Luetellaan sanoja, jotka monet kirjoittavat väärin
Kommentit (280)
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu olevan enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että vuotta -sanan eteen on lätkäisty väliviiva. Se ei ole 15-vuotta vaan 15 vuotta ilman viivaa! 15-vuotias kirjoitetaan viivan kanssa, mutta 15 vuotta ilman. Saatana. Juuri eilen minulle tuli aika hammaslääkärille ja siinäkin lapussa luki sakkomaksusta: "Jos olet yli 15-vuotta..."
Eihän kukaan kirjoita esimerkiksi 15-päivää, 15-tuntia tms. Ihan sama asia.
Vuotta kuulostaa Saamenkieleltä. Eikös se ole vuotias?
Desing
Päällekäin (kyllä, se kuuluu kirjoittaa "päällekkäin"!)
Suosikkini: sydänmelliset onnittelut
Hoitaa -> "hoisi"
Näen punaista aina tästä! "Mieheni hoisi lapsia.."
Nullius in verba.
Kaverini kirjoittaa aina "käärretorttu". Aivot leviää kun en kestä!
Vanilija. Kunpikin. Inffulenssa. Politiikko. Meedia. Chihauhau/chiwawa/ciuhauhau. Piirrustaa/piirrustus. Haltia, lukia, juoksia.
Sanoja, joita käytetään väärin, koska eivät tarkoita sitä mitä luullaan; reaalinen (realistinen), kiireellinen (kiireinen), kodinhoitotuki tai kodinhoidontuki (kotihoidontuki), brutto/netto.
Ja mitä ihmettä tarkoittavat YHTEISTIEDOT?
Vierailija kirjoitti:
Perjaate, wtf?
Ei hemmetti, just tämä! Vituttaa lukea näitä juttuja, joissa sanotaan "perjaatteessa". Ei saatana :D
Vierailija kirjoitti:
Pohjanmaalainen, pitäisi olla pohjalainen.
Son kylläki pohojalaanen.
Tervetuloa - tervettuloa (kutsukortissa!)
Onnittelut 20 vuotiaalle kummitytölle.
Onnittelut kummitytölle 20 vuotispäivän johdosta.
Onnittelut kummitytölle kun täytät 20-vuotta.
Onnea 30-vuoden avioliiton johdosta.
Onnea 30:n-v avioliitosta.
Sanoitte tahdon 30-v sitten, onnea.
Sanomalehtien onnitteluilmoitukset ovat käsittämätöntä luettavaa.
Vierailija kirjoitti:
suomenkieli = suomen kieli
Ei kun Suomenkieli :D
Ja jotkuthan ei millään ymmärrä, että vaikka suomen kieli, niin suomenkielinen (eikä suomen kielinen). Ei myöskään Suomen kielioppi, vaan suomen kielioppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perjaate, wtf?
Ei hemmetti, just tämä! Vituttaa lukea näitä juttuja, joissa sanotaan "perjaatteessa". Ei saatana :D
Pakko pohtia eivätkö ihmiset yhtään ajattele sanojen sisältöä. Periaate on ihan looginen, perjaate... noh, ei ole. Mutta pannaan paremmaksi (tai oikeastaan pahemmaksi)! Olen nähnyt myös muotoa PERJA-AATE.
Jotkut kirjoittavat myös sanan kuulemma muodossa kuulma tai jopa kulma. Mitääh?!
MyösKIN, vain jompikumpaa samaa tarkoittavaa eli myös tai -kin voi käyttää lauseessa! Eli "Olen syönyt myös perunoita" tai "Olen syönyt perunoitakin"
EI "olen syönyt myöskin perunoita"
Vierailija kirjoitti:
suomenkieli = suomen kieli
Mutta suomenkielinen.
Vierailija kirjoitti:
MyösKIN, vain jompikumpaa samaa tarkoittavaa eli myös tai -kin voi käyttää lauseessa! Eli "Olen syönyt myös perunoita" tai "Olen syönyt perunoitakin"
EI "olen syönyt myöskin perunoita"
-kin pääte on hankala.
Naispuolinen ystäväni valitti suureen ääneen: "Kun koirakin on kiimassa!"
.
Myöskin ei ärsytä minua, mutta mikä on se toinen vastaava sana mihin -kin pääte liitetään ja ei kuulu?
Onko Tiistilän tapaus saanut opettajia palstalle :)