Avopuolison tulot leikkaavat opintotukeni 250euroon/kk, hän ei suostu maksamaan vuokrasta isompaa osaa, kohtalotovereita?
Vissiin sit muutaman yhdessä asutun vuoden jälkeen on tiedossa muutto eri osotteisiin, kun mun tuet tippuu noin 500 eurosta 250 euroon kuussa. Vuokra 500 ja jollain pitäis vielä ruuat yms maksaa. Poikaystävä ei ole halukas kantamaan vuokrasta isompaa vastuuta. Eipä oltais muutettu yhteen, jos tuolloin ois ollut tiedossa tämä uudistus.
Mietityttää mitä järkeä tässä uudistuksessa on, kun nyt sitten erilleen muuttaessa ja yksin asuessa tulisin saamaan tukia 250e opintotuki + noin 400e asumistukea = 650e. Halvemmaksi ois tullu maksaa mulle sitä 500e tukea jatkossakin... Että hyvin hoidettu Sipilä ja kumppanit!
Ketuttaa... Miten muut vastaavassa tilanteessa olevat aiotte ratkaista asian?
Kommentit (437)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moniko nainen on elättänyt opiskelijamiestä? Suomessa tällaisia pareja on ehkä muutamia?
Miksi nainen olettaa ja odottaa miehen maksavan elämisensä?
Valtaosassa suhteita mies on muutaman vuoden vanhempi ja valmistuu opiskelijapuolisoaan aiemmin, jolloin miehen tulot ovat suurimmassa osassa suhteita suuremmat.
Minä ainakin maksoin suurimman osan menoista kun mies opiskeli aikkarissa. Vaihtoi siis alaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla nyt on muutama vaihtoehto, hae lainaa, muuta erilleen tai löydä töitä. Asiasta valittaminen ei muuta sitä miksikään.
Jep, kuten aloitusviestissä jo totesin, tiedossa on erilleen muuttaminen. Tarkoitus ei ollut pelkästään valittaa, vaan (kuten aloitusviestistä myös tulee ilmi) hakea kohtalotovereita ja kuulla kuinka muut samassa tilanteessa olevat aikovat järjestää asiansa. -ap
Mitä erilleen muuttamisella saavuttaa, kun sinulle ei jää käteen silti enempää rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako Helsingissä opiskelija 400€ asumistukea? Täällä ainakin vain noin 250-300€.
Mä saan nyt uudistuksen myötä 404e. Vuokra 688e. Ja opintotuki se pari sataa, että miinusmerkki jää viivan alle. Pakko tehdä töitä, eli valmistuminen viivästyy. En tiedä kenen etua tuo palvelee että vuositolkulla ylimääräistä opiskellaan. Lainaa en hae. En halua elää velaksi.
Ja siis Helsingissä opiskelen.
HOASin solukämpistä saa huoneita 200 - 300 euroa /kk joten säästä nyyhkyjuttusi vaikka vanhemmillesi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi opiskelijoiden kuuluisi saada asumistukea, jos on työssäkäyvä puoliso ja yhteiset tulot ylittävät asumistuen tulorajat? Eihän muutkaan saa.
Juuri näin. Kauhea valitus aiheesta, vaikka kyseessä ei ole mikään uusi asia vaan asumistuki pariskunnille on ollut riippuvainen molempien tuloista ennenkin. Itketään vain ylimääräisten tukien perään. Hae töitä opintojen ohelle. Niitä on kyllä tarjolla, ihmiset ovat vain nirsoja. Tai opiskele nopeammin niin pääset täyspäiväiseen työelämään. Tai elämään muilla tuilla, jos niiden perään olet.
Opiskelijat ovat yliedustettuna nykyisestä julkisessa keskustelussa. Vika ei ole opintotuen leikkauksessa vaan asumislisän vanhanaikaisessa elatusvelvollisuudessa, mikä on kaikille yhtä epäreilu.
T. Itsekin opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielummin tuntematon ihminen maksaa elämisesi kuin poikaystäväsi? Tän takia kannatan tukien leikkaamista. Jos vituttaa niin ota lainaa.
Jos asia olisi vain minun päätettävissäni, ratkaisisimme tilanteen niin, että avopuoliso kantaisi isomman vastuun vuokrasta opiskeluideni loppuajan. Hän ei kuitenkaan tähän suostu. Tämän takia erilleen muuttaminen ja tuilla eläminen.
Olen silti sitä mieltä, että yhteiskunnan kannalta fiksuinta olisi palauttaa samat tuet kuin ennen uudistusta eli 500e/kk sen sijaan että jatkossa erilleen muuton jälkeen tulen saamaan noin 650e/kk tukia. -ap
Yhteiskunnan taloudenpitoa ei hoideta siten että lasketaan mikä nyt sattuu juuri sinulle olemaan järkevintä vaan mikä on valtiolle järkevintä. Se mikä on sinulle järkevintä ei ole välttämättä koko yhteiskunnan tukijärjestelmien kannalta järkevintä.
Se että uudistuksen jälkeen sinä joudut muuttamaan yksiöön ja saat sen takia vajaa pari sataa enemmän niin kuitenkin todennäköisesti moni muu saa kuitenkin vähemmän tukia. Monilla muilla parisuhteessa olevilla avopuoliso tukee puolisoaan taloudellisesti heikoimpina aikoina. Eikä muutaman sadan euron tukileikkaus saa purkamaan liittoa. Sitä paitsi uudistuksen jälkeen valtio maksaa tukia sellaisille joilla ei ole elatuskykyistä puolisoa sekä byrokratia vähenee kun yksi tukimuoto poistuu kokonaan.
Kaikissa tukiuudistuksissa on voittajia ja häviäjiä. Kannattaisikohan sinun nyt pohtia enemmänkin sitä että miksi sinun avopuoliso haluaa mielummin muuttaa erilleen kuin että maksaisi muutama sata euroa kuussa enemmän asumismenoja? Eikö tuo nyt ole selkeä merkki siitä kannattaa erota? Maksakoot ukko jatkossa koko vuokran yksin, vaikka yksiössä, siinähän näkee miten paljon rahassa säästi. Kyllä se hänellä asumismenot nousee molemmissa tapauksissa.
Eli pääset eroon itsekeskeisestä avokista joka ei ole sitoutunut sinuun. Eikös kaikki tuossa voita? Paljon kurjempaa se olisi, jos kumppanin todellinen luonne paljastuisi vasta vuosien päästä hoitovapaalla tai työttömänä.
Toivottavasti kodinhoidontukeen tulee sama uudistus, jotta ollaan kaikki samalla viivalla. Jos haluaa hankkia lapsia, on oikeus ja kohtuus että lasten kulut maksetaan itse, EIKÄ KUPATA YHTEISKUNTAA.
Ajatelkaa: hankitte lapsen, nostatte tukia. Miten kehtaatte mammat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt yksiöitä ostamaan!
Hyvä kyllä etä avoliittoon ei mentäisi ihan jokaisen kanssaHmm, musta taas yhdessä asuminen on hyvä juttu, koska ainakin opiskelijakaupungeissa yksiöistä on kovasti pulaa. Se pula vain pahenee, kun pariskunnat ei uskalla muuttaa yhteen tai muuttaa erilleen. -ap
Alunperin asunnon tarve on näennäinen jos mies muuttaa takaisin vanhempien luo.
Tässä on väärin käyttää sanaa pariskunta.
Noloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielummin tuntematon ihminen maksaa elämisesi kuin poikaystäväsi? Tän takia kannatan tukien leikkaamista. Jos vituttaa niin ota lainaa.
Jos asia olisi vain minun päätettävissäni, ratkaisisimme tilanteen niin, että avopuoliso kantaisi isomman vastuun vuokrasta opiskeluideni loppuajan. Hän ei kuitenkaan tähän suostu. Tämän takia erilleen muuttaminen ja tuilla eläminen.
Olen silti sitä mieltä, että yhteiskunnan kannalta fiksuinta olisi palauttaa samat tuet kuin ennen uudistusta eli 500e/kk sen sijaan että jatkossa erilleen muuton jälkeen tulen saamaan noin 650e/kk tukia. -ap
Vaviskaa suomalaiset: Tuilla elävä parikymppinen uhkaa elää tuilla jos hänelle ei makseta enemmän tukia!
En kanssa ymmärrä kitinää. Jos ei selviä niin ottaa opintolainaa, sitä vartenhan lainaa myönnetään. Toinen vaihtoehto on mennä töihin. Itse en ainakaan rupeaisi puolison rahoilla elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8. viesti siis ap:n. Ja miksikö opiskelijan kuuluisi saada asumistukea jos on töissä käyvä puoliso? Vaikka siksi, että nyt kun muutetaan erilleen, tulee yhteiskunnalle kalliimmat tuet maksettavaksi. En usko että olen ainoa opiskelija, jonka avopuoliso ei aio ryhtyä opiskelijan elättäjäksi. Asuntopulakin pahenee kun yksiöiden kysyntä kasvaa. -ap
Mutta kerrotko miksi juuri opiskelijat olisi tähän oikeutettuja? Ei hoitovapaalla oleva äiti saa asumistukea omaan puolikkaaseensa vuokrasta vaikka tulot on ihan minimit jos mies vaan tienaa tarpeeksi. Ei työtön saa asumistukea omaan puolikkaaseensa jos puoliso on töissä ja palkka tarpeeksi hyvä. Sama sairauslomalla tai eläkkeellä olevalla. Että mikä teistä opiskelijoista nyt tekee niin ihmeellisiä ja kykenemättömiä jakamaan elämisen kuluja sen puolison kanssa? Miksi opiskelijan kanssa yhteisen talouden muodostavan ihmisen omaisuus pitäisi olla erikoissuojelussa ja kulua tasan hänen itsensä elättämiseen?
Asia on ihan selvä, kun pariskunta muuttaa yhteen niin taloudesta tulee yhteinen. Kukin jakakoot rahansa miten tahtoo suhteessaan mutta yhteiskunta ei ole se mistä itketään lisää kun toinen haluaakin pitää palkkansa kokonaan itsellään.
En ole ap, mutta haluan tähän kommentoida. Siinä on se vissi ero, että opiskelijan koko tulo koostuu 250e opintorahasta. Lisää saa jos ottaa lainaa, siis maksaa suomeksi sanottuna itse. Kotona oleva äiti saa karkeasti minimissäänkin 500e ja työtön 600e/kk. Opiskelija saa siis puolet vähemmän. Ennen opiskelija sai tuon saman 500e karkeasti asumislisän kanssa - mutta nyt summa leikkaantuu puoleen. Kuka tässä siis kuppaa yhteiskuntaa kohtuuttomasti? Ai se 250e/kk nostava opiskelija?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, mikset vastaa kysymykseen opintolainasta? Kattaa erotuksen ja enemmänkin, sekä ajallaan valmistuneet saa hyvityksen osasta lainaa. Vai eikö takaisinmaksu maistu, vaan pitäisi olla ilmaista rahaa?
Siksi että yksin asuessa minulla olisi mahdollisuus pärjätä ilman lainaa. -ap
No sit sun tarvii muuttaa yksin asumaan. Ei leikisti vaan ihan oikeesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies asuu siis mieluummin erillään kuin maksaa oman vuokraosuutensa. Hän on asunut sun siivellä halvalla tähän asti
Jeps... Tämä harmittaa kovasti, mutta avopuoliso vaikuttaa ehdottomalta sen suhteen, että vuokra menee tasan puoliksi. Hänen mukaansa hän ei itsekään haluaisi vastaavassa tilanteessa olla kenenkään elätettävänä. -ap
Ymmärrätkö ollenkaan sitä mitä ketjussa on koitettu sanoa että tilanteessa jossa toinen kituuttaa tuilla ja toinen saa kohtuu palkkaa mutta menot jaetaan tasan niin se on se palkansaaja joka on toisen elätettävänä? Eli hän on jo ollut elätettävänäsi, sinä kituutat ja maksat pienistä tuloista saman mitä hän palkastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan taloudenpitoa ei hoideta siten että lasketaan mikä nyt sattuu juuri sinulle olemaan järkevintä vaan mikä on valtiolle järkevintä. Se mikä on sinulle järkevintä ei ole välttämättä koko yhteiskunnan tukijärjestelmien kannalta järkevintä.
Se että uudistuksen jälkeen sinä joudut muuttamaan yksiöön ja saat sen takia vajaa pari sataa enemmän niin kuitenkin todennäköisesti moni muu saa kuitenkin vähemmän tukia. Monilla muilla parisuhteessa olevilla avopuoliso tukee puolisoaan taloudellisesti heikoimpina aikoina. Eikä muutaman sadan euron tukileikkaus saa purkamaan liittoa. Sitä paitsi uudistuksen jälkeen valtio maksaa tukia sellaisille joilla ei ole elatuskykyistä puolisoa sekä byrokratia vähenee kun yksi tukimuoto poistuu kokonaan.
Kaikissa tukiuudistuksissa on voittajia ja häviäjiä. Kannattaisikohan sinun nyt pohtia enemmänkin sitä että miksi sinun avopuoliso haluaa mielummin muuttaa erilleen kuin että maksaisi muutama sata euroa kuussa enemmän asumismenoja? Eikö tuo nyt ole selkeä merkki siitä kannattaa erota? Maksakoot ukko jatkossa koko vuokran yksin, vaikka yksiössä, siinähän näkee miten paljon rahassa säästi. Kyllä se hänellä asumismenot nousee molemmissa tapauksissa.
Niin samaa mieltä. Ei oikeasti sitoutuneesta suhteesta erota parin satasen säästön vuoksi. Miten sellaisen ihmisen kanssa voisi suunnitella tulevaisuutta, perustaa perhettä, ottaa asuntolainaa jne. Jos raha on tärkein eikä kumppania haluta tukea, niin se on hyvä saada ajoissa selville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, mikset vastaa kysymykseen opintolainasta? Kattaa erotuksen ja enemmänkin, sekä ajallaan valmistuneet saa hyvityksen osasta lainaa. Vai eikö takaisinmaksu maistu, vaan pitäisi olla ilmaista rahaa?
Sitten muutat asumaan yksin. Voitte edelleen seurustella, eikö? Annat miehelle vaihtoehdon: Maksat 75% (tms) vuokrasta kun minä asun täällä tai 100% vuokrasta kun minä muutan pois. Yhteiskunnan kuluista et varmaan oikeasti ole huolissasi – ethän? – vaan siitä, että teille tulee ero jos toteutat itsellesi toimivan taloudellisen suunnitelman.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kodinhoidontukeen tulee sama uudistus, jotta ollaan kaikki samalla viivalla. Jos haluaa hankkia lapsia, on oikeus ja kohtuus että lasten kulut maksetaan itse, EIKÄ KUPATA YHTEISKUNTAA.
Ajatelkaa: hankitte lapsen, nostatte tukia. Miten kehtaatte mammat?
Näinpä. Opintolainaa perustellaan aina sen väliaikaisuudella. Eikö sama päde myös kodinhoidontukeen? Oletteko mammat ajatelleet, että nämä opiskelijat valmistuvat ja ovat sen jälkeen todennäköisesti hyödyksi yhteiskunnalle. Esimerkiksi lastenlääkäri on joskus opiskelijavuosinaan ollut tukien pahin kuppaaja, mutta niin vaan pelastaa teidän TUILLA YLLÄPIDETYN jormapetterin hengen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi opiskelijoiden kuuluisi saada asumistukea, jos on työssäkäyvä puoliso ja yhteiset tulot ylittävät asumistuen tulorajat? Eihän muutkaan saa.
Eihän muutkaan saa? Aivan eivät saa asumistukea. Muuta tukea saadaan sitten huomattavasti opiskelijaa enemmän. Vertaa vaikka opiskelijan 250e opintorahaa (ainoa tuki jos ei ota lainaa) työttömän 600e työmarkkinatukeen. Valkeneeko ero? -ei ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi meidän muiden kannalta, mutta yleisesti suunta on oikea. Toivottavasti pian lakkautetaan koko asumistuki. Sitten ratkeaa tuo maalailemasi "kaikki-yksiöissä"-ongelmakin ja palataan taas aikaan, että nuoret ihmiset asuvat kimppakämpissä, kunnes ovat työelämässä mukana.
Järjettömiä vaatimuksia opiskelijoilla nykyään. Miehesi on uskomaton ja vaikka kuinka kiemurtelet niin olet kyllä sinäkin. Onko sulle mikään ongelma, että minun mieheni pitää osallistua sun opintojen ja asumisen rahoittamiseen, vaikka hänellä on omatkin seitsemän lasta? Eipä näytä olevan, sävysihän on suorastaan aggressiivinen: jos ette maksa, niin itkette ja maksatte! Lähetän vielä isomman laskun.. ;)
Onneksi meillä on jotain, mistä saat jatkossakin olla vain kateellinen. Arvaat varmaan mitä se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten muutat asumaan yksin. Voitte edelleen seurustella, eikö? Annat miehelle vaihtoehdon: Maksat 75% (tms) vuokrasta kun minä asun täällä tai 100% vuokrasta kun minä muutan pois. Yhteiskunnan kuluista et varmaan oikeasti ole huolissasi – ethän? – vaan siitä, että teille tulee ero jos toteutat itsellesi toimivan taloudellisen suunnitelman.
Miksi joku haluaisi jatkaa seurustelua tässä tilanteessa?
Jos asutte hiemankaan suuremmassa kaupungissa (mihin korkeakoussa luopiskelu viittaisi), niin aika paljon sinua enemmän poikaystävä saisi maksaa vuokrasta, ennen kuin erillään asuminen tulisi hänelle edullisemmaksi. Leikitään ajatuksella, että asutte nyt vaikkapa 800 euron kaksiossa, josta hän maksaisi 600 e ja sinä 200 e, kun ennen jako on ollut 400/400. Aika munkki saisi käydä, että poikaystävä löytäisi yksiön huomattavasti alle 600 eurolla. Otetaan huomioon vielä suhteessa pienemmät ruoka- ja sähkökulut sekä muuttoon liittyvät kaluste- ja tavarahankinnat. Puhumattakaan siitä, että elämänsä saa jakaa rakastamansa ihmisen kanssa, mitä ei voi edes laskea rahassa. Eli kannattaisi hänenkin ehkä hieman laskea, kannattaako parin huntin takia menettää rakastamansa ihminen, jos loppupeleissä rahaa ei edes juuri säästy.
En ymmärrä tästä aiheesta syntynyttä parkumista. Puhtaiden kämppisten rinnastaminen avopuolisoihin on toki naurettavaa. Mielestäni yhteiskunnan ei tarvitse maksaa asumistukea pariskunnille, joilla on varaa vuokraan muutenkin, mutta toinen ei vain halua maksaa.