Konflikti teinin kanssa - Ei suostu lähtemään juhannukseksi mökille!
14-vuotias on päättänyt ettei aio mökille lähteä meidän kanssa! Sanoo, että aikoo hukuttautua järveen jos sinne joutuu. Haluaa olla kotona juhannuksen ja se tietenkin tarkoittaa kavereita kylään ja bileitä. En halua oikein että teini on yksin monta päivää koska jotain voi sattua, esim. tulee kutsumattomia vieraita tai tulipalo. Pitääkö minun vaikka maksaa teinille että lähtee? On tällä hetkellä huoneessaan ja aloittaa hullun raivoamisen jos sinne yritän mennä.
Kommentit (214)
Teinille kaveri mukaan, ei ole kun järjestelykysymys.
Ja jatkossa mökille jotain kivaa tekemistä jos sinne täytyy teinin vielä lähteä. Tuon ikäisen kanssa voi jo neuvotella ja tehdä kompromisseja.
Vierailija kirjoitti:
14-vuotias on päättänyt ettei aio mökille lähteä meidän kanssa! Sanoo, että aikoo hukuttautua järveen jos sinne joutuu. Haluaa olla kotona juhannuksen ja se tietenkin tarkoittaa kavereita kylään ja bileitä. En halua oikein että teini on yksin monta päivää koska jotain voi sattua, esim. tulee kutsumattomia vieraita tai tulipalo. Pitääkö minun vaikka maksaa teinille että lähtee? On tällä hetkellä huoneessaan ja aloittaa hullun raivoamisen jos sinne yritän mennä.
Ei sille mitään pidä maksaa. Se, että mökille lähdetään on ilmoitusasia. Hukuttautuminen peruuntuu viimeistään siinä vaiheessa, kun vettä on nenään asti.
Voi herranjumala sentään kuinka avuttomia nyky vanhemmat on ja vielä pitäisi maksaa jollein kakaralle siitä että suostuu lähtä mökille. Mihin tämä maailma on menossa?
Tuossa tilanteessa jäisin itse teinin seuralaiseksi kotiin ja muut saisivat mennä mökille. Se on vaan yksi juhannus; monet ovat töissäkin juhannuksena.
Ilmoitat vaan teinille, että saa jäädä kotiin. Kyllä se sitten huomaa kun muut lähtevät, että sinä jäät. Nauti kunnolla juhannuksena omasta ajasta ja rauhasta. Sauno, laita hyvä salaatti, lue, katsele lempielokuvasi. Teiniähän ei tarvitse passata, mutta saa liittyä seuraasi jos haluaa. Jos haluaa vaikka elää pari päivää sipseillä ja limulla anna elää.
Käytetäänkö mökillä alkoholia, tuleeko riitoja tm.?
Edelleen hirveitä muistoja mökkijuhannuksista mihin oli nuorena pakko lähteä. Kaikki aikuiset paitsi äitini olivat hirveässä humalassa, veneilivät ja uivat kaatokännissä, sammuilivat pihanurmikolle. Loppuillasta isäni riitautui äitini kanssa, yritti "kouluttaa" (= pahoinpidellä) koiraa ja haukkui meidät lapsetkin.
Sisävessaa ei saanut käyttää, ulkovessassa oli hämähäkkejä (pelkään kuollakseni), eikö mökillä ollut ikinä yhtään mitään tekemistä paitsi yrittää pitää känniääliöt hengissä.
Lopun aikaa äitini oli marttyyri ja tiuski kaikille kun hän ainoana joutui ahertamaan, pesemään mattoja, tekemään ruokaa ym.
Meillä on selvät sävelet: minä olen vastuussa alaikäsestä, enkä tule jättämään häntä ilman valvontaa viikonlopuksi yhtään mihinkään. Mökille ei tarvitse lähteä joka viikonloppu, mutta juhannuksena sinne mennään. Seuraavana viikonloppuna teini 14-v. voi suunnitella omia juttuja, silloin minäkin pysyn kotona. Meillä ei ole olemassa sellaista vaihtoehtoa, että jäisi yksin viikonlopun viettoon. Mökillä joustetaan tarpeen mukaan, ei tarvi raataa halkosavotassa tai väkisellä seurustella muiden kanssa. ruokalistalta löytyy teinin makuun juttuja, aamulla saa nukkua pitkään ja illalla lanittaa kavereiden kanssa jne.
Luin vähän noita vastauksia ja ap:n kommentteja. Eli mökille ois mentävä, yksi teini, ei mahdollista ottaa kavereita mukaan ei pääse bussilla ei sitä eikä tätä.
Jos tämä ei ole provo, niin olisiko mahdollista että kutsutte juhannuksena jotain sellaisia vieraita että teini viihtyy myös? Tuttavia tai sukulaisia jotta teinilläkin olisi seuraa? Tai miten kaukana se mökki on, jos vaikka jonkun kaverin vanhemmat toisi kaverin mökille ja hakisi? Tai sitten vaan teini mökille ja sillä hyvä.
Itse olen 17-vuotias ja kotiin olen saanut jäädä muistaakseni vuoden ajan eli 16-vuotiaana. Mökille kyllä tykkään mennä, mutta kuitenkin kaverit ovat useasti menneet edelle ja vanhempani ymmärtävät sen. Siskoni on 14 ja hänkin saisi jäädä kotiin, jos vain haluaisi, koska olemme molemmat käyttäytyneet hyvin ja osoittautuneet luottamuksen arvoisiksi. Edelleenkin menen todella mielelläni vanhempieni kanssa mökille, tosin nykyään poikaystävä tulee mukaan. Meillä on aina ollut todella läheiset välit vanhempieni kanssa ja vanhempani ovat antaneet minulle selvät rajat ja luottamusta. Kun olen kotiin monia kertoja jäänyt, mitään bileitä en ole järjestänyt, mutta useammankin kaverin kanssa hengailtu meillä ja alkoholia juotu. Siitäkin vanhemmat tietävät ja aina vanhempien kanssa on voitu puhua ihan mistä tahansa mm. känniseikkailuista. He tietävät millaista on olla nuori ja säästävät mut turhalta jeesustelulta, koska itsekin nuorempana ovat kaikenlaista tehneet. Jos olisin ap, ottaisin lapseni mukaan väkisin, koska hän ei selvästikään ole osoittautunut käytöksellään,että voisi jäädä kotiin.
Minä jäisin kotiin. Ihan vaan teinin kiusaksi. Kysehän ei ole mökistä vaan siitä, että haluaa bilettää.
Onneksi mulla ei ole lapsia..
Vierailija kirjoitti:
Minä jäisin kotiin. Ihan vaan teinin kiusaksi. Kysehän ei ole mökistä vaan siitä, että haluaa bilettää.
Onneksi mulla ei ole lapsia..
Onneksi sulla ei ole lapsia...
Vierailija kirjoitti:
Jos teini jäisi kotiin, niin onko lähellä joku turvallinen aikuinen, jolle voi soittaa, jos tulee joku hätä tai onnettomuus, avaimet jäävät kotiin tms?
112
Mua ylipäätään ärsyttää oletus että kaikki teinit haluaa vaan ryypätä ja bilettää eikä osaa mitään eikä selviä hengissä paria päivää. On niitäkin tietysti varmasti mutta ne teinitkin on yksilöitä ja löytyy myös se porukka jotka on kypsiä ja ei hölmöile.
Mä olin nuorena tälläinen rauhallinen yksilö, en ihan oikeasti halunnut kännätä enkä järjestää bileitä, korkeintaan kutsuin pari kaveria yökylään missä katsottiin leffoja ja syötiin herkkuja. Jos muhun ei oltaisi luotettu niin olisin kokenut loukkaavana, kuitenkin kaikki meni hyvin joka kerta kun vanhemmat kävivät lomamatkoilla jne enkä halunnut mukaan. Ja mitä hätätilanteisiin tulee niin kyllä 14-vuotiaan pitäisi ehdottomasti osata toimia jos syttyy tulipalo tai muu hätä. Mielellään myös osata kokata edes yksinkertaisia ruokia (onhan tuossa iässä jo ne pakolliset köksäntunnitkin ohi).
15-16 vuotiaina osa muuttaa jo omaan kotiin, kummaa että sillon kuitenkin selviää hyvin ja pyörittää omaa taloutta mutta joku oli täällä tekemässä lasua jos naapurin 14v ois yksin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista ottaa joku kaveri mökille mukaan?
Ei ole, sillä autoon ei mahdu.
Ap
Ja mökki on semmoisessa paikassa ettei sinne pääse esim. Bussilla?
Ymmärrän teiniä...en minäkään teininä jaksanut vanhusten kanssa hullua mökillä. Boeing.
Ei pääse, ei siellä busseja kulje. Auto tai ei mitään.
Ei Suomessa ole sellaista paikkaa, johon ei pääsisi bussilla noin 50 km päähän, josta voi hakea autolla. Provo siis.
Ap on trolli, mutta harhaluuloisuus nuoren selviytymisestä ei tarkoita, että rakastaa lastaan enemmän, kuin riskit suhteellisesti näkevä henkilö. Kyllä 13-vuotiaan voi jättää viikoksi kotiin jos hän kokee selviytyvänsä itse ja en myöskään miten nuoret saadaan sinne mökille jos ovat sitä vastaan. Jos olette lapsenne kasvattaneet hyvin mahdollisuus jollekin kamalalle on olemattomat.
Vierailija kirjoitti:
Ap on trolli, mutta harhaluuloisuus nuoren selviytymisestä ei tarkoita, että rakastaa lastaan enemmän, kuin riskit suhteellisesti näkevä henkilö. Kyllä 13-vuotiaan voi jättää viikoksi kotiin jos hän kokee selviytyvänsä itse ja en myöskään miten nuoret saadaan sinne mökille jos ovat sitä vastaan. Jos olette lapsenne kasvattaneet hyvin mahdollisuus jollekin kamalalle on olemattomat.
13 vuotias viikoksi kotiin? Kyllä 13-vuotias on vielä ihan lapsi, eikä todellakaan ole ok jättää sen ikäistä viikoksi yksin! Minä en ymmärrä minkälaisia vanhempia täällä liikkuu ja kenen päähän edes tulee jättää tuon ikäinen yksin? Aivan sairasta. Kyllä ne ehtii myöhemminkin selviytymään, kun oikeasti ovat sen ikäisiä että kuuluu selviytyä ilman vanhempia. Hoitakaa ne kakaranne, please! Se ei tarkoita, että kun lapsi on teini, että lapsesta ei enää tarvitse huolehtia, päinvastoin. Skarpatkaa aikuiset. Teidän huono vanhemmuus vaikuttaa myös muihin teineihin, ja siihen mitä hulluuksia ne pääsee/innostuu tekemään. Huumeet, alkoholi, varastelu, rikollisuus jne.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän minkälainen teini kyseessä, onko osoittanut luotettavuutensa, vai onko jotenkin taas heikentänyt sitä. Reilua ei ole kaikista teineistä, jotka haluavat omaa tilaa ja aikaa olettaa, että bileitä ne vaan kuitenkin järkkää. Vaikka vanhempien pitää tietenkin olla rajoja asettavia yms ja periaatteessa teini joutuu tekemään niin kuin käsketään, harvemmin oikeasti pakottamisella ja liiallisella määräyksellä saadaan mitään erityistä hyvää aikaan. Varsinkin jos liialliselle tiukkuudelle ei ole mitään kummoisempaa syytä, ei kannata käyttää sitä auktoriteettia vain siksi että voi. Tiedän niin monia sellaisista ylitiukoista ja huolehtivista perheistä tulleita lapsia, jotka alkoivatkin sitten oikein urakalla kapinoimaan. En ihmettele jos välit on vanhemmiten vähän viileät. Hyvä järjestely voisi tietenkin olla, että yhden yön/päivän voisi olla kaverin kanssa ja muuten mökillä. Hankala tietenkin toteuttaa jos pitempi matka.
Sama, tiedän tyypin jolla oli tosi tiukat rajat ja säännöt kunnes täytti 18, kaikkeen piti olla vanhempien lupa. Sillä lähtikin sitten ihan lapasesta kun täytti 18 ja ei ollut enää rajoja. Jotenkin huumaantui siitä että sai tehdä mitä huvitti.
Vierailija kirjoitti:
Mä sitten rakastan näitä meillä lapset on opetettu pienestä pitäen, että vanhemmat sanoo ja lapset tottelee.....
Hienoa, jos sinulla on sellaisia lapsia. MUTTA, jollakin toisella on erilaisia lapsia, jotka eivät tottelekaan, vaan kyseenalaistavat aina ja kaiken. Eikä se tarkoita, että ne hankalampien lasten vanhemmat olisivat toimineet kasvatuksessaan yhtään eri lailla tai huonommin kuin ne vanhemmat, joiden lapset tottelevat. Ne lapset vaan ovat erilaisia. Lapsen temperamenttiin ei voi vaikuttaa paitsi harjoittamalla lapsen persoonallisuus. On siis helpompia ja vaikeampia lapsia niin hyvillä kuin huonoillakin kasvattajille. Hyvälläkin huoltajalla voi olla hankala lapsi ja huonolla huoltajalla helppo lapsi.
Mä olisin huolissani jos mulla olis lapsia (varsinkin teinejä) jotka tekis kaiken aina just niin kuin vanhemmat käskee ilman mitään vastaanväittämistä. Ei ole mun mielestä hyvän kasvatuksen merkki, vaan jäänyt joku kehitysvaihe kokematta, tai sitten pelkää vanhempia niin paljon ettei uskalla sanoa mitään. Teinien kuuluukin kapinoida ja oppia ajattelemaan omilla aivoillaan, se on teini-iän tarkoitus, että irtaudutaan vanhemmista ja harjoitellaan itsenäisyyttä.
Jos lapsi ei opi ikinä kyseinalaistamaan vanhempien (auktoriteettien) päätöksiä, siitä voi seurata ongelmia myöhemmin, on alttiimpi kaikenlaisille hyväksikäyttäjille ja huonolle kohtelulle, kun ei ole tottunut siihen että auktoriteetit voi ja pitääkin kyseenalaistaa. Esim. työpaikalla huonosti kohtelevaa pomoa ei tarvitse sietää, parisuhteessa huonosti kohtelevaa puolisoa ei tarvitse sietää.
Luulen että nykyään vanhemmat tarvtisisivat jonkinlaista koulutusta siihen, miten olla hyvä vanhempi teineille ja nuorille.
Paitsi hajoittamalla piti sanoa...