Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luetellaan sanoja, jotka monet kirjoittavat väärin

17.05.2017 |

Minä aloitan, niinpä=niimpä.

Kommentit (280)

Vierailija
81/280 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin! Tämä on ärsyttävää. Pelkkä "juuri" riittää.

81

Vierailija
82/280 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kognitiivinen -> kongnitiivinen / kongitiivinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/280 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki yhdyssanat, jotka on kirjoitettu ERIKSEEN! Ihan hirveää luettavaa. Ymmärrä, jos ei nyt joku tajua, onko se koirankoppi vai koiran koppi, mut potku housut, koti matka, hiillos makkara, lento kone... 😣 Toinen on se -kin pääte, esim. Paavolla kin. It's not even a word!

Vierailija
84/280 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin

Thaimaaseen (maaseen?)

Kokoajan (mikä kokoaja...)

Vierailija
85/280 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Influenssa on monelle infulenssa...

Mainitsin aiemmin tästä palstalla. Sain kasapäin alapeukkuja :D Mammat eivät suostuneet uskomaan että se on oikeasti influenssa.

Vierailija
86/280 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MyösKIN, vain jompikumpaa samaa tarkoittavaa eli myös tai -kin voi käyttää lauseessa! Eli "Olen syönyt myös perunoita" tai "Olen syönyt perunoitakin"

EI "olen syönyt myöskin perunoita"

Myöskin-sana on nykyään ihan hyväksyttävä muoto.

Vierailija
87/280 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki yhdyssanat, jotka on kirjoitettu ERIKSEEN! Ihan hirveää luettavaa. Ymmärrä, jos ei nyt joku tajua, onko se koirankoppi vai koiran koppi, mut potku housut, koti matka, hiillos makkara, lento kone... 😣 Toinen on se -kin pääte, esim. Paavolla kin. It's not even a word!

"Näkö ala paikka" 😒

Vierailija
88/280 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että päiväyksestä jätetään piste pois. 8.10 on kellonaika, 8.10. on päivämäärä. Se kun on kymmenettä, eli järjestysluku ja siksi siihen tulee piste. Ruotsin kielessä sääntö on toinen, mutta suomen kielessä piste tulee. Aina.

Vuori taipuu vuorella, jos puhutaan maantieteellisestä vuoresta. Jos vuori taas tarkoittaa esim. takin sisäkangasta, se taipuu vuorilla. Ei siis "vuorellinen takki" vaan "vuorillinen takki". Tuskin sen takin mukana vuorta tulee. 

Vierailija
89/280 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MyösKIN, vain jompikumpaa samaa tarkoittavaa eli myös tai -kin voi käyttää lauseessa! Eli "Olen syönyt myös perunoita" tai "Olen syönyt perunoitakin"

-kin pääte on hankala.

Naispuolinen ystäväni valitti suureen ääneen: "Kun koirakin on kiimassa!"

.

Myöskin ei ärsytä minua, mutta mikä on se toinen vastaava sana mihin -kin pääte liitetään ja ei kuulu?

Se toinen sana on "juuri". Ei "juurikin" tai "juurikaan".

--> Se on hyvä juuri tällaisena.

Omaan korvaan "juurikaan" kuulostaisi paremmalta, mutta tiedän, ettei sitä kuulu siinä käyttää. Silti tuntuu hölmöltä kirjoittaa, "ettei se minua juuri haittaa" :D

Vierailija
90/280 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihoominen.

Vierailija
91/280 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittamine, näyttämine, kirjottamine.... kamalan hankala lukea

Vierailija
92/280 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

suomenkieli = suomen kieli

Ei kun Suomenkieli :D

Ja jotkuthan ei millään ymmärrä, että vaikka suomen kieli, niin suomenkielinen (eikä suomen kielinen). Ei myöskään Suomen kielioppi, vaan suomen kielioppi.

No ei se helppoa ole...

Suomen kieli, mutta äidinkieli = sama asia mutta kirjoitetaan eri lailla...

Saamen kieli, mutta saamelaiskielet... Ei voi syyttää ketään kun on keksitty niin tyhmä kielioppi :p

Maa isolla, kansalainen pienellä, kieli pienellä (paitsi alussa)... Ketä kiinnostaa tarkistella kielitohtorin sivulta kielioppia ennen AV:lle kirjoittamista? Sain 9 lukion äikästä joka tarkottaa että pärjään mutta täydellinen en ole.. Eikä tarviikkaan olla :D Teen tosi paljon pilkku- ja yhdyssanavirheitä..

Vierailija
93/280 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet kirjoittavat hormonin hormooni. Sama kanssa melonin kanssa, se on monen mielestä melooni. Raivostuttavaa :D

Vierailija
94/280 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiat eli hihat.

Vierailija
95/280 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-kin pääte on hankala.

Naispuolinen ystäväni valitti suureen ääneen: "Kun koirakin on kiimassa!"

.

Myöskin ei ärsytä minua, mutta mikä on se toinen vastaava sana mihin -kin pääte liitetään ja ei kuulu?

Se toinen sana on "juuri". Ei "juurikin" tai "juurikaan".

--> Se on hyvä juuri tällaisena.

Omaan korvaan "juurikaan" kuulostaisi paremmalta, mutta tiedän, ettei sitä kuulu siinä käyttää. Silti tuntuu hölmöltä kirjoittaa, "ettei se minua juuri haittaa" :D

Itse asiassa tarkistin asian vielä kielitoimiston sivuilta ja nykyään saa kielteisessä muodossa käyttää "juurikaan" muotoa, vaikka aiemmin sitä on kehotettu välttämään. Ehkäpä jatkossa sitten käytän sitä, kun se kuulostaa omaan korvaan paremmalta :D'

-sama

Vierailija
96/280 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnittelut 20 vuotiaalle kummitytölle.

Onnittelut kummitytölle 20 vuotispäivän johdosta.

Onnittelut kummitytölle kun täytät 20-vuotta.

Onnea 30-vuoden avioliiton johdosta.

Onnea 30:n-v avioliitosta.

Sanoitte tahdon 30-v sitten, onnea.

Sanomalehtien onnitteluilmoitukset ovat käsittämätöntä luettavaa.

Onnea 60kymppiselle!

Seuraa hakee 40-kymppinen poika-mies.

1985-luku.

Vierailija
97/280 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sana, mutta ärsyttää relatiivipronominien väärä käyttö.

Lainasin pelin kaverilta, joka oli pelottava.

Lainasin kaverilta pelin, joka oli pelottava.

Lainasin kaverilta pelin, mikä oli pelottavaa.

Kaikissa ylläolevissa virkkeissä eri asia on pelottava. Ja näitä sitten sotketaan miten sattuu ja joissain tapauksissa on oikeasti vaikea tietää, mitä kirjoittaja tarkoittaa.

"Koira istuu kivellä, joka haukkuu" ei varmaan järin usein aiheuta sekaannuksia siitä, mikä haukkuu, mutta joissain virkkeissä on ihan mahdotonta tietää, mitä tarkoitetaan.

Vierailija
98/280 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

suomenkieli = suomen kieli

Ei kun Suomenkieli :D

Ja jotkuthan ei millään ymmärrä, että vaikka suomen kieli, niin suomenkielinen (eikä suomen kielinen). Ei myöskään Suomen kielioppi, vaan suomen kielioppi.

No ei se helppoa ole...

Suomen kieli, mutta äidinkieli = sama asia mutta kirjoitetaan eri lailla...

Saamen kieli, mutta saamelaiskielet... Ei voi syyttää ketään kun on keksitty niin tyhmä kielioppi :p

Maa isolla, kansalainen pienellä, kieli pienellä (paitsi alussa)... Ketä kiinnostaa tarkistella kielitohtorin sivulta kielioppia ennen AV:lle kirjoittamista? Sain 9 lukion äikästä joka tarkottaa että pärjään mutta täydellinen en ole.. Eikä tarviikkaan olla :D Teen tosi paljon pilkku- ja yhdyssanavirheitä..

No on aikanaan kirjoitettu laudatur äidinkielessä (siis suomessa) eikä kyllä tarvitse mistään tarkistella yhtään mitään, koska jos on kieliopin joskus opetellut ja on kielellisesti taitava niin ne asiat nyt vaan osaa. Ne, jotka selittelevät virheitään sillä, etten viitsi tarkistella/tämähän on vaan keskustelupalsta/kyllä mä muuten ja töissäkin, mutta vapaa-ajalla kirjoitan päin p-settä, kirjoittavat kyllä ihan aina päin p-settä. Asiat osataan niin töissä, vapaa-ajalla, "virallisissa" teksteissä kuin höpinöissäkin jos ne osataan. Ei kukaan kirjoita vapaa-aikanaan "vapaa aika" ja työteksteissään oikein. Paitsi ne väittävät niin tekevänsä, jotka eivät tiedä oikeaa muotoa.

Vierailija
99/280 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisesta ketjusta luettua: kanamuna.

Vierailija
100/280 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt liity kirjoittamiseen vaan ääntämiseen;

PiAnon lausuu 99% ihmisistä piEno. Se on piAno prkl!!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän