Harvinaisia ja ehkä vanhoja, kuitenkin ihan normaaleja suomen kielen sanoja, mitä ihmiset eivät enää tunne?
Mitkä sanat ovat niin harvinaisia tai vanhanaikaisia, että vaikka kuuluvatkin suomen kieleen, niitä ei voi enää edes käyttää normaalissa keskustelussa ilman että joku ei ymmärrä?
Parin viikon sisällä olen käyttänyt itse kahtakin sanaa mitä mieheni ei ole koskaan kuulemma kuullutkaan. Nämä sanat olivat "kanalja" ( =kelmi, raukkamainen tyyppi) ja "raiska"(siis niin kuin "eukko raiska" eli "poloinen vanha mummo"). Olen ollut nuorempana aikamoinen lukutoukka ja nuo sanat lienevät tarttuneen matkaan jostain 70-luvulla suomennetuista kirjoista. Mieheni taas ei ole koskaan lukenut kaunokirjallisia kirjoja eli tuollaisen sanaston puute liittynee siihen.
Mitä muita löytyy? Listataan tänne!
Kommentit (1946)
Tärppästikku, brännäri ja toto.
Raudat = keritsimet = saksien esiaste
- porssia = harppoa lumihangessa
- olla tokinainen = kiukutella
- maasla = voi
- vinha = nopea, ripeä, luja (mutta myös: "vinhan näköinen" eli vaikuttavan näköinen sekä "jutussa on vinha perä" eli juttu taitaa pitää paikkansa)
- tilpehööri = sekalaiset tavarat
- tehdä taiten = tehdä taidokkaasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joppi = rasvatonmaito
Eikä ole.
Kurri = rasvaton maito
Joppi = kurri = kurnaali = kuorittu maito = rasvatonmaito
Vierailija kirjoitti:
Halme = pelto, viljelysmaa
Sana tunnetaan hyvin maaseudulla ja on käytössä vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon pihassa.
Toiset ymmärtää että on ulkona pihalla, toinen tarkoittaa että on kotona.Miks alapeukku, tätä asiaa tosiaan on joskus ihmetelty. Ja meillä päin olla pihassa tarkoittaa olla kotona.
Ääh, piti vielä lisätä, että voidaan sanoa "mulla on se leffa pihassa" tarkoittaa tietysti kotona. Yleensä vanhemmat ihmiset tuota pihassa-sanaa käyttää, mutta oli jännä kuulla nuoren käyttävän sanaa siinä merkityksessä. Ymmärsin toki mitä tarkoitti, mutta usein on tuo sana aiheuttanut hämmennystä.
Vierailija kirjoitti:
Tanhua, aidattu reitti esim peltojen välissä. Huom, nimenomaan tanhuA, ei tanhu.
ajetaan me tandemilla
melutaan ja syljeskellään
kotikylän tanhuvilla
kysellään missä häät pidetään
Puotipuksu = kauppa-apulainen
Ei punaista puupenniä = ei yhtään (rahasta)
Mennä pasmat sekaisin.
Joutua käpälälautaan.
Päivä on pulkassa.
Potkia tutkainta vastaan.
Konkelo = toista puuta vasten kaatunut puu
Kauhtana = pitkä, itäeurooppalaistyylinen päällystakki/-viitta, naisella
Ihan yleisetkin sukulaisuussuhteita tarkoittavat sanat taitavat olla häviämässä. Enää ei puhuta enosta, sedästä ja tädistä, vaan sanotaan äidin veli, isän veli jne. Tässä taannoin törmäsin tilanteeseen, jossa n. kolmekymppinen virkavallan edustaja ei tiennyt, mitä tarkoittaa miniä. Turha kai edes mainita kälyä ja lankoa, natosta puhumattakaan.
Päästä pälkähästä = selvitä pulasta
Päläs = jalan paikka suksessa
Eli kun kaadut umpihankeen, pitää jalka saada irti, jotta pääset pystyyn.
Televisiossa näkyy paljon miehimyksiä.
Laiskajaakko = laiska mies