Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avopuolison tulot leikkaavat opintotukeni 250euroon/kk, hän ei suostu maksamaan vuokrasta isompaa osaa, kohtalotovereita?

Vierailija
02.08.2017 |

Vissiin sit muutaman yhdessä asutun vuoden jälkeen on tiedossa muutto eri osotteisiin, kun mun tuet tippuu noin 500 eurosta 250 euroon kuussa. Vuokra 500 ja jollain pitäis vielä ruuat yms maksaa. Poikaystävä ei ole halukas kantamaan vuokrasta isompaa vastuuta. Eipä oltais muutettu yhteen, jos tuolloin ois ollut tiedossa tämä uudistus.

Mietityttää mitä järkeä tässä uudistuksessa on, kun nyt sitten erilleen muuttaessa ja yksin asuessa tulisin saamaan tukia 250e opintotuki + noin 400e asumistukea = 650e. Halvemmaksi ois tullu maksaa mulle sitä 500e tukea jatkossakin... Että hyvin hoidettu Sipilä ja kumppanit!

Ketuttaa... Miten muut vastaavassa tilanteessa olevat aiotte ratkaista asian?

Kommentit (437)

Vierailija
141/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti kodinhoidontukeen tulee sama uudistus, jotta ollaan kaikki samalla viivalla. Jos haluaa hankkia lapsia, on oikeus ja kohtuus että lasten kulut maksetaan itse, EIKÄ KUPATA YHTEISKUNTAA.

Ajatelkaa: hankitte lapsen, nostatte tukia. Miten kehtaatte mammat?

No sori vaan, ei siellä mammat nostele asumistukea kyllä kun mies ei viitsi palkastaan maksaa kuin kolmasosan vuokrasta kun äiti ja lapsi maksaa tietenkin omat osuutensa. 

Vierailija
142/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti kodinhoidontukeen tulee sama uudistus, jotta ollaan kaikki samalla viivalla. Jos haluaa hankkia lapsia, on oikeus ja kohtuus että lasten kulut maksetaan itse, EIKÄ KUPATA YHTEISKUNTAA.

Näinpä. Opintolainaa perustellaan aina sen väliaikaisuudella. Eikö sama päde myös kodinhoidontukeen? Oletteko mammat ajatelleet, että nämä opiskelijat valmistuvat ja ovat sen jälkeen todennäköisesti hyödyksi yhteiskunnalle. Esimerkiksi lastenlääkäri on joskus opiskelijavuosinaan ollut tukien pahin kuppaaja, mutta niin vaan pelastaa teidän TUILLA YLLÄPIDETYN jormapetterin hengen.

Ei ole pakko opiskella

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vissiin sit muutaman yhdessä asutun vuoden jälkeen on tiedossa muutto eri osotteisiin, kun mun tuet tippuu noin 500 eurosta 250 euroon kuussa. Vuokra 500 ja jollain pitäis vielä ruuat yms maksaa. Poikaystävä ei ole halukas kantamaan vuokrasta isompaa vastuuta. Eipä oltais muutettu yhteen, jos tuolloin ois ollut tiedossa tämä uudistus.

Mietityttää mitä järkeä tässä uudistuksessa on, kun nyt sitten erilleen muuttaessa ja yksin asuessa tulisin saamaan tukia 250e opintotuki + noin 400e asumistukea = 650e. Halvemmaksi ois tullu maksaa mulle sitä 500e tukea jatkossakin... Että hyvin hoidettu Sipilä ja kumppanit!

Ketuttaa... Miten muut vastaavassa tilanteessa olevat aiotte ratkaista asian?

Minä muutin omaan asuntoon. Ja tosiaan, kalliimmaksihan tuo valtiolle tulee.

Vierailija
144/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sori vaan, ei siellä mammat nostele asumistukea kyllä kun mies ei viitsi palkastaan maksaa kuin kolmasosan vuokrasta kun äiti ja lapsi maksaa tietenkin omat osuutensa. 

Ei ehkä asumistukea, mutta muita tukia nämä mammat nostelevat kyllä hymyssä suin huomattavasti opiskelijaa enemmän - vaikka mies tienaisi miten paljon.

Vierailija
145/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinpä. Opintolainaa perustellaan aina sen väliaikaisuudella. Eikö sama päde myös kodinhoidontukeen? Oletteko mammat ajatelleet, että nämä opiskelijat valmistuvat ja ovat sen jälkeen todennäköisesti hyödyksi yhteiskunnalle. Esimerkiksi lastenlääkäri on joskus opiskelijavuosinaan ollut tukien pahin kuppaaja, mutta niin vaan pelastaa teidän TUILLA YLLÄPIDETYN jormapetterin hengen.

Ei ole pakko opiskella

Eikä lisääntyä

Vierailija
146/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä on keksitty se 500 kotihoidon tukeen?

Se on 338€

http://www.kela.fi/kotihoidontuki-maara-ja-maksaminen

Vierailija
147/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8. viesti siis ap:n. Ja miksikö opiskelijan kuuluisi saada asumistukea jos on töissä käyvä puoliso? Vaikka siksi, että nyt kun muutetaan erilleen, tulee yhteiskunnalle kalliimmat tuet maksettavaksi. En usko että olen ainoa opiskelija, jonka avopuoliso ei aio ryhtyä opiskelijan elättäjäksi. Asuntopulakin pahenee kun yksiöiden kysyntä kasvaa. -ap

Mutta kerrotko miksi juuri opiskelijat olisi tähän oikeutettuja? Ei hoitovapaalla oleva äiti saa asumistukea omaan puolikkaaseensa vuokrasta vaikka tulot on ihan minimit jos mies vaan tienaa tarpeeksi. Ei työtön saa asumistukea omaan puolikkaaseensa jos puoliso on töissä ja palkka tarpeeksi hyvä. Sama sairauslomalla tai eläkkeellä olevalla. Että mikä teistä opiskelijoista nyt tekee niin ihmeellisiä ja kykenemättömiä jakamaan elämisen kuluja sen puolison kanssa? Miksi opiskelijan kanssa yhteisen talouden muodostavan ihmisen omaisuus pitäisi olla erikoissuojelussa ja kulua tasan hänen itsensä elättämiseen?

Asia on ihan selvä, kun pariskunta muuttaa yhteen niin taloudesta tulee yhteinen. Kukin jakakoot rahansa miten tahtoo suhteessaan mutta yhteiskunta ei ole se mistä itketään lisää kun toinen haluaakin pitää palkkansa kokonaan itsellään.

En ole ap, mutta haluan tähän kommentoida. Siinä on se vissi ero, että opiskelijan koko tulo koostuu 250e opintorahasta. Lisää saa jos ottaa lainaa, siis maksaa suomeksi sanottuna itse. Kotona oleva äiti saa karkeasti minimissäänkin 500e ja työtön 600e/kk. Opiskelija saa siis puolet vähemmän. Ennen opiskelija sai tuon saman 500e karkeasti asumislisän kanssa - mutta nyt summa leikkaantuu puoleen. Kuka tässä siis kuppaa yhteiskuntaa kohtuuttomasti? Ai se 250e/kk nostava opiskelija?

Hoitoraha on n 330 euroa ja siihen lapsilisä päälle 90 e. Sun pussistako haen sen vajaan satasen että saan tuon mitä minimissään kerrot minun saavan? Lapsilisä kaiken lisäksi ei ole tuki äidille vaan lapselle. Eli 80 e enemmän tukia saa äiti jonka mies tienaa sen verran paljon että hoitolisään ei ole oikeutta. Lapsiperheen pakolliset kulut ovat lähes väistämättä suuremmat kuin lapsettomilla joten kyllähän se äidin puolikas niistä kuluista on isompi kuin opiskelijan. 

Vierailija
148/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on 338€

Enempi kuin opintoraha.

Vierailija
149/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tässähän oli kyse sen itkemisestä miten epistä on kun opiskelija ei saa asumistukea kun puoliso tienaa liikaa. Ei ylipäätään tukien saamisesta. 

Vierailija
150/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Susipari! Opi loro tästä että " avoliitto " on vastuutomalle miehenalulle kustannustehokkain tapa saada varmasti pillua. " Avoliitossa " ei ole elatusvelvolllisuutta. Jätä se sika!

Vierailija
151/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittämätön ajatus minulle, että yhteiskunnan pitäisi maksaa hyvin toimeentulevalle avoparille asumistukea. Mutta teidän sukupolvenne on tietysti tottunut siihen, että rahaa saa seinästä.

Ette sitten avoliittoon muuttaessanne keskustelleet, mitä tehdään, jos toinen sairastuu vakavasti tai joutuu muista syistä hakemaan tukia, jotka ovat riippuvaisia toisen tuloista (toimeentulotuki)? Ihan vaan ajattelitte säästää asumalla yhdessä ja kupata yhteiskunnalta kaiken, minkä irti saatte?

Niin no, vain toinen meistä on hyvin toimeentuleva ja kuten todettua, hän ei ole halukas maksamaan ylimääräistä. Ja ei keskusteltu. Silloin kun muutettiin, oli opintotuessa eri ehdot joten päätös yhteenmuutosta tehtiin nämä vanhat ehdot taustalla. Ajattelin kupata yhteiskunnalta sen verran, että saan opinnot kasaan ja pääsen työelämään. Mielestäni ei ole liikaa pyydetty. -ap

Jos asuisit yksin yksiössä, omavastuuosuutesi olisi kuitenkin 20 % vuokrasta. Nyt asut ilmeisesti kaksin kaksiossa. Ehdotus: maksat 20 % kaksion vuokrasta. Ja avohenkilö 80 % hyvin toimeentulevana.  Tai asuu yksin ja maksaa 100 %, tai etsii kämppiksen 50 %.

Vierailija
152/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä asumistukea, mutta muita tukia nämä mammat nostelevat kyllä hymyssä suin huomattavasti opiskelijaa enemmän - vaikka mies tienaisi miten paljon.

Kaikki tuet riippuu perheen tuloista. Mitä tukia kamat mielestäsi (laita lähde) nostaa riippumatta miehen tuloista. Lapsilisät. Aitiys-ja vanhempienvapaapäiväraha.

Näitä ei kenenkään kannata kadehtia. Näitä se opiskelijakin todennäköisesti saa myöhemmin eikä pidä isona summana.

Vierailija
153/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut kuin ekat kaksi sivua, mutta täytyy sanoa etten ymmärrä tätä nykymenoa ollenkaan. Kuten joku sanoi, päättäjillä ei nähtävästi ole kykyä nähdä päätöstensä seurauksia pidemmällä aikavälillä.

Nykyisen parisuhdekultturin ja epävakaiden pätkätöiden maailmassa ei ole mitenkään realistista, että avokumppani elättää opiskelevaa puolisoaan. Kun nuoret avoparit näiden uudistusten seurauksena pakotetaan muuttamaan erilleen, ei synny säästöjä edes lyhyellä, saati pitkällä aikavälillä. Yksinäisyys ja mielenterveysongelmat lisääntyvät, valtio joutuu maksamaan ainakin sen köyhemmän, mahdollisesti molempien, yksinasumisesta asumistukea ja ihmiset eivät halua vakiinnuttaa parisuhteitaan, jolloin lapsia syntyy vähemmän ja myöhemmällä iällä. Lisäksi opiskelut viivästyvät, kun pitää käydä töissä (jos niitä sattuu löytämään) ja asuntopula pahenee, kun pakotetaan nuoret asumaan yksin, sen sijaan, että tuettaisiin yhteisasumista, oli se sitten seurustelukumppanin tai kämppiksen kanssa.

Vierailija
154/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, mikset vastaa kysymykseen opintolainasta? Kattaa erotuksen ja enemmänkin, sekä ajallaan valmistuneet saa hyvityksen osasta lainaa. Vai eikö takaisinmaksu maistu, vaan pitäisi olla ilmaista rahaa?

Siksi että yksin asuessa minulla olisi mahdollisuus pärjätä ilman lainaa. -ap

Sitten muutat asumaan yksin. Voitte edelleen seurustella, eikö? Annat miehelle vaihtoehdon: Maksat 75% (tms) vuokrasta kun minä asun täällä tai 100% vuokrasta kun minä muutan pois. Yhteiskunnan kuluista et varmaan oikeasti ole huolissasi – ethän? – vaan siitä, että teille tulee ero jos toteutat itsellesi toimivan taloudellisen suunnitelman.

Miksi joku haluaisi jatkaa seurustelua tässä tilanteessa?

On noita avopuolison tuloja aikaisemminkin huomioitua. Eikä erottu, molemmat yliopisto-opiskelijoita ja mies oli ollut hyväpalkkaisessa kesätöissä, joka jyvitettiin pitkin vuotta. Taisi olla vielä joulukuussakin loma-ajan töissä. Nyt olemme olleet yhdessä jo 30 vuotta. Molemmat töissä, eikä rahasta ole tarvinnut riidellä.

Asuntolainan maksoimme puoliksi :)

Vierailija
155/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikaystävä "muuttaa" takaisin vanhempiensa luokse ja mä "jään yksin" asumaan tähän. Näin saan täydet tuet

Ja luuletko ettei naapuri(t) huomaa? :D Mä just käräytin tämmösen pariskunnan. Kuulin aina ja näin kun mies meni töihin autollansa, muija istu kaiket päivät sisällä, ehkä jtoain roskia välillä vei. Ja joo kyllä sen huomaa kun kuulee näiden juttelun ja menemiset käytävältä.

Vierailija
156/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinhän ap:kin teki siihen asti kunnen muutos tuli voimaan :D Eli mitä sitten. Kyllähän jokainen saa ilman syyllisyyttä nostaa tuet joihin elämäntilanne oikeuttaa, eri asia on sitten itkeä tukien perään joihin ei ole oikeutta ja vikistä epäoikeudenmukaisuudesta. 

Puolison tuet vaikuttavat myös äitien tukiin, pienituloisen perheessä voidaan saada asumistukea ja toimeentulotukeakin, pienituloisen puoliso voi myös saada hoitolisää. Siinä olette oikeassa että ei-opiskelijan ns perustuet ovat korkeammat kuin opiskelijan mutta se ei ole yhdenkään äidin tai työttömän vika. Äidin tuet ovat perustellusti korkeammat koska niillä pitää voida elättää äidin lisäksi myös lasta, niistä on ihan turha vikistä yhtään. 

Vierailija
157/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8. viesti siis ap:n. Ja miksikö opiskelijan kuuluisi saada asumistukea jos on töissä käyvä puoliso? Vaikka siksi, että nyt kun muutetaan erilleen, tulee yhteiskunnalle kalliimmat tuet maksettavaksi. En usko että olen ainoa opiskelija, jonka avopuoliso ei aio ryhtyä opiskelijan elättäjäksi. Asuntopulakin pahenee kun yksiöiden kysyntä kasvaa. -ap

Mutta kerrotko miksi juuri opiskelijat olisi tähän oikeutettuja? Ei hoitovapaalla oleva äiti saa asumistukea omaan puolikkaaseensa vuokrasta vaikka tulot on ihan minimit jos mies vaan tienaa tarpeeksi. Ei työtön saa asumistukea omaan puolikkaaseensa jos puoliso on töissä ja palkka tarpeeksi hyvä. Sama sairauslomalla tai eläkkeellä olevalla. Että mikä teistä opiskelijoista nyt tekee niin ihmeellisiä ja kykenemättömiä jakamaan elämisen kuluja sen puolison kanssa? Miksi opiskelijan kanssa yhteisen talouden muodostavan ihmisen omaisuus pitäisi olla erikoissuojelussa ja kulua tasan hänen itsensä elättämiseen?

Asia on ihan selvä, kun pariskunta muuttaa yhteen niin taloudesta tulee yhteinen. Kukin jakakoot rahansa miten tahtoo suhteessaan mutta yhteiskunta ei ole se mistä itketään lisää kun toinen haluaakin pitää palkkansa kokonaan itsellään.

En ole ap, mutta haluan tähän kommentoida. Siinä on se vissi ero, että opiskelijan koko tulo koostuu 250e opintorahasta. Lisää saa jos ottaa lainaa, siis maksaa suomeksi sanottuna itse. Kotona oleva äiti saa karkeasti minimissäänkin 500e ja työtön 600e/kk. Opiskelija saa siis puolet vähemmän. Ennen opiskelija sai tuon saman 500e karkeasti asumislisän kanssa - mutta nyt summa leikkaantuu puoleen. Kuka tässä siis kuppaa yhteiskuntaa kohtuuttomasti? Ai se 250e/kk nostava opiskelija?

Hoitoraha on n 330 euroa ja siihen lapsilisä päälle 90 e. Sun pussistako haen sen vajaan satasen että saan tuon mitä minimissään kerrot minun saavan? Lapsilisä kaiken lisäksi ei ole tuki äidille vaan lapselle. Eli 80 e enemmän tukia saa äiti jonka mies tienaa sen verran paljon että hoitolisään ei ole oikeutta. Lapsiperheen pakolliset kulut ovat lähes väistämättä suuremmat kuin lapsettomilla joten kyllähän se äidin puolikas niistä kuluista on isompi kuin opiskelijan. 

80e/kk ja lisäksi vanhempainraha 6kk joko ansiosidonnainen tai n. 500e/kk. On se kaikella matematiikalla enemmän kun 250e/kk.

Vierailija
158/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poikaystävä "muuttaa" takaisin vanhempiensa luokse ja mä "jään yksin" asumaan tähän. Näin saan täydet tuet

Toivottavasti jäätte kiinni

Teidän mieliksi voisin muuttaa opiskelijasoluun ja viedä kämppä sellaiselta, joka sitä oikeasti tarvitsisi. Ehkä tuo sitten olisi kaikkien kannalta parempi ratkaisu

No etkö tarvitse asuntoa? 

Miten tämä on niin vaikeaa? Jos muutamme erillemme, meidän yhteenlaskettu asuntojen tarve kasvaa yhdestä kahteen. Jos halutaan rakentaa paljon isoja ja vain vähän pieniä asuntoja, silloin yhdessä asumista pitäisi tukea. Nyt toimitaan järjettömästi, kun keinotekoisesti lisätään pienten asuntojen kysyntää ja sitä kautta pahennetaan pulaa

Eiköhän sinne miehen kanssa asumaan löydy helposti toinen, maksukykyisempi kämppis sinun tilallesi.

Vierailija
159/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kotona oleva äiti, kotihoidontukea tulee 250 euroa nettona kuussa. Asumistukea en saa niin kuin ei saa ap:kaan, koska miehellä hyvät tulot. Mutta sellaista se on yhteistaloudessa, parempituloisen kontribuutio on suurempi. Jos puolisoa ei kiinnosta avustaa toista sellaisessa elämäntilanteessa missä toinen tarvitsee apua niin parempi olla sinkku.

Voisin se minäkin tästä päättää että muutan pois ja alan yksinhuoltajaksi, saisinpahan enemmän tukia niin kuin ap. Mutta minulle elämä ei ole tukien maksimointia. Minä haluan elää kumppanini kanssa ja hän minun, se merkitsee enemmän kuin muutamien satojen eurojen lisätuet.

Vierailija
160/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on 338€

Enempi kuin opintoraha.

Mutta täytyyhän se lapsi ottaa huomioon, laskennallisesti äiti vastaa puolesta lapsen elatuksesta joten hoitorahalla katetaan 1,5 ihmisen kulut. Jää pienemmäksi kuin opintoraha. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi