Avopuolison tulot leikkaavat opintotukeni 250euroon/kk, hän ei suostu maksamaan vuokrasta isompaa osaa, kohtalotovereita?
Vissiin sit muutaman yhdessä asutun vuoden jälkeen on tiedossa muutto eri osotteisiin, kun mun tuet tippuu noin 500 eurosta 250 euroon kuussa. Vuokra 500 ja jollain pitäis vielä ruuat yms maksaa. Poikaystävä ei ole halukas kantamaan vuokrasta isompaa vastuuta. Eipä oltais muutettu yhteen, jos tuolloin ois ollut tiedossa tämä uudistus.
Mietityttää mitä järkeä tässä uudistuksessa on, kun nyt sitten erilleen muuttaessa ja yksin asuessa tulisin saamaan tukia 250e opintotuki + noin 400e asumistukea = 650e. Halvemmaksi ois tullu maksaa mulle sitä 500e tukea jatkossakin... Että hyvin hoidettu Sipilä ja kumppanit!
Ketuttaa... Miten muut vastaavassa tilanteessa olevat aiotte ratkaista asian?
Kommentit (437)
Olette liian nuoria tai muuten väärässä vaiheessa suhdettanne leikkimään kotia, jos tällaisesta asioista ( yhteinen koti, yhteinen talous, yhteinen elämä) tulee näin ratkaiseva ongelma. Harkitkaa yhteenmuttoa sitten, kun poikaystäväsi on valmis sitoutumaan ihan oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla nyt on muutama vaihtoehto, hae lainaa, muuta erilleen tai löydä töitä. Asiasta valittaminen ei muuta sitä miksikään.
Jep, kuten aloitusviestissä jo totesin, tiedossa on erilleen muuttaminen. Tarkoitus ei ollut pelkästään valittaa, vaan (kuten aloitusviestistä myös tulee ilmi) hakea kohtalotovereita ja kuulla kuinka muut samassa tilanteessa olevat aikovat järjestää asiansa. -ap
Mies asuu siis mieluummin erillään kuin maksaa oman vuokraosuutensa. Hän on asunut sun siivellä halvalla tähän asti
Vierailija kirjoitti:
Vastaan alkuperäiseen kysymykseen, eli miten aion ratkaista asian. Oma avomies tienaa juuri sen rajan yli, etten saa asumistukea. Eli nettona n. 1600-1700 e/kk euroa tietääkseni. Itse kärsin keskivaikeasta masennuksesta ja yhdestä toisesta sairaudesta, joka vaatii lääkityksen. Varat ei siis todellakaan riitä. Olen nyt kesällä harjoitellut paastoamista ja ruuan vähentämistä viidestä ateriasta kahteen tai kolmeen per päivä. Kivasti tullut laihduttua, eli on tässä hyviäkin puolia, sillä saan n. 1000 kaloria per päivä. Aion käydä myös leipäjonossa ja metsässä marjassa. Yhdessä varmaan jatketaan asumista, sillä masennuksen vuoksi makaan sängyssä paljon saamatta mitään aikaiseksi.
Kuulostaa aika karulta tämä... Osallistuuko puolisosi siis yhtään enemmän kustannuksiin jatkossa? Tsemppiä! -ap
Vierailija kirjoitti:
Vastaan alkuperäiseen kysymykseen, eli miten aion ratkaista asian. Oma avomies tienaa juuri sen rajan yli, etten saa asumistukea. Eli nettona n. 1600-1700 e/kk euroa tietääkseni. Itse kärsin keskivaikeasta masennuksesta ja yhdestä toisesta sairaudesta, joka vaatii lääkityksen. Varat ei siis todellakaan riitä. Olen nyt kesällä harjoitellut paastoamista ja ruuan vähentämistä viidestä ateriasta kahteen tai kolmeen per päivä. Kivasti tullut laihduttua, eli on tässä hyviäkin puolia, sillä saan n. 1000 kaloria per päivä. Aion käydä myös leipäjonossa ja metsässä marjassa. Yhdessä varmaan jatketaan asumista, sillä masennuksen vuoksi makaan sängyssä paljon saamatta mitään aikaiseksi.
Lopeta opiskelu!
Sinua en haluaisi elättää
Vierailija kirjoitti:
Mies asuu siis mieluummin erillään kuin maksaa oman vuokraosuutensa. Hän on asunut sun siivellä halvalla tähän asti
Jeps... Tämä harmittaa kovasti, mutta avopuoliso vaikuttaa ehdottomalta sen suhteen, että vuokra menee tasan puoliksi. Hänen mukaansa hän ei itsekään haluaisi vastaavassa tilanteessa olla kenenkään elätettävänä. -ap
No, tulipa miehesi näkemys selväksi nyt, eikä vaikka sitten kun olisit jäämässä äitiyslomalle lasta hoitamaan.
Mutta inhottava uudistus tämä kyllä on, koska nostaa yksiöiden kysyntää entisestään. Nekin, jotka ovat ennen pystyneet asumaan kimppakämpissä ym., hakevat nyt yksiöitä jokainen itselleen. Ja samoja yksiöitä tarvitsisi myös työssäkäyvät ja muut yksin asuvat. Vaikka periaatteessa Kelalle voisi tehdä selvityksen, ettei asu kimppakämpässä parisuhteessa, niin kuka uskaltaa ottaa riskin, että selvitys ei mene läpi? Ja toisaalta vuokranantajat eivät halua tehdä jokaiselle omaa vuokrasopimusta. Eikä välttämättä kukaan kimppakämpän asukkaista halua myöskään alivuokralaiskuviota harteilleen, koska tällöin olisi yksin vastuussa koko vuokrasta, jos joku asukkaista ei maksakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap vastaa nyt että minkä ikäisiä olette?
Parikymppisiä ollaan ja saman ikäisiä -ap
Ja asuttu vuosia yhdessä. Lapsesta saakka
Vierailija kirjoitti:
No, tulipa miehesi näkemys selväksi nyt, eikä vaikka sitten kun olisit jäämässä äitiyslomalle lasta hoitamaan.
Mutta inhottava uudistus tämä kyllä on, koska nostaa yksiöiden kysyntää entisestään. Nekin, jotka ovat ennen pystyneet asumaan kimppakämpissä ym., hakevat nyt yksiöitä jokainen itselleen. Ja samoja yksiöitä tarvitsisi myös työssäkäyvät ja muut yksin asuvat. Vaikka periaatteessa Kelalle voisi tehdä selvityksen, ettei asu kimppakämpässä parisuhteessa, niin kuka uskaltaa ottaa riskin, että selvitys ei mene läpi? Ja toisaalta vuokranantajat eivät halua tehdä jokaiselle omaa vuokrasopimusta. Eikä välttämättä kukaan kimppakämpän asukkaista halua myöskään alivuokralaiskuviota harteilleen, koska tällöin olisi yksin vastuussa koko vuokrasta, jos joku asukkaista ei maksakaan.
Nyt yksiöitä ostamaan!
Hyvä kyllä etä avoliittoon ei mentäisi ihan jokaisen kanssa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa aika karulta tämä... Osallistuuko puolisosi siis yhtään enemmän kustannuksiin jatkossa? Tsemppiä! -ap
Kiitos tsempeistä! Meillä siis avomies maksaa suurimman osan vuokrasta, laskuista, vakuutuksista jne. Niitä vain on niin paljon, että ei pysty ihan kaikkea maksamaan. Itse lopetin kuntosalijäsenyyden, kuljen bussin sijasta pyörällä ja vaihdoin puhelinliittymän halvempaan, mistä sain paljon säästöä. Minulla on myös erikoisruokavalio suolistosairauden vuoksi, mikä nostaa kuluja myös. Mutta yritän elää päivän kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeps... Tämä harmittaa kovasti, mutta avopuoliso vaikuttaa ehdottomalta sen suhteen, että vuokra menee tasan puoliksi. Hänen mukaansa hän ei itsekään haluaisi vastaavassa tilanteessa olla kenenkään elätettävänä. -ap
Kannattaa samalla lopettaa suhde
Vierailija kirjoitti:
Nyt yksiöitä ostamaan!
Hyvä kyllä etä avoliittoon ei mentäisi ihan jokaisen kanssa
Hmm, musta taas yhdessä asuminen on hyvä juttu, koska ainakin opiskelijakaupungeissa yksiöistä on kovasti pulaa. Se pula vain pahenee, kun pariskunnat ei uskalla muuttaa yhteen tai muuttaa erilleen. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta opiskelu!
Sinua en haluaisi elättää
En lopeta! Valmistun vuoden päästä, ja jos (huom JOS) saan alani töitä, niin tienaan enemmän kuin avomieheni ja maksan mielelläni enemmän yhteisistä kuluista.
Mielummin tuntematon ihminen maksaa elämisesi kuin poikaystäväsi? Tän takia kannatan tukien leikkaamista. Jos vituttaa niin ota lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Saako Helsingissä opiskelija 400€ asumistukea? Täällä ainakin vain noin 250-300€.
Mä saan nyt uudistuksen myötä 404e. Vuokra 688e. Ja opintotuki se pari sataa, että miinusmerkki jää viivan alle. Pakko tehdä töitä, eli valmistuminen viivästyy. En tiedä kenen etua tuo palvelee että vuositolkulla ylimääräistä opiskellaan. Lainaa en hae. En halua elää velaksi.
Ja siis Helsingissä opiskelen.
2v aikaa löytää töitä ennenkuin lainan maksu pamahtaa niskaan, huikea satanen kuussa on oletettu maksutahti. Mikset ota lainaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt yksiöitä ostamaan!
Hyvä kyllä etä avoliittoon ei mentäisi ihan jokaisen kanssaHmm, musta taas yhdessä asuminen on hyvä juttu, koska ainakin opiskelijakaupungeissa yksiöistä on kovasti pulaa. Se pula vain pahenee, kun pariskunnat ei uskalla muuttaa yhteen tai muuttaa erilleen. -ap
Ihan hyvä etsi muuteta kaikien kanssa yhteen. Jos suhde on kuin kimppakämpässä, se ei ole sitoutumista. Noloa varsinkin asua monien kanssa. Avoliito ei ole kimppakämppä. Sitoutumista pitää miettiä. Ehkä tämä uudistus tai vanhaan palaaminen auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nerokasta! Kuppaamalla miestä ja yhteiskuntaa saat opiskeltua ilman lainaa. Terävä tyttö.
Jaa eli kaikki yksin asuvat ovat kuppaajia, kun saavat paremmat tuet? -ap
En minä yksin asuvana saa mitään tukia.
Nyt oikein sataa näitä surullisia tarinoita joissa opintotukiuudistus kaataa rakkauden. Työssäkäyvät puolisot ilmeisesti vaihtavat lennossa maksukykyisempään vuokranjakajaan, muuten näissä sepityksissä ei ole päätä eikä häntää.
Vierailija kirjoitti:
Mielummin tuntematon ihminen maksaa elämisesi kuin poikaystäväsi? Tän takia kannatan tukien leikkaamista. Jos vituttaa niin ota lainaa.
Jos asia olisi vain minun päätettävissäni, ratkaisisimme tilanteen niin, että avopuoliso kantaisi isomman vastuun vuokrasta opiskeluideni loppuajan. Hän ei kuitenkaan tähän suostu. Tämän takia erilleen muuttaminen ja tuilla eläminen.
Olen silti sitä mieltä, että yhteiskunnan kannalta fiksuinta olisi palauttaa samat tuet kuin ennen uudistusta eli 500e/kk sen sijaan että jatkossa erilleen muuton jälkeen tulen saamaan noin 650e/kk tukia. -ap
Jep, kuten aloitusviestissä jo totesin, tiedossa on erilleen muuttaminen. Tarkoitus ei ollut pelkästään valittaa, vaan (kuten aloitusviestistä myös tulee ilmi) hakea kohtalotovereita ja kuulla kuinka muut samassa tilanteessa olevat aikovat järjestää asiansa. -ap