Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avopuolison tulot leikkaavat opintotukeni 250euroon/kk, hän ei suostu maksamaan vuokrasta isompaa osaa, kohtalotovereita?

Vierailija
02.08.2017 |

Vissiin sit muutaman yhdessä asutun vuoden jälkeen on tiedossa muutto eri osotteisiin, kun mun tuet tippuu noin 500 eurosta 250 euroon kuussa. Vuokra 500 ja jollain pitäis vielä ruuat yms maksaa. Poikaystävä ei ole halukas kantamaan vuokrasta isompaa vastuuta. Eipä oltais muutettu yhteen, jos tuolloin ois ollut tiedossa tämä uudistus.

Mietityttää mitä järkeä tässä uudistuksessa on, kun nyt sitten erilleen muuttaessa ja yksin asuessa tulisin saamaan tukia 250e opintotuki + noin 400e asumistukea = 650e. Halvemmaksi ois tullu maksaa mulle sitä 500e tukea jatkossakin... Että hyvin hoidettu Sipilä ja kumppanit!

Ketuttaa... Miten muut vastaavassa tilanteessa olevat aiotte ratkaista asian?

Kommentit (437)

Vierailija
341/437 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä voi tulla lapsi, lapsia, sairastumista tai työttömyyttä.

Hyvin näin alkuun selviää puolison haluttomuus kantaa vastuuta.

Muuttaisiko puoliso vanhempien luo?

Lapsiko hän vielä on.

Vierailija
342/437 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en suostuisi siihen että avomies "muuttaa" vanhemmilleen. Tämähän tarkoittaa että hän lakkaa täysin osallistumasta asumisen kuluihin ja jatkaa kuitenkin asumista niinkuin ennenkin saaden entistä enemmän rahaa käyttöönsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/437 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä maksan vuokrasta isomman osan kuin mies, vaikka olen työtön ja syksyllä opiskelija. Tämä siksi, että mulla on lapsi, joka asu täällä joka toinen viikko. Minusta tämä on reilu ja looginen systeemi.

Vihaksihan se pistää, kun ammattikorkeakouluopintojen aloittaminen on nyt kiinni siitä, että saanko oikeuden opiskella ansiosidonnaisella päivärahalla vai en. Asumistukea ei saada yhtään.

Jos ei oikeutta ansiosidonnaisella opiskeluun heru, olen sitten vaan työtön, minkä luulisi myös kuormittavan huomattavasti enemmän yhteiskuntaa...

Niinhän sitä luulisi. Itseltäni evättiin tämä mahdollisuus. Opiskelupaikastani en kyllä luovu. Yritetään nyt sitten elää miehen työttömyystuella opintojeni aika, jos mieskään ei saa töitä. Jos näyttää tosi pahalta, niin on pakko jättää tutkinnon suorittaminen kesken.

Onko sinulta evätty myös aikuisopintotuki ? Lainamahdolllisuus ?

En saa lainaa, koska en saa perinteistä opintotukea. Aikuisopintotuesta en ole kuullutkaan. Pitääpä ruveta selvittämään.

Vierailija
344/437 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä maksan vuokrasta isomman osan kuin mies, vaikka olen työtön ja syksyllä opiskelija. Tämä siksi, että mulla on lapsi, joka asu täällä joka toinen viikko. Minusta tämä on reilu ja looginen systeemi.

Vihaksihan se pistää, kun ammattikorkeakouluopintojen aloittaminen on nyt kiinni siitä, että saanko oikeuden opiskella ansiosidonnaisella päivärahalla vai en. Asumistukea ei saada yhtään.

Jos ei oikeutta ansiosidonnaisella opiskeluun heru, olen sitten vaan työtön, minkä luulisi myös kuormittavan huomattavasti enemmän yhteiskuntaa...

Niinhän sitä luulisi. Itseltäni evättiin tämä mahdollisuus. Opiskelupaikastani en kyllä luovu. Yritetään nyt sitten elää miehen työttömyystuella opintojeni aika, jos mieskään ei saa töitä. Jos näyttää tosi pahalta, niin on pakko jättää tutkinnon suorittaminen kesken.

Onko sinulta evätty myös aikuisopintotuki ? Lainamahdolllisuus ?

En saa lainaa, koska en saa perinteistä opintotukea. Aikuisopintotuesta en ole kuullutkaan. Pitääpä ruveta selvittämään.

Eikun tämä oli tämä. En ole ollut työelämässä sitä kahdeksaa vuotta, joten ei tule kyseeseen...

Vierailija
345/437 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja avopuoliso ei tosiaan saa haettua opiskelija-asuntoa yksin, koska ei ole opiskelija. Totta tuo, että hän hyötyy edullisesta opiskelija-asunnosta jo nyt ja hyötyisi vaikka kantaisi vuokrasta isomman osan. Vaikea ymmärtää miksei hän näe asiaa näin. :/ -ap

Jospa tämän ketjun myötä sun silmät alkaisi avautua ja näkisit minkälainen ihminen hän oikeastaan onkaan. Että onko ahdinkosi nyt kuitenkaan valtion vai miehesi ansiota..

Miksi yrität syöttää tällaista miesvihamielistä ajatusta? Siinä ei ole mitään hävettävää, että ei halua kustantaa toisen elämistä. Se minkä AP voi tehdä on sanoa miehelle, että laskee, että säästääkö oikeasti rahaa muuttamalla asuntoon yksin, joka ei ole opiskelija-asunto ja voivat yhdessä miettiä, että mikä olisi sopiva hinta, jonka AP asunnosta maksaisi. Jos päästään sopuun, niin sitten asutaan yhdessä ja jos ei päästä, niin muutetaan erilleen. Ei tästä tarvitse tehdä mitään parisuhteen kynnyskysymystä, koska se ei sellainen ole paitsi tietenkin niille naisille, jotka haluavat hyötyä miehestä rahallisesti. 

Vierailija
346/437 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin.

Vierailija
347/437 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa Sipilälle noita laskelmia tai iltalehteen, sais se idiootti-Sipilä painua koko Suomesta jonnekin.. Ei pätkääkään arvostusta sitä tyyppiä kohtaan, löytyykö ketään jolla on?

Vierailija
348/437 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista miten vanhempi sukupolvi naisia täällä selkeästi olettaa että miehen tehtävä on elättää loisnainen tilanteessa kuin tilanteessa. Itseni ollaan kyllä kasvatettu maksamaan omat menoni. Ymmärrän taloudellisen avun kumppanilta erityisesti perheellisellä, mutta itse haluaisin vasta ensimmäisen kerran "harjoitella" yhdessä asumista kumppanin kanssa. Nyt joudun odottaa tätä valmistumiseen asti, milloin olen siis 28-vuotias. Jos yhdessä elo olisi tullut halvemmaksi niin olisin voinut harkita perheenlisäystä opiskelun aikanakin. Nyt valtio saa odottaa uutta veronmaksajaa viitisen vuotta kauemman, jos se silloin vielä biologisesti onnistuu. Uusi järjestelmä tulee kalliimmaksi koko yhteiskunnalle. Nykyiset tuet riittävät juuri ja juuri vain itselleni, mutta en ymmärrä miksi ne yksineläjillä nousevat niin paljon ja ihmisiltä jotka olisivat oikeasti perustamassa perheitä rokotetaan.

Vierailija
349/437 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieshän tässä hyötyy rahallisesti. Saa asua edullisestai opiskelijakämpässä. Vaikka mies maksaisi isomman osuuden vuokrasta se olisi silti edullisempaa kuin jossain muussa asunnossa, kuten on sanottukin. Mies hyötyy koko ajan vaikka ap maksaisikin hiukan vähemmän.

Harmittaa tämä jonkun jankkaus, että naiset käyttää miehiä hyödykseen.

350/437 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista miten vanhempi sukupolvi naisia täällä selkeästi olettaa että miehen tehtävä on elättää loisnainen tilanteessa kuin tilanteessa. Itseni ollaan kyllä kasvatettu maksamaan omat menoni. Ymmärrän taloudellisen avun kumppanilta erityisesti perheellisellä, mutta itse haluaisin vasta ensimmäisen kerran "harjoitella" yhdessä asumista kumppanin kanssa. Nyt joudun odottaa tätä valmistumiseen asti, milloin olen siis 28-vuotias. Jos yhdessä elo olisi tullut halvemmaksi niin olisin voinut harkita perheenlisäystä opiskelun aikanakin. Nyt valtio saa odottaa uutta veronmaksajaa viitisen vuotta kauemman, jos se silloin vielä biologisesti onnistuu. Uusi järjestelmä tulee kalliimmaksi koko yhteiskunnalle. Nykyiset tuet riittävät juuri ja juuri vain itselleni, mutta en ymmärrä miksi ne yksineläjillä nousevat niin paljon ja ihmisiltä jotka olisivat oikeasti perustamassa perheitä rokotetaan.

Uli uli. Ei täällä kukaan odota miehen elättävän loisnaista vaan useimmat ovat ehdottaneet aloittajalle lainan ottamista, jos töitä ei saa tai pysty tekemään opintojen ohessa.

Harjoittele kaikin mokomin yhdessä asumista, mutta älä oleta yhteiskunnan maksavan sitä. Tehkää miehen kanssa erilliset vuokrasopimukset, jos kerran ette ole avopari vaan vasta seurusteleva ja yhdessä asumista harjoitteleva.

Suurin osa opiskelijoista hyötyi muutoksesta. Ne, jotka joko asuvat yksin (sinkkuina tai seurustelevina) tai samassa elämäntilanteessa olevien kumppanien kanssa. Te miehen elintasosta hyötyvät loisnaiset olette pieni osa opiskelijoista eikä ketään kiinnosta teidän lastenteko- tai tekemättömyys-uhkailunne.

351/437 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieshän tässä hyötyy rahallisesti. Saa asua edullisestai opiskelijakämpässä. Vaikka mies maksaisi isomman osuuden vuokrasta se olisi silti edullisempaa kuin jossain muussa asunnossa, kuten on sanottukin. Mies hyötyy koko ajan vaikka ap maksaisikin hiukan vähemmän.

Olen aivan varma, että ap:kin hyötyy yhdessä asumisesta. Mies on todennäköisesti hankkinut asuntoon esimerkiksi sellaista viihde-elektroniikkaa, jota opintotuella ei todellakaan hankittaisi. Ja kyllä yhdessä asuminen on aina edullisempaa kuin yksin asuminen; ei yhdessä asuminen tuplaa sähkö-, vesi-, tietoliikenne- ja vakuutuskuluja vaan vesilaskua lukuun ottamatta ne pysyvät lähes/täysin samoina eli kumpikin maksaa niistä vain puolet. Myös ruokakulut pienenevät henkeä kohden kahden hengen taloudessa.

Vierailija
352/437 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuki perustuu laskemiskaavaan. Jos ja kun talouden yhteiset tulot ylittävät tuen saamisen rajan niin silloin ei tukea myönnetä.

Jos tulot jäävät alle tulorajan niin tukea myönnetään.

Eihän millään voida yksilökohtaisesti tutkia erikseen joka ainutta tapausta.

Eläkkeet lasketaan tietyn kaavan mukaan, sairaspäivärahat, äitiysrahat jne.

Mikä näissä asumistuen tulorajoissa on niin vaikea ymmärtää?

353/437 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhutaan nyt skupuolineutraalisti opiskeljasta ja työlllisestä. Kaksion vuokra 800. Jos muuttavat omilleen yksiöihin 600 /kpl. Opiskelijaa saa siihen 400 tukea ja maksaa itse 200. Työllinen maksaa itse 600.  Asuvat kuitenkin mieluummin kaksiossa kahdestaan.

A) on reilua maksaa 400 + 400

B) on reilua maksaa 200 + 600

Vierailija
354/437 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm siis eihän sinua ole kasvatettu maksamaan omia menojasi. Ajattelet, että yhteiskunnan pitää osallistua elatukseesi, mutta tulevan lapsesi isän ei kuulu ollenkaan osallistua. Ymmärrän, että tämä uudistus on hankalaa niille, jotka asuvat kimppakämpissa tai joilla on uudehko ei vielä niin vakiintunut parisuhde, mutta jos suunnitellaan lastenhankintaa on ihan ok kohdella avopuolisoita yhtenä taloutena.

Vierailija
355/437 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä kerran. Vain nettovaikutuksella on yhteiskunnan kannalta merkitystä. Jos suurin osa pareista perustaa parisuhteensa muullekin kuin maksimitukien kuppaamiselle, niin yhteiskunta jää plussalle.

Ja tuo lapsettomuudella uhkailu. Ei kaikkien tarvitse lisääntyä. Ehkä on yhteiskunnan kannalta nimenomaan mielekästä, että toisiaan tukevat ja perheyksikkönä omillaan selviämistä arvostavat parit lisääntyvät. Sen sijaan tukiloisten lisääntyminen ei välttämättä ole toivottavaa, koska he opettavat samat arvot lapsilleen. Hyvinvointiyhteiskunta ei kestä enää yhtään ahnetta ja itsekästä tukikikkailusukupolvea.

Vierailija
356/437 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja avopuoliso ei tosiaan saa haettua opiskelija-asuntoa yksin, koska ei ole opiskelija. Totta tuo, että hän hyötyy edullisesta opiskelija-asunnosta jo nyt ja hyötyisi vaikka kantaisi vuokrasta isomman osan. Vaikea ymmärtää miksei hän näe asiaa näin. :/ -ap

Jospa tämän ketjun myötä sun silmät alkaisi avautua ja näkisit minkälainen ihminen hän oikeastaan onkaan. Että onko ahdinkosi nyt kuitenkaan valtion vai miehesi ansiota..

Miksi yrität syöttää tällaista miesvihamielistä ajatusta? Siinä ei ole mitään hävettävää, että ei halua kustantaa toisen elämistä. Se minkä AP voi tehdä on sanoa miehelle, että laskee, että säästääkö oikeasti rahaa muuttamalla asuntoon yksin, joka ei ole opiskelija-asunto ja voivat yhdessä miettiä, että mikä olisi sopiva hinta, jonka AP asunnosta maksaisi. Jos päästään sopuun, niin sitten asutaan yhdessä ja jos ei päästä, niin muutetaan erilleen. Ei tästä tarvitse tehdä mitään parisuhteen kynnyskysymystä, koska se ei sellainen ole paitsi tietenkin niille naisille, jotka haluavat hyötyä miehestä rahallisesti. 

Ai nyt on miesvihaa jo :) hah. Kuulepa kun mua veronmaksajana ei kiinnosta maksella ap:n vuokraa siksi koska heidän taloudellaan on varaa maksaa se valmiiksi edullinen tuettu vuokra ihan itse. Ap ei lisäksi halua ottaa opintolainaa eikä mennä töihin, vaan haluaa että minä ja muut työllämme maksamme vuokransa. Miehestä puhumattakaan.

Perhettä aletaan leikkiä sitten siinä vaiheessa kun ollaan siihen valmiita.

Vierailija
357/437 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki perustuu laskemiskaavaan. Jos ja kun talouden yhteiset tulot ylittävät tuen saamisen rajan niin silloin ei tukea myönnetä.

Ottaahan se pannuun kun säännöt muutuvat kesken kaiken. Asumaan on muutettu tiettyjen ehtojen vallitessa ja sitten vedetään matto jalkojen alta ja asumisjärjestelyt on mietittävä uudelleen kesken opintojen.

Vierailija
358/437 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin ihmiset, joilla on lapsia, ovat jo olleet yleisen asumistuen piirissä. Ja sillon on saanut, jos toinen tienaa riittävästi, vain opintorahan. Aiemmin tässä ketjussa oli jankkausta, että äidit saavat enemmän rahaa, koska pitää lapsikin elättää. Kuitenkin perheellinen opiskelija on saattanut saada vähemmän. Ihan reilua, että kaikki on samalla viivalla.

Vierailija
359/437 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheeseen olennaisena osana kuuluu toisistaan huolehtiminen. Jos haluaa pitää taloudet täysin erillään toisistaan ja kaikki jaetaan pilkulleen tasan, ei siinä ole kyse perheestä  vaan kämppäkavereista. On meilläkin "erilliset" tilit kumppanin kanssa, ja yhteiset. Sekä yhteiset ja omat menot. Meillä tilanne on se että toinen meistä on hyväpalkkaisessa duunissa, ja toinen matalapalkkaisessa duunissa. Pitäisikö meillekin yhteiskunnan maksaa kaikenmailman tukia? Toinen meistä on siis melkein alimmassa palkkadesiilissä ja toinen on reilusti ylimmässä palkkadesiilissä, siten että kotitalouskohtaisesti olemme reilusti keskitason yläpuolella tuloissa. Minkä mukaan esim päivähoitomaksut määrättäisiin? Ja kyllä meillekin yhteiskunta on epäreilu, maksamme reilusti enemmän veroja kuin keskivertoperheet joilla samat yhteenlasketut tulot.  Ja yksin asuessaan toinen meistä olisi oikeutettu näihin kaikenmailman tukiin.

Vierailija
360/437 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaahan se pannuun kun säännöt muutuvat kesken kaiken. Asumaan on muutettu tiettyjen ehtojen vallitessa ja sitten vedetään matto jalkojen alta ja asumisjärjestelyt on mietittävä uudelleen kesken opintojen.

Jos avoliittoon muuttaminen perustuu tukilaskelmiin niin näinhän siinä voi käydä. Ehkä seuraavaa avoliittoa aloittaessa tulee pohdittia elämää pitemmälle eteenpäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän