Avopuolison tulot leikkaavat opintotukeni 250euroon/kk, hän ei suostu maksamaan vuokrasta isompaa osaa, kohtalotovereita?
Vissiin sit muutaman yhdessä asutun vuoden jälkeen on tiedossa muutto eri osotteisiin, kun mun tuet tippuu noin 500 eurosta 250 euroon kuussa. Vuokra 500 ja jollain pitäis vielä ruuat yms maksaa. Poikaystävä ei ole halukas kantamaan vuokrasta isompaa vastuuta. Eipä oltais muutettu yhteen, jos tuolloin ois ollut tiedossa tämä uudistus.
Mietityttää mitä järkeä tässä uudistuksessa on, kun nyt sitten erilleen muuttaessa ja yksin asuessa tulisin saamaan tukia 250e opintotuki + noin 400e asumistukea = 650e. Halvemmaksi ois tullu maksaa mulle sitä 500e tukea jatkossakin... Että hyvin hoidettu Sipilä ja kumppanit!
Ketuttaa... Miten muut vastaavassa tilanteessa olevat aiotte ratkaista asian?
Kommentit (437)
Vierailija kirjoitti:
Mutta kerrotko miksi juuri opiskelijat olisi tähän oikeutettuja? Ei hoitovapaalla oleva äiti saa asumistukea omaan puolikkaaseensa vuokrasta vaikka tulot on ihan minimit jos mies vaan tienaa tarpeeksi. Ei työtön saa asumistukea omaan puolikkaaseensa jos puoliso on töissä ja palkka tarpeeksi hyvä. Sama sairauslomalla tai eläkkeellä olevalla. Että mikä teistä opiskelijoista nyt tekee niin ihmeellisiä ja kykenemättömiä jakamaan elämisen kuluja sen puolison kanssa? Miksi opiskelijan kanssa yhteisen talouden muodostavan ihmisen omaisuus pitäisi olla erikoissuojelussa ja kulua tasan hänen itsensä elättämiseen?
Asia on ihan selvä, kun pariskunta muuttaa yhteen niin taloudesta tulee yhteinen. Kukin jakakoot rahansa miten tahtoo suhteessaan mutta yhteiskunta ei ole se mistä itketään lisää kun toinen haluaakin pitää palkkansa kokonaan itsellään.
Ehkä se, että opiskelijan tuet ovat muutenkin niin niukat. Olen ollut työttömänäkin, jolloin sain enemmän tukia kuin opiskelijana. Mielestäni opiskeluun tulisi kannustaa ja tämän hetkinen systeemi ei sitä tee. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätön ajatus minulle, että yhteiskunnan pitäisi maksaa hyvin toimeentulevalle avoparille asumistukea. Mutta teidän sukupolvenne on tietysti tottunut siihen, että rahaa saa seinästä.
Ette sitten avoliittoon muuttaessanne keskustelleet, mitä tehdään, jos toinen sairastuu vakavasti tai joutuu muista syistä hakemaan tukia, jotka ovat riippuvaisia toisen tuloista (toimeentulotuki)? Ihan vaan ajattelitte säästää asumalla yhdessä ja kupata yhteiskunnalta kaiken, minkä irti saatte?
Niin no, vain toinen meistä on hyvin toimeentuleva ja kuten todettua, hän ei ole halukas maksamaan ylimääräistä. Ja ei keskusteltu. Silloin kun muutettiin, oli opintotuessa eri ehdot joten päätös yhteenmuutosta tehtiin nämä vanhat ehdot taustalla. Ajattelin kupata yhteiskunnalta sen verran, että saan opinnot kasaan ja pääsen työelämään. Mielestäni ei ole liikaa pyydetty. -ap
Kyllähän sinä edelleen olet noihin tukiin oikeutettu, kunhan täytät ehdot. Maailmassa nyt vaan ei kaikkea saa ja jos haluaa asua avoliitossa itsekkään mulkeron kanssa niin siitä vaan mutta ei muiden kuulu silloin sun vuokraa maksaa.
Sulla nyt on muutama vaihtoehto, hae lainaa, muuta erilleen tai löydä töitä. Asiasta valittaminen ei muuta sitä miksikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nerokasta! Kuppaamalla miestä ja yhteiskuntaa saat opiskeltua ilman lainaa. Terävä tyttö.
Jaa eli kaikki yksin asuvat ovat kuppaajia, kun saavat paremmat tuet? -ap
Paremmat tuet kuin kuka? Se, joka säästää asumiskuluissa asumalla avoliitossa työssäkäyvän puolison kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, mikset vastaa kysymykseen opintolainasta? Kattaa erotuksen ja enemmänkin, sekä ajallaan valmistuneet saa hyvityksen osasta lainaa. Vai eikö takaisinmaksu maistu, vaan pitäisi olla ilmaista rahaa?
Siksi että yksin asuessa minulla olisi mahdollisuus pärjätä ilman lainaa. -ap
Miten ihmeessä? En minä ainakaan pärjää, enkä tunne ketään muutakaan joka pärjäisi 250e + asumistuki (eli osa vuokrasta). Miten ihmeessä saisit kaikki muut laskut ja ruoat maksettua? Kun asumistukikaan ei kata läheskään koko vuokraa eli tuosta 250 euron opintotuestakin pitää laittaa vuokraan. Itsellä menee 110 euroa jo siihen tuosta opintotuesta. Ja loput sitten meneekin laskuihin, eli pakko ottaa lisäksi lainaa että saa ruokaakin.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida suhde olla kovin vakava, jos yhteenkin muutetaan jonkun opintotuen ehtojen takia ja nyt kun ei saakaan enää pummia yhteiskunnalta, ei yhdessä asuminenkaan enää kiinmosta. Kai olet hakenut opintolainaa? Sillähän siitä selviät.
Anteeksi epäselvä ilmaisuni. Toki yhteenmuuton taustalla oli halu jakaa arki oman rakkaan kanssa, epämukavuus pomppia kahden asunnon välillä jne. Mutta otimme samalla taustalla huomioon, miten tulemme toimeen (omalta osaltani opintotuki). Haluaisin jatkaa yhdessä asumista, mutta uudistuksen jälkeen ja avopuolisoni kannan takia se ei ole osaltani taloudellisesti mahdollista. -ap
Nythän se syntyvyys voidaankin saada edes auttavasti nousuun kun erotetaan nämä jotka vaan tukia kuppaavat. ap`n ja miehen suhdeki on niin hyvällä pohjalla, että ap on muuttamassa poissa että saa muutaman sata euroa enemmän kun mies ei suostu maksamaan. Kyllä tämmösiin suhteisiin niitä lapsia kannattaakin hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vissiin sit muutaman yhdessä asutun vuoden jälkeen on tiedossa muutto eri osotteisiin, kun mun tuet tippuu noin 500 eurosta 250 euroon kuussa. Vuokra 500 ja jollain pitäis vielä ruuat yms maksaa. Poikaystävä ei ole halukas kantamaan vuokrasta isompaa vastuuta. Eipä oltais muutettu yhteen, jos tuolloin ois ollut tiedossa tämä uudistus.
Mietityttää mitä järkeä tässä uudistuksessa on, kun nyt sitten erilleen muuttaessa ja yksin asuessa tulisin saamaan tukia 250e opintotuki + noin 400e asumistukea = 650e. Halvemmaksi ois tullu maksaa mulle sitä 500e tukea jatkossakin... Että hyvin hoidettu Sipilä ja kumppanit!
Ketuttaa... Miten muut vastaavassa tilanteessa olevat aiotte ratkaista asian?
poikaystävä jos asuisi yksin niin se vuokra pitää maksaa. Teetkö ruoat myös hänelle ja siivoatko. Pyykit??? Kaupassa käynnit? Jne
Osallistuu ko poikkis kotitöihin? Ellei niin oikeus ja kohtuus että poikkis maksaa vuokran. Tai sitten kotityöt puolitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida suhde olla kovin vakava, jos yhteenkin muutetaan jonkun opintotuen ehtojen takia ja nyt kun ei saakaan enää pummia yhteiskunnalta, ei yhdessä asuminenkaan enää kiinmosta. Kai olet hakenut opintolainaa? Sillähän siitä selviät.
Anteeksi epäselvä ilmaisuni. Toki yhteenmuuton taustalla oli halu jakaa arki oman rakkaan kanssa, epämukavuus pomppia kahden asunnon välillä jne. Mutta otimme samalla taustalla huomioon, miten tulemme toimeen (omalta osaltani opintotuki). Haluaisin jatkaa yhdessä asumista, mutta uudistuksen jälkeen ja avopuolisoni kannan takia se ei ole osaltani taloudellisesti mahdollista. -ap
Ei terve. "Toki yhteenmuuton taustalla oli halu jakaa arki oman rakkaan kanssa". Voi voi, haluatte jakaa arjen, mutta ette tukea toisianne arkisissa asioissa?
Minkä ikäisiä olette?
Järkeä käteen kirjoitti:
Opiskelijan on viisainta jo pelkän opiskelumenestyksen vuoksi asua omillaan. Avoliittossa ehtii asua myöhemminkin ja voi seurustella vaikka viikonloppuisin...
Niin jos ei kuole yhtäkkisesti elettyään vain "sit ku" -elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei terve. "Toki yhteenmuuton taustalla oli halu jakaa arki oman rakkaan kanssa". Voi voi, haluatte jakaa arjen, mutta ette tukea toisianne arkisissa asioissa?
Minkä ikäisiä olette?
Tämä. Mikähän mahtoi olla ap:n ajatus yhteisen arjen jakamisesta? Että hän säästää asumis- ja ruokakuluissa, on toinen joka hankkii kotiin viihde-elektroniikat ja muut härpäkkeet, joihin opiskelijalla ei ole varaa, ja joka muutenkin on koko ajan taloudellisena ja henkisenä turvana. Ja lopusta huolehtii yhteiskunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OK ap, nyt selvisi että olet yhtä tyhmä kuin avopuolisosi. Onnea yhteiseen elämään, ansaitsette toisenne!
Kiitos vain! Onnekseni niin tyhmä en sentään ole, että tekisin kenenkään älykkyydestä johtopäätöksiä yhden palstakeskustelun perusteella. :-) -ap
No entä ex-avomiehesi, haluaa maksaa yksinään koko vuokransa menetettyään sinun tukirahasi. Käy töissä ja oli toisen elättinä. Kumpi teistä on tyhmä?
Mikään ei ole epäseksikkämpää kuin pihi mies, jolla on hyvät tulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moniko nainen on elättänyt opiskelijamiestä? Suomessa tällaisia pareja on ehkä muutamia?
Miksi nainen olettaa ja odottaa miehen maksavan elämisensä?
Naisena en tuota itsekään ymmärrä mutta en myöskään yleistä. Omassa tuttavapiirissäni opiskelemaan palaavat rahoittavat oman osuutensa säästöillään, tekemällä keikkatöitä tai sellaisella aikoinaan itsestäänselvällä asialla kuin opintolainalla.
Tiedätkö miksi opintolaina oli aikanaan itsestäänselvyys? Koska koulun jälkeen oli tiedossa töitä. Nykyään ei ole mitään takuita että pääsee mihinkään muualle kuin työkokeiluun 9e päivä"palkalla". Nykyään ei todellakaan kannata ottaa opintolainaa.
80-luvulla meille neuvottiin, että ota opintolaina. Inflaatio syö sen. Valmistuttiin surimpaan työtömyyteen. Paljon pahempaan kuin nyt. Eikä valtio maksanut 40% lainasta kuten nykyään.
Asuntolainan korot oli 12%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikaystävä "muuttaa" takaisin vanhempiensa luokse ja mä "jään yksin" asumaan tähän. Näin saan täydet tuet
Toivottavasti jäätte kiinni
Teidän mieliksi voisin muuttaa opiskelijasoluun ja viedä kämppä sellaiselta, joka sitä oikeasti tarvitsisi. Ehkä tuo sitten olisi kaikkien kannalta parempi ratkaisu
Ruikuti ruikuti. Sinähän sitä kämppää näytät tarvitsevan. Turhaan meille muille kiukuttelet, kun avopuolisosi on pässi.
Vierailija kirjoitti:
Miehesi kuuluu maksaa myös oma kämppä ja se on kalliimpi kuin se puolet. Mies siis elä siivelläsi halvalla
Noin juuri. Yleensäkin suurempituloinen elää aina pienempituloisen siivellä jos kaikki maksetaan tasan puoliksi. Eli sinänsä hyvä tuo uudistus. Varsinkin kun porukat alkaa muuttamaan asumaan yksin niin myös siipeilijä joutuu maksamaan omat menonsa itse.
Ap vastaa nyt että minkä ikäisiä olette?
Vierailija kirjoitti:
Kurja tilanne. Meilläkin minä olen opiskelija ja mies käy töissä. Hän saa palkkaa sen verran, että en ole oikeutettu asumistukeen. Opintotukeakaan en saa, koska tukikuukaudet loppu (toinen korkeakoulututkintoni). En saa siis rahaa mistään tällä hetkellä. Ollaankin sovittu miehen kanssa, että hän maksaa vuokran, laskut ja ruuat. Itse käyn töissä kesäisin ja niillä kesätyösäästöillä ostan sitten vuoden aikana jos tarviin esim. vaatteita, koulutarvikkeita jne. Hyvin on toiminut meillä. Ja tottakai, jos mies haluaa opiskella vielä joskus ja minä käyn töissä, niin sitten mä elätän meidät.
Tähän minäkään en suostuisi. Että joku opiskelee ilman mitään tuloja toisen tutkinnon ja minä maksan kaiken vuosia.
Kanatan kyllä avoliitossa yhteistaloutta ha uudistus on hyvä.
Mutta 0 tuloilla?
Meillä on avioliitossa yhteiset rahat. Olen opiskellut koulutustahadton tuella ja ollut opintovapaala. Tavallisesti palkkani on isompi kuin mieheni. Nyt mies on työtön.
Pärjätään
Mutta kumpikaan meistä ei voisi heittäytyä 0)tuloille
Saati joku nuoruuden suhde. Elätät täysin kumpania ja sitten hän lähtee.
Vastuutonta lähteä 0-tuloille
Kannatan uudistusta. Ihan hyvä miettiä kenen kanssa muuttaa yhteen.
Vastaan alkuperäiseen kysymykseen, eli miten aion ratkaista asian. Oma avomies tienaa juuri sen rajan yli, etten saa asumistukea. Eli nettona n. 1600-1700 e/kk euroa tietääkseni. Itse kärsin keskivaikeasta masennuksesta ja yhdestä toisesta sairaudesta, joka vaatii lääkityksen. Varat ei siis todellakaan riitä. Olen nyt kesällä harjoitellut paastoamista ja ruuan vähentämistä viidestä ateriasta kahteen tai kolmeen per päivä. Kivasti tullut laihduttua, eli on tässä hyviäkin puolia, sillä saan n. 1000 kaloria per päivä. Aion käydä myös leipäjonossa ja metsässä marjassa. Yhdessä varmaan jatketaan asumista, sillä masennuksen vuoksi makaan sängyssä paljon saamatta mitään aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ap vastaa nyt että minkä ikäisiä olette?
Parikymppisiä ollaan ja saman ikäisiä -ap
Niin, sinä vaan valitat av:lla, että kurja valtio ei suostu maksamaan isompaa osaa toimeentulevan avoparin vuokrasta. Ja sen lisäksi olet muuttanut yhteen itsekkään urpon kanssa. Unohdinko jotain?