Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Avopuolison tulot leikkaavat opintotukeni 250euroon/kk, hän ei suostu maksamaan vuokrasta isompaa osaa, kohtalotovereita?

Vierailija
02.08.2017 |

Vissiin sit muutaman yhdessä asutun vuoden jälkeen on tiedossa muutto eri osotteisiin, kun mun tuet tippuu noin 500 eurosta 250 euroon kuussa. Vuokra 500 ja jollain pitäis vielä ruuat yms maksaa. Poikaystävä ei ole halukas kantamaan vuokrasta isompaa vastuuta. Eipä oltais muutettu yhteen, jos tuolloin ois ollut tiedossa tämä uudistus.

Mietityttää mitä järkeä tässä uudistuksessa on, kun nyt sitten erilleen muuttaessa ja yksin asuessa tulisin saamaan tukia 250e opintotuki + noin 400e asumistukea = 650e. Halvemmaksi ois tullu maksaa mulle sitä 500e tukea jatkossakin... Että hyvin hoidettu Sipilä ja kumppanit!

Ketuttaa... Miten muut vastaavassa tilanteessa olevat aiotte ratkaista asian?

Kommentit (437)

Vierailija
321/437 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paperilla lapsuuden kodissa asumisesta verottaja ei toistaiseksi ole ollut kiinnostunut. Muutto ilmoituksessa on kohta "muu peruste".  Jos muuttaa omakotitaloon, "vuokranantajalla" on esittää enemmän kuluja, kuin käypä vuokra olisi. Kotona oikeastikin asuu aikuisia lapsia, opiskelijoita, työssä käyviä ja työttömiä.  Pummilla, tai osallistuen talouteen.   Ap:n poikaystävä saattaa, siis mahdollisesi,  kodista, johon tulee asumistukea, niin uusi tukihuijaus on keksittävä. 

Vierailija
322/437 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatus ja alakoulukuluja meidän perheestä ei tule    ????

- Eikö lahkonne päästä lapsia kouluun ?   Saatteko edes kirjat yhteiskunnalta  "kotikouluun"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/437 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvoisa Ap,

Olisi mielenkiintoista kuulla kuinka tässä tarinassa oikeasti käy. Kuka muuttaa, milloin ja minne. Pidäthän meidät ajantasalla.

Vierailija
324/437 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas ollaan tilanteessa, että köyhät tappelevat keskenään... tätä hallitus haluaa. Että pienituloiset tappelevat hiluista ja he ja rikkaat vain katselevat päältä ja kertovat keskituloisille että työttömät/opiskelijat ovat pahin syöpä.

Vierailija
325/437 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avopuoliso ilmeisesti miettii hänen asumisvaihtoehtoinaan joko vanhemmille muuttoa tai omistusasunnon ostamista ja siihen muuttamista. Sinänsä ymmärrän että häntä harmittaa tämän etuuden eli opiskelijahintaisen vuokran menetys, mutta mielestäni itse olen tässä häntä pahempi häviäjä; hänellä kun riittää jatkossakin mainiosti rahaa niin perus elämiseen kuin huvitteluunkin, kun minun taas pitäisi elää velaksi mikäli jatkaisin hänen kanssaan asumista 50/50 kuluilla. Tuntuu siis kohtuuttomalta, ettei hän voi joustaa asumiskustannuksen jaossa. -ap

Olette asuneet muutaman vuoden yhdessä, aloitusviestisi mukaan. Poika on maksanut vain 250 kuussa.  Hän on voinut hyvin säästää omistusasunnon pesämunan ? Jossei vielä raaski ostaa omaa kämppää, punkkaa äidin peräkammarissa pari vuotta ja säästää lisää ilman asumiskuluja.  Välillä voi käydä sun opiskelijaboxissa vähän sulostuttamassa elämää ja reiluna miehenä vaikka pistää pizzan puolikkaan.  Unelmavävy !

Vierailija
326/437 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, miten pitkälti teillä tässä on periaatteellinen riita siitä, että avokkisi mielestä olisi kohtuullista, että sinä ottaisit sen superedullisen opintolainan kun taas sinä jääräpäisesti kieltäydyt tästä tukimuodosta?

Jos tämä onkin se ongelman ydin, niin täältä lähteekin plussapisteet fiksulle avokille, kannattaisihan tuo laina ehdottomasti ottaa, ja saada jopa monta tonnia ilmaista rahaa kun valmistut oletusaikataulussa.

Vierailija
327/437 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Systeemi on oikeudenmukainen, ap:n mies on vaan sysipaska pihi.

Vierailija
328/437 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avopuoliso ilmeisesti miettii hänen asumisvaihtoehtoinaan joko vanhemmille muuttoa tai omistusasunnon ostamista ja siihen muuttamista. Sinänsä ymmärrän että häntä harmittaa tämän etuuden eli opiskelijahintaisen vuokran menetys, mutta mielestäni itse olen tässä häntä pahempi häviäjä; hänellä kun riittää jatkossakin mainiosti rahaa niin perus elämiseen kuin huvitteluunkin, kun minun taas pitäisi elää velaksi mikäli jatkaisin hänen kanssaan asumista 50/50 kuluilla. Tuntuu siis kohtuuttomalta, ettei hän voi joustaa asumiskustannuksen jaossa. -ap

Niin, siis puolisosi ei voi jäädä asuntoon yksin, koska ei ole opiskelija! Oikeus edulliseen asuntoon on SINULLA. Sano, että maksat vuokran yksin (ja saat tuet ja jää tuo 150 elämiseen kuten laskit), mutta joudut heittämään ukon ulos! Tosin teille taitaa tulla ero (jota pelkäät, miksi?), eikä äijä löydä 500 euron kämppää itselleen. Tai – ehkä hän vetää johtopäätökset, että sittenkin kannattaisi maksaa vuokrasta suurin osa!

Vierailija
329/437 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä opintotukea kukaan muukaan saa enempää kuin 250 :D

Vierailija
330/437 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ap muka pärjää opintotuella ja opintolainalla? Yhteensä noin 900 euroa. Jos vuokra on esimerkiksi 600 euroa, 300 euroa sinun osuutesi, niin jää 600 euroa elämiseen?

Mitä helvettiä nyt :D

Vierailija
331/437 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP, miten pitkälti teillä tässä on periaatteellinen riita siitä, että avokkisi mielestä olisi kohtuullista, että sinä ottaisit sen superedullisen opintolainan kun taas sinä jääräpäisesti kieltäydyt tästä tukimuodosta?

Jos tämä onkin se ongelman ydin, niin täältä lähteekin plussapisteet fiksulle avokille, kannattaisihan tuo laina ehdottomasti ottaa, ja saada jopa monta tonnia ilmaista rahaa kun valmistut oletusaikataulussa.

Tästä olen muuten samaa mieltä. Ap ilmeisesti kieltäytyy sekä opintolainasta että iltatöistä, joista jompikumpi tai molemmat ovat useimmille opiskelijoille itsestäänselvyys. Ap kuitenkin odottaa saavansa pelkästään ilmaista vastikkeetonta rahaa joko Kelalta tai avomieheltä. Tähän on vaikea löytää sympatiaa.

Vierailija
332/437 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö ap muka pärjää opintotuella ja opintolainalla? Yhteensä noin 900 euroa. Jos vuokra on esimerkiksi 600 euroa, 300 euroa sinun osuutesi, niin jää 600 euroa elämiseen?

No mutta kun se laina pitäisi ehkä maksaa takaisinkin jos saa valmistumisen jälkeen töitä. Onhan se nyt ihan epistä jos terve nuori aikuinen joutuu itsekin maksamaan jotain omasta elämisestään.

Vierailija
333/437 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta kun se laina pitäisi ehkä maksaa takaisinkin jos saa valmistumisen jälkeen töitä. Onhan se nyt ihan epistä jos terve nuori aikuinen joutuu itsekin maksamaan jotain omasta elämisestään.

Tai ylipäänsä menemään opintojen jälkeen töihin :-D

Vierailija
334/437 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paperilla lapsuuden kodissa asumisesta verottaja ei toistaiseksi ole ollut kiinnostunut. Muutto ilmoituksessa on kohta "muu peruste".  Jos muuttaa omakotitaloon, "vuokranantajalla" on esittää enemmän kuluja, kuin käypä vuokra olisi. Kotona oikeastikin asuu aikuisia lapsia, opiskelijoita, työssä käyviä ja työttömiä.  Pummilla, tai osallistuen talouteen.   Ap:n poikaystävä saattaa, siis mahdollisesi,  kodista, johon tulee asumistukea, niin uusi tukihuijaus on keksittävä. 

Aika nössöt vanhemmat pitää olla, jos ottavat takaisin kotiin aikuisen miehen vain jotta tämä tyttöystävineen voisi saada Kelalta isommat tuet. Ei olisi omalla pojallani asiaa takaisin kotiin tuollaisessa tilanteessa.

Vierailija
335/437 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, mikset vastaa kysymykseen opintolainasta? Kattaa erotuksen ja enemmänkin, sekä ajallaan valmistuneet saa hyvityksen osasta lainaa. Vai eikö takaisinmaksu maistu, vaan pitäisi olla ilmaista rahaa?

Siksi että yksin asuessa minulla olisi mahdollisuus pärjätä ilman lainaa. -ap

No muuta sitten sen ukkosi luota pois? Sinä et halua ottaa lainaa yhteiselon jatkumisen vuoksi ja hän ei halua maksaa ylimääräistä. Kuulostaa siltä että molemmille raha on nyt tärkeämpää kuin avoliitto. Kannattaa ehkä jatkaa matkaa?

Vierailija
336/437 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä maksan vuokrasta isomman osan kuin mies, vaikka olen työtön ja syksyllä opiskelija. Tämä siksi, että mulla on lapsi, joka asu täällä joka toinen viikko. Minusta tämä on reilu ja looginen systeemi.

Vihaksihan se pistää, kun ammattikorkeakouluopintojen aloittaminen on nyt kiinni siitä, että saanko oikeuden opiskella ansiosidonnaisella päivärahalla vai en. Asumistukea ei saada yhtään.

Jos ei oikeutta ansiosidonnaisella opiskeluun heru, olen sitten vaan työtön, minkä luulisi myös kuormittavan huomattavasti enemmän yhteiskuntaa...

Niinhän sitä luulisi. Itseltäni evättiin tämä mahdollisuus. Opiskelupaikastani en kyllä luovu. Yritetään nyt sitten elää miehen työttömyystuella opintojeni aika, jos mieskään ei saa töitä. Jos näyttää tosi pahalta, niin on pakko jättää tutkinnon suorittaminen kesken.

Vierailija
337/437 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä olet muuttanut yhteen tollasen rotan kanssa?

Mitä sitten teet tulevassa jos joudutkin sairaseläkkeelle tai jäät vanhempainvapaalle? Avokki antaa kuolla vaikka nälkään samassa luukussa kun ei huvita tukea taloudellisesti.

Vierailija
338/437 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudistuksesta iloitsee poikani, saa vuokrayksiöönsä tukea yli 2000 enemmän vuodessa. Otti myös superedullisen lainan ja aikoo valmistua ajoissa. Kesätöistäkin jäi säästöön.

Tyttö 18 v, lukiolainen on muuttanut yhteen työssä käyvän poikaystävänsä kanssa ja kiukuttelee kun eivät saa asumistukea. Saa tuen 250.  Vuokra kaikkine kuluineen heillä on 480. Tyttö oli kesätöissä ja jatkaa iltatöissä. On aika vaativaista sorttia elintasonsa suhteen, auto pitää olla, puhelin 800,  stereot, huonekalut  ...  On kuitenkin valmis käymään töissä ja ilmeisesti ottamaan lainaakin.  Ei kuitenkaan ihan ykkösidea lukiolaiselle ?

Mikä olisi kohtuu  tapa vanhempien tukea tyttären lukio-opintoja ja itsenäistymistä ? 

Vanhemmat ovat eronneet. Tyttö asunut viimeksi äitinsä luona, isä maksoi elatusmaksua 250.  Käytännössä tyttö oli kävi lukiota isän kakkosasunnolta ja sai äidin kautta elatusmaksun käyttöönsä + opintotukea 80 euroa. Pojan pesiytyminen asunnolle  oli ongelma isälle ja äitipuolelle. Tyttö muutti ovet paukkuen pojan luo.

Vierailija
339/437 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap :ta käy lähinnä sääliks :(. Ilmeisesti avokin mielestä ei teillä kuitenkan ihan niiin hyvä suhde ole, että haluaisi sinun kanssa elää saman katon alla. :( Ei hyödy sinusta enään, niin saat mennä. Jos ihmisestä välittää ja sitä rakastaa, niin ei siinä tunnu missään muutaman satasen menetys opiskeluiden ajalta kuussa. Sellasta ei tarvi edes miettiä eikä keskusteluja käydä.

Jaksan aina hämmästyä ihmisten sinisilmäisyydestä.

Vierailija
340/437 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä maksan vuokrasta isomman osan kuin mies, vaikka olen työtön ja syksyllä opiskelija. Tämä siksi, että mulla on lapsi, joka asu täällä joka toinen viikko. Minusta tämä on reilu ja looginen systeemi.

Vihaksihan se pistää, kun ammattikorkeakouluopintojen aloittaminen on nyt kiinni siitä, että saanko oikeuden opiskella ansiosidonnaisella päivärahalla vai en. Asumistukea ei saada yhtään.

Jos ei oikeutta ansiosidonnaisella opiskeluun heru, olen sitten vaan työtön, minkä luulisi myös kuormittavan huomattavasti enemmän yhteiskuntaa...

Niinhän sitä luulisi. Itseltäni evättiin tämä mahdollisuus. Opiskelupaikastani en kyllä luovu. Yritetään nyt sitten elää miehen työttömyystuella opintojeni aika, jos mieskään ei saa töitä. Jos näyttää tosi pahalta, niin on pakko jättää tutkinnon suorittaminen kesken.

Onko sinulta evätty myös aikuisopintotuki ? Lainamahdolllisuus ?