, kun kuluttaa yli 30 litraa satasella polttoainetta.
Vierailija kirjoitti:
Voi tulla kalliimmaksi ostaa parin tonnin auto kuin kymppitonnin auto.
Kymppitonnin auton arvo vähenee jo vuodessa melkein ton kaksi tonnia.. aika monta remppaa saisi olla, että kahen tonnin auto tulisi kalliimmaksi.
Onhan se väärin, että pitää työn takia olla auto vaikka ei vapaa-ajalla sitä tarvi.
Mutta näin se on, kysyntä ja tarjonta. Jos paikkoihin on väkeä tulossa valittavaksi asti, työnantaja voi valita kenet haluaa, eli sen itselle helpomman ja tuottavimman.
Meidän työpaikalla on kyllä yksi vanha romu varattavana, jolla voi tehdä työmaakäyntejä. Se vaatii että joku pitää sitä kunnossa ja tankattuna. Onnistuu kun kyseessä on kunta, jolla on huoltomiehiä itsellä töissä. Epäilen kuinka onnistuu jollain yksityisellä firmalla, jonka toimenkuvaan ei kuulu koneiden huolto. Paljon helpompaa on ulkoistaa asia, ja hoitaa se maksamalla kilometrikorvauksia. Ei mene kuin palksnlaskijan työpanosta.
Jos haluat sanella omat ehtosi työnhaussa, ja valikoida työpaikat jotka haluat ottaa vastaan, niin hanki ammatti ja osaaminen jossa työnantajat kilpailevat sinusta etkä päinvastoin.
Ap, vaikka olet ainoa hakija, moneen hommaan suurempi este on ajokortin puute eikä auton. Sitä ei korjata edes firman autolla.
Ajokortti on vähän niinkuin muukin koulutus, tulityöluvat ja pätevyyssertifikaatit, täydennyskoukutukset, itse ne täytyy hankkia ja maksaa sen mukaan miten haluaa työllistyä.
Juuri näin nro 206. Ap, se ajokortin puute!!!!
Kyllä meistä monet ovat hankkineet ajokortin omalla kustannuksella. Sinullahan on pelkkää selittelyä, no siinä selittelet. Työpaikat menevät niille kortin omaaville, jopa sijaisuudet. Mikäli olet sosiaalityöntekijä.
Julkisilla pärjää, mutta ei saa työpaikkaa.
Työnantajalle tulee halvemmaksi leasing-auto kuin kilometrikorvaukset omalla autolla ajavalle. Ei silti, kyllä mulle kelpais. Joskus nuorempana kilometrikorvauksista sai enemmän kuin palkasta, eli niillä saattoi kustantaa koko auton.