Yhdysvalloissa asuva Tero Kuittinen kummastelee Suomen työtahtia HS:ssa – ”Ei täällä ole vaihtoehto, että ottaa uupumukseen vuoden sapattia”
http://www.is.fi/tyoelama/art-2000005181788.html
Ottakaapa suomalaiset laiskurit noista puheista oppia.
Suomessa tehdään maailman lyhyimpiä työpäiviä ja työviikkoja ja täällä on myös kaikkein pisimmät lomat. Täällä ovat silti laiskurit vielä huutamassa, että työpäivä pitää lyhentää 6 tunnin pituiseksi. Ollaan myös ottamassa saikkua sillä perusteella, että kun mulla on nyt uupumusta. Taitaa olla vain laiskuus ja mukavuudenhaluisuus todellisuudessa sen takana.
Suomalainen työmoraali on pudonnut täysin rapatasolle, jos työmoraalia vertaa muuhun maailmaan.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
USA:ssa ajatellaan että ahkera ja tehokas työntekijä on se joka on aina paikalla ja puhuu paljon. Se puhuminen on erityisen tärkeää. Jos vaan puurtaa sitä omaa hommansa saa laiskan maineen. Pitää kulkea ympäriinsä harjoittamassa small talkia jos haluaa näyttää tehokkaalla ja antaa hyvän vaikutuksen.
Sitä ei niinkään katsota saako henkilö jotain aikaan. Tärkeintä on olla työpaikalla sosiaalisena ja aina tavoitettavissa.Japanissa taas työpaikalla nukkumista pidetään merkkinä ahkeruudesta. Ajatellaan että henkilö on tehnyt töitä niin paljon että kuukahtaa työnsä ääreen.
Suomessa taas yleisesti tuijotetaan tehokkuutta. Paitsi niissä firmoissa joissa esimiehet ovat USA-faneja. Niissä firmoissa arvostetaan paikalla olemista ja tavoitettavissa olemista.
Aika on rahaa, raha puhuu ja puhe on halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
USA:ssa ajatellaan että ahkera ja tehokas työntekijä on se joka on aina paikalla ja puhuu paljon. Se puhuminen on erityisen tärkeää. Jos vaan puurtaa sitä omaa hommansa saa laiskan maineen. Pitää kulkea ympäriinsä harjoittamassa small talkia jos haluaa näyttää tehokkaalla ja antaa hyvän vaikutuksen.
Sitä ei niinkään katsota saako henkilö jotain aikaan. Tärkeintä on olla työpaikalla sosiaalisena ja aina tavoitettavissa.Japanissa taas työpaikalla nukkumista pidetään merkkinä ahkeruudesta. Ajatellaan että henkilö on tehnyt töitä niin paljon että kuukahtaa työnsä ääreen.
Suomessa taas yleisesti tuijotetaan tehokkuutta. Paitsi niissä firmoissa joissa esimiehet ovat USA-faneja. Niissä firmoissa arvostetaan paikalla olemista ja tavoitettavissa olemista.
Aika on rahaa, raha puhuu ja puhe on halpaa.
Maailma toimii verkostumalla ja myynnillä. Ei sillä yksinäisellä hilavitkuttimen koodaamisella pitkälle pääse, jos ei ole verkostoja.
Mun mielestä on niin surullista, että työnteko äärirajoille asti on about ainoa asia jolla tässä maassa saa mitään arvostusta, no luterilainen ankaruus ja synkkyys taustalla.
Jos joku haluaa, ja voi pitää sapattivapaata niin mitä helvettiä, heti haukutaan lusmuksi ym. Mä en yleensä tykkää kateuskortin heiluttelusta mutta oon kyllä itse huomannut että mua on ainakin kadehdittu siitä että mun on ollut mahdollista pitää aika paljon noita "sapatteja" mm. siksi että oon perinyt, ja sehän on halveksittavin tapa saada varallisuutta.
Minusta tuntuu, että tuo "tero" on EK:n/kokoomuksen keksimä mielikuvitushenkilö.
Vierailija kirjoitti:
Omankin mieheni hoiti housekeeper.
Yleensä tuollaisilla asioilla ei ylpeillä mutta kukin tietysti tavallaan....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herralla on ilmeisesti rouva kotona hoitamassa lapsia. Tuskin muuten onnistuisivat tuollaiset työrupeamat. Suomessa on tapana että molemmat vanhemmat käyvät töissä.
Jenkeissä pitää koko ajan olla vähän varuillaan töissä koska työnantaja voi tuosta vaan irtisanoa jos siltä tuntuu. Ei siinä paljoa uskalla saikuttaa tai lähtee työpaikka alta.
Mikä itseisarvo se vaimon työssäkäynti on? Jenkkimiehelle on kunniaksi kun pystyy elättämään vaimonsa ja lapsensa. Luuletko, että siellä päivähoitojakaan järjestetään.
Hesarin jutussa kyllä oli, että vaimo kävi töissä. Kotiapulainen ehkä kotona, lapsillahan oli myös paljon harrastuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omankin mieheni hoiti housekeeper.
Yleensä tuollaisilla asioilla ei ylpeillä mutta kukin tietysti tavallaan....
Sillä tavallahan miljonäärit elää. Luulitko, että kotoilevat ja päivystävät leikkikentillä? Leipaisevat mokkapalat vielä iltapäivisin?
En ymmärrä jenkkiyhteiskunnan hehkutusta. Mitä hienoa on valtiossa, jossa ei ole minkäänlaista sosiaaliturvaa ja verot menee sotimiseen? En tule ikinä tajuamaan ihmisten hinkua muuttaa tuonne p-reikään.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että Teron "työnteko" on kampaviineripalavereissa istumista, lounaalla jutustelua ja kengät pöydällä lojumista eikä varsinaista suorittavaa työtä. Tuollaista työksi kutsuttavaa hengailua nyt varmaan jaksaakin tehdä 12 tuntia päivässä.
Tero ei tainnut olla Suomessa kunnan tai valtion palveluksessa, kuten artikkelista hyvin tulee ilmi, eli arviosi menee aika lailla metsään.
Käyttäjä3944 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tehdään maailman lyhyimpiä työpäiviä ja työviikkoja ja täällä on myös kaikkein pisimmät lomat. Täällä ovat silti laiskurit vielä huutamassa, että työpäivä pitää lyhentää 6 tunnin pituiseksi. Ollaan myös ottamassa saikkua sillä perusteella, että kun mulla on nyt uupumusta. Taitaa olla vain laiskuus ja mukavuudenhaluisuus todellisuudessa sen takana.
Suomalainen työmoraali on pudonnut täysin rapatasolle, jos työmoraalia vertaa muuhun maailmaan.
Joo, jenkkitraditio, jossa psyykkisesti uupunut ampuu muutaman kollegan ja sitten itsensä, on kyllä ihan ylivertainen.
Suomi on tilaston yläpäässä kahdessa vertailussa: tappoja per asukas ja itsemurhia per asukas.
Joten olisi ihan hiljaa
Tapot
Suomi: 1,9 / 100 000 asukasta (sija 169)
USA: 3,9 / 100 000 asukasta (sija 92)
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_intentional_homicide…
Itsemurhat
Suomi 14,2 / 100 000 asukasta (sija 35)
USA 12,6 / 100 000 asukasta (sija 48)
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_suicide_rate
Eipäs siis revitä tilastoja omasta päästä. Suomessa toki on kovemmat itsemurhalukemat, mutta paljon alhaisempi rikollisuus; lisäksi vakavat rikokset selviävät useammin. Kun USA:ssa tapahtuu henkirikos, se ratkaistaan 64%:ssä tapauksista (2013). Suomessa henkirikoksista selviää 89% viikon kuluessa sen ilmi tulemisesta (2014).
Ilmoitetuilla rikoksilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa että mikä on oikea rikosten määrä. Suomessa ihmiset ei tee rikosilmoituksia ellei kyseessä ole murha tai, raiskaus, tai vakava pahoinpitely.
Kun poliisi ei edes tutki niitä eikä syyttäjä syytä. Saati että tuomarit mitään tuomioita antaisi.
Jenkeissä ei jää kiinni koska siellä rikollisilla on aivot toisin kuin täällä. Ei vaadita kovin kummoista osaamista poliisilta se että menee juopon asuntoon ja pidättää tyypin jolla on puukko kädessä ruumiin vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinänkin, kyllä Amerikassa monet sellaiset, joilla on varaa, pitävät sapattivuosia. Jotkut moniakin. Jos Teron piireissä ei ole varaa, se ei kerro kuin alemmasta keskiluokasta ja duunareista.
Toisenakin, Työuupumuksen käsite on peräisin nimenomaan USASta.Kolmanneksi, ei kai kukaan ole pariin kymmeneen vuoteen kuvitellut, että työuupumus tai burn out johtuisi paljosta työstä. Se johtuu huonosta johtamisesta ja huonoista mahdollisuuksista kontrolloida, ennustaa ja vaikuttaa omaan työhönsä, sekä palkitsemisen puutteesta.
Ei täällä mitään lomia pidetä vaikka rikkaita ollaankin. Mitä rikkaampi sitä enempi töitä. Niin ja asun Piilaaksossa. Keskiarvotienestit meidän kaupungissa ovat lähes 200 000 dollaria vuodessa mikä kertoo siitä että miljonäärejä on melkoinen määrä tyyliin Zuckerberg ja ketä näitä kaikkia täällä naapurustossa asuu. Kaikki tekevät töitä vuoden ympäri koko ajan. Jos lähdetään Hawaijille niin työt otetaan sinne mukaan. Kukaan ei EDES halua pitää lomaa. Miksi? Työ ja yksityiselämä kulkevat täällä käsikädessä. Kukaan ei halua eläkkeelle. Arvatkaa tuntuuko hassulta kun Suomessa uhotaan siitä miten taitavaa ja työteliästä porukkaa siellä on:/
Suomessa eletään kuin ellun kanat. Ei ihme että Suomi ei ole menestynyt tänä päivänä ja sen tietävät täällä kaikki. Ihmettelevät miksi Suomi ei pärjää vaikka on hyvä peruskoulu. Joku tosin sanoi minulle että ehkä siksi että monet suomalaiset eivät tunnu ymmärtävän että töissä on tarkoitus saada tuloksia joista työpaikka hyötyy ilman mitään bonuksia vaan kuvitellaan että jos töissä saa jotakin tuloksellista aikaan niin siitä pitää maksaa enemmän ja tavallinen palkka maksetaan siitä kun ilmestyy työpaikalle. Kun tänne firmat haluavat ihmisiä jotka tekevät tulosta sillä palkalla jolla palkataan. Työpaikka menee nopeesti persiin alta jos tuloksia ei synny. Suomessa voi loisia työpaikassa vuosikausia tekemättä mitään mikä oikeasti hyödyttää työnantajaa.
Kun palkkaukseni saavuttaa 200 000 vuodessa, voin minäkin tehdä töitä pyyteettömäsi ilman erityiskorvausta hyvistä suorituksista. Tilille tulee nykyään 2000 euroa/kk, josta pitää maksaa eläminen pk-seudulla. Elämänlaatu kyseisillä tuloilla ei vielä motivoi suuriin ylimääräisiin uhrauksiin firman puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on niin surullista, että työnteko äärirajoille asti on about ainoa asia jolla tässä maassa saa mitään arvostusta, no luterilainen ankaruus ja synkkyys taustalla.
Jos joku haluaa, ja voi pitää sapattivapaata niin mitä helvettiä, heti haukutaan lusmuksi ym. Mä en yleensä tykkää kateuskortin heiluttelusta mutta oon kyllä itse huomannut että mua on ainakin kadehdittu siitä että mun on ollut mahdollista pitää aika paljon noita "sapatteja" mm. siksi että oon perinyt, ja sehän on halveksittavin tapa saada varallisuutta.
Jos niitä vapaita saisi pitää niin että kukaan muu ei kärsisi niin siitä vaan.
Mutta se että joko työnantaja, yhteiskunta tai muut työntekijät joutuvat siitä kärsimään on täysin vastenmielistä.
Jokaisen ihmisen pitäisi toimia edes pari vuotta pihtaasti yrittäjänä ilman muuta työtä. Niin ymmärtää miten vaikeata se rahan repiminen on.
Suomessa vakituisessa töissä oleva ei tajua miten vähän häneltä vaaditaan. Irtisanominen on todella vaikeata vaikka työn laatu ja määrä huononisi. Sairastaa saa melkein miten paljon vaan. Lomaa on aivan järkyttävästi. Lisiä saa joka asiasta. Raskaana ollessa saa täydellisen suojan vaikka ei mitään edes tekisi. Jopa muut hoitaa eläkkeet ilman että tarvitse tikkua ristiin laittaa.
Työtä tehdään maksetun palkan mukaan. Jenkeissä yliopistokoulutettu tienaa lähes aina yli 100 000 dollaria vuodessa. Suomessa hyvä jos 40 000-50 000. Siispä työtahti voi olla puolet hitaampi.
Minunkin mielestäni todella ällöttävä tapaus ja provokatiivinen artikkeli.
En todella tiedä, kenen kanssa tämä Tero on Suomesta tekemisissä, mutta oma kokemukseni suomalaisesta joustavuudesta on kyllä täysin toisesta maailmasta. Toimin itse asiantuntijatehtävissä globaalisti toimivassa yrityksessä, sisäisiä asiakkaita riittää päivittäin Australiasta Pohjois-Amerikan länsirannikolle – kellon ympäri siis. Monet kollegat venyvät mielestäni täysin kohtuuttomasti; ensimmäiset palaverit alkavat monesti klo 6 tai klo 7 ja viimeisiä telcoja saattaa olla vielä klo 21.
Sanoisin päinvastoin, että usein meillä joustetaan jopa liikaa ja vastataan sellaisiinkin sähköposteihin roiskaisten puhelimesta, joka hyvin voisi odottaa seuraavaan päivään. Suomalaiset ovat säntillisiä, pitävät kiinni aikatauluista ja määräajoista. Työpäivä käytetään tehokkaasti. Meillä on toimivat systeemit etätöihin, toimisto kulkee mukana kesämökille ja maailman ääriin, jos tarve on asioita hoitaa.
Kyllä monessa kulttuurissa, myös Pohjois-Amerikassa työtahti on huomattavasti leppoisampi, vaikka toimistolla pitkään viivytäänkin.
Suomalainen työelämä ei todellakaan ole täydellinen, ja varmasti voisimme parhaita paloja ammentaa Pohjois-Amerikastakin, sitä en kiistä. Lähinnä oma kirjoitukseni on puolustus suomalaiselle asiantuntijalle, joka globaalissa ympäristössä todellakin vastaa työpuheluun myöhään illalla ja JOUSTAA – luultavasti paljon enemmän kuin enemmän tienaava amerikkalainen kollegansa. Jos soittaisin nyt rapakon taakse tärkeässä asiassa, veikkaan, etteivät vastaisi puhelimeen. Nukkuvat, mokomat laiskimukset.
Huonosti otsikoitu juttu, mutta eipä tuo mikään ihme ole koska sisältökin oli melkoista schaibaa. Tero on menestynyt, sattunut oikeaan aikaan oikeaan paikkaan. Omalla pätevyydellä ja ahkeruudella on toki siinä osansa, mutta pääasiallisesti tuo ameriikan unelman toteutuminen on sattumanvaraista tai periytyvää. Outoa on, että ulkomailla menestyneillä ihmisillä herää lähes aina tarve jossain vaiheessa huudella tänne suomeen kuinka paska maa tämä on, ja miten huonoja ja laiskoja ihmisiä täällä on.
Mutta onnea Terolle, toivottavasti saat säästettyä itsellesi eläkkeen, jotta sinulla olisi joskus edes aikaa tutustua omiin lapsiisi. Tai edes heidän lapsiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä3944 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, jenkkitraditio, jossa psyykkisesti uupunut ampuu muutaman kollegan ja sitten itsensä, on kyllä ihan ylivertainen.
Suomi on tilaston yläpäässä kahdessa vertailussa: tappoja per asukas ja itsemurhia per asukas.
Joten olisi ihan hiljaa
Tapot
Suomi: 1,9 / 100 000 asukasta (sija 169)
USA: 3,9 / 100 000 asukasta (sija 92)
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_intentional_homicide…
Itsemurhat
Suomi 14,2 / 100 000 asukasta (sija 35)
USA 12,6 / 100 000 asukasta (sija 48)
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_suicide_rate
Eipäs siis revitä tilastoja omasta päästä. Suomessa toki on kovemmat itsemurhalukemat, mutta paljon alhaisempi rikollisuus; lisäksi vakavat rikokset selviävät useammin. Kun USA:ssa tapahtuu henkirikos, se ratkaistaan 64%:ssä tapauksista (2013). Suomessa henkirikoksista selviää 89% viikon kuluessa sen ilmi tulemisesta (2014).
Ilmoitetuilla rikoksilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa että mikä on oikea rikosten määrä. Suomessa ihmiset ei tee rikosilmoituksia ellei kyseessä ole murha tai, raiskaus, tai vakava pahoinpitely.
Kun poliisi ei edes tutki niitä eikä syyttäjä syytä. Saati että tuomarit mitään tuomioita antaisi.
Jenkeissä ei jää kiinni koska siellä rikollisilla on aivot toisin kuin täällä. Ei vaadita kovin kummoista osaamista poliisilta se että menee juopon asuntoon ja pidättää tyypin jolla on puukko kädessä ruumiin vieressä.
Kun edelliset "faktat" kumottiin niin tää se vaan keksii uusia vakuuttaakseen olevansa oikeassa. Sorry nyt vaan, mutta nuokaan "faktat" ei pidä paikkaansa. Kaikki on vaan sun omaa mutua ja veikkailuja. Usassa muka on fiksuja rikollisia, kumma kun siellä vankilat kuitenkin pursuaa näitä neroja. Vähän ristiriitaista ;)
Sen perusteella mitä itse havainnoin Yhdysvalloissa asuessani siellä maksetaan palkkaa läsnäolosta eikä niinkään työnteon tehokkuudesta. Samaa on sanonut moni muukin sikäläistä työntekoa seurannut. Mutta ei nyt silti tulisi mieleen huutaa asiaa julki iltapäivälehdessä ainoana totuutena.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turha syyttää laiskuudesta, kun syynä on työtekoon kannustamaton verotus. Palkankorotuksista, lisistä ja ylityökorvauksista syö verottaja leijonanosan ja antaa niille, jotka eivät tee töitä ollenkaan. Onko kumma ettei huvita rehkiä?
Näille teroille ekat pallolaajennukset tehty usein jo reilusti alle viisikymppisinä.
Minä kyllä väitän, että ilmastollakin on jotain tekemistä jaksamisen kanssa. Olen myös työskennellyt Pohjois-Amerikassa ja kas kummaa Californian auringossa ei ollut väsymyksestä tietoakaan. Täällä taas olen tähän aikaan vuodesta jo ihan zippi.