Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Konflikti teinin kanssa - Ei suostu lähtemään juhannukseksi mökille!

Vierailija
20.06.2017 |

14-vuotias on päättänyt ettei aio mökille lähteä meidän kanssa! Sanoo, että aikoo hukuttautua järveen jos sinne joutuu. Haluaa olla kotona juhannuksen ja se tietenkin tarkoittaa kavereita kylään ja bileitä. En halua oikein että teini on yksin monta päivää koska jotain voi sattua, esim. tulee kutsumattomia vieraita tai tulipalo. Pitääkö minun vaikka maksaa teinille että lähtee? On tällä hetkellä huoneessaan ja aloittaa hullun raivoamisen jos sinne yritän mennä.

Kommentit (214)

Vierailija
161/214 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trine kirjoitti:

Kaikille teille, jotka kehottavat jättämään teinin kotiin... Alaikäistä ei jätetä missään olosuhteissa moneksi vuorokaudeksi kotiin. Ei vaikka te itse olette olleet enkelimäisen kilttejä siinä iässä....

Ei paljoa tarvitse, kun on lastensuojeluilmoitus tehtynä....Esim. lapsi lähtee kaupungille siideritölkin kanssa, poliisi pysäyttää ja vie kotiin....

Tuttavaperhe joutui melkoiseen rumbaan, kun perheen 17-v poika jäi poliisin haaviin ja vanhemmat olivat 60 km päässä mökillä. 

Trolli? Ne ongelmat tuli varmaan jostain ihan muusta asiasta kuin siitä, että vanhemmat oli mökillä. Miten se edes jäi poliisille kiinni? Lojui sammuneena jossain, varasti kaupasta, rikkoi paikkoja?

Mitäs mieltä olet 16-17 -vuotiaista, jotka asuvat yksin? Alaikäistähän ei saa jättää missään olosuhteissa moneksi vuorokaudeksi yksin kotiin? Entäs jos siellä kotona ei asu ketään muita kuin se alaikäinen?

Vierailija
162/214 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sitten rakastan näitä meillä lapset on opetettu pienestä pitäen, että vanhemmat sanoo ja lapset tottelee.....

Hienoa, jos sinulla on sellaisia lapsia. MUTTA, jollakin toisella on erilaisia lapsia, jotka eivät tottelekaan, vaan kyseenalaistavat aina ja kaiken. Eikä se tarkoita, että ne hankalampien lasten vanhemmat olisivat toimineet kasvatuksessaan yhtään eri lailla tai huonommin kuin ne vanhemmat, joiden lapset tottelevat. Ne lapset vaan ovat erilaisia. Lapsen temperamenttiin ei voi vaikuttaa paitsi harjoittamalla lapsen persoonallisuus. On siis helpompia ja vaikeampia lapsia niin hyvillä kuin huonoillakin kasvattajille. Hyvälläkin huoltajalla voi olla hankala lapsi ja huonolla huoltajalla helppo lapsi.

Jep. Mä olen perheestä jossa 3 lasta. Äiti aina sanoi miten hankalaa meidän kanssa oli kun yhdelle ei saanut korottaa ääntään lainkaan tai lakkasi kuuntelemasta ja heittäytyi hankalaksi, aina kaikesta piti rauhallisesti neuvotella, yhdelle taas oli pakko huutaa naamapunaisena kun muuten ei mennyt perille mikään oli niin kovapäinen ja yksi niin kiltti että kaikki sujui kuin itsestään.  Eli jopa samaan perheeseen voi sattua hyvin eriluonteiset lapset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/214 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri se teini joka raivosi pari päivää ennen mäkille lähtöä. Mökillä oli niin tylsää, että vieläkin vältän mökkeilyä lapsuuden traumojen takia. Äidillä ja isällä oli tapana käydä kalassa ja lukea kirjoja. Lapsille ei oltu ajateltu mitään tekemistä, ei yhtään mitään. Omia huoneita ei ollut vaan lapset eli minä ja reilusti nuoremmat mukulat nukuimme yhdessä parvella, vanhemmilla tietysti oli oma huone. Pikkulapsille riitti toki että saivaat leikkiä aamusta iltaan pihalla, mutta teinille maailman tylsin paikka, lähinnä piti vahtia nuorempia ja auttaa ruuanlaitossa, muutoin vain olemista.

Eli mitä teidän mökillä on tarjota teinille? Mitä teini voi tehdä siellä? Oletko kysynyt mitä hän haluaisi tehdä? (sanot että pakko on lähteä mutta voidaan yrittää järjestää hänelle tekemistä.)

Mutta pakottakaa, pistäkää vaikka miehenne kantamaan se teini autoon jos ei muuten lähde. Omat vanhempani olivat välinpitämättömiä, eivät jaksaneet pitää kuria, joten jättivät minut aina kotiin lähtiessään viikonlopuiksi ja kesäisin useammiksi viikoiksi mökille. Teini-ikäni meni ilman perhettä, ryypätessä, irtosuhteita harrastaessa ja bilettäessä. Koulut meni päin peetä ja tulevaisuus näyttä huonolta. 

Onneksi kotoa muutettuani sain repäistyä itseni päihdekierteestä ja opiskeltua ammatin.

Vierailija
164/214 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pakko sinne mökille on mennä? Viettäkää koko perhe kotijuhannus kerrankin.

Vierailija
165/214 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ylipäätään ärsyttää oletus että kaikki teinit haluaa vaan ryypätä ja bilettää eikä osaa mitään eikä selviä hengissä paria päivää. On niitäkin tietysti varmasti mutta ne teinitkin on yksilöitä ja löytyy myös se porukka jotka on kypsiä ja ei hölmöile.

Mua naurattaa, kun aina valitetaan miten teinit ovat kotona kännykällä/tietokoneella eivätkä tee muuta esim. hengaa kavereidensa kanssa. Paitsi tietysti sitten kun saisivat olla yksin kotona niin pitäisivät kunnon orgiat :D joo

Vierailija
166/214 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teini-ikäni meni ilman perhettä, ryypätessä, irtosuhteita harrastaessa ja bilettäessä. Koulut meni päin peetä ja tulevaisuus näyttä huonolta. 

Onneksi kotoa muutettuani sain repäistyä itseni päihdekierteestä ja opiskeltua ammatin.

Antaisin toisen kivekseni, jos mulla olisi ollut teininä bileitä ja irtosuhteita

Vierailija
167/214 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi saisi tuossa tilanteessa piiskaa ja lähtisi väkisin mukaan mökille. Onneksi meillä lapset tietävät, että me aikuiset määräämme heitä, kunnes he täyttävät 18 niin että he eivät koskaan sano vastaan meille vanhemmille.

Vierailija
168/214 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdollista ottaa joku kaveri mökille mukaan?

Ei ole, sillä autoon ei mahdu.

Ap

Teinit tulisivat esim. bussilla niin lähelle kuin mahdollista ja joku hakisi pysäkiltä?

Yritä edes asettua sen teinin asemaan. Lähistöllä ei ole ketään joka vähän katsoisi perään? Hänhän on jo iässä, joka tähtää itsenäisyyteen ja aikuisuuteen joten pitäisikö vähän antaa jo luottoa?

Mulla yksinolo tuossa iässä meinasi poikaystävän kanssa vehtailua ja halpoja siidereitä. En luottaisi tuon ikäiseen vielä, sillä kaikkea voi sattua.

Turha luottaa täysin teineihin. Se ei ole kasvatuksesta kiinni. Itse olin kympin tyttö hyvästä perheestä, mutta se teinin halu kuulua joukkoon ja nauttia kesäöistä muiden kanssa oli uskomattoman vahva.

Vierailija
169/214 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu tuntuu oudolta. Meillä lapset tekivät niinkuin vanhemmat käskivät, silloin kun vanhemmat olivat jotain päättäneet. Siinä ei mikään kiukuttelu auttanut. Yleensä toki neuvottelemaan pystyi, mutta joskus vaan juttu oli niin, että lapsi joko tekee niin kuin käsketään, tai itkee ja tekee niin kuin käsketään. Siitä sai sitten vapaasti valita jomman kumman. Opetti vain siihen, että aina ei saa mitä haluaa.

Vierailija
170/214 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelen jos tulee toistoa mutta: hengitä, sä olet ihan hyvä, teini on hyvä, teini vaan tekee kaikesta helvetin. Kaikesta. Vakaa ilmoitus että mökille lähtee, vielä ei voi jäädä yksin kotiin. Anna mökillä käpertyä yksin mökin nurkkaan, olkoon sisällä, olkoon yksin, mutta mukana on. Kun se murjottaa ja raivoaa kotona, yritä ottaa iisisti, kysele vaikka mitä haluaisi syödä jne. Luultavasti tekee draamaa ja huutaa, mutta kyytiin se lähtee. Ja hei, me selvitään tää vaihe. Pus ja hali sulle. 14veen paska mutsi.

Vierailija
171/214 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on trolli, mutta harhaluuloisuus nuoren selviytymisestä ei tarkoita, että rakastaa lastaan enemmän, kuin riskit suhteellisesti näkevä henkilö. Kyllä 13-vuotiaan voi jättää viikoksi kotiin jos hän kokee selviytyvänsä itse ja en myöskään miten nuoret saadaan sinne mökille jos ovat sitä vastaan. Jos olette lapsenne kasvattaneet hyvin mahdollisuus jollekin kamalalle on olemattomat.

13 vuotias viikoksi kotiin? Kyllä 13-vuotias on vielä ihan lapsi, eikä todellakaan ole ok jättää sen ikäistä viikoksi yksin! Minä en ymmärrä minkälaisia vanhempia täällä liikkuu ja kenen päähän edes tulee jättää tuon ikäinen yksin? Aivan sairasta. Kyllä ne ehtii myöhemminkin selviytymään, kun oikeasti ovat sen ikäisiä että kuuluu selviytyä ilman vanhempia. Hoitakaa ne kakaranne, please! Se ei tarkoita, että kun lapsi on teini, että lapsesta ei enää tarvitse huolehtia, päinvastoin. Skarpatkaa aikuiset. Teidän huono vanhemmuus vaikuttaa myös muihin teineihin, ja siihen mitä hulluuksia ne pääsee/innostuu tekemään. Huumeet, alkoholi, varastelu, rikollisuus jne.

Onko sinulla todisteita, että viikko yksin kotona aiheuttaisi mitään listaamistasi asioista?

Vierailija
172/214 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkomökkeilyä - joutuuko katselemaan aikuisten ryyppäämistä? Jos on jo monta vuotta tätä juhannusmeininkiä katsonut niin lähtekää vaikka risteilylle tai jääkää kaikki kotiin.

Vierailija
173/214 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelu tuntuu oudolta. Meillä lapset tekivät niinkuin vanhemmat käskivät, silloin kun vanhemmat olivat jotain päättäneet. Siinä ei mikään kiukuttelu auttanut. Yleensä toki neuvottelemaan pystyi, mutta joskus vaan juttu oli niin, että lapsi joko tekee niin kuin käsketään, tai itkee ja tekee niin kuin käsketään. Siitä sai sitten vapaasti valita jomman kumman. Opetti vain siihen, että aina ei saa mitä haluaa.

Lapsesi taitavat olla opetettu alistumaan kaikkeen, vaikka se olisi kotona vain vanhemmat tekemässä mielivaltaisia päätöksiä niin kaikki itsevarmat voivat pistää nuoren hölmöilemään paljon.

Vierailija
174/214 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 lapsen Äiti ja isä kirjoitti:

Meillä lapsi saisi tuossa tilanteessa piiskaa ja lähtisi väkisin mukaan mökille. Onneksi meillä lapset tietävät, että me aikuiset määräämme heitä, kunnes he täyttävät 18 niin että he eivät koskaan sano vastaan meille vanhemmille.

Niin. Näitä nuoria mä kohtaan ja hoidan nuorisopsykiatrian osastolla. Huoh.

Vierailija
175/214 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka hullu johonkin sateiselle mökille haluaa hyttysten syötäväksi lähteä!

Niinpä ja aikuiset öykkäröi kännissä hiiltyneiden makkaroiden kanssa.

Vierailija
176/214 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mikä siinä Juhannuksessa ja mökissä ees on . Vähän aiheen ohi, mut muistan kuinka olin ehkä 11 tai 12 ja meitä oli kolmen työtön porukka, vanhemmatkin tunti koska asuttiin samassa pihassa. Meillä ja toisella niistä tytöistä oli mökki, mutta sen mökille sai aina tulla vaan yks kaveri kerrallaan, koska niil oli neljä lasta. Paitsi yhtenä juhannuksena se oli saanu luvan kutsua meijät molemmat, mutta mun äiti ilmottikin, että oon vielä liian nuori menemään muiden mökeille juhannuksena. Siis mökille jossa oli vanhemmat, jotka mun vanhemmat tunti?! Vieläkää en tajua että miks, eikä me koskaa päästy kolmestaa sinne mökille :( Miks Juhannus on jotenki pyhä? Ymmärtäisin jos me oltais keskenää oltu johonki menos mut jostai syystä olin liian nuori menemään yökylään jussina vaikka muute sain mennä?

Vierailija
177/214 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ähä, minäkin vihasin maatilalla olemista kesäisin kun porukat raahas mukaan, lopulta suostuivat ottaan tietokoneen mukaan jotta oli ees jotain tekemistä siellä, tää oli siis 90 lukua, itse koen itseni kaupunki ihmisenä ja jos joskus oma lapsi siunaantuu niin en pakota vasten tahtoaan mökille/maalle, tärkeempi pitää välit kunnossa kuin joku arvovaltakysymys

Vierailija
178/214 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 lapsen Äiti ja isä kirjoitti:

tuo taktiikka kostautuu vähintään sittenkun olette eläkeiässä jos eivät pistä vielä välejä poikki kun ovat 18v, turha odottaa heiltä yhtään mitään

Vierailija
179/214 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakotat vaan sen teinin mukaan. Todellisuudessa hän testaa rakastatko häntä. Jos nyt lupaat että saa jäädä kotiin, sisimmässään hän tuntee itsensä hylätyksi. Kun pakotat mukaan hän tajuaa että todella välität hänestä. Nämä kuuluvat irtautumiseen. Tämän selityksen luin joskus lastenpsykiatrin tekstistä jostain lehdestä.

XDDDDDDDdddd

Vierailija
180/214 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattiko kasvattaa lapsi siten ettei voi olla kotona järkkäämättä bileitä?

Oma vika, sanoisinko. 

Tällä kommentoijalla ei taida olla lapsia, ei ainakaan vielä teinejä. :)

Vastaavassa tilanteessa pistettiin vain kova kovaa vastaan: 14-vuotias ei jää yksin kaupunkiin kun muu perhe lähtee mökille. Joko hän lähtee mukaan tai toinen vanhemmista jää teinin kanssa kotiin. Lähti sitten mukaan, vihaisena kuin ampiainen. Onneksi oli ihana ilma ja teini viihtyi hyvin. Sitä hän ei voinut tietenkään ylpeydeltään myöntää, eikä häneltä sitä vaadittukaan. 

Somen takia tuo kutsumattomien vieraiden vyöry kotibileisiin on ihan todellinen riski. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi