Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhdysvalloissa asuva Tero Kuittinen kummastelee Suomen työtahtia HS:ssa – ”Ei täällä ole vaihtoehto, että ottaa uupumukseen vuoden sapattia”

Vierailija
23.04.2017 |

http://www.is.fi/tyoelama/art-2000005181788.html

Ottakaapa suomalaiset laiskurit noista puheista oppia.

Suomessa tehdään maailman lyhyimpiä työpäiviä ja työviikkoja ja täällä on myös kaikkein pisimmät lomat. Täällä ovat silti laiskurit vielä huutamassa, että työpäivä pitää lyhentää 6 tunnin pituiseksi. Ollaan myös ottamassa saikkua sillä perusteella, että kun mulla on nyt uupumusta. Taitaa olla vain laiskuus ja mukavuudenhaluisuus todellisuudessa sen takana.

Suomalainen työmoraali on pudonnut täysin rapatasolle, jos työmoraalia vertaa muuhun maailmaan.

Kommentit (151)

Vierailija
121/151 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aika varma, että jokainen suomalainen vastaisi ilomielin iltaisin ja viikonloppuisin työpuheluihin, jos vuosipalkka 200000.

Joten mikä oli tämän vuodatuksen pointti? Ei USA:ssakaan kukaan 2000 kuukausipalkalla päivystä 24h puhelinta.

Vierailija
122/151 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä sille mahtaa että USA on joissain asioissa kehitysmaa. Ei se ole meidän vika.

Yhdysvallat on ylivoimaisesti kehittyneempi ja menestyneempi valtio kuin yksikään euroopan maa.

En sanoisi kehittyneeksi sellaista maata, jossa on kuolemantuomio käytössä.

Sehän se juuri on kehitystä. On täysin järjetöntä pitää hengissä ihmistä joka on murhannut toisen ihmisen.

Mutta Suomessa tietenkin saa tappaa vaikka puoli kaupunkia ja kohta on taas vapaa. 

Ja kenen homma se sitten on tappaa tappaja.

Mikä hemmetin tappajan tappaja?

No jonkunhan ne murhaajat on sitten teloitettava, jos täälläkin niin aletaan tehdä. Kuka haluaa työkseen tappaa?

Työvoimatoimistosta tulee työtarjous jollekin työttömälle. Tai tuohan voi mennä kuntouttavana työtoimintanakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/151 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämä tero vielä ylvästeli kuinka hoiti työpuhelujaan silloinkin kun vaimo synnytti.

Jotkut vain kuvittelevat että heidän työnsä on tärkempää kuin muiden työ, ja tärkeämpää vielä kuin oma perhe.

Vierailija
124/151 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdysvalloissahan on kaikki kiinni, kun vähän lunta sataa. Olis täälläkin noilla spekseillä lomaa aika mukavasti : DDD

Vierailija
125/151 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tää juttu nyt tietenkään perus-duunaria kosketa, mutta enemmän kyllä sitten sellaisia pieniä ja keskisuuria firmoja, jotka toimivat kansainvälisesti. Jonkun verran on pakko joustaa ja joskus hommia on hoidettava iltasella tai viikonloppuna. Ei mitenkään usein, mutta joskus.

Mutta erityisesti johto tasolla, kun tulee kontakteja, jotka vaativat nopeaa vastaamista. Parin päivän viive meiliin vastaamisessa etenkin Jenkkilään voi olla fataali. Juna on mennyt jo ja sopimusneuvotteluja ei edes aloiteta.

Aasiassa taas hämmästyttää kuinka nopeasti siellä tehdään asioita, protoja ja demoja esim pakkauksista tms. Siellä ei aikailla eikä hohhailla ja perusteta työryhmää tuumimaan projektia. Toki myös sähläystä on jonkin verran ja laatu on välillä mitä sattuu. Mutta nälkäisiä kavereita siellä on yrittämässä ja palvelemassa.

Kyllä meillä Suomessa on aika leppoisa tahti mun mielestä. Vaikka sopii toki mulle. Mutta muu maailma ja talouden veturit menee ihan toisella sykkeellä kuin täällä Härmässä.

M45

Vierailija
126/151 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petrus kirjoitti:

Ja tämä tero vielä ylvästeli kuinka hoiti työpuhelujaan silloinkin kun vaimo synnytti.

Jotkut vain kuvittelevat että heidän työnsä on tärkempää kuin muiden työ, ja tärkeämpää vielä kuin oma perhe.

Onko sitten parempi, että mies istuu synnytyshuoneessa ja lukee menaisista vuodelta 2011, missä Tanja Karpela kertoo kokemuksistaan tai jaarittelee anopin jokonyt-puheluun, että ei vielä, auki ollaan vasta 6 cm? 

Vierailija
127/151 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjetön verotus syynä suomen työtahtiin, eli syynä on kolme tekijää: verottaja, verottaja, verottaja, piste.

t: entinen yrittäjä

Vierailija
128/151 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suomalainen reaali-sosialismi, puolueista riippumatta, on saanut ihmiset laiskoiksi.

Yrittäjä maksaa huonosti ja verottaja vie loput.

Vierailija
129/151 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kuittinen myöntää, että Yhdysvalloissa työtaakka on kova ja aihetta kritiikkiinkin riittää. Työelämässä ei uuvuta, koska se ei yksinkertaisesti ole mahdollista.

– Ei ole merkittävää sosiaaliturvaa. Perheen sairaus- ja henkivakuutukset ovat duunin varassa. Eläkkeitä ei käytännössä ole, vaan ne pitää säästää itse. Yliopisto maksaa 70 000 vuodessa – kolmelle lapselle 210 000 dollaria vuodessa. Ei täällä ole vaihtoehtona sitä, että ottaa uupumukseen vuoden sapattia"

On siellä Amerikassa ihanaa, otetaan mekin oppia <3

No mielummin tekee kovasti töitä ja saakin sillä jotain vastinetta kuin että täällä Suomessa verottaja vie yli puolet.

Mielummin olisi myös vapaampi. Suomalainen ei ole vapautta nähnytkään.

Vierailija
130/151 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aika varma, että jokainen suomalainen vastaisi ilomielin iltaisin ja viikonloppuisin työpuheluihin, jos vuosipalkka 200000.

Joten mikä oli tämän vuodatuksen pointti? Ei USA:ssakaan kukaan 2000 kuukausipalkalla päivystä 24h puhelinta.

Minä elän täysin eri maailmassa. Minä en halua elää elämää jossa olen yrityksen käytettävissä 24/7/365. En mistään hinnasta. Mikään rahallinen korvaus ei riitä siitä että ei voi koskaan olla vapaalla tai että lapset eivät tunne äitiään. Tuo ajatusmalli on minusta etova, kaikki asiat on ostettavissa rahalla. Raharaharaha.

Minulle riittäisi tuosta rahasta kuudesosa. Työmäärä sen mukaan. Kaupan päälle onnellinen perhe ja hyvä parisuhde.

Vierailija
131/151 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa minua ällöttää eniten se, miten valtion ja EU:n rahoja kupataan mitä erilaisimmilla virityksillä ja "projekteilla". Loisia ja laiskureita ne ovat, jotka sellaista tekee. Työttömiä käytetään hyväksi konsulttifirmojen kursseilla joiden palkan maksaa valtio! Muita firmoja jotka saavat valtiontukia ja ilmaisia työntekijöitä valtion avustuksella. Oksettaa kaikki tällainen. Valtionyritykset ovat sosialismia.

Vierailija
132/151 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta USAssa vanhemmat on vastuussa lapsistaan. Jos ei maksa, ei lapsi pääse hyvää yliopistoon. Ja jos ei pääse, on tuloksena pätkä-, silppu- ja hälytyötä eli ei kaksista tulevaisuutta.

No tuo on kyllä edessä Suomessakin jossain vaiheessa.

Vierailija
133/151 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan usko, että suomalainen työkulttuuri nostaa päätään sillä, että vain työntekijät pelkuruudessaan joustaa. Vapaa-ajalla tehdään hommia, että ehtii työajalla hoitaa loppuja hommia ja kapitalistipomo myhäilee mielessään, kun ei tarvitsekaan palkata uutta työntekijää, koska entisetkin tekee 1,5 hlön edestä töitä ja venyy vapaaehtoisesti vapaa-ajallaan. Typeryyttähän se on ja työpaikkoja häviää mallikkaasti. Säästyneet yrityksen rahat muuten menee sitten veroparatiisiin ja kauas Suomesta.

Vierailija
134/151 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ainakaan usko, että suomalainen työkulttuuri nostaa päätään sillä, että vain työntekijät pelkuruudessaan joustaa. Vapaa-ajalla tehdään hommia, että ehtii työajalla hoitaa loppuja hommia ja kapitalistipomo myhäilee mielessään, kun ei tarvitsekaan palkata uutta työntekijää, koska entisetkin tekee 1,5 hlön edestä töitä ja venyy vapaaehtoisesti vapaa-ajallaan. Typeryyttähän se on ja työpaikkoja häviää mallikkaasti. Säästyneet yrityksen rahat muuten menee sitten veroparatiisiin ja kauas Suomesta.

Aamen. Jos töitä ei ehdi tehdä työajalla, onko vika aina vain työntekijässä vai olisiko työmäärä kenties jaettavissa useammalle ihmiselle.

Vierailija
135/151 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6 tunnin työaika nyt olisi järkevä ratkaisu. Mitä hyötyä on istuttaa töissä tekemättä mitään pitempää aikaa. Työt saa useilla aloilla tehtyä kuudessa tunnissa, kun jätetään yksi kahvitauko pois. Työnantajallekin edullisempaa, kun saikut vähenee. Lisäksi mitä hyötyä on samoja ihmisiä pitää pitempään töissä ja lisäksi koko ajan myöhentää eläkkeelle pääsyä, kun toinen puoli joutuu olemaan työttömänä. 6 tunnin työajalla voisi jakaa työtä, kuten vuorotteluvapaallakin.

Vai onko tehokas työntekijä muka se, joka viimeisillä voimillaan päälle 40 vuoden työuran jälkeen raahautuu vielä töihin, vai olisiko järkevää jakaa työtä ja päästää se väsynyt välillä lepäämään ja virkeä nuori työnsyrjään kiinni.

Meidän työpaikalla ammattiyhdistysaktiivi, viisikymppinen mies, toteuttaa kuuden tunnin työpäivää omalla kohdallaan. Tai oikea nimitys lienee lähempänä puolta työaikaa. Hän nimittäin ravaa tupakalla jatkuvasti, ja siihen huviin meneekin vähintään puolet työajasta. Toki tupakointireissuilla on pysähdyttävä jutustelemaan, jotta työpisteelle ei tarvitsisi palata niin nopeasti. Hienoa että on tuollainen aktiivinen ja reipas henkilö hoitamassa ammattiliiton asioita.

Vierailija
136/151 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä elän täysin eri maailmassa. Minä en halua elää elämää jossa olen yrityksen käytettävissä 24/7/365. En mistään hinnasta. Mikään rahallinen korvaus ei riitä siitä että ei voi koskaan olla vapaalla tai että lapset eivät tunne äitiään. Tuo ajatusmalli on minusta etova, kaikki asiat on ostettavissa rahalla. Raharaharaha.

Minulle riittäisi tuosta rahasta kuudesosa. Työmäärä sen mukaan. Kaupan päälle onnellinen perhe ja hyvä parisuhde.

Riittäisikö myös silloin jos sossun luukku menisi kiinni ja joutuisit elättämään itsesi ja perheesi oikeasti? USD200k/6/12=n.USD2,770=EUR2570/kk. Ei paljoa onnellisuus naurata ilman  tulonsiirtoja niiltä jotka viitsivät jotain tehdäkin.

Vierailija
137/151 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riittäisikö myös silloin jos sossun luukku menisi kiinni ja joutuisit elättämään itsesi ja perheesi oikeasti? USD200k/6/12=n.USD2,770=EUR2570/kk. Ei paljoa onnellisuus naurata ilman  tulonsiirtoja niiltä jotka viitsivät jotain tehdäkin.

Paitsi jos halutaan lomarahat sun muut turhakkeet niin sitten tuo on 200k/6/13=EUR2360/kk koska se 1kk on lomarahat. Sitten päältä pois eläkemaksut ja sairausvakuutukset sun muut niin aika ohuesti jää käpälään.

Vierailija
138/151 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen yhteiskunta on rakennettu niin, että aika käytetään nimenomaan tehokkaasti. Siihen opitaan jo lapsena. USA:ssa lapset tyrkätään kouluun 4-vuotiaina, Suomessa myöhemmin. USA:ssa koulupäivät voivat olla todella pitkiä ja tehtäviä on paljon. Suomessa pääsee melko helpolla siihen verrattuna ja pidetään tärkeänä, että lapsilla on aikaa olla lapsia. Mutta mikä maa se onkaan keikkunut PISA-tutkimusten kärjessä?  

Vierailija
139/151 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinänkin, kyllä Amerikassa monet sellaiset, joilla on varaa, pitävät sapattivuosia. Jotkut moniakin. Jos Teron piireissä ei ole varaa, se ei kerro kuin alemmasta keskiluokasta ja duunareista.

Toisenakin, Työuupumuksen käsite on peräisin nimenomaan USASta.

Kolmanneksi, ei kai kukaan ole pariin kymmeneen vuoteen kuvitellut, että työuupumus tai burn out johtuisi paljosta työstä. Se johtuu huonosta johtamisesta ja huonoista mahdollisuuksista kontrolloida, ennustaa ja vaikuttaa omaan työhönsä, sekä palkitsemisen puutteesta.

Ei täällä mitään lomia pidetä vaikka rikkaita ollaankin. Mitä rikkaampi sitä enempi töitä. Niin ja asun Piilaaksossa. Keskiarvotienestit meidän kaupungissa ovat lähes 200 000 dollaria vuodessa mikä kertoo siitä että miljonäärejä on melkoinen määrä tyyliin Zuckerberg ja ketä näitä kaikkia täällä naapurustossa asuu.  Kaikki tekevät töitä vuoden ympäri koko ajan. Jos lähdetään Hawaijille niin työt otetaan sinne mukaan. Kukaan ei EDES halua pitää lomaa. Miksi? Työ ja yksityiselämä kulkevat täällä käsikädessä. Kukaan ei halua eläkkeelle. Arvatkaa tuntuuko hassulta kun Suomessa uhotaan siitä miten taitavaa ja työteliästä porukkaa siellä on:/ 

Suomessa eletään kuin ellun kanat. Ei ihme että Suomi ei ole menestynyt tänä päivänä ja sen tietävät täällä kaikki. Ihmettelevät miksi Suomi ei pärjää vaikka on hyvä peruskoulu. Joku tosin sanoi minulle että ehkä siksi että monet suomalaiset eivät tunnu ymmärtävän että töissä on tarkoitus saada tuloksia joista työpaikka hyötyy ilman mitään bonuksia vaan kuvitellaan että jos töissä saa jotakin tuloksellista aikaan niin siitä pitää maksaa enemmän ja tavallinen palkka maksetaan siitä kun ilmestyy työpaikalle. Kun tänne firmat haluavat ihmisiä jotka tekevät tulosta sillä palkalla jolla palkataan. Työpaikka menee nopeesti persiin alta jos tuloksia ei synny. Suomessa voi loisia työpaikassa vuosikausia tekemättä mitään mikä oikeasti hyödyttää työnantajaa.

Suomen ongelma on vain se, että lytätään nuorempia sukupolvia ja myös tasapäistetään niitä, joilla on lahjoja. Myös politiikassa olevien itsekeskeinen asenne, jossa jokainen ajattelee omaa persettään ja tehdään päätöksiä henkilökohtaisen edun mukaan, vaikka aiemmin maata rakennettiin yhteisen edun tavoittelemiseksi. Yhteiskunnan rahoja kupataan ja siirretään yksityiseen toimintaan, koska se on helppoa, vaikka maan pitäisi olla sosialistinen. Ajetaan koko hyvinvointivaltiota alas. Varsinkin suuret ikäluokat jumittavat kehitystä.

Vierailija
140/151 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mm m, mä teen just sen verran töitä kun rahan takia tarvii, muuten nautin elämästä :)