Luetellaan sanoja, jotka monet kirjoittavat väärin
Kommentit (280)
Rötgen-hoitajat voisivat opetella kirjoittamaan ammattinsa oikein.
Olen lääkäri ja tätä näen päivittäin. Jos on koulutuksen läpäissyt, niin ei varmaan ylivoimaisen vaikeaa opetella pari kirjaimen paikkaa.
Vauvapalstalla mikä tahansa sana. Edes otsikoita ei kirjoiteta oikein.
Ja-sanan korvaaminen sanalla eli.
Ihmeellisiä esimerkkejä täällä. Olisin luullut, että olisi lueteltu vähän järkevämpiä virheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka, ei ketä.
Ei kai murteella kirjoitettua voi laskea väärinkirjoitukseksi? Murresanoja viljellään puhekielessä ja rennossa kirjoitustyylissä melko paljon. Ihan sama vrt. Mun mielestä on murretta, kun taas minun mielestä on kirjakieltä. Molemmat on äidinkielellisesti oikein, toinen vaan murretta ja toinen kirjakieltä.
Äidinkielellisesti ei ole suomea, se ei tarkoita mitään.
Sekä kuka että ketä ovat ihan kirjakieltä, eikä kumpikaan ole erityisesti murresana. Kuka ja ketä ovat itse asiassa saman sanan eri taivutusmuotoja. Kuka on nominatiivi ja ketä partitiivi. Niiden välinen suhde ja ero on sama kuin vaikkapa sanojen talo ja taloa välillä. Ketä katsot mutta kuka tuli, eikä esim. ketä tuli.
Väärän muodon käyttämisessä on kyse kielivirheestä, ei murre-erosta.
Vierailija kirjoitti:
aGressiivinen
aggressiivinen
Pohjanmaalainen, pitäisi olla pohjalainen.
Vierailija kirjoitti:
Kyynerpää
Tämä tuli juuri vastaan eräässä suomennetussa romaanissa. Uskomatonta.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu olevan enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että vuotta -sanan eteen on lätkäisty väliviiva. Se ei ole 15-vuotta vaan 15 vuotta ilman viivaa! 15-vuotias kirjoitetaan viivan kanssa, mutta 15 vuotta ilman. Saatana. Juuri eilen minulle tuli aika hammaslääkärille ja siinäkin lapussa luki sakkomaksusta: "Jos olet yli 15-vuotta..."
Eihän kukaan kirjoita esimerkiksi 15-päivää, 15-tuntia tms. Ihan sama asia.
Tällä palstalla joku mies kertoi kerran nettideiteistään, ja kirjoitti useampaan kertaan, miten 2-naista teki jotain. Siinä vaiheessa oli hiukan vaikea uskoa silmiään.
Ihmiset eivät osaa kirjoittaa esimerkiksi päiväkotien nimiä oikein. Esim. Touhula-päiväkodit tai päiväkoti Touhula. Näkee kaiken maailman Touhola päiväkoti -viritelmiä. Hyh!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka, ei ketä.
Ei kai murteella kirjoitettua voi laskea väärinkirjoitukseksi? Murresanoja viljellään puhekielessä ja rennossa kirjoitustyylissä melko paljon. Ihan sama vrt. Mun mielestä on murretta, kun taas minun mielestä on kirjakieltä. Molemmat on äidinkielellisesti oikein, toinen vaan murretta ja toinen kirjakieltä.
Korjatkaa fiksummat, jos olen väärässä, mutta kirjakieltä olisi minun mielestäNI eikä minun mielestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka, ei ketä.
Joka olisi minun opettajani mukaan väärin ja minun mielestäni olisi oikein kirjoitettu... Koska meille paukutettiin tuota loppupäätettä että sen pitää olla mukana vaikka tekijä on jo selvillä.
Moni vanhempi ihminen on käynyt erilaisen koulun kuin nykynuoret. Oma mummoni kävi 2 luokkaa koulua joten ei sillä ihan väliä miten kirjoittaa jos asia tulee selväksi. Jos ei saa heti selvää niin sitten voi avata asiaa laajemmin jotta asia selviää.
Mulle on ihan sama mitä kukakin kirjottelee koska olen niin älykäs että pystyn päättelemään mitä kirjottaja tarkottaa :p En itekkään jaksa kirjotella sääntöjen mukaan, kuka sitä vapaa-ajalla jaksais? Lyhyttä ja nopsaa...
Mummon akkunalla kasvaa pelargoni ( ei mikään hemmetin pelargoniA).
Perjaate, wtf?