Konflikti teinin kanssa - Ei suostu lähtemään juhannukseksi mökille!
14-vuotias on päättänyt ettei aio mökille lähteä meidän kanssa! Sanoo, että aikoo hukuttautua järveen jos sinne joutuu. Haluaa olla kotona juhannuksen ja se tietenkin tarkoittaa kavereita kylään ja bileitä. En halua oikein että teini on yksin monta päivää koska jotain voi sattua, esim. tulee kutsumattomia vieraita tai tulipalo. Pitääkö minun vaikka maksaa teinille että lähtee? On tällä hetkellä huoneessaan ja aloittaa hullun raivoamisen jos sinne yritän mennä.
Kommentit (214)
Ap, oletko sä nyt vanhempi vai kaveri?
Määrätietoiset otteet - teini mukaan mökille, eikä mitään urputuksia. Sillä hyvä.
Kyllä niitä bileitä sitten tulee myöhemminkin.
Miten teidän teinillä ei ole mitään tekemistä mökillä? Jos kaikki toimii vain aikuisten ehdoilla, niin ei kai kukaan yli 12v lapsi viihdy enää mökillä. Meillä on lapsille ja teineille järjestetty aina pelit ja rensselit ja tekemiset mökille, koskaan ei ole tarvinnut pakottaa ketään mökille, päinvastoin itse haluavat lähteä.
Älä pakota. Yritä järjestä joku sukulainen/kummi yms katsomaan vähän perään.. tai jätät yksin ja pelisäännöt selviksi, jos pitää bileitä niin joku sopiva rangaistus mietitään etukäteen... En itsekään halunnut teininä mihinkään vanhempien kanssa, joten jäin kotiin. Enkä kyllä pitänyt bileitä tai ryypännyt, pelkäsin seurauksia liikaa.
Minä en halua mökille, joten en lähde mökille. Mies menee sinne, mutta ei pakota minua mukaan. Teinit saa päättää, menevätkö vai jäävätkö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista ottaa joku kaveri mökille mukaan?
Ei ole, sillä autoon ei mahdu.
Ap
Ja mökki on semmoisessa paikassa ettei sinne pääse esim. Bussilla?
Ymmärrän teiniä...en minäkään teininä jaksanut vanhusten kanssa hullua mökillä. Boeing.
Aika huono tuo ehdotus Boeingista, jos ei bussitkaan kulje.
Ei mitään kavereita ainakaan riesaksi, omassakin lapsessa on tarpeeksi sietämistä.
Myönnytykset:
a) palataan heti kun krapulasta on selvitty
b) jotain tekemistä! Ostakaa vaikka drone, jopa on kumma jos ei ala mökkeilyn tirkistelyt kiinnostaa.
Alaikäinen lapsi tekee tasan niin kuin vanhemmat määräävät! Ilmeisesti teini on kiittämätön paska, joten nyt vain rankalla kädellä karsimaan etuja, kun ei osaa käyttäytyä. Aluksi rahat jäihin ja kännykkä pois. Sitten muihin etuihin, esim. mieleiset vaatteet lukkojen taakse ja vähemmän mieluisia tilalle. Samoin lempiruokaa ei pitkään aikaan. Kyllä ne käytöstavat alkavat jossain vaiheessa löytyä ja kiitollisuus kasvaa.
Naapurin teini sai jäädä parina kertana kotiinsa. Piti silloin myrskyisät salabileet. Kananmunat ja esineet talosta lensivät molempien naapureiden pihalle.
Riippuu vähän minkälainen teini kyseessä, onko osoittanut luotettavuutensa, vai onko jotenkin taas heikentänyt sitä. Reilua ei ole kaikista teineistä, jotka haluavat omaa tilaa ja aikaa olettaa, että bileitä ne vaan kuitenkin järkkää. Vaikka vanhempien pitää tietenkin olla rajoja asettavia yms ja periaatteessa teini joutuu tekemään niin kuin käsketään, harvemmin oikeasti pakottamisella ja liiallisella määräyksellä saadaan mitään erityistä hyvää aikaan. Varsinkin jos liialliselle tiukkuudelle ei ole mitään kummoisempaa syytä, ei kannata käyttää sitä auktoriteettia vain siksi että voi. Tiedän niin monia sellaisista ylitiukoista ja huolehtivista perheistä tulleita lapsia, jotka alkoivatkin sitten oikein urakalla kapinoimaan. En ihmettele jos välit on vanhemmiten vähän viileät. Hyvä järjestely voisi tietenkin olla, että yhden yön/päivän voisi olla kaverin kanssa ja muuten mökillä. Hankala tietenkin toteuttaa jos pitempi matka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
14 v. lähtee just sinne, minne vanhemmat sanoo, että lähdetään. Raivotkoon rauhassa, mutta lähtee silti mukaan. Vai onko ennen aina saanut haluamansa läpi raivoomalla??
Samaa mieltä. Ei meilläkään kiukuttelut auttaneet, vaan tehtiin niinkuin vanhemmat käski. Ihan normaaleja meistä lapsista tuli, eikä jäänyt traumoja.
Mulle jäi. Jossain keskellä skutsia ilman nettiä tai vesijohtoa on ihan perseestä. En tule pakottamaan omia lapsia sinne ankeuteen.
Meillä lapset (11 ja 9) lähtevät ainakin toistaiseksi innokkaana mökille, mutta voin kyllä kuvitella etteivät enää murkkuiän iskiessä lähde. :D Minullakin on mökillä tylsää ensimmäisen yön jälkeen, en todellakaan pönöttäisi siellä useampaa päivää vaikka ihanaa mökkeily onkin.
Olen kyllä sellainen, etten halua yöpyä missään yhtä yötä enempää, sitten iskee kaipuu kotiin omaan suihkuun ja omaan sänkyyn.
Meillä möksä on kyllä niin lähellä, että ei tarvitse lähteä koko viikonlopuksi lojumaan.
Mieti että sinut pakotettaisiin jonnekin paikkaan.
Olkaa käymättä siellä mökillä.
Kotonakin on oikein viihtyisää, eikä tule stressiä matkoista ja mökin siivouksista ym.
Teini on viisas-minäkään en halua naisystäväni mökille mistään hinnasta!
Lähtee mukaan tietysti. Tee se heti selväksi. Älä lähde mukaan tappeluun. Jos ei pakkaa itse niin sitten on niissä vaatteissa kun lähtiessä koko juhannuksen mökillä. Nyt sitä kuria. Ja sanot ettei itsarilla uhkailla, jos näitä uhkailuja jatkuu niin viet hänet Psygologille, vaan mielenvikaiset tappaa itsensä.
Jossain vaiheessa on parempi muutaman kerran antaa periksi omille haluilla. Ehkä olisi nyt parasta että kaikki jäisi kotiin juhannukseksi ja teini saisi olla kavereiden kassa ja te turvallisen matkan päässä valvoisitte että tulee yöksi kotiin ja on kunnossa.
Ei yksi juhannus kotona vanhemmille pahaa tee. Nuori on nyt siinä iässä että kaverit on TÄRKEITÄ.
Koittakaa joustaa omista haluistanne nyt ja ehkä vielä ensi kesänä. Sittten taas saatte ottaa kaljaa mökillä.
Vierailija kirjoitti:
Minä lahjoin rahalla että lähtee maaseudulle. Ei auta enään kun on vanhempi.
toinen vaihtoehto että menee isälleen, toki vietti isänsä kanssa myös aikaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä lahjoin rahalla että lähtee maaseudulle. Ei auta enään kun on vanhempi.
toinen vaihtoehto että menee isälleen, toki vietti isänsä kanssa myös aikaa
kertakorvaus ja olimme n kuukauden ja toinen oli joulu uusivuosi . Ihminen on tullut ja opiskelee. Euikä oo ruikuttamassa rahaa mutta annan silloin tällöin.
Mua hieman just nyt vituttaa sun teinin kaltaiset raivottaret. Itseltä meni tänä juhannuksena kaikki suunnitelmat päin helvettiä kiitos 12-v pikkusiskoni. Vanhemmat aikoo mökkeillä viikon ja mut ja avokki pyydettiin viikoks kotiin kissavahdiksi. Suostuin, kun autollisena päästään juhannuksena terassille kaupunkiin helposti ja selvinpäin olo ei oo mulle ongelma. Joo ei, tänään kertottiin että ai niin joo pikkusiskosi päätti että jos mä oon kotona hän ei lähde.
Eli kökitään koko juhannus luultavasti angstaavan esiteinin kans. Melkeen tekis mieli ostaa sille pitsa, kertoa mun hbo nordic salasana ja käskeä pysymään poissa tieltä maratoonaamassa Game of Thronesia jota se on ruinannut nähdä ja pyytää pari kaveria meille juomaan parit, ku ei kait 12-vuotiasta voi jättää yksin aamuyöhön asti. Vaan ehkä oon kunnollinen sisko ja syön sen pitsan sen kanssa enkä vittuile vaan aikuismaisesti nielen tämän hetkisen kiukkuni ja muistan miten jännää musta oli saada jäädä eka kerran pois mökkireissulta (lastenvahdin kanssa) lähes saman ikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Me oltiin juuri viikko Kreikassa, ja teini 13-v ilmoitti jo matkaa varatessa, että hän ei sitten tule mukaan (matkan aikaan oli 14-v. ). Vannotettiin, että bileitä ei tule sitten järjestää, eikä sitä sorttia olekaan. Hyvin meni viikko, lämmitteli itselleen ruokaa ja kävi kaupassa täydennystä hakemassa. Vei roskat, pesi tiskit, kasteli kukat. Jääkaapissa olleet kaksi kaljatölkkiäkin olivat koskemattomina, kun palasimme.
Hah! Kaikki 14-vuotiaat tietää, ettei vanhempien juomia viedä. Se on aina testi, ja helpommalla pääsee hankkimalla ihan omat juomat. Itse en tuon ikäisenä (enkä nykyäänkään) edes pidä kaljasta.
Silti musta kasvoi ihan kiltti aikuinen ja olin sitä teininäkin. Ja mökillekin menin mielelläni, siellä sai olla rauhassa omien ajatusten kanssa, lukea, piirtää ja olla perheen kanssa rauhassa.
Kaikille teille, jotka kehottavat jättämään teinin kotiin... Alaikäistä ei jätetä missään olosuhteissa moneksi vuorokaudeksi kotiin. Ei vaikka te itse olette olleet enkelimäisen kilttejä siinä iässä....
Ei paljoa tarvitse, kun on lastensuojeluilmoitus tehtynä....Esim. lapsi lähtee kaupungille siideritölkin kanssa, poliisi pysäyttää ja vie kotiin....
Tuttavaperhe joutui melkoiseen rumbaan, kun perheen 17-v poika jäi poliisin haaviin ja vanhemmat olivat 60 km päässä mökillä.
No älä höpötä. Todellakin juovat ja ovat entistä enemmän sekaisin myös muista aineista kuin pelkästään viinasta. Ja koskee myös niitä ns kunnollisia nuoria.
T. Nuorten parissa työskentelevä