Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhdysvalloissa asuva Tero Kuittinen kummastelee Suomen työtahtia HS:ssa – ”Ei täällä ole vaihtoehto, että ottaa uupumukseen vuoden sapattia”

Vierailija
23.04.2017 |

http://www.is.fi/tyoelama/art-2000005181788.html

Ottakaapa suomalaiset laiskurit noista puheista oppia.

Suomessa tehdään maailman lyhyimpiä työpäiviä ja työviikkoja ja täällä on myös kaikkein pisimmät lomat. Täällä ovat silti laiskurit vielä huutamassa, että työpäivä pitää lyhentää 6 tunnin pituiseksi. Ollaan myös ottamassa saikkua sillä perusteella, että kun mulla on nyt uupumusta. Taitaa olla vain laiskuus ja mukavuudenhaluisuus todellisuudessa sen takana.

Suomalainen työmoraali on pudonnut täysin rapatasolle, jos työmoraalia vertaa muuhun maailmaan.

Kommentit (151)

Vierailija
61/151 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin USAssa 2006-2008 ja heti maahan muutettuani huomasin, että työntekijät viihtyivät hyvin työpaikoillaan vrt Suomi. MUTTA samalla oli ihan selvä, että työntekijöistä ei revitty samalla tavalla kaikkea irti kuin Suomessa. Työntekijöitä oli kaikkialla tuplaten Suomen vastaaviin työpaikkoihin verrattuna. Kaikilla oli aikaa jutella työkavereiden kanssa ja tehdä työtä rauhalliseen tahtiin, mikä musta olisikin ihanne. Suomessa kaikki on vedetty ihan tappiin, niin että työpäivän jälkeen jokainen kaatuu sänkyyn ihan rättipoikki. Tämä on syy, miksi me väsyttää. Ei mikään asenne. Kyllä ton Teronkin tämä asia pitäisi tietää, jos on koskaan ollut Suomessa töissä.

Suomessa alkoi 2000-luvulla 90-luvun laman jälkimainingeissa yt-kulttuuri pystyynjääneissä yrityksissä. Aloitin itse työurani 90-luvulla ja silloin oli vielä mukavaa töissä ja nyt mietin, jaksanko eläkeikään asti nykysysteemissä. 

Vierailija
62/151 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten täällä onkin jo tullut esiin, ei USA:ssa ole saatu luotua uutta työn sankarien rotua, jonka aivot pystyisivät vireinä ja tehokkaina 12 tuntia vuorokaudessa vuodesta toiseen. Päivät ovat tosiaan pitkiä ja lomat lyhyitä, mutta esim. sairaslomapäiviä käytetään yleisesti loman tavoin eli kaikki sallitut sairaspäivät käytetään, olipa kipeä tai ei. Työpäivään kuuluu paljon muutakin kuin suomalaistyyppistä työntekoa eli jokaisen oletetaan myös pitävän suhteita yllä kollegoiden, alaisten ja kontaktien kanssa koko ajan. Ei tule kysymykseen, että säntää työntekoon, kun joku haluaa jutella. Oma rasituksensa siinäkin toki on varsinkin introverteille se käy työstä, mutta ei siinä muu hiki tule kuin tuskan hiki. Tämä toki toisen käden tietoa kälyltäni, joka on USA:n kansalainen, oppiarvoltaan tohtori ja töissä liittovaltiolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/151 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko kuolemantuomiosta länkyttäjät lopettaa? New Yorkin osavaltiossa, josta aloituksen artikkeli kertoo,  ei ole teloitettu ketään yli 50 vuoteen. Niin relevanttia teidän keskustelunne on. 

Vierailija
64/151 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuossa nyt sitten on hienoa? Se että ihmisten on pakko tehdä töitä vaikka pää kainalossa, koska muuten ei saa elätettyä perhettä? Ettei ole minkäänlaista turvaverkkoa? Onko se hyvä juttu? En oikein ymmärrä.

Vierailija
65/151 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

USA:ssa ajatellaan että ahkera ja tehokas työntekijä on se joka on aina paikalla ja puhuu paljon. Se puhuminen on erityisen tärkeää. Jos vaan puurtaa sitä omaa hommansa saa laiskan maineen. Pitää kulkea ympäriinsä harjoittamassa small talkia jos haluaa näyttää tehokkaalla ja antaa hyvän vaikutuksen.

Sitä ei niinkään katsota saako henkilö jotain aikaan. Tärkeintä on olla työpaikalla sosiaalisena ja aina tavoitettavissa.

Japanissa taas työpaikalla nukkumista pidetään merkkinä ahkeruudesta. Ajatellaan että henkilö on tehnyt töitä niin paljon että kuukahtaa työnsä ääreen.

Suomessa taas yleisesti tuijotetaan tehokkuutta. Paitsi niissä firmoissa joissa esimiehet ovat USA-faneja. Niissä firmoissa arvostetaan paikalla olemista ja tavoitettavissa olemista.

Vierailija
66/151 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo jenkeissä mukamas painetaan 14-tuntista päivää, mutta suuri osa siitä käytetään vesipisteellä notkumiseen ja sosiaaliseen kanssakäyntiin, hoidetaan netissä pankkiasioita tai käydään jopa salilla. Oikeasti suomalaisten työmoraali ja ennenkaikkea tehokkuus on paljon parempi. Nimim. kokemusta on.

Vierailija
67/151 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tero on varmaan ihan unelma-aviomies. Aina töissä ja vaimon synnyttäessäkin puhuu työpuheluita.

"Hän itse kertoo vastanneensa työpuheluun jopa silloin, kun hänen vaimonsa oli synnyttämässä."

Joo. Onko (Teron lisäksi) oikeasti olemassa ihmisiä, joiden mielestä ihannemaailma on sellainen jossa arvostetaan työtä ja rahaa korkeammalle kuin oman lapsen syntymää. Että asiat ovat paremmin jos ihmiset panostavat ensisijaisesti työhön ja vasta sen jälkeen liikenevät paukut jaetaan perheelle.

Minä arvostan enemmän kohtuullisuutta, onnellisuutta, rauhallisuutta ja ihmissuhteitani. Minä voin asua vähän pienemmässä talossa ja ajaa vähän vanhemmalla autolla jos sen hinnalla voin kasvattaa itse lapseni housekeeperin sijasta. 

Vierailija
68/151 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tero on varmaan ihan unelma-aviomies. Aina töissä ja vaimon synnyttäessäkin puhuu työpuheluita.

"Hän itse kertoo vastanneensa työpuheluun jopa silloin, kun hänen vaimonsa oli synnyttämässä."

Joo. Onko (Teron lisäksi) oikeasti olemassa ihmisiä, joiden mielestä ihannemaailma on sellainen jossa arvostetaan työtä ja rahaa korkeammalle kuin oman lapsen syntymää. Että asiat ovat paremmin jos ihmiset panostavat ensisijaisesti työhön ja vasta sen jälkeen liikenevät paukut jaetaan perheelle.

Minä arvostan enemmän kohtuullisuutta, onnellisuutta, rauhallisuutta ja ihmissuhteitani. Minä voin asua vähän pienemmässä talossa ja ajaa vähän vanhemmalla autolla jos sen hinnalla voin kasvattaa itse lapseni housekeeperin sijasta. 

Sillä, että hoitaa omat lapsensa itse ei makseta jenkkiläistä yliopistokoulutusta lapselle eikä säästetä omaa eläkettä.

Vierailija
69/151 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsotaan, kun sieltä Americasta tultaisiin tänne pimeään persreikään jynssäämään tuulilasit räkä nenässä joka aamu ja räntä lentäisi silmille. Olisko fiilis ja tempo yhtä korkealla.

Vierailija
70/151 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa naisetkin pystyvät käymään töissä päivähoitojärjestelmän ansiosta. Siten mahdollistetaan se, että miehillä ja isilläkin saa olla ELÄMÄ ja aikaa vaimonsa ja lastensa kanssa.

Äijien pitäisikin paiskia aamusta iltaan töitä, jos suurin osa äideistä jäisi kotiin lasten kanssa.

Oksettava tyyppi. Arvot todella kateissa.

Vierailija
71/151 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipäätään nämä ulkomailla käyneet on niin liikuttavia, kun heidän mielestään siellä the ulkomailla kaikki on aina niin paljon paremmin kuin Suomessa. Hesarin mielipidepalstalla vingutaan säännöllisesti mm. siitä, miten suomalaiset eivät osaa tervehtiä, mutta sielä ihqu-ulkomailla kaikki ventovieraatkin kyselee kuulumisia ja on niin ihqua että.

Sitten kuitenkin suurin osa näistä ihqu-ulkomaaneläjistä palaa jostain kumman syystä Suomeen siinä vaiheessa, kun lasten kouluikä lähestyy...

Ulkomaat on laaja kasite. Minulla on Suomen ja USAn lisaksi tyokokemusta kahdessa muussa maassa.

Tosi on etta USAssa tervehditaan kaikki toihin tullessa ja sielta lahtiessa, puhutteluun joutuisit jos tama ei onnistu. Pomot tietavat puolisoiden ja lasten nimet ja koulunkaynnit. Ja helposti saa vapaata vaikka lapsen urheilua tai esiintymista katsomaan, sita pidetaan tarkeana. Tekee sitten seuraavana paivana toita vahan pitempaan.

Suurin ero mielestani on kannustaminen, seka pomon etta tyokavereiden. Osaaminen huomataan ja palkitaan.

Olin Suomessa toissa joissa edettiin tutkintojen ja tyovuosien perusteella vaikka ei olisi tehnyt mitaan. Etenemaan et paassyt vaikka olisit ollut kuinka paljon parempi.

"Ulkomailla" olen lapseni kouluttanut, ei siihen Suomea tarvita. Ja taalla olen urani tehnyt, siihen minulla ei olisi ollut mitaan mahdollisuuksia jos olisin jaanyt Suomeen.

T. Liikuttava ihqu-ulkosuomalainen.

Vierailija
72/151 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa naisetkin pystyvät käymään töissä päivähoitojärjestelmän ansiosta. Siten mahdollistetaan se, että miehillä ja isilläkin saa olla ELÄMÄ ja aikaa vaimonsa ja lastensa kanssa.

Äijien pitäisikin paiskia aamusta iltaan töitä, jos suurin osa äideistä jäisi kotiin lasten kanssa.

Oksettava tyyppi. Arvot todella kateissa.

Tuo katsotaan kunniallisen miehen mitaksi useimmissa maissa.

Vierailija
73/151 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän yrittäjät tännekkin haluais, että työstä maksettais 1e/tunnilta ja työpäivät olis 13 tunnin mittaisia, ei mitään vapaapäiviä tai lomia kenellekkään ja jos sairastat niin sairastat ihan omalla kustannuksellasi ja menet lääkäriin jos sulla on varaa siihen.

Ei mikään uusi asia tuo ajatus, siksihän moni yrittäjä on jo nyt siirtänyt bisneksensä kiinaan tai johonkin kehitysmaahan, missä ihmiset ei ole laiskoja ja tyytyvät muutenkin vähään.

Vierailija
74/151 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä, että hoitaa omat lapsensa itse ei makseta jenkkiläistä yliopistokoulutusta lapselle eikä säästetä omaa eläkettä.

Juuri näin. Siksi arvostankin todella korkealle yhteiskuntaa, joka tarjoaa esimerkiksi ilmaisen koulutuksen ja edullisen terveydenhuollon sellaistenkin vanhempien lapsille jotka uskaltavat synnyttävät rauhassa. Uskaltaisin myös väittää että Terollakin on se piste uralla ja pankkitilillä saavutettu aikaa sitten, jolloin tahtia voisi jo vähän höllentää. Ellei siis ole itseisarvo "menestyä".

Vierailija
75/151 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se sinun mielestäsi oikein ja edistyneen yhteiskunnan merkki?

Ei yhteiskunta ole mikään absoluuttinen yhtiö jota varten ihmiset työskentelevät, vaan päinvastoin, ihmiset pyrkivät luomaan yhteiskunnan joka toimii parhaalla mahdollisella tavalla ihmisten hyväksi. On arvovalinta millainen tämän hyvän yhteiskunnan tulee sitten olla. Yksi selkeä esimerkki on esimerkiksi koulutusmahdollisuudet. Haluammeko yhteiskunnan jossa työnteolla on suurin mahdollinen arvo vai haluammeko yhteiskunnan jossa on mahdollista käyttää aikaansa muuhunkin, esimerkiksi omien lasten kanssa olemiseen?

Vierailija
76/151 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että Teron "työnteko" on kampaviineripalavereissa istumista, lounaalla jutustelua ja kengät pöydällä lojumista eikä varsinaista suorittavaa työtä. Tuollaista työksi kutsuttavaa hengailua nyt varmaan jaksaakin tehdä 12 tuntia päivässä. 

77/151 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

http://www.is.fi/tyoelama/art-2000005181788.html

Ottakaapa suomalaiset laiskurit noista puheista oppia.

Suomessa tehdään maailman lyhyimpiä työpäiviä ja työviikkoja ja täällä on myös kaikkein pisimmät lomat. Täällä ovat silti laiskurit vielä huutamassa, että työpäivä pitää lyhentää 6 tunnin pituiseksi. Ollaan myös ottamassa saikkua sillä perusteella, että kun mulla on nyt uupumusta. Taitaa olla vain laiskuus ja mukavuudenhaluisuus todellisuudessa sen takana.

Suomalainen työmoraali on pudonnut täysin rapatasolle, jos työmoraalia vertaa muuhun maailmaan.

Joo, jenkkitraditio, jossa psyykkisesti uupunut ampuu muutaman kollegan ja sitten itsensä, on kyllä ihan ylivertainen.

Suomi on tilaston yläpäässä kahdessa vertailussa: tappoja per asukas ja itsemurhia per asukas.

Joten olisi ihan hiljaa

Tapot

Suomi: 1,9 / 100 000 asukasta (sija 169)

USA: 3,9 / 100 000 asukasta (sija 92)

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_intentional_homicide…

Itsemurhat

Suomi 14,2 / 100 000 asukasta (sija 35)

USA 12,6 / 100 000 asukasta (sija 48)

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_suicide_rate

Eipäs siis revitä tilastoja omasta päästä. Suomessa toki on kovemmat itsemurhalukemat, mutta paljon alhaisempi rikollisuus; lisäksi vakavat rikokset selviävät useammin. Kun USA:ssa tapahtuu henkirikos, se ratkaistaan 64%:ssä tapauksista (2013). Suomessa henkirikoksista selviää 89% viikon kuluessa sen ilmi tulemisesta (2014). 

Vierailija
78/151 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se sinun mielestäsi oikein ja edistyneen yhteiskunnan merkki?

Ei yhteiskunta ole mikään absoluuttinen yhtiö jota varten ihmiset työskentelevät, vaan päinvastoin, ihmiset pyrkivät luomaan yhteiskunnan joka toimii parhaalla mahdollisella tavalla ihmisten hyväksi. On arvovalinta millainen tämän hyvän yhteiskunnan tulee sitten olla. Yksi selkeä esimerkki on esimerkiksi koulutusmahdollisuudet. Haluammeko yhteiskunnan jossa työnteolla on suurin mahdollinen arvo vai haluammeko yhteiskunnan jossa on mahdollista käyttää aikaansa muuhunkin, esimerkiksi omien lasten kanssa olemiseen?

Pointti lienee, että suomalaisen yhteiskunnan ja työelämän ongelmat ovat suhteellisia. Muualla maailmassa aikuiset miehet eivät voi valita omien lasten kanssa oloa saati omiin harrastuksiin keskittymistä. Amerikassa ei ole palkallista äitiyslomaakaan puhumattakaan isyyslomista. Kaveri puhui vienosti uskaltaisiko olla jopa viikon palkattomalla kun lapsi syntyi eikä hänkään opettajaa kummempi uraohjus ole. Vuosilomaa on keskimäärin max kaksi viikkoa. Amerikkalainen mies ei välttämättä jää edes eläkkeelle. Appiukko on 74 ja edelleen töissä.

Toki vastapainona on kevyempi verotus, mutta lasten koulutusmahdollisuuksiin joutuu satsaamaan jokaisessa sukupolvessa monen vuodet tulot.

Suomalaisten kannattaisi arvostaa enemmän sitä mitä heillä on eikä kitistä pikkuasioista.

Vierailija
79/151 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinänkin, kyllä Amerikassa monet sellaiset, joilla on varaa, pitävät sapattivuosia. Jotkut moniakin. Jos Teron piireissä ei ole varaa, se ei kerro kuin alemmasta keskiluokasta ja duunareista.

Toisenakin, Työuupumuksen käsite on peräisin nimenomaan USASta.

Kolmanneksi, ei kai kukaan ole pariin kymmeneen vuoteen kuvitellut, että työuupumus tai burn out johtuisi paljosta työstä. Se johtuu huonosta johtamisesta ja huonoista mahdollisuuksista kontrolloida, ennustaa ja vaikuttaa omaan työhönsä, sekä palkitsemisen puutteesta.

Ei täällä mitään lomia pidetä vaikka rikkaita ollaankin. Mitä rikkaampi sitä enempi töitä. Niin ja asun Piilaaksossa. Keskiarvotienestit meidän kaupungissa ovat lähes 200 000 dollaria vuodessa mikä kertoo siitä että miljonäärejä on melkoinen määrä tyyliin Zuckerberg ja ketä näitä kaikkia täällä naapurustossa asuu.  Kaikki tekevät töitä vuoden ympäri koko ajan. Jos lähdetään Hawaijille niin työt otetaan sinne mukaan. Kukaan ei EDES halua pitää lomaa. Miksi? Työ ja yksityiselämä kulkevat täällä käsikädessä. Kukaan ei halua eläkkeelle. Arvatkaa tuntuuko hassulta kun Suomessa uhotaan siitä miten taitavaa ja työteliästä porukkaa siellä on:/ 

Suomessa eletään kuin ellun kanat. Ei ihme että Suomi ei ole menestynyt tänä päivänä ja sen tietävät täällä kaikki. Ihmettelevät miksi Suomi ei pärjää vaikka on hyvä peruskoulu. Joku tosin sanoi minulle että ehkä siksi että monet suomalaiset eivät tunnu ymmärtävän että töissä on tarkoitus saada tuloksia joista työpaikka hyötyy ilman mitään bonuksia vaan kuvitellaan että jos töissä saa jotakin tuloksellista aikaan niin siitä pitää maksaa enemmän ja tavallinen palkka maksetaan siitä kun ilmestyy työpaikalle. Kun tänne firmat haluavat ihmisiä jotka tekevät tulosta sillä palkalla jolla palkataan. Työpaikka menee nopeesti persiin alta jos tuloksia ei synny. Suomessa voi loisia työpaikassa vuosikausia tekemättä mitään mikä oikeasti hyödyttää työnantajaa.

Vierailija
80/151 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinänkin, kyllä Amerikassa monet sellaiset, joilla on varaa, pitävät sapattivuosia. Jotkut moniakin. Jos Teron piireissä ei ole varaa, se ei kerro kuin alemmasta keskiluokasta ja duunareista.

Toisenakin, Työuupumuksen käsite on peräisin nimenomaan USASta.

Kolmanneksi, ei kai kukaan ole pariin kymmeneen vuoteen kuvitellut, että työuupumus tai burn out johtuisi paljosta työstä. Se johtuu huonosta johtamisesta ja huonoista mahdollisuuksista kontrolloida, ennustaa ja vaikuttaa omaan työhönsä, sekä palkitsemisen puutteesta.

Ei täällä mitään lomia pidetä vaikka rikkaita ollaankin. Mitä rikkaampi sitä enempi töitä. Niin ja asun Piilaaksossa. Keskiarvotienestit meidän kaupungissa ovat lähes 200 000 dollaria vuodessa mikä kertoo siitä että miljonäärejä on melkoinen määrä tyyliin Zuckerberg ja ketä näitä kaikkia täällä naapurustossa asuu.  Kaikki tekevät töitä vuoden ympäri koko ajan. Jos lähdetään Hawaijille niin työt otetaan sinne mukaan. Kukaan ei EDES halua pitää lomaa. Miksi? Työ ja yksityiselämä kulkevat täällä käsikädessä. Kukaan ei halua eläkkeelle. Arvatkaa tuntuuko hassulta kun Suomessa uhotaan siitä miten taitavaa ja työteliästä porukkaa siellä on:/ 

Suomessa eletään kuin ellun kanat. Ei ihme että Suomi ei ole menestynyt tänä päivänä ja sen tietävät täällä kaikki. Ihmettelevät miksi Suomi ei pärjää vaikka on hyvä peruskoulu. Joku tosin sanoi minulle että ehkä siksi että monet suomalaiset eivät tunnu ymmärtävän että töissä on tarkoitus saada tuloksia joista työpaikka hyötyy ilman mitään bonuksia vaan kuvitellaan että jos töissä saa jotakin tuloksellista aikaan niin siitä pitää maksaa enemmän ja tavallinen palkka maksetaan siitä kun ilmestyy työpaikalle. Kun tänne firmat haluavat ihmisiä jotka tekevät tulosta sillä palkalla jolla palkataan. Työpaikka menee nopeesti persiin alta jos tuloksia ei synny. Suomessa voi loisia työpaikassa vuosikausia tekemättä mitään mikä oikeasti hyödyttää työnantajaa.

Olen kanssasi samaa mieltä, paitsi siinä, että Suomessa olisi hyvä peruskoulu. Se on aivan tajuttoman vähän vaativa ja helppo suorittaa moneen keskieurooppalaiseen kouluun verrattuna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän