Työssä vaaditaan oman auton käyttömahdollisuus?
Etsiskelen uutta työtä, ja lähes aina kun kiinnostava työpaikka löytyy, niin viimeistään sinne soittaessa selviää että työssä vaaditaan oman auton käyttömahdollisuus, yleensä se tosin lukee jo ilmoituksessa. No minulla ei ole omaa autoa eikä edes ajokorttia, olen tottunut käyttämään julkisia enkä omassa elämässäni tarvitse mihinkään autoa, asuinalueellani on erittäin hyvät julkiset yhteyden sekä busseista että myös paikallisjunista. Tuohon se kiinnostukseni sitten aina lopahtaa, en minä voi ostaa autoa vain työn ja työnantajan takia, kun en autoa muuten mihinkään tarvitse. Vaikka minulla olisikin ajokortti, niin en silti haluaisi investoida 10 000 - 20 000 € työantajaani. Sen ymmärrän, että kortti minun ehkä pitäisi omaan piikkiin ajaa, mutta oman auton ostamista en sitten millään. Ja välillä kyseessä on ollut julkisen puolen työnantaja, välillä yksityinen firma. Itse olen akateeminen, eli mistään lähettityöstä ei ole kyse, vaan asiantuntijan hommista.
Voisiko joku selittää vähän tätä asiaa. Miksi työnantajat vaatii omaa autoa työntekijältä? Eikö firma tarjoa autoja, jos työssä vaaditaan ajamista esim. asiakkaiden luo?
Kommentit (208)
En ottaisi Ap:n kaltaista jankkaajaa töihin, vaikka hänellä olisi tallillinen autoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, kuinka ihmeessä moni tavallinen duunari pystyy hankkimaan auton ja ylläpitämään sitä. Et sinä ole poikkeusasemassa. Itse olen maksanut autokoulun omalla työllä, samoin maksanut autolainan, joten eipä säälitä. Siinähän menetät työpaikkoja. Kyllä, ajotaito on kansalaistaito.
Jos se olisi kansalaistaito, niin silloinhan yhteiskunnan pitäisi kustantaa kaikille autokoulu ja ajokortti.
Itseasiassa ihmettelen sitä, kuinka autokoulua ei ole otettu mukaan opetussuunnitelmaan Amerikan malliin... Kun kerta nykyään moniin duuneihin pitää olla auto ja kortti, niin olisi hyödyllistä, että kortin saisi opiskelujen ohessa.
Oma lapsenikin on pulassa tästä syystä, kun ei ole varaa käydä autokoulua, niin moni työpaikka menee ohi. Jopa ihan tavallisiin varastoduuneihin voi nykyään vaatimuksena olla ajokortti (tosinaan autokin), mutta mistäs nuoret repivät rahat näihin, jos ei ole hyvätuloisia vanhempia maksamassa?
Varastot harvoin on keskellä kaupunkia ja vaikka olisikin niin ehkäpä varastomiesten työssään tarvitsee ajaa autoa?
Alapeukuttamisella ei asia muutu miksikään. Ei se työnantaja huvikseen sitä korttia vaadi ellei siihen ole jotain syytä. Esim juuri työpaikan sijainti tai se että työssä tarvitsee välillä ajaa autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on se Kuinka paljon makaroonilaatikkoa per häävieras -provoaja.
Toivon tosissani, että AP on provo, mutta pahoin pelkään hänen puhuvan totisinta totta. Kertoo nykyajan työvoimaongelmista aika paljon.
Kyllä tämä on ihan totista totta esim. vanhustenhoidossa.
Oli miten heikkokuntoinen vanhus, joka asuu kotona, niin palvelun saatavuus on usein työntekijän varallisuudesta kiinni, onko hänellä vanha kottero vai hyvä kuntoinen auto.
Mummini on jäänyt useamman kerran ilman ateriaa tai hoitoapua, kun työntekijän autot eivät ole toimineet. Ja äitini on joutunut sen vuoksi ajamaan lähes 200km.
Nykyinen systeemi on ihan peestä. En ymmärrä miksi kunnat ja kaupungit ovat luopuneet autoistaan, joka merkittävästi heikentää palveluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, kuinka ihmeessä moni tavallinen duunari pystyy hankkimaan auton ja ylläpitämään sitä. Et sinä ole poikkeusasemassa. Itse olen maksanut autokoulun omalla työllä, samoin maksanut autolainan, joten eipä säälitä. Siinähän menetät työpaikkoja. Kyllä, ajotaito on kansalaistaito.
Ne duunarit tarvitsevat autoa omassa käytössä ja vapaa-ajalla. Itsekin kuulun tähän ryhmään ja työajoja tulee 10-20 km/pv eli viikossa 50-100km ja kilometrikorvaus on 0,40€= 20-40€/viikko
ja tuo summa menee rapakelillä jo pelkään auton pesuun ja polttoaineisiin ja muut kulut joudun maksamaan omasta nettopalkastani.Tilanne olisi ehkä jos työ olisi pyörien päällä ja kilometrejä tulisi 400-600 km/pv, mutta
lyhyillä työajoilla kilometrikorvaukset ovat tyhjän kanssa, koska kulut ovat suuremmat ja tilanne on vielä huonompi, jos autoa ei tarvitse yksityiskäyttöön.
Mistä päättelet, että auton käyttö tulisi sitä halvemmaksi, mitä enemmän sitä käyttää? Kyllä siinäkin vain kulut kasvavat, mitä enempi autoa ajetaan: huoltoväli tihenee, kuluvia osia pitää vaihtaa, polttoainetta menee enemmän, jne. Kyllä ap nyt tekee asiasta vain turhan vaikean. Hän ei vain näytä olevan riittävän motivoitunut työhön, kun ei ole valmis tekemään kyseistä investointia työhön päästäkseen. Autoja saa oikeasti todella edullisesti, ja autokouluhinnatkin ovat laskemaan päin kun säädökset uudistuvat. Ei pitäisi olla motivoituneelle ihmiselle mikään ylivoimainen este ajaa se kortti ja ostaa halpa auto.
Vai pitäisikö esim. virkamiesten saada työnantajalta puku, jos työpaikka on ainoa, missä puvuntakkia, housuja, siistejä kenkiä ja kauluspaitoja tarvitsee ja niitä edellytetään? Eiväthän ole halpoja nekään, ja kuluvat kyllä kun joka päivä täytyy pitää ja pesettää jne. Ap:n logiikan mukaan tämäkin on lahja työntekijältä työnantajalle, jos työntekijä maksaa ne omasta pussistaan.
Ylipäätään se on työnantajalle se ja sama, tarvitseeko ap autoaan siviilissä. Työnantaja tarvitsee työntekijän, jolla on mahdollisuus käyttää omaa autoa työtehtävissä, ja niin kauan kuin ap ei hakeudu muulle alalle tai ole valmis tekemään kyseistä hankintaa, tulee hän todennäköisesti pysymään työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti miten kalliiksi työnantajalle tulisi hankkia kaikille auto! Meidän töissä on 100 työntekijää, koko maassa meidän alalla noin 1000 ja osa-aikaiset lisäksi. Todellakin työnantaja voi vaatia oman auton käyttömahdollisuutta jos työ edellyttää paikkoihin kulkemista. Saahan siitä kilometrikorvauksia, vaikka pienethän ne korvaukset on ja koko ajan pienenee, mutta kyllä se nyt jotain auttaa.
Eli työnantaja tienaa työntekijän kustannuksella kun ei viitsi hankkia välttämätöntä työvälinettä työntekemiseen, kun se tulisi niin kalliiksi! Eikös se ole ihan selvää, että firmoille tulee kuluja siitä että he tekevät liiketoimintaansa? Sinun mielestä on ihan ok, että työnantaja maksattaa asiat työntekijällä? Eikä tarjoa esim. työsuhdeautoa käyttöön?
Mieti miten kalliiksi työnantajalle tulee hankkia kaikille työntekijöille läppärit, kun työntekijöitä on 1000, ja työssä tarvitaan tietokonetta? Tai mieti miten kalliiksi työnantajalle tulee hankkia lakaisukoneet kaikille lakaisutyöntekijöille?
Alle tonnin läppäri vs. 10 000e auto. joopa joo. Kuinka monta lakaisukoneen kuljettajaa tästä maasta löytyy vs. kuinka monta autolla työkohteisiin kulkevaa. Sulla ei nyt oikein ole suhteellisuuden tajua. Itse olen kunnalla töissä, kuinka paljon haluat veroillasi kattaa työkohteisiini autoilua, maksatko veroissasi mieluummin minun kilometrikorvauksia vaiko sitä, että kunta ostaa minulle työauton? Sen verran voin sanoa, että se ensimmäinen vaihtoehto on todella paljon edullisempi sinulle.
Samat sanat! Tuon kirjoittaja voisi miettiä, että olisiko aidosti valmis jatkossa maksamaan lisähintaa kaikesta sen takia, että työntekijän tarvii muutama kilometri ajella silloin tällöin. Pikkuisen suhteellisuudentajua, kiitos. Jos työajoa tulee paljon, kannattaa yrityksen hommatakin auto työntekijälle käyttöön. Työajot on taas työntekijälle enimmäkseen plussaa, koska kilometrikorvaus on laskettu uuteen autoon ja monilla ei ole niin uutta. Kilometrikorvauksillahan suorastaan tienaa monesti. Esimerkiksi takavuosina pomoni kieltäytyi ottamasta työsuhdeautoa ja paineli jollain 3000 Euron dieselillä ympäri Suomea nostellen kilometrirahoja. Hänelle se oli bisnes. Itseasiassa aika monet ihmiset haluaa juuri ajaa omalla autolla työajoa, kun saa siitä lisärahaa.
No jos kerta kaikkiin alan paikkoihin vaaditaan auto, etkä halua korttia ja autoa, niin sitten on alanvaihto edessä. Ei se siitä jankkaamalla parane.
En itsekään omista korttia tai autoa ja olen hakeutunut töihin miljoonakaupunkiin ja vielä tehtäviin, jossa työtä tehdään vain konttorilla tai etänä. Kai sen nyt järkikin sanoo, missä tehtävissä joutuu liikkumaan esim. asiakkaiden luona ja missä ei. Kuten vaikka vakuutusmyyjä vs. kaupan kassa tai valokuvaaja vs. kuvankäsittelijä.
Veli taas hankki yli kolmikymppisenä kortin, kun ei halunnut vaihtaa alaa ja oli hankala löytää oman alan työtä ilman korttia. Sitä ennen ei ollut koskaan tarvinnut korttia. Hankkivat työkaverinsa kanssa vielä yhteisen auton, jota käyttävät vuorotellen sekä töissä että vapaa-ajalla. Muulloin se on työpaikan parkkipaikalla, mikä sopi työnantajalle hyvin.
Mä en kanssa käsitä, että miksi te jaksatte jankata tuosta, ettei tarvi hankkia autoa. Älkää sitten itkekö työttömyyttä ja sitä, että hetken päästä olette jossain "risusavotassa" ilmaiseksi. Ihmeellistä pullamössöporukkaa. Jos työllistyminen on autosta kiinni, niin ajakaa se kortti ja hankkikaa auto. Kai ihmisellä joku vastuu itselläänkin on toimeentulostaan. Esimerkiksi auton olen ostanut kerran päivässä, surkean 500 Euron romun, kun sain tietää päässeeni seuraavasta aamusta töihin ja kumpikin miehen kanssa tarvittiin autoa työssäkäyntiin. Itseasiassa mies alkoi kulkea romulla, mä paremmalla autolla, kun mun työmatka oli pidempi. Tahdosta se on kiinni ja siitä, että osaa tarttua tilaisuuteen. Ymmärrän, että kortti ei järjesty illassa, mutta auton saa aina jostain. Maksaa vaikka luotolla tai lainaa jostain rahaa. Tuokin romu palveli meitä kakkosauton 1,5 vuotta! Ei huono ostos lainkaan.
Toinen juttu on, että esimerkiksi puolison nykyiseen yritykseen palkattaessa ajokortittomuus ja autottomuus on suoraan hylkäysperuste työnhaussa. Ilman ajokorttia ei saa hoidettua mitään edes firman autolla. Lisäksi töitä on välillä siellä ja täällä, työntekijä tulee suoraan kotoa autolla. Tosin tämä ei ole ongelma, koska kyse on miesvaltaisesta alasta, eikä ruikuttavista naisista.... Sori, naiset olette toivottomia kätisijöitä!
Vierailija kirjoitti:
Mä en kanssa käsitä, että miksi te jaksatte jankata tuosta, ettei tarvi hankkia autoa. Älkää sitten itkekö työttömyyttä ja sitä, että hetken päästä olette jossain "risusavotassa" ilmaiseksi. Ihmeellistä pullamössöporukkaa. Jos työllistyminen on autosta kiinni, niin ajakaa se kortti ja hankkikaa auto. Kai ihmisellä joku vastuu itselläänkin on toimeentulostaan. Esimerkiksi auton olen ostanut kerran päivässä, surkean 500 Euron romun, kun sain tietää päässeeni seuraavasta aamusta töihin ja kumpikin miehen kanssa tarvittiin autoa työssäkäyntiin. Itseasiassa mies alkoi kulkea romulla, mä paremmalla autolla, kun mun työmatka oli pidempi. Tahdosta se on kiinni ja siitä, että osaa tarttua tilaisuuteen. Ymmärrän, että kortti ei järjesty illassa, mutta auton saa aina jostain. Maksaa vaikka luotolla tai lainaa jostain rahaa. Tuokin romu palveli meitä kakkosauton 1,5 vuotta! Ei huono ostos lainkaan.
Toinen juttu on, että esimerkiksi puolison nykyiseen yritykseen palkattaessa ajokortittomuus ja autottomuus on suoraan hylkäysperuste työnhaussa. Ilman ajokorttia ei saa hoidettua mitään edes firman autolla. Lisäksi töitä on välillä siellä ja täällä, työntekijä tulee suoraan kotoa autolla. Tosin tämä ei ole ongelma, koska kyse on miesvaltaisesta alasta, eikä ruikuttavista naisista.... Sori, naiset olette toivottomia kätisijöitä!
Sulla onkin ollut hyvä palkka, jos
"olen ostanut kerran päivässä, surkean 500 Euron romun"
Kalliiksi tulee nykyisin työssäkäynti...kun joka päivä pitää ostaa auton romu...ja maksaa vielä 500€
Ps.ei tosikoille ja veitikoille
Vierailija kirjoitti:
Niin samaa mieltä. Itse olen ottanut löytyneet työt vastaan vaikka se on välillä vaatinut vaikka ja mitä, ja olen laittanut asiat järjestymään. Sitten toiset ihmettelee ja kitisee kun ei heidän työsopimusta jatkettu tai ei heille ole löytynyt töitä. Kun heillä on aina vaikka mitä syitä, ja ovat minullekin "neuvoneet" että kannattaa ehdottomasti kieltäytyä kaikista erilaisista ja yllättävistä ehdotuksista. No nyt sitten ihmetellään miksi minulla on töitä ja heillä ei. Joskus kannattaa tehdä jotakin joka sillä hetkellä vaatii itseltä ylimääräistä aikaa tai rahaa, mutta se "uhraus" pidemmän päälle maksaa itsensä moninkertaisena takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa nyt vähän ammatinvalintakysymykseltä.
Joko hankit kortin ja parin tonnin ruosteläjän tai haet erilaisiin töihin.
Yksinkertaista.
Parilla tonnilla saa jo hyvän auton, vaikka jonkun Nissan Almeran, katsoo vain vähäruosteisen yksilön ja painaa kaasua.
Autolla ajotaito ei ole kansalaistaito. Jos olisi, niin autokoulut olisi halpoja tai ajotaito opetettaisiin ilmaiseksi lukiossa/amiksessa.
Itse asiassa Helsingissä kuntapoliitikot yrittää koko ajan tehdä Helsingistä paikkaa, jossa autoilulla ei ole mitään sijaa. Täältä lakkautetaan autokaistoja, ja siirretään niitä vain pyöräilijöiden käyttöön. Tänne suunnitellaan autotonta keskustaa ja ruuhkamaksuja. Tänne rakennetaan uusia kerrostaloja, joihin ei enää kaavoiteta ollenkaan autopaikkoja. Kadunvarsipaikkojen hintoja nostetaan koko ajan. Koko poliittinen päätöksenteko tähtää siihen, että ihmiset lopettaa yksityisautoilun eikä omista enää autoja. Jossain maalla ehkä on normaalia omistaa auto, mutta pk-seudulla se alkaa olla enemmän epänormaalia. Ap kirjoitti asuvansa Vantaalla, joten ei ole mikään ihme että hän ei halua omistaa autoa, ei sitä välttämättä täällä tarvi yhtään mihinkään.
AP on
- Opiskelut ammatin, jota opiskellessa ei tullut missään vaiheessa mieleen, että siinä voisi tarvita autoa
- Autoa kuitenkin nyt mystisesti tarvitsee aivan jokaisessa työpaikassa, mainittiin se tai ei
- Kuitenkaan hakijoita ei ole paljon ketään muita kuin AP
Siis millä alalla olet? Sosiaalityöntekijä?
Siis jos haluat sen duunin niin ajat kortin, aikuinen ihminen, ja hommaat sen auton. Vaikka jonkin halpisdacian jos tekee tiukkaa. Kilometrikorvaukset on silti samat.
On monia sairauksia, jotka estää ajokortin, mutta ei haittaa työn tekemistä (paitsi tietenkin ajamisammatit estää). Epilepsia ei haittaa toimimista toimistotöissä, opettajana, konsulttina, kassana, sosiaalityöntekijänä jne, ei myöskään näkökenttäpuutokset.
Vierailija kirjoitti:
AP on
- Opiskelut ammatin, jota opiskellessa ei tullut missään vaiheessa mieleen, että siinä voisi tarvita autoa
- Autoa kuitenkin nyt mystisesti tarvitsee aivan jokaisessa työpaikassa, mainittiin se tai ei
- Kuitenkaan hakijoita ei ole paljon ketään muita kuin APSiis millä alalla olet? Sosiaalityöntekijä?
Voisi olla juuri sosiaalityöntekijä, jos on kerran akateeminen ja alalla on työvoimapulaa. Ei lukiolaiset arvaa että siinä työssä vaaditaan ajamista eikä sitä yliopistossakaan kerrota että asiakkaan luo pitää sitten ajaa omalla autolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut isolla kunnalla, jossa työnantajan puolesta oli autoja joita varattiin käyttöön. Nykyään pienellä kunnalla, jossa kaikilla pitää olla oman auton käyttömahdollisuus.
Työhön kuuluu palavereita ja kohteissa käyntiä, ja julkisilla niihin menisi kohtuuton aika. Kilometrikorvaukset saa laskuttaa työnantajalta.
Voi olla että työssä käymällä minulla on melkoiset kustannukset siitä että täytyy maksaa työmatkat ja oma auto. Olen kuitenkin mieluiten töissä kuin työtön, ja myös kertyy eläkettä.Ymmärrän kyllä, että jollain paikkakunnilla ei julkisilla pääse vaikka palavereihin tai asiakkaille, ja siksi autoa tarvitsee. Mutta en millään ymmärrä sitä, että miten työntantaja ei sitä autoa tarjoa käyttöön, kun se on työssä välttämättömyys ja ihan perusedellytys, että työtä voi tehdä. Voisihan sen tarjota leasinginakin, jos esim kunta ei halua ostaa monia omia autoja.
Sanoit että teillä kaikilta kunnan työntekijöiltä vaaditaan oman auton käyttömahdollisuus. Entä jos joku menettää korttinsa? Tai saa jonkun sairauden, jonka vuoksi ajaminen kielletään? Saako silloin potkut työstä? Ap.
Yksi leasingin ajoneuvo maksaa useita satasia kuukaudessa ajoneuvosta riippuen. Jos auto esim. seisoo lomien, sairauslomien yms takia ja muutenkin on vähällä käytöllä ei se paljoa kannata.
Mutta miten se muuttuu kannattavaksi työntekijälle, jos autoa ei tarvitse vapaa-ajalla.
Kilometrikorvaukset ei todella kata auton pääomakuluja, huoltoja, korjauksia, vakuutuksia, veroja, renkaita jne. ja osa noista jää maksettavaksi nettopalkasta.Ymmärrän ap. ja minusta se ei moraalisesti ole oikein, vaan työnantaja siirtää osan kustannuksista työntekijän piikkiin. Ja tämä pitäisi huomioida tietysti palkassa.
km-korvaukset eivät ainakaan yksityisellä puolella ole kiveen kirjoitettuja, joten ne voi neuvotella itselleen sopiviksi. Jos ei halua/osaa/jaksa/pysty neuvotella tai muuten vaan hankkia sitä autoa, niin kannattaa varmaan hakeutua muualle töihin.
Ihmiset tekevät itselleen asiat käsittämättömän vaikeiksi.
Mitä ihmettä tarkoitat. Kilometrikorvaukset perustuvat ajopäiväkirjaan ja auton kilometrimittariin.
Ainakin meillä tilintarkastajat ovat kiinnostuneita matkalaskuista ja syynäävät tarkasti. Entä jos yrityksessä tulee verotarkastus? Jos ne eivät perustu faktoihin, on täysin mahdollista ne laittaa enn.pid.alaiseksi tuloksi, josta maksetaan palkan sivukulut, jopa taanehtivasti 5v. eli kyllä ne on ihan kiveen kirjoitettu, eikä niistä voi neuvotella ja riskit siirtyvät vielä työntekijälle, kun maksetaan veronkorotukset.Virallisesti totta kai ilmoitetaan se jotain reilu 40 senttiä. Ihmiset eivät oikeasti osaa neuvotella mitään. Tämä palsta ja etenkin tämä kirjoitus todistaa sen.
Juu, legitimaatti firma tekeekin hymyssä suin kirjanpitorikoksen koska olet vaan niin kova neuvottelemaan.
Voihan sitä kääriä vaikka norttia pomolle ja saada siitä korvauksen, jos siitä verot maksaa. Verottomana toki aika vaikea mitään korvauksia antaa ylimääräistä.
Sinällään tuo 40c kattaa auton kulut helposti ja ylimääräistäkin, jos ei uusinta Teslaa osta.
Krääh. Meidän isossa taloyhtiössä Töölössä ei ole kuin yksi autopaikka, ja se on varattu, minä en voi sitä saada. Kaikkien muiden pitää parkkeerata kadulle, ja vapaita paikkoja ei löydy edes lähikortteleista, koska täällä on autoja paljon enemmän kuin kadunvarsipaikkoja. Täällä ihmiset ei todellakaan halua omistaa autoa, koska ei ole mitään mihin sen voisi vaikkapa yöksi panna.
Meillä oli töissä (raksalla) pidempiaikainen kesätyöntekijä, jolla ei ollut autoa eikä korttia. Eli meidän muiden piti kuskata tämä joka paikkaan. Hän olisi pärjännyt hyvin yksinään, koska kokemusta oli sen verran, mutta aina työkohdetta vaihtaessa joku meistä joutui hakemaan hänet työkaluineen ja viemään seuraavaan kohteeseen. Tätä sattui useasti monta kertaa päivässä, kun yksi homma oli saatu valmiiksi ja siirryttiin seuraavaan. Eikä julkisilla liikkuminen maalisissa haalareissa työkalujen kanssa tuu kysymykseen, etenkään kun pienessä kaupungissa julkinen liikenne ei ole niin hyvä kuin isommissa. Joten kyllä, tietyissä hommissa ajokortti ja auto on pitkälti pakollisia.
Olen töissä kaupungilla, ja töiden takia tarvitsen autoa aika lailla säännöllisesti. Niin tarvitsee moni muukin, joten minulla on myös oma auto käytössäni niitä päiviä varten kun kaupungin kaikki autot ovat ajossa. Kaupunki maksaa minulle oman auton käytöstä kilometrikorvaukset. Kaupungille se tosin maksaa enemmän kuin niiden liisattujen autojen käyttö.
Olen minäkin onnistunut löytämään töitä vaikka monessa työpaikkailmoituksessa lukee "oma auto katsotaan eduksi", mutta jos muuten olen ollut paikkan sopiva niin asia on saatu aina järjestymään.
Joissakin töissä auto tietysti voi olla pakollinen.