Avopuolison tulot leikkaavat opintotukeni 250euroon/kk, hän ei suostu maksamaan vuokrasta isompaa osaa, kohtalotovereita?
Vissiin sit muutaman yhdessä asutun vuoden jälkeen on tiedossa muutto eri osotteisiin, kun mun tuet tippuu noin 500 eurosta 250 euroon kuussa. Vuokra 500 ja jollain pitäis vielä ruuat yms maksaa. Poikaystävä ei ole halukas kantamaan vuokrasta isompaa vastuuta. Eipä oltais muutettu yhteen, jos tuolloin ois ollut tiedossa tämä uudistus.
Mietityttää mitä järkeä tässä uudistuksessa on, kun nyt sitten erilleen muuttaessa ja yksin asuessa tulisin saamaan tukia 250e opintotuki + noin 400e asumistukea = 650e. Halvemmaksi ois tullu maksaa mulle sitä 500e tukea jatkossakin... Että hyvin hoidettu Sipilä ja kumppanit!
Ketuttaa... Miten muut vastaavassa tilanteessa olevat aiotte ratkaista asian?
Kommentit (437)
Ap, mikset vastaa kysymykseen opintolainasta? Kattaa erotuksen ja enemmänkin, sekä ajallaan valmistuneet saa hyvityksen osasta lainaa. Vai eikö takaisinmaksu maistu, vaan pitäisi olla ilmaista rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätön ajatus minulle, että yhteiskunnan pitäisi maksaa hyvin toimeentulevalle avoparille asumistukea. Mutta teidän sukupolvenne on tietysti tottunut siihen, että rahaa saa seinästä.
Ette sitten avoliittoon muuttaessanne keskustelleet, mitä tehdään, jos toinen sairastuu vakavasti tai joutuu muista syistä hakemaan tukia, jotka ovat riippuvaisia toisen tuloista (toimeentulotuki)? Ihan vaan ajattelitte säästää asumalla yhdessä ja kupata yhteiskunnalta kaiken, minkä irti saatte?
Niin no, vain toinen meistä on hyvin toimeentuleva ja kuten todettua, hän ei ole halukas maksamaan ylimääräistä. Ja ei keskusteltu. Silloin kun muutettiin, oli opintotuessa eri ehdot joten päätös yhteenmuutosta tehtiin nämä vanhat ehdot taustalla. Ajattelin kupata yhteiskunnalta sen verran, että saan opinnot kasaan ja pääsen työelämään. Mielestäni ei ole liikaa pyydetty. -ap
Ette keskustelleet ja nyt kannat sen valinnan seuraukset. Joko nostat lainaa maksaaksesi oman osuutesi tai muutat erilleen ja jatkatte kotileikkiä sitten joskus.
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin ihmettelen. Miksi yhteiskunnan tulisi maksaa _avopareille_ jotka jo tulevat taloudellisesti toimeen??
Tähän vastasinkin jo edelliselle kysyjälle mutta kertauksen vuoksi: siksi että vain toinen meistä tulee toimeen taloudellisesti, eikä hän suostu elättäjäksi. Lain mukaan avoliitossa ei ole elatusvelvollisuutta, mutta Kela onkin ruokakuntineen lain yläpuolella... -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikaystävä "muuttaa" takaisin vanhempiensa luokse ja mä "jään yksin" asumaan tähän. Näin saan täydet tuet
Kannattaa miettiä tarkkaan haluaako yhteistä tulevaisuutta sen poikaystävän kanssa.
Mitä sitten teet kun saatte lapsia ja sulla tulot tippuu vauvalomien ajaksi mutta mies vaatii edelleen että maksat puolet kaikista kuluista.
Nämä miehet usein tuppaavat ajattelemaan että vauvasta aiheutuvat kuuluu yksin äidille.Näitä olen nähnyt surullisen paljon.
Yksi kaveri itki ettei pysty ostamaan lapselle pillimehua kaupasta ja mies ostelee uusia pelivehkeitä ja hienoja vanteita autoon. Vanhemmiltaan sai rahaa että voi ostaa lääkärin määräämät lääkkeet.
Toinen selitti säästäneensä koko raskausajan että pystyy maksamaan oman osuutensa äitiysloman aikana. Haluatko sinä sellaisen tulevaisuuden?Eli nainen saa ensin ikiopiskella vuosikausia, ja sen jälkeen jäädä vuosikausiksi kotiin makaamaan, miehen kustannuksella. Missä vaiheessa se nainen alkaa kantamaan vastuuta omasta elämästään?
Siis nainen maksaa kaikki omat ja yhteisen lapsen kulut, ja mies maksaa vaan omat ja ostaa itselleen leluja - niin sinun mielestä se on nainen joka ei kanna vastuuta omasta elämästään?
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätön ajatus minulle, että yhteiskunnan pitäisi maksaa hyvin toimeentulevalle avoparille asumistukea. Mutta teidän sukupolvenne on tietysti tottunut siihen, että rahaa saa seinästä.
Ette sitten avoliittoon muuttaessanne keskustelleet, mitä tehdään, jos toinen sairastuu vakavasti tai joutuu muista syistä hakemaan tukia, jotka ovat riippuvaisia toisen tuloista (toimeentulotuki)? Ihan vaan ajattelitte säästää asumalla yhdessä ja kupata yhteiskunnalta kaiken, minkä irti saatte?
Minulle taas on käsittämätöntä, että puheissa suomalaisten pitäisi hankkia lisää lapsia, mutta käytännössä pyritään vaikeuttamaan pariutumista. Tai sitten toive koskee vain hyvätuloisia
Vierailija kirjoitti:
Ap, mikset vastaa kysymykseen opintolainasta? Kattaa erotuksen ja enemmänkin, sekä ajallaan valmistuneet saa hyvityksen osasta lainaa. Vai eikö takaisinmaksu maistu, vaan pitäisi olla ilmaista rahaa?
Siksi että yksin asuessa minulla olisi mahdollisuus pärjätä ilman lainaa. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin ihmettelen. Miksi yhteiskunnan tulisi maksaa _avopareille_ jotka jo tulevat taloudellisesti toimeen??
Selitä minulle miten tulee taloudellisesti toimeen jos ei ole varaa vuokraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, vain toinen meistä on hyvin toimeentuleva ja kuten todettua, hän ei ole halukas maksamaan ylimääräistä. Ja ei keskusteltu. Silloin kun muutettiin, oli opintotuessa eri ehdot joten päätös yhteenmuutosta tehtiin nämä vanhat ehdot taustalla. Ajattelin kupata yhteiskunnalta sen verran, että saan opinnot kasaan ja pääsen työelämään. Mielestäni ei ole liikaa pyydetty. -ap
Nyt kun jäät pois suhteesta hän ei saa enää sinun asumistukeasi, vaan joutuu elättämään itse itsensä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän vastasinkin jo edelliselle kysyjälle mutta kertauksen vuoksi: siksi että vain toinen meistä tulee toimeen taloudellisesti, eikä hän suostu elättäjäksi. Lain mukaan avoliitossa ei ole elatusvelvollisuutta, mutta Kela onkin ruokakuntineen lain yläpuolella... -ap
OK ap, nyt selvisi että olet yhtä tyhmä kuin avopuolisosi. Onnea yhteiseen elämään, ansaitsette toisenne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle taas on käsittämätöntä, että puheissa suomalaisten pitäisi hankkia lisää lapsia, mutta käytännössä pyritään vaikeuttamaan pariutumista. Tai sitten toive koskee vain hyvätuloisia
Ap:llä ei ole varaa lapseenkaan, koska mies elättää vain itse itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uli uli. Lasten hankkiminen ei edellytä että muutetaan mahdollisimman pian yhteen tajuamatta, mihin sitoudutaan. Aloittajahan joka tapauksessa suorittaa ensin opintonsa, ei hän niitä lapsia yhtään aikaisemmin olisi tekemässä vaikka saisi kupattua yhteiskunnalta kaksinkertaiset asumistuet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moniko nainen on elättänyt opiskelijamiestä? Suomessa tällaisia pareja on ehkä muutamia?
Miksi nainen olettaa ja odottaa miehen maksavan elämisensä?
Naisena en tuota itsekään ymmärrä mutta en myöskään yleistä. Omassa tuttavapiirissäni opiskelemaan palaavat rahoittavat oman osuutensa säästöillään, tekemällä keikkatöitä tai sellaisella aikoinaan itsestäänselvällä asialla kuin opintolainalla.
Tiedätkö miksi opintolaina oli aikanaan itsestäänselvyys? Koska koulun jälkeen oli tiedossa töitä. Nykyään ei ole mitään takuita että pääsee mihinkään muualle kuin työkokeiluun 9e päivä"palkalla". Nykyään ei todellakaan kannata ottaa opintolainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi että yksin asuessa minulla olisi mahdollisuus pärjätä ilman lainaa. -ap
Nerokasta! Kuppaamalla miestä ja yhteiskuntaa saat opiskeltua ilman lainaa. Terävä tyttö.
Vierailija kirjoitti:
OK ap, nyt selvisi että olet yhtä tyhmä kuin avopuolisosi. Onnea yhteiseen elämään, ansaitsette toisenne!
Kiitos vain! Onnekseni niin tyhmä en sentään ole, että tekisin kenenkään älykkyydestä johtopäätöksiä yhden palstakeskustelun perusteella. :-) -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moniko nainen on elättänyt opiskelijamiestä? Suomessa tällaisia pareja on ehkä muutamia?
Miksi nainen olettaa ja odottaa miehen maksavan elämisensä?
Naisena en tuota itsekään ymmärrä mutta en myöskään yleistä. Omassa tuttavapiirissäni opiskelemaan palaavat rahoittavat oman osuutensa säästöillään, tekemällä keikkatöitä tai sellaisella aikoinaan itsestäänselvällä asialla kuin opintolainalla.
Tiedätkö miksi opintolaina oli aikanaan itsestäänselvyys? Koska koulun jälkeen oli tiedossa töitä. Nykyään ei ole mitään takuita että pääsee mihinkään muualle kuin työkokeiluun 9e päivä"palkalla". Nykyään ei todellakaan kannata ottaa opintolainaa.
Siis opiskelet ammattiin, joka ei työllistä? Todella järkevää. Ja siksi pitää jo opiskeluaikana kupata yhteiskunnalta niin paljon kuin irti saa. Sangen nerokasta.
Vierailija kirjoitti:
8. viesti siis ap:n. Ja miksikö opiskelijan kuuluisi saada asumistukea jos on töissä käyvä puoliso? Vaikka siksi, että nyt kun muutetaan erilleen, tulee yhteiskunnalle kalliimmat tuet maksettavaksi. En usko että olen ainoa opiskelija, jonka avopuoliso ei aio ryhtyä opiskelijan elättäjäksi. Asuntopulakin pahenee kun yksiöiden kysyntä kasvaa. -ap
Mutta kerrotko miksi juuri opiskelijat olisi tähän oikeutettuja? Ei hoitovapaalla oleva äiti saa asumistukea omaan puolikkaaseensa vuokrasta vaikka tulot on ihan minimit jos mies vaan tienaa tarpeeksi. Ei työtön saa asumistukea omaan puolikkaaseensa jos puoliso on töissä ja palkka tarpeeksi hyvä. Sama sairauslomalla tai eläkkeellä olevalla. Että mikä teistä opiskelijoista nyt tekee niin ihmeellisiä ja kykenemättömiä jakamaan elämisen kuluja sen puolison kanssa? Miksi opiskelijan kanssa yhteisen talouden muodostavan ihmisen omaisuus pitäisi olla erikoissuojelussa ja kulua tasan hänen itsensä elättämiseen?
Asia on ihan selvä, kun pariskunta muuttaa yhteen niin taloudesta tulee yhteinen. Kukin jakakoot rahansa miten tahtoo suhteessaan mutta yhteiskunta ei ole se mistä itketään lisää kun toinen haluaakin pitää palkkansa kokonaan itsellään.
Vierailija kirjoitti:
Nerokasta! Kuppaamalla miestä ja yhteiskuntaa saat opiskeltua ilman lainaa. Terävä tyttö.
Jaa eli kaikki yksin asuvat ovat kuppaajia, kun saavat paremmat tuet? -ap
Ei taida suhde olla kovin vakava, jos yhteenkin muutetaan jonkun opintotuen ehtojen takia ja nyt kun ei saakaan enää pummia yhteiskunnalta, ei yhdessä asuminenkaan enää kiinmosta. Kai olet hakenut opintolainaa? Sillähän siitä selviät.
Vierailija kirjoitti:
Vissiin sit muutaman yhdessä asutun vuoden jälkeen on tiedossa muutto eri osotteisiin, kun mun tuet tippuu noin 500 eurosta 250 euroon kuussa. Vuokra 500 ja jollain pitäis vielä ruuat yms maksaa. Poikaystävä ei ole halukas kantamaan vuokrasta isompaa vastuuta. Eipä oltais muutettu yhteen, jos tuolloin ois ollut tiedossa tämä uudistus.
Mietityttää mitä järkeä tässä uudistuksessa on, kun nyt sitten erilleen muuttaessa ja yksin asuessa tulisin saamaan tukia 250e opintotuki + noin 400e asumistukea = 650e. Halvemmaksi ois tullu maksaa mulle sitä 500e tukea jatkossakin... Että hyvin hoidettu Sipilä ja kumppanit!
Ketuttaa... Miten muut vastaavassa tilanteessa olevat aiotte ratkaista asian?
poikaystävä jos asuisi yksin niin se vuokra pitää maksaa. Teetkö ruoat myös hänelle ja siivoatko. Pyykit??? Kaupassa käynnit? Jne