Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Konflikti teinin kanssa - Ei suostu lähtemään juhannukseksi mökille!

Vierailija
20.06.2017 |

14-vuotias on päättänyt ettei aio mökille lähteä meidän kanssa! Sanoo, että aikoo hukuttautua järveen jos sinne joutuu. Haluaa olla kotona juhannuksen ja se tietenkin tarkoittaa kavereita kylään ja bileitä. En halua oikein että teini on yksin monta päivää koska jotain voi sattua, esim. tulee kutsumattomia vieraita tai tulipalo. Pitääkö minun vaikka maksaa teinille että lähtee? On tällä hetkellä huoneessaan ja aloittaa hullun raivoamisen jos sinne yritän mennä.

Kommentit (214)

Vierailija
201/214 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metroasemalla teinin näköinen tyttö uhosi toiselle samanmoiselle " Mä en mihinkään vitun maalle lähde, jos ei oo röökii" Mietin itsekseni, että minkälainen sota mahtaa hänenkin kotonaan olla maallelähdöstä. Aikoinaan oma teinini ei suostunut tulemaan autoon ennen klo 12, kun olin illalla sanonut, että puolipäivältä lähdetään. Jaksamista kaikkiin juhannusmatkailijoiden koteihin kaikille osapuolille, juhannus on vaan kerran vuodessa.

Vierailija
202/214 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole tuollaisia ongelmia koskaan ollut eikä myöskään tule.

Miksiköhän.

Mutta meidän lapsia ei ole myöskään kasvatettu vapaalla kasvatuksella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/214 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on trolli, mutta harhaluuloisuus nuoren selviytymisestä ei tarkoita, että rakastaa lastaan enemmän, kuin riskit suhteellisesti näkevä henkilö. Kyllä 13-vuotiaan voi jättää viikoksi kotiin jos hän kokee selviytyvänsä itse ja en myöskään miten nuoret saadaan sinne mökille jos ovat sitä vastaan. Jos olette lapsenne kasvattaneet hyvin mahdollisuus jollekin kamalalle on olemattomat.

Hahaha! Eli että jos olette kasvattaneet lapsenne hyvin, niin ei voi tulla esim tulipaloa tai taloa ei tulla ryöstämään, kun teini on siellä yksin? Tai viikon aikana teini ei voi esim satuttaa itseään niin pahasti, että pitäisi viedä terveysasemalle? Siinäpä itse välinpitämättömyys,sinähän olet sen yläpuolella, että jotain odottamatonta saattaisi tapahtua. Noh, lykkyä tykö sun kasvatusmetodeillesi.

Sinulleko noita taitoja ei opetettu jo lapsena, miten toimia? Mikäli tilanne osuu kohdalle? 13-vuotiaan pitäisi tietää jo varsin hyvin perusasiat näissä. Ihme hyysäriporukkaa. Ennen jo 6-vuotiaat paimensivat yksin karjalaumaa. Pari pykälää ylempänä hoitivat sisarensa ja vaihtoivat niiden rättivaippoja.

Ai 13-vuotiaan pitää tietää miten toimia, jos taloon murtaudutaan samalla kun hän on siellä? Järki käteen nyt hyvä ihminen. Tai jos 13-vuotias joutuu vaikka pyöräonnettomuuteen, niin pitää itse osata raahautua terveysasemalle? Siinä olisi nopeasti kuule lastensuojeluviranomaiset sun perässä.

13-vuotiaan pitäisi tietää, koska, vaikka vanhemmat ovat kotona heillä ei ole aikaa selittää. Jos nuori joutuu pyöräonnettomuuteen ei vanhempien kotona olo auta ja 112 on keksitty.

Vierailija
204/214 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne nuoret, kuin roiku netissä paitsi kun vanhemmat lähtee niin pidetään hirveä rikosputki.

Vierailija
205/214 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökkeily on musta aikuisenakin vielä niin paskaa että en varmasti pakottaisi teiniä mukaan. Anna jäädä kotiin tai jääkää itsekin. Miksi koko perheen pitää kärsiä siksi et vanhemmat tykkää kärvistellä mökillä?

Nim: viimeksi 13-vuotiaana, pakotettuna, mökkeillyt. Vihasin sitä.

Täsmälleen samaa mieltä. On suoranainen rangaistus joutua jollekin mökille, yleensä vältän sitä kaikin keinoin. Ja olen sentään jo 49 v. :D

Jäisin ilman muuta kotiin teinin kanssa tai ehdottaisin vaihteeksi jotakin muuta juhannuksen viettotapaa, esim. hotelliviikonloppua jossakin kauniissa Suomen kaupungissa.

Vierailija
206/214 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä sitten rakastan näitä meillä lapset on opetettu pienestä pitäen, että vanhemmat sanoo ja lapset tottelee.....

Hienoa, jos sinulla on sellaisia lapsia. MUTTA, jollakin toisella on erilaisia lapsia, jotka eivät tottelekaan, vaan kyseenalaistavat aina ja kaiken. Eikä se tarkoita, että ne hankalampien lasten vanhemmat olisivat toimineet kasvatuksessaan yhtään eri lailla tai huonommin kuin ne vanhemmat, joiden lapset tottelevat. Ne lapset vaan ovat erilaisia. Lapsen temperamenttiin ei voi vaikuttaa paitsi harjoittamalla lapsen persoonallisuus. On siis helpompia ja vaikeampia lapsia niin hyvillä kuin huonoillakin kasvattajille. Hyvälläkin huoltajalla voi olla hankala lapsi ja huonolla huoltajalla helppo lapsi.

Mä olisin huolissani jos mulla olis lapsia (varsinkin teinejä) jotka tekis kaiken aina just niin kuin vanhemmat käskee ilman mitään vastaanväittämistä. Ei ole mun mielestä hyvän kasvatuksen merkki, vaan jäänyt joku kehitysvaihe kokematta, tai sitten pelkää vanhempia niin paljon ettei uskalla sanoa mitään. Teinien kuuluukin kapinoida ja oppia ajattelemaan omilla aivoillaan, se on teini-iän tarkoitus, että irtaudutaan vanhemmista ja harjoitellaan itsenäisyyttä.

Jos lapsi ei opi ikinä kyseinalaistamaan vanhempien (auktoriteettien) päätöksiä, siitä voi seurata ongelmia myöhemmin, on alttiimpi kaikenlaisille hyväksikäyttäjille ja huonolle kohtelulle, kun ei ole tottunut siihen että auktoriteetit voi ja pitääkin kyseenalaistaa. Esim. työpaikalla huonosti kohtelevaa pomoa ei tarvitse sietää, parisuhteessa huonosti kohtelevaa puolisoa ei tarvitse sietää.

On väärä käsitys, että teinien kuuluisi v****illa vanhemmilleen tai muuten käyttäytyä huonosti ja kurittomasti. Suurimmalla osalla teini-ikä sujuu tasaisesti ilman suurta draamaa. Vaikka teini ei kapinoi, hän voi silti itsenäistyä vanhemmistaan. Itse annan teinille vapautta päättää niistä asioista, mihin hänen kypsyystasonsa riittää ja kaikista teiniä koskevista asioista neuvotellaan hänen kanssaan ennen päätöksen tekemistä. Sanon myös suoraan kun huomaan olleeni väärässä, joten teini kyllä tietää ettei edes äiti ole erehtymätön.

AP:n tapauksessa juhannuksen vietosta olisi ollut hyvä keskustella yhdessä jo paljon aikaisemmin, jolloin olisi ollut mahdollisuus harkita vaihtoehtoja. Paras vaihtoehto olisi se, että teini saa kaverin mukaansa mökille. Teinin jättäminen yksin kotiin koko juhannukseksi ei minusta ole järkevää.

Vierailija
207/214 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jääkää kaikki kotiin mutta myös teini kökkii koko juhannuksen sisällä. EI kavereille koko juhannuksena.

Miksi tästä pitää tehdä tällainen rangaistus? Kostoksiko?

Ei rangaistus vaan perhe aikaa kotona. Sitä samaa mitä mökilläkin olisi ollut

Vierailija
208/214 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä sitten rakastan näitä meillä lapset on opetettu pienestä pitäen, että vanhemmat sanoo ja lapset tottelee.....

Hienoa, jos sinulla on sellaisia lapsia. MUTTA, jollakin toisella on erilaisia lapsia, jotka eivät tottelekaan, vaan kyseenalaistavat aina ja kaiken. Eikä se tarkoita, että ne hankalampien lasten vanhemmat olisivat toimineet kasvatuksessaan yhtään eri lailla tai huonommin kuin ne vanhemmat, joiden lapset tottelevat. Ne lapset vaan ovat erilaisia. Lapsen temperamenttiin ei voi vaikuttaa paitsi harjoittamalla lapsen persoonallisuus. On siis helpompia ja vaikeampia lapsia niin hyvillä kuin huonoillakin kasvattajille. Hyvälläkin huoltajalla voi olla hankala lapsi ja huonolla huoltajalla helppo lapsi.

Mä olisin huolissani jos mulla olis lapsia (varsinkin teinejä) jotka tekis kaiken aina just niin kuin vanhemmat käskee ilman mitään vastaanväittämistä. Ei ole mun mielestä hyvän kasvatuksen merkki, vaan jäänyt joku kehitysvaihe kokematta, tai sitten pelkää vanhempia niin paljon ettei uskalla sanoa mitään. Teinien kuuluukin kapinoida ja oppia ajattelemaan omilla aivoillaan, se on teini-iän tarkoitus, että irtaudutaan vanhemmista ja harjoitellaan itsenäisyyttä.

Jos lapsi ei opi ikinä kyseinalaistamaan vanhempien (auktoriteettien) päätöksiä, siitä voi seurata ongelmia myöhemmin, on alttiimpi kaikenlaisille hyväksikäyttäjille ja huonolle kohtelulle, kun ei ole tottunut siihen että auktoriteetit voi ja pitääkin kyseenalaistaa. Esim. työpaikalla huonosti kohtelevaa pomoa ei tarvitse sietää, parisuhteessa huonosti kohtelevaa puolisoa ei tarvitse sietää.

On väärä käsitys, että teinien kuuluisi v****illa vanhemmilleen tai muuten käyttäytyä huonosti ja kurittomasti. Suurimmalla osalla teini-ikä sujuu tasaisesti ilman suurta draamaa. Vaikka teini ei kapinoi, hän voi silti itsenäistyä vanhemmistaan. Itse annan teinille vapautta päättää niistä asioista, mihin hänen kypsyystasonsa riittää ja kaikista teiniä koskevista asioista neuvotellaan hänen kanssaan ennen päätöksen tekemistä. Sanon myös suoraan kun huomaan olleeni väärässä, joten teini kyllä tietää ettei edes äiti ole erehtymätön.

AP:n tapauksessa juhannuksen vietosta olisi ollut hyvä keskustella yhdessä jo paljon aikaisemmin, jolloin olisi ollut mahdollisuus harkita vaihtoehtoja. Paras vaihtoehto olisi se, että teini saa kaverin mukaansa mökille. Teinin jättäminen yksin kotiin koko juhannukseksi ei minusta ole järkevää.

Riippuu vanhemmista voiko nuori itsenäistyä kapinoimatta.

Vierailija
209/214 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on trolli, mutta harhaluuloisuus nuoren selviytymisestä ei tarkoita, että rakastaa lastaan enemmän, kuin riskit suhteellisesti näkevä henkilö. Kyllä 13-vuotiaan voi jättää viikoksi kotiin jos hän kokee selviytyvänsä itse ja en myöskään miten nuoret saadaan sinne mökille jos ovat sitä vastaan. Jos olette lapsenne kasvattaneet hyvin mahdollisuus jollekin kamalalle on olemattomat.

Hahaha! Eli että jos olette kasvattaneet lapsenne hyvin, niin ei voi tulla esim tulipaloa tai taloa ei tulla ryöstämään, kun teini on siellä yksin? Tai viikon aikana teini ei voi esim satuttaa itseään niin pahasti, että pitäisi viedä terveysasemalle? Siinäpä itse välinpitämättömyys,sinähän olet sen yläpuolella, että jotain odottamatonta saattaisi tapahtua. Noh, lykkyä tykö sun kasvatusmetodeillesi.

Sinulleko noita taitoja ei opetettu jo lapsena, miten toimia? Mikäli tilanne osuu kohdalle? 13-vuotiaan pitäisi tietää jo varsin hyvin perusasiat näissä. Ihme hyysäriporukkaa. Ennen jo 6-vuotiaat paimensivat yksin karjalaumaa. Pari pykälää ylempänä hoitivat sisarensa ja vaihtoivat niiden rättivaippoja.

Ai 13-vuotiaan pitää tietää miten toimia, jos taloon murtaudutaan samalla kun hän on siellä? Järki käteen nyt hyvä ihminen. Tai jos 13-vuotias joutuu vaikka pyöräonnettomuuteen, niin pitää itse osata raahautua terveysasemalle? Siinä olisi nopeasti kuule lastensuojeluviranomaiset sun perässä.

13-vuotiaan pitäisi tietää, koska, vaikka vanhemmat ovat kotona heillä ei ole aikaa selittää. Jos nuori joutuu pyöräonnettomuuteen ei vanhempien kotona olo auta ja 112 on keksitty.

Pointti oli varmaankin se, että 13-vuotias ei ole vastuussa itsestään, vaan hänen vanhempansa ovat vastuussa! Kyllä se auttaa jos tapahtuu jotain, että vanhemmat ovat kotona ja voivat viedä lääkäriin. Ihme selittelyjä taas kerran, ja täysin tunteetonta lässytystä. 13-vuotias on vielä lapsi. 18-vuotias on täysi-ikäinen.

Vierailija
210/214 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoruuden parhaita juhannuksia teininä oli, kun sain jäädä yksin meidän omakotitaloon. Varovaisesti uskalsin kysyä vanhemmilta, käykö. Ei mitään bileitä. Valvoin aamunkoittoon, join jotakin tyyliin limpparia, pikkusnäksiä ja katsoin vanhoja Suomi-leffoja telkkarista. Ihan mahtava itsenäistymisen tunne. Tämää oli vielä lankaverkkoaikaa puhelimien kanssa, joten sain olla ihan rauhassa.

Sama, tosin joka viikonloppu. Söin mitä huvitti, missä huvitti ja katselin tv:tä kissan kanssa. Kävin 13-vuotiaana k16 elokuvissa.

Ja tämäkö on sitä hyvää nuoruutta? Tuskinpa. Teillä on ollut välinpitämättömät tai kykenemättömät vanhemmat. Kyllä 13-vuotiaasta pitäisi vielä pitää huolta, eikä jättää joka vkl yksin.

Vierailija
211/214 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointti oli varmaankin se, että 13-vuotias ei ole vastuussa itsestään, vaan hänen vanhempansa ovat vastuussa! Kyllä se auttaa jos tapahtuu jotain, että vanhemmat ovat kotona ja voivat viedä lääkäriin. Ihme selittelyjä taas kerran, ja täysin tunteetonta lässytystä. 13-vuotias on vielä lapsi. 18-vuotias on täysi-ikäinen.

13-vuotias on vastuussa itsestään, vaikka vähemmän, kuin täysi-ikäinen. Voisi se nuori soittaa 112 ihan siinä missä äidilleen.

Vierailija
212/214 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoruuden parhaita juhannuksia teininä oli, kun sain jäädä yksin meidän omakotitaloon. Varovaisesti uskalsin kysyä vanhemmilta, käykö. Ei mitään bileitä. Valvoin aamunkoittoon, join jotakin tyyliin limpparia, pikkusnäksiä ja katsoin vanhoja Suomi-leffoja telkkarista. Ihan mahtava itsenäistymisen tunne. Tämää oli vielä lankaverkkoaikaa puhelimien kanssa, joten sain olla ihan rauhassa.

Sama, tosin joka viikonloppu. Söin mitä huvitti, missä huvitti ja katselin tv:tä kissan kanssa. Kävin 13-vuotiaana k16 elokuvissa.

Ja tämäkö on sitä hyvää nuoruutta? Tuskinpa. Teillä on ollut välinpitämättömät tai kykenemättömät vanhemmat. Kyllä 13-vuotiaasta pitäisi vielä pitää huolta, eikä jättää joka vkl yksin.

Kyllä 5 päivää on tarpeeksi välien pitämiseen ja kykenivät he pitämään huolen jos mitään pahaa ei tapahtunut. Kyllä viikolla ehtii pitämään huolta.

-ohis

Vierailija
213/214 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me oltiin juuri viikko Kreikassa, ja teini 13-v ilmoitti jo matkaa varatessa, että hän ei sitten tule mukaan (matkan aikaan oli 14-v. ). Vannotettiin, että bileitä ei tule sitten järjestää, eikä sitä sorttia olekaan. Hyvin meni viikko, lämmitteli itselleen ruokaa ja kävi kaupassa täydennystä hakemassa. Vei roskat, pesi tiskit, kasteli kukat. Jääkaapissa olleet kaksi kaljatölkkiäkin olivat koskemattomina, kun palasimme.

Ja sinä nielit tämän purematta:) varmasti oli käyty viihteellä viikonloppuna, vaikkei kotibileitä olisi ollutkaan. Tokkopa oluet kelpaa tuon ikäiselle. "Limuviinaa" tai siideriä ne juo.

Jos ei ole ylisuojeltu hyysätty, niin tuossa iässä normaalissa ympäristössä kasvanut teini haluaa nimen omaan alkaa kokeilla turvallisissa olosuhteissa omia siipiään. Että mitä se on vastata yksin itsestään, huushollista ja sen siisteydestä, ruoasta, arjesta ylipäätään. Pelkästään terve merkki.

Vierailija
214/214 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökkeily teininä oli perseestä! Oi autuutta kun sai olla yksin kotona. Omat teinit on saaneet jäädä kotiin, väkisin ei olla mökille viety. Naapurit ja lähellä asuvat isovanhemmat on pitäneet silmällä.

Juurikin näin. Vastineeksi piti siivota, käydä kaupassa ja tehdä omat ruoat. No problem. Kaverit, jotka olivat mökkeilleet, ihmettelivät, miten vähällä budjetilla voi tehdä vastaavan ruoan. Elämä opettaa. ;) Sai vähän muuta ekstrakivaa ylijäämällä. Ne kilohinnat ja tarjoukset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan