Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työssä vaaditaan oman auton käyttömahdollisuus?

Vierailija
11.09.2017 |

Etsiskelen uutta työtä, ja lähes aina kun kiinnostava työpaikka löytyy, niin viimeistään sinne soittaessa selviää että työssä vaaditaan oman auton käyttömahdollisuus, yleensä se tosin lukee jo ilmoituksessa. No minulla ei ole omaa autoa eikä edes ajokorttia, olen tottunut käyttämään julkisia enkä omassa elämässäni tarvitse mihinkään autoa, asuinalueellani on erittäin hyvät julkiset yhteyden sekä busseista että myös paikallisjunista. Tuohon se kiinnostukseni sitten aina lopahtaa, en minä voi ostaa autoa vain työn ja työnantajan takia, kun en autoa muuten mihinkään tarvitse. Vaikka minulla olisikin ajokortti, niin en silti haluaisi investoida 10 000 - 20 000 € työantajaani. Sen ymmärrän, että kortti minun ehkä pitäisi omaan piikkiin ajaa, mutta oman auton ostamista en sitten millään. Ja välillä kyseessä on ollut julkisen puolen työnantaja, välillä yksityinen firma. Itse olen akateeminen, eli mistään lähettityöstä ei ole kyse, vaan asiantuntijan hommista.
Voisiko joku selittää vähän tätä asiaa. Miksi työnantajat vaatii omaa autoa työntekijältä? Eikö firma tarjoa autoja, jos työssä vaaditaan ajamista esim. asiakkaiden luo?

Kommentit (208)

Vierailija
1/208 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut isolla kunnalla, jossa työnantajan puolesta oli autoja joita varattiin käyttöön. Nykyään pienellä kunnalla, jossa kaikilla pitää olla oman auton käyttömahdollisuus.

Työhön kuuluu palavereita ja kohteissa käyntiä, ja julkisilla niihin menisi kohtuuton aika. Kilometrikorvaukset saa laskuttaa työnantajalta.

Voi olla että työssä käymällä minulla on melkoiset kustannukset siitä että täytyy maksaa työmatkat ja oma auto. Olen kuitenkin mieluiten töissä kuin työtön, ja myös kertyy eläkettä.

Vierailija
2/208 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tämä jotenkin typerä kysymys, kun kukaan ei kommentoi? Eikö siinä ole mitään outoa mielestänne, että työssä vaaditaan jotain työvälinettä (auto), mutta työnantaja ei sitä tarjoa edes työsuhdeautona vaan käskee työntekijän ostaa oma?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/208 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko tämä jotenkin typerä kysymys, kun kukaan ei kommentoi? Eikö siinä ole mitään outoa mielestänne, että työssä vaaditaan jotain työvälinettä (auto), mutta työnantaja ei sitä tarjoa edes työsuhdeautona vaan käskee työntekijän ostaa oma?

No en osaa oikein vastata, kun itse oon parikymmentä vuotta asiantuntijahommia tehnyt ja koko sen ajan rekrytoinut asiantuntijoita (ja muitakin), ja ikinä en ole moiseen ehtoon törmännyt, paitsi myyntimiesten rekryissä, jossa se on nyt on mielestäni aika luonnollista. 

Vierailija
4/208 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu alan työtilanteesta. Ei se ole tyhmä joka pyytää

Vierailija
5/208 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut isolla kunnalla, jossa työnantajan puolesta oli autoja joita varattiin käyttöön. Nykyään pienellä kunnalla, jossa kaikilla pitää olla oman auton käyttömahdollisuus.

Työhön kuuluu palavereita ja kohteissa käyntiä, ja julkisilla niihin menisi kohtuuton aika. Kilometrikorvaukset saa laskuttaa työnantajalta.

Voi olla että työssä käymällä minulla on melkoiset kustannukset siitä että täytyy maksaa työmatkat ja oma auto. Olen kuitenkin mieluiten töissä kuin työtön, ja myös kertyy eläkettä.

Ymmärrän kyllä, että jollain paikkakunnilla ei julkisilla pääse vaikka palavereihin tai asiakkaille, ja siksi autoa tarvitsee. Mutta en millään ymmärrä sitä, että miten työntantaja ei sitä autoa tarjoa käyttöön, kun se on työssä välttämättömyys ja ihan perusedellytys, että työtä voi tehdä. Voisihan sen tarjota leasinginakin, jos esim kunta ei halua ostaa monia omia autoja.

Sanoit että teillä kaikilta kunnan työntekijöiltä vaaditaan oman auton käyttömahdollisuus. Entä jos joku menettää korttinsa? Tai saa jonkun sairauden, jonka vuoksi ajaminen kielletään? Saako silloin potkut työstä? Ap.

Vierailija
6/208 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän työnantajat korvaavat työajot silloin kun joudut tekemään ne omalla autolla. Kyse on todennäköisesti töistä, joissa tarvitaan satunnaisesti omaa autoa, esim. asiakastapaamisissa toisella paikkakunnalla. Kunnilla on yleensä myös autoja, joita voi käyttää näihin ajoihin, mutta on paljon helpompaa jos pystyt käyttämään omaasi. Eli haluatko lähteä suoraan kotoa aamulla tapaamiseen ja sieltä työpisteelle vai matkustatko ensin varikolle, kuittaat auton, ajat tapaamiseen, palautat auton varikolle ja tulet bussilla työpisteelle? Jos työ vaatii jatkuvaa ajoa, niin sitten todennköisesti saat leasing-auton tms.

Vierailija
7/208 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti miten kalliiksi työnantajalle tulisi hankkia kaikille auto! Meidän töissä on 100 työntekijää, koko maassa meidän alalla noin 1000 ja osa-aikaiset lisäksi. Todellakin työnantaja voi vaatia oman auton käyttömahdollisuutta jos työ edellyttää paikkoihin kulkemista. Saahan siitä kilometrikorvauksia, vaikka pienethän ne korvaukset on ja koko ajan pienenee, mutta kyllä se nyt jotain auttaa.

Vierailija
8/208 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajatellaan asiaa työnantajan näkökulmasta: Työtehtävissä vaaditaan välillä paikasta toiseen liikkumista esim. asiakkaiden luokse. Sinulla on kolme yhtä pätevää hakijaa. Ensimmäisellä on ajokortti ja auto käytettävissä, joten maksat vain kilometrikorvaukset niistä matkoista, joita hän tekee työtehtävin vuoksi. Toisella on ajokortti, mutta ei autoa, joten hänelle on hankittava auto (esim. leasing), jotta hän pystyy tekemään matkat. Kolmannella ei ole autoa eikä ajokorttia, joten hän kulkee töihin vaadittavat matkat julkisilla, taksilla tai jalan. Kenet valitset?

Vierailija
9/208 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti miten kalliiksi työnantajalle tulisi hankkia kaikille auto! Meidän töissä on 100 työntekijää, koko maassa meidän alalla noin 1000 ja osa-aikaiset lisäksi. Todellakin työnantaja voi vaatia oman auton käyttömahdollisuutta jos työ edellyttää paikkoihin kulkemista. Saahan siitä kilometrikorvauksia, vaikka pienethän ne korvaukset on ja koko ajan pienenee, mutta kyllä se nyt jotain auttaa.

Eli työnantaja tienaa työntekijän kustannuksella kun ei viitsi hankkia välttämätöntä työvälinettä työntekemiseen, kun se tulisi niin kalliiksi! Eikös se ole ihan selvää, että firmoille tulee kuluja siitä että he tekevät liiketoimintaansa? Sinun mielestä on ihan ok, että työnantaja maksattaa asiat työntekijällä? Eikä tarjoa esim. työsuhdeautoa käyttöön? 

Mieti miten kalliiksi työnantajalle tulee hankkia kaikille työntekijöille läppärit, kun työntekijöitä on 1000, ja työssä tarvitaan tietokonetta? Tai mieti miten kalliiksi työnantajalle tulee hankkia lakaisukoneet kaikille lakaisutyöntekijöille?

Vierailija
10/208 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä, että jollain paikkakunnilla ei julkisilla pääse vaikka palavereihin tai asiakkaille, ja siksi autoa tarvitsee. Mutta en millään ymmärrä sitä, että miten työntantaja ei sitä autoa tarjoa käyttöön, kun se on työssä välttämättömyys ja ihan perusedellytys, että työtä voi tehdä. Voisihan sen tarjota leasinginakin, jos esim kunta ei halua ostaa monia omia autoja.

Sanoit että teillä kaikilta kunnan työntekijöiltä vaaditaan oman auton käyttömahdollisuus. Entä jos joku menettää korttinsa? Tai saa jonkun sairauden, jonka vuoksi ajaminen kielletään? Saako silloin potkut työstä? Ap.

Yksi leasingin ajoneuvo maksaa useita satasia kuukaudessa ajoneuvosta riippuen. Jos auto esim. seisoo lomien, sairauslomien yms takia ja muutenkin on vähällä käytöllä ei se paljoa kannata.

Vierailija
11/208 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ajatellaan asiaa työnantajan näkökulmasta: Työtehtävissä vaaditaan välillä paikasta toiseen liikkumista esim. asiakkaiden luokse. Sinulla on kolme yhtä pätevää hakijaa. Ensimmäisellä on ajokortti ja auto käytettävissä, joten maksat vain kilometrikorvaukset niistä matkoista, joita hän tekee työtehtävin vuoksi. Toisella on ajokortti, mutta ei autoa, joten hänelle on hankittava auto (esim. leasing), jotta hän pystyy tekemään matkat. Kolmannella ei ole autoa eikä ajokorttia, joten hän kulkee töihin vaadittavat matkat julkisilla, taksilla tai jalan. Kenet valitset?

Kyllä minä tämän ymmärrän. Mutta useamman kerran olen ollut ainoa hakija (olen soittanut viimeisenä hakupäivänä, ja ovat sanoneet minulle että ei ole tullut yhtään hakijaa), ja silti he eivät ota edes minua, kun en omista autoa. Ap.

Vierailija
12/208 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kouluttaja ja käyn paljon asiakkaiden tiloissa. Aika hankalaa ja hidasta olisi ilman autoa. Meillä on työnantajan puolesta yksi auto yhteiskäytössä, mutta se on käytännössä koko ajan varattu. Ja joka tapauksessa sen saadakseen pitäisi aamulla ensin mennä työpaikalle, ja sieltä asiakkaalle. Hidasta sekin.

Vierailija
13/208 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoituksessa sanotaan että oma auto välttämätön ja soittelet sinne silti. Eli toivot että ne hommais sen auton sulle, ai niin sulla ei ole ajokorttia. Melkoinen asiantuntija.

Vierailija
14/208 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoituksessa sanotaan että oma auto välttämätön ja soittelet sinne silti. Eli toivot että ne hommais sen auton sulle, ai niin sulla ei ole ajokorttia. Melkoinen asiantuntija.

Ei, en tietenkään soita jos se lukee jo ilmoituksessa, mutta jos ilmoituksessa ei mainita autoilusta mitään, niin soitan, koska työpaikka on kiinnostava, ja haluan kysyä siitä lisätietoja. Sitten puhelimessa kertovat minulle tämän olennaisen asian. Enkä toivo, että kukaan hommaisi minulle autoa, johan kerroin että en omassa elämässäni autoa mihinkään tarvitse enkä kaipaa. Lähinnä oletan, että jos työssä satunnaisesti tarvitsee kulkea jonnekin, johon julkiset on liian hitaita, niin työnantaja vaikka maksaisi taksin. Ap.

Vierailija
15/208 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli työnantaja tienaa työntekijän kustannuksella kun ei viitsi hankkia välttämätöntä työvälinettä työntekemiseen, kun se tulisi niin kalliiksi! Eikös se ole ihan selvää, että firmoille tulee kuluja siitä että he tekevät liiketoimintaansa? Sinun mielestä on ihan ok, että työnantaja maksattaa asiat työntekijällä? Eikä tarjoa esim. työsuhdeautoa käyttöön? 

Mieti miten kalliiksi työnantajalle tulee hankkia kaikille työntekijöille läppärit, kun työntekijöitä on 1000, ja työssä tarvitaan tietokonetta? Tai mieti miten kalliiksi työnantajalle tulee hankkia lakaisukoneet kaikille lakaisutyöntekijöille?

Alle tonnin läppäri vs. 10 000e auto. joopa joo. Kuinka monta lakaisukoneen kuljettajaa tästä maasta löytyy vs. kuinka monta autolla työkohteisiin kulkevaa. Sulla ei nyt oikein ole suhteellisuuden tajua. Itse olen kunnalla töissä, kuinka paljon haluat veroillasi kattaa työkohteisiini autoilua, maksatko veroissasi mieluummin minun kilometrikorvauksia vaiko sitä, että kunta ostaa minulle työauton? Sen verran voin sanoa, että se ensimmäinen vaihtoehto on todella paljon edullisempi sinulle.

Vierailija
16/208 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, en tietenkään soita jos se lukee jo ilmoituksessa, mutta jos ilmoituksessa ei mainita autoilusta mitään, niin soitan, koska työpaikka on kiinnostava, ja haluan kysyä siitä lisätietoja. Sitten puhelimessa kertovat minulle tämän olennaisen asian. Enkä toivo, että kukaan hommaisi minulle autoa, johan kerroin että en omassa elämässäni autoa mihinkään tarvitse enkä kaipaa. Lähinnä oletan, että jos työssä satunnaisesti tarvitsee kulkea jonnekin, johon julkiset on liian hitaita, niin työnantaja vaikka maksaisi taksin. Ap.

Apua, kysytäänkö joka paikassa tuota autolla liikkumista ja omaa autoa? Olen neurologisissa tutkimuksissa ja saatan menettää lupani ajaa autoa vähintään määräajaksi, jos se on epilepsiaa.

Vierailija
17/208 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa nyt vähän ammatinvalintakysymykseltä.

Joko hankit kortin ja parin tonnin ruosteläjän tai haet erilaisiin töihin.

Yksinkertaista.

Vierailija
18/208 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisuus ei ole sama kuin pakko. Meillä yksi asiantuntija ei omista autoa, hän tekee töitä pienemmällä palkalla kuin me muut, koska ei pääse muualle asiakastapaamisiin.

Vierailija
19/208 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa nyt vähän ammatinvalintakysymykseltä.

Joko hankit kortin ja parin tonnin ruosteläjän tai haet erilaisiin töihin.

Yksinkertaista.

Minulla on ammatti ja koulutus. Kukaan ammatinvalinnanohjaaja ei koskaan maininnut, että työssä vaadittaisiin autoa tai autolla ajamista, myöskään opintojen aikana sellaista ei koskaan eikä mitenkään tullut ilmi, joten en osannut kyllä etukäteen tätä arvata ammattia valitessani. Ja olen hakenut monenlaisia töitä, myös sellaisia, jotka vain liippaa läheltä omaa alaani. Ap.

Vierailija
20/208 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika näitä, joille yhteiskunnan ja työnantajan pitäisi tarjota tarjottimella kaikki! Perusta itse yritys, niin näet, onko helppoa ostaa myös auto jokaiselle työntekijälle. Nämä yrittäjät tätä maata pitää pystyssä verorahoillaan, osaisitko sinä ottaa vastaavaa vastuuta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi