Avopuolison tulot leikkaavat opintotukeni 250euroon/kk, hän ei suostu maksamaan vuokrasta isompaa osaa, kohtalotovereita?
Vissiin sit muutaman yhdessä asutun vuoden jälkeen on tiedossa muutto eri osotteisiin, kun mun tuet tippuu noin 500 eurosta 250 euroon kuussa. Vuokra 500 ja jollain pitäis vielä ruuat yms maksaa. Poikaystävä ei ole halukas kantamaan vuokrasta isompaa vastuuta. Eipä oltais muutettu yhteen, jos tuolloin ois ollut tiedossa tämä uudistus.
Mietityttää mitä järkeä tässä uudistuksessa on, kun nyt sitten erilleen muuttaessa ja yksin asuessa tulisin saamaan tukia 250e opintotuki + noin 400e asumistukea = 650e. Halvemmaksi ois tullu maksaa mulle sitä 500e tukea jatkossakin... Että hyvin hoidettu Sipilä ja kumppanit!
Ketuttaa... Miten muut vastaavassa tilanteessa olevat aiotte ratkaista asian?
Kommentit (437)
Käyttäjä2941 kirjoitti:
Olen aivan varma, että ap:kin hyötyy yhdessä asumisesta. Mies on todennäköisesti hankkinut asuntoon esimerkiksi sellaista viihde-elektroniikkaa, jota opintotuella ei todellakaan hankittaisi. Ja kyllä yhdessä asuminen on aina edullisempaa kuin yksin asuminen; ei yhdessä asuminen tuplaa sähkö-, vesi-, tietoliikenne- ja vakuutuskuluja vaan vesilaskua lukuun ottamatta ne pysyvät lähes/täysin samoina eli kumpikin maksaa niistä vain puolet. Myös ruokakulut pienenevät henkeä kohden kahden hengen taloudessa.
Pakko vastata tähän kun ärsyttää tommonen yleistys. Telkkari on mun eli ap:n porukoilta saatu käytettynä. Avopuolisolla ja mulla on omat läppärit, itse hankittu. Avopuolisolla oma pelikonsoli, jota en käytä kun pelaaminen ei oo mun juttu. Ruuat maksetaan puoliksi ja mies syö todennäköisesti enemmän, eli tässäkään tuskin kovasti hyödyn. Sähkö ja netti kuuluu opiskelija-asunnon vuokran hintaan. Kotivakuutus on joo puoliksi maksettu, eli mitähän siitä tulis, noin 70e säästöä vuodessa? Kyllä mulle suurin yhdessä asumisen hyöty on ollut sitä, että on saanut jakaa arkea rakkaan ihmisen kanssa. -ap
Vierailija kirjoitti:
Mekin just muutettiin erilleen samasta syystä. Ei mulla ole varaa maksaa sitä vuokraa, kun tuet tipahtaa. Ollaan asuttu tuossa asunnossa, koska se on lähellä miehen työpaikkaa ja mulle se on alusta asti ollut liian kallis. Mies nimittäin olettaa, että maksan puolet myös ruuista ja mun tuilla se on joko tai tilanne. Mies itse ehdotti, että mitä jos asutaan mun opintojen loppuaika erillään ja muutetaan sitten takaisin yhteen. Ajattelin tänään myös ilmoittaa, että tää ei oo vaan erilleen muutto vaan myös ero.
Mulla ei nimittäin ole valmistumiseen kuin korkeintaan puoli vuotta ja jos ei tuota aikaa voi ottaa isompaa vastuuta en luota, että esim. äitiysloman aikana kun tulot tipahtaa tai jos sairastuisin olisi valmis joustamaan yhtään tämän enempää.
Harmi että teilläkin tää tilanne, etenkin kun oot valmistumassa noin pian. Jos saa kysyä, onko teillä muita ongelmia suhteessa, kun oot päätymässä eroon? Meillä tuntuu muuten menevän hyvin, niin ero ei tunnu hyvältä vaihtoehdolta. -ap
Vierailija kirjoitti:
Jos tukien maksimointi on elämäntehtävä, miksi edes opiskelet? Tuethan annetaan vain siinä tapauksessa, että ei muuten pärjää. Poikakaveri ei ole näköjään oikea avopuoliso, joten erilleen vain!
Ehkäpä siitä että opiskelen voisi päätellä, että tukien maksimointi ei tosiaankaan ole elämäntehtäväni? Olen ollut myös työttömänä, jolloin sain parempia tukia kuin opiskelijana, joten en tosiaan aloittanut opiskelua tukien toivossa. Jos sossupummiksi haluaisin, olisin jatkanut elämää työttömänä. Sen sijaan haluan kouluttautua ja päästä töihin. -ap
Ymmärrän kyllä niitä opiskelijoita jotka asuvat kimppakämpissä ja valittavat tästä uudistuksesta.
Mutta en sellaisia jotka asuvat avopuolison kanssa! Ihan samalla lailla meillä muillakin pienituloisilla vaikuttaa puolison tulot asumistukeen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja avopuoliso ei tosiaan saa haettua opiskelija-asuntoa yksin, koska ei ole opiskelija. Totta tuo, että hän hyötyy edullisesta opiskelija-asunnosta jo nyt ja hyötyisi vaikka kantaisi vuokrasta isomman osan. Vaikea ymmärtää miksei hän näe asiaa näin. :/ -ap
Jospa tämän ketjun myötä sun silmät alkaisi avautua ja näkisit minkälainen ihminen hän oikeastaan onkaan. Että onko ahdinkosi nyt kuitenkaan valtion vai miehesi ansiota..
Miksi yrität syöttää tällaista miesvihamielistä ajatusta? Siinä ei ole mitään hävettävää, että ei halua kustantaa toisen elämistä. Se minkä AP voi tehdä on sanoa miehelle, että laskee, että säästääkö oikeasti rahaa muuttamalla asuntoon yksin, joka ei ole opiskelija-asunto ja voivat yhdessä miettiä, että mikä olisi sopiva hinta, jonka AP asunnosta maksaisi. Jos päästään sopuun, niin sitten asutaan yhdessä ja jos ei päästä, niin muutetaan erilleen. Ei tästä tarvitse tehdä mitään parisuhteen kynnyskysymystä, koska se ei sellainen ole paitsi tietenkin niille naisille, jotka haluavat hyötyä miehestä rahallisesti.
Ai nyt on miesvihaa jo :) hah. Kuulepa kun mua veronmaksajana ei kiinnosta maksella ap:n vuokraa siksi koska heidän taloudellaan on varaa maksaa se valmiiksi edullinen tuettu vuokra ihan itse. Ap ei lisäksi halua ottaa opintolainaa eikä mennä töihin, vaan haluaa että minä ja muut työllämme maksamme vuokransa. Miehestä puhumattakaan.
Perhettä aletaan leikkiä sitten siinä vaiheessa kun ollaan siihen valmiita.
Ei ole mitään heidän talouttaan, vaan on hänen oma taloutensa. Jokaisella ihmisellä on omat varata, eikä kaikki halua yhteisiä varoja toisten ihmisten kanssa. Tämä ei estä mitenkään perheen perustamista. Koita vähän laajentaa maailmankuvaasi ja tajuta, että perheen perustamisen edellytys ei ole, että varat jaetaan. On kaikin puolin järkevämpää jos molemmilla on omat varat ja siten myös omat tuet.
Maksat siis mieluummin sen suuremman tuen, jonka AP saa muuttaessaan omaan kämppään kuin pienemmän tuen, jolla pystyisi maksamaan oman osuutensa kämpän puolikkaasta? Et taida olla kovin terävä?
Eli olisit valmis maksamaan myös välillisesti minulle tukea, vaikka tienaan noin 8000€/kk. Hienoa, jääpä enemmän sijoituksiin rahaa, kun minun ei tarvisekaan maksaa enää niin suurta osuutta asunto- ja auto-kuluista. Kyllä minulle kuitenkin se pari sataa kuussa lisää sijoituksiin kelpaa. Sinun logiikallasi meidänkin talous saisi yhden henkilön täydet tuet, Vielä on vain ratkaisematta että kumman tulojen mukaan se päivähoitomaksu määrättäisiin, Sinun logiikkasi mukaan tuon vähemmän ansaitsevan mukaan, eli siitäkin saataisiin mojova säästö.
En sinulle, vaan sille henkilölle, joka kanssasi asuu ja hänellä on tarvetta tuelle. Mikä tässä on niin hankalaa ymmärtää? Ei ketään tule rangaista siitä, että asuu paremmin tienaavan ihmisen kanssa yhdessä.
Et siis ymmärrä sanaa välillisesti. Kyllä se minuakin hyödyttää suoraan kun minun kuluni pienenevät, kun kumppanini pystyisi maksamaan enemmän.
Ei sinun kulusi pienene, koska sinulla ei alunperinkään olisi pitänyt olla mitään velvollisuutta maksaa toisen menoja. Se on ihan oma päätöksesi kuinka paljon haluat lahjoittaa rahaa toiselle. Ainoa mitä tässä tapahtuu on se, että kumppanisi ei joudu enää lainaamaan sinulta rahaa, jotta voi asua kanssasi.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä niitä opiskelijoita jotka asuvat kimppakämpissä ja valittavat tästä uudistuksesta.
Mutta en sellaisia jotka asuvat avopuolison kanssa! Ihan samalla lailla meillä muillakin pienituloisilla vaikuttaa puolison tulot asumistukeen!
Niin vaikuttaa, mutta ei pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja avopuoliso ei tosiaan saa haettua opiskelija-asuntoa yksin, koska ei ole opiskelija. Totta tuo, että hän hyötyy edullisesta opiskelija-asunnosta jo nyt ja hyötyisi vaikka kantaisi vuokrasta isomman osan. Vaikea ymmärtää miksei hän näe asiaa näin. :/ -ap
Jospa tämän ketjun myötä sun silmät alkaisi avautua ja näkisit minkälainen ihminen hän oikeastaan onkaan. Että onko ahdinkosi nyt kuitenkaan valtion vai miehesi ansiota..
Miksi yrität syöttää tällaista miesvihamielistä ajatusta? Siinä ei ole mitään hävettävää, että ei halua kustantaa toisen elämistä. Se minkä AP voi tehdä on sanoa miehelle, että laskee, että säästääkö oikeasti rahaa muuttamalla asuntoon yksin, joka ei ole opiskelija-asunto ja voivat yhdessä miettiä, että mikä olisi sopiva hinta, jonka AP asunnosta maksaisi. Jos päästään sopuun, niin sitten asutaan yhdessä ja jos ei päästä, niin muutetaan erilleen. Ei tästä tarvitse tehdä mitään parisuhteen kynnyskysymystä, koska se ei sellainen ole paitsi tietenkin niille naisille, jotka haluavat hyötyä miehestä rahallisesti.
Ai nyt on miesvihaa jo :) hah. Kuulepa kun mua veronmaksajana ei kiinnosta maksella ap:n vuokraa siksi koska heidän taloudellaan on varaa maksaa se valmiiksi edullinen tuettu vuokra ihan itse. Ap ei lisäksi halua ottaa opintolainaa eikä mennä töihin, vaan haluaa että minä ja muut työllämme maksamme vuokransa. Miehestä puhumattakaan.
Ei ole mitään heidän talouttaan, vaan on hänen oma taloutensa. Jokaisella ihmisellä on omat varata, eikä kaikki halua yhteisiä varoja toisten ihmisten kanssa. Tämä ei estä mitenkään perheen perustamista. Koita vähän laajentaa maailmankuvaasi ja tajuta, että perheen perustamisen edellytys ei ole, että varat jaetaan. On kaikin puolin järkevämpää jos molemmilla on omat varat ja siten myös omat tuet.
Maksat siis mieluummin sen suuremman tuen, jonka AP saa muuttaessaan omaan kämppään kuin pienemmän tuen, jolla pystyisi maksamaan oman osuutensa kämpän puolikkaasta? Et taida olla kovin terävä?
Lapsiltahan se on pois, että perheen elintaso on tasan niin korkea, mihin köyhemmällä vanhemmalla on varaa. Niinhän se menee näissä talouksissa, joissa kaikki maksetaan tasan puoliksi huolimatta siitä, että toinen käy töissä ja toinen saa pelkkää opintorahaa.
Olet saanut jakaa arkea rakkaan ihmisen kanssa. No, nyt sitten se sinun rakas ihmisesi ei enää jaakkaan sitä arkea kanssasi, koska rahantulosi pienenee...arjessa jakaminen tarkoittaa myös sitä, että ihmiset tarvittaessa jakaa myös rahamenot erilailla kun se rahatilanne jostain syystä muuttuu. Ei se yhteiskunta osallistu siihen jakoon jos taloudessa on tuloja tarpeeksi.
Miehesi ei saa noin edullista kämppää mistään, jos sähkö ja nettikin nyt kuuluu vuokraan. Onko miehellä/teillä käsitystä miten esim. sähkölasku nykyään menee: vaikka kuluttaisit vähemmänkin sähköä, niin muut kulut ovat kuitenkin isoin osa siitä laskusta ja siihen et voi itse vaikuttaa.
Mites huonekalut, kodinkoneet yms. Kuinka/kuka ne on ostettu/ostanut ja miten jaetaan jos muutatte erilleen?
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2941 kirjoitti:
Olen aivan varma, että ap:kin hyötyy yhdessä asumisesta. Mies on todennäköisesti hankkinut asuntoon esimerkiksi sellaista viihde-elektroniikkaa, jota opintotuella ei todellakaan hankittaisi. Ja kyllä yhdessä asuminen on aina edullisempaa kuin yksin asuminen; ei yhdessä asuminen tuplaa sähkö-, vesi-, tietoliikenne- ja vakuutuskuluja vaan vesilaskua lukuun ottamatta ne pysyvät lähes/täysin samoina eli kumpikin maksaa niistä vain puolet. Myös ruokakulut pienenevät henkeä kohden kahden hengen taloudessa.
Pakko vastata tähän kun ärsyttää tommonen yleistys. Telkkari on mun eli ap:n porukoilta saatu käytettynä. Avopuolisolla ja mulla on omat läppärit, itse hankittu. Avopuolisolla oma pelikonsoli, jota en käytä kun pelaaminen ei oo mun juttu. Ruuat maksetaan puoliksi ja mies syö todennäköisesti enemmän, eli tässäkään tuskin kovasti hyödyn. Sähkö ja netti kuuluu opiskelija-asunnon vuokran hintaan. Kotivakuutus on joo puoliksi maksettu, eli mitähän siitä tulis, noin 70e säästöä vuodessa? Kyllä mulle suurin yhdessä asumisen hyöty on ollut sitä, että on saanut jakaa arkea rakkaan ihmisen kanssa. -ap
Silti et ole valmis korvaamaan sitä asumistukea leikattua 250 euroa opintolainalla, että saisit jatkaa tuota arjen jakamista rakkaan ihmisen kanssa, vaan muutat mieluummin erilleen, että saat maksimoitua yhteiskunnalta kuppaamisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki perustuu laskemiskaavaan. Jos ja kun talouden yhteiset tulot ylittävät tuen saamisen rajan niin silloin ei tukea myönnetä.
Jos tulot jäävät alle tulorajan niin tukea myönnetään.
Eihän millään voida yksilökohtaisesti tutkia erikseen joka ainutta tapausta.
Eläkkeet lasketaan tietyn kaavan mukaan, sairaspäivärahat, äitiysrahat jne.
Mikä näissä asumistuen tulorajoissa on niin vaikea ymmärtää?Ottaahan se pannuun kun säännöt muutuvat kesken kaiken. Asumaan on muutettu tiettyjen ehtojen vallitessa ja sitten vedetään matto jalkojen alta ja asumisjärjestelyt on mietittävä uudelleen kesken opintojen.
Jos avoliittopäätös tehdään sen perusteella miten saadaan keploltua maksituet yhteiskunnalta, ettei vaan tarvitse maksaa omasta elämisestään penniäkään itse, niin ehkä kannattaa kasvaa vielä vähän ihmisenä ennenkuin miettii uudestaan näitä parisuhdejuttuja.
Jos kotikasvatus on se, että toisen varaan ei kannata heittäytyä, varsinkaan heti elämän alkumetreillä, niin kyllähän tulojen ennakoimaton pieneneminen pistää miettimään.
Niin paljon kaikkea paskaa olen vierestä seurannut, että en vahingossakaan pistä itseäni kuseen jossa jonkun muun täytyy maksaa mun elämä.
Jos on yhtään seurannut uutisia viime vuosina, varsinkin viime vuonna, niin ei ole voinut tulla yllätyksenä tuo opiskelijoiden siirtyminen yleisen asumistuen piiriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki perustuu laskemiskaavaan. Jos ja kun talouden yhteiset tulot ylittävät tuen saamisen rajan niin silloin ei tukea myönnetä.
Mikä näissä asumistuen tulorajoissa on niin vaikea ymmärtää?Ottaahan se pannuun kun säännöt muutuvat kesken kaiken. Asumaan on muutettu tiettyjen ehtojen vallitessa ja sitten vedetään matto jalkojen alta ja asumisjärjestelyt on mietittävä uudelleen kesken opintojen.
Jos avoliittopäätös tehdään sen perusteella miten saadaan keploltua maksituet yhteiskunnalta, ettei vaan tarvitse maksaa omasta elämisestään penniäkään itse, niin ehkä kannattaa kasvaa vielä vähän ihmisenä ennenkuin miettii uudestaan näitä parisuhdejuttuja.
Jos kotikasvatus on se, että toisen varaan ei kannata heittäytyä, varsinkaan heti elämän alkumetreillä, niin kyllähän tulojen ennakoimaton pieneneminen pistää miettimään.
Niin paljon kaikkea paskaa olen vierestä seurannut, että en vahingossakaan pistä itseäni kuseen jossa jonkun muun täytyy maksaa mun elämä.
No eikös juuri silloin joku muu, ja vieläpä täysin tuntematon henkilö, maksa sinun elämäsi jos tukien varassa elät?
En kuitenkaan koe menettäväni itsemääräämisoikeuttani yhteiskunnalle, vaikka yhteiskunta mut hengissä ja lämpimänä pitäisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2941 kirjoitti:
Silti et ole valmis korvaamaan sitä asumistukea leikattua 250 euroa opintolainalla, että saisit jatkaa tuota arjen jakamista rakkaan ihmisen kanssa, vaan muutat mieluummin erilleen, että saat maksimoitua yhteiskunnalta kuppaamisen?
Tulen saamaan samat tuet kuin muutkin yksin asuvat opiskelijat, joten mikä on ongelmasi tässä? Haluatko siis leikata kaikkien yksin asuvien opiskelijoiden tukia? Jos minun on mahdollista pärjätä ilman lainaa asumalla yksin (elää siis tuilla+kesätyörahoilla), niin sen myös teen. Mielestäni ei olisi reilua että avopuoliso jäisi halpaan opiskelija-asuntooni kerryttämään varallisuuttaan kun itse eläisin lainalla, mikäli toinen mahdollisuus on asua yksin ilman lainaa. -ap
Vierailija kirjoitti:
Mites huonekalut, kodinkoneet yms. Kuinka/kuka ne on ostettu/ostanut ja miten jaetaan jos muutatte erilleen?
Puoliksi ollaan maksettu. Olen tehnyt töitä ennen opiskelua (vaikka mukaan mahtui työttömyyspätkäkin) ja töistä säästettyjä rahoja käytin omaan osuuteeni huonekaluista. Osa huonekaluista myös molempien puolen vanhemmilta käytettyinä. Eiköhän aika 50/50 mee lusikat jakoon. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiltahan se on pois, että perheen elintaso on tasan niin korkea, mihin köyhemmällä vanhemmalla on varaa. Niinhän se menee näissä talouksissa, joissa kaikki maksetaan tasan puoliksi huolimatta siitä, että toinen käy töissä ja toinen saa pelkkää opintorahaa.
Vähästäkin rahasta pystyy kustantamaan lapsen elämän ihan helposti. Toisekseen mikään ei estä sitä varakkaampaa laittamasta lapselleen enemmän jos niin haluaa tehdä. Se ei ole varsinaisesti vanhempien välinen juttu, vaan vanhemman ja lapsen välinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2941 kirjoitti:
Tulen saamaan samat tuet kuin muutkin yksin asuvat opiskelijat, joten mikä on ongelmasi tässä? Haluatko siis leikata kaikkien yksin asuvien opiskelijoiden tukia? Jos minun on mahdollista pärjätä ilman lainaa asumalla yksin (elää siis tuilla+kesätyörahoilla), niin sen myös teen. Mielestäni ei olisi reilua että avopuoliso jäisi halpaan opiskelija-asuntooni kerryttämään varallisuuttaan kun itse eläisin lainalla, mikäli toinen mahdollisuus on asua yksin ilman lainaa. -ap
Eli raha painaa kuitenkin vaakakupissa enemmän kuin arjen jakaminen rakkaan ihmisen kanssa. Mitä järkeä tuollaisessa parisuhteessa edes on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikös juuri silloin joku muu, ja vieläpä täysin tuntematon henkilö, maksa sinun elämäsi jos tukien varassa elät?
Ei, vaan yhteiskunta maksaa, johon minäkin laitan rahaa. Luuletko, että et itse saa yhteiskunnalta tukea jos et nosta mitään tukia?
Ja mistä ne yhteiskunnan rahat tulevat? Siitä kuuluisasta taikaseinästä? Ei vaan kyllä ne tulee meiltä nettomaksajilta, sekä tulevien sukupolvien nettomaksajilta (velanotonkautta).
Miksi oletat, että tällä hetkellä opiskeleva ei tule olemaan veronmaksaja tulevaisuudessa? Tässä maailmassa kun on muutakin kuin tämä yksi hetki. Täällä on yhteiset pelisäännöt ja niiden mukaan pelataan. Asumalla täällä olet suostunut näihin sääntöihin ja sääntöjen mukaan tietyissä tilanteissa on oikeutettu nostamaan tukea. Itsekin nostat tukea joka kerta kun käyt lääkärissä. Et sinä sitä käyntiä itse maksa, vaan se maksetaan pääosin verovaroista. Samoin saat tukea kun ajat autolla, koska autotiet on rakennettu verovaroista jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2941 kirjoitti:
Eli raha painaa kuitenkin vaakakupissa enemmän kuin arjen jakaminen rakkaan ihmisen kanssa. Mitä järkeä tuollaisessa parisuhteessa edes on?
Mitä väliä sillä on arjen jakamisen kannalta jos asutaan eri asunnoissa? Minua ei ainakaan laiteta patteriin käsiraudoilla kiinni, vaan voin mennä sen toisen luokse ihan niin usein kuin haluan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2941 kirjoitti:
Mitä väliä sillä on arjen jakamisen kannalta jos asutaan eri asunnoissa? Minua ei ainakaan laiteta patteriin käsiraudoilla kiinni, vaan voin mennä sen toisen luokse ihan niin usein kuin haluan.
Juuri näin, pitää sitten jakaa sitä arkea viettämällä aikaa toisen luona kyläilemällä, viestittelemällä ja treffailemalla jne. Tietenkin se on erilaista arjen jakamista kuin yhdessä asuminen, mutta toimii monissa suhteissa. Ehkäpä toimisi siis meilläkin mun opiskelujen loppuajan ja sitten voisi taas muuttaa yhteen. Kyllä raha on tällä hetkellä niin tiukilla, että pitää tehdä kompromisseja omasta mukavuudesta eli tässä tapauksessa yhdessä asumisesta. Eri asia tietenkin jos avopuoliso osallistuisi jatkossa enemmän asumiskustannuksiin, mutta kun ei, niin sen mukaan on tehtävä päätökset. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on yhtään seurannut uutisia viime vuosina, varsinkin viime vuonna, niin ei ole voinut tulla yllätyksenä tuo opiskelijoiden siirtyminen yleisen asumistuen piiriin.
Voi kiesus tuota väärinymmärtämisen halua. Muutos ei ollut tiedossa kun yhteen on muutettu... toki tässä nyt on ollut aikaa sopeutua ja tehdä muutoksia sen aikaa kun päätös on ollut tehtynä.
Tää on vähän sama kuin laskisin nyt rahojen riittävän kotihoidon tuen kanssa siihen, että on penskan kanssa 3v kotona. Tulen raskaaksi ja vauvan ollessa 1v ilmoitetaan ettei mitään kotihoidontukea olekaan. Vähän myöhäistä katua ja lasta ei voi palauttaakaan, toisin kuin avopuolison.
Ja mistä ne yhteiskunnan rahat tulevat? Siitä kuuluisasta taikaseinästä? Ei vaan kyllä ne tulee meiltä nettomaksajilta, sekä tulevien sukupolvien nettomaksajilta (velanotonkautta).