Koirien ulkoiluttajat! Miksi pysähdytte paikalleen koiranne kanssa, kun olen tulossa oman koirani kanssa??
Selittäkää joku mistä johtuu tällainen erittäin ärsyttävä tapa! Olen tulossa oman koirani kanssa kävelytietä teidän suuntaan, ja te jäätte (yleensä pienen) koiranne kanssa psyähdyksiin odottamaan, usein vieläpä risteykseen. Koiranne haukkuu ja räksyttää, ettekä liiku mihinkään. En pääse teidän ohi oman koirani kanssa, koska jos yritän ohittaa paikallaan räksyttävän koiran ihan läheltä, tulkitsee oma koirani sen hyökkäystilanteeksi. Eli minäkin joudun pysähtymään, ja odottamaan että liikkuisitte johonkin suuntaan. Mutta ei, paikallaan pitää tönöttää vaikka vartti, ja koiranne senkun räksyttää meille. Jos ohitus tapahtuisi siten, että molemmat liikkuu reippaasti eteenpäin, se menisi ihan hyvin. Jos huudan ja pyydän teitä menemään jonnekin tai väistämään, ei mitään reaktiota, tönötys ja räksytys senkun jatkuu. Miksi???
Kommentit (148)
Oma koirani ei räksytä. Pysähdyn jos tulossa on räksyttävä koiranne. Pääsette rauhallisemmin ohi.
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta on pääteltävissä että koirat ovat hankalia otuksia ja ihmettelen miten kukaan haluaa itselleen koiran. Kiinnostaisi tietää mitä rotua aloittajan koira on. Ilmeisesti aloittaja ja moni muukaan ei ole osannut kouluttaa koiraansa olemaan välittämättä muista koirista. Koira ei ole silloin omistajansa hallussa jos tällaisia avauksia pitää ylipäätään tehdä.
Vika ei ole ainoastaan siinä fifissä ja sen omistajassa.
Koirani on rodultaan sakemanni. Se on koulutettu tottelevaiseksi. Mutta koiraa ei ole mahdollista kouluttaa sellaiseksi, ettei se välittäisi mitään toisista koirista, jotka yrittää hyökätä. Koira reagoi automaattisesti hyökkäävään koiraan. Ap.
Kannattaa opettaa se koira ohittamaan joka tilanteessa nätisti niin ei haittaa vaikka joku jää moljottamaankin keskelle katua. Mua ei henkilökohtaisesti haittaa pikkuräksyt, koska niiden omistajat pitävät ne ainkain hallinnassa. Se hirvittää jos näyttää, ettei omistaja saa raivoavaa koiraansa pideltyä.
Mä en ymmärrä tota "mun koira provosoituu jos toinen haukkuu!!", mulle tuo tarkottaa sitä, ettei se sunkaan koira ole täysin hallinnassa ja ohita nätisti. Eli vähän niin, että syytät sitä keskellä katua seisovaa siitä, mitä omakaan koirasi (tai oikeastaan sinä) ei handlaa.
Me ollaan koirani kanssa toisinaan näitä tönöttäjiä, enkä ennen tätä tajunnut että se voisi olla muita häiritsevää. Koirani on vielä nuori, joka haluaa leikkiä kaikkien kanssa. Yleensä ohitetaan nätisti käskystä, mutta jotkut harvat ja valitut koirat ovat niin kiinnostavia, että koirani pysähtyy (tai siis joudun pysäyttämään ettei ryntää kohti) odottamaan vastaantulijaa häntäänsä heiluttaen ja tehden leikkiinkutsueleitä, joskus tehostaen kutsuaan vinkumisella, ei siis kuitenkaan koskaan hauku saati sitten räksytä. Pientä koiraa hihnasta kiskomalla sen saisi vaan takajalkojen kautta selälleen, siispä joudutaan tönöttää tien sivussa lyhyessä hihnassa ohituksen ajan, jos vastaantulija ei halua koirien tervehtivän. Yleensä ystävällisen pienen koiran luo päästetään tervehtimään, ja vastaantulijat ovat aina yhtä leikkisiä (ehkä sen aistii kauempaa, ja siksi odottaa?) mutta kyllä hävettää ne kerrat kun tällainen vastaantulija treenaa kontaktia, eikä me ainakaan helpoteta sitä kun toinen tekee kaikkensa hurmatakseen kaverin :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä pysähdyn koska koirani laittaa jarrut päälle. En ala repimään siltä päätä irti ja tassuja verille väkisin. Se liikkuu sit ku ootte menny ohi. Ei se kyl mitään räksytä mut menee maihin ja kyttää sieltä. Ei siitä mitään haittaakaan ole.
Menee maahan ja kyttää sieltä? Arvaappa vaan tulkitseeko muut koirat sen provosoinniksi hyökkäykseen??? Niin, eipä siitä mitään haittaa ole joo.. Mietippä asiaa vähän uudelleen. Me emme pääse ohi, jos koirasi makaa paikallaan maassa ja kyttää. Seisotaanko sitten maailman tappiin saakka molemmat sinä ja minä siinä paikallaa????
Opeta ITSE se OMA koirasi ohittamaan, kun kerran olet ekspertti.
Kuten joku tuolla jo kirjoittikin. Kaikki koirat eivät pidä toisista koirista eikä saman sukupuolen edustajista. Tämä on tosiasia mikä tulee jokaisen muistaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta on pääteltävissä että koirat ovat hankalia otuksia ja ihmettelen miten kukaan haluaa itselleen koiran. Kiinnostaisi tietää mitä rotua aloittajan koira on. Ilmeisesti aloittaja ja moni muukaan ei ole osannut kouluttaa koiraansa olemaan välittämättä muista koirista. Koira ei ole silloin omistajansa hallussa jos tällaisia avauksia pitää ylipäätään tehdä.
Koirani on rodultaan sakemanni. Se on koulutettu tottelevaiseksi. Mutta koiraa ei ole mahdollista kouluttaa sellaiseksi, ettei se välittäisi mitään toisista koirista, jotka yrittää hyökätä. Koira reagoi automaattisesti hyökkäävään koiraan. Ap.
Nää. En allekirjota ollenkaan. Koiran pitää luottaa siihen, että sinä omistajana hoidat tilanteen ja se luottaa siihen, ettei se rähisevä koira ole tulossa päälle. Koiran saa (myös ne sakemannit) koulutettua niin, ettei ne piupauta välitä vaikka toinen ohitaessa kuinka matsoilis. Toki jos koiraan on käyty kiinni niin se luottamus pitää kasvattaa uudestaan. Haluatko kertoa missä tilanteissa ja miten sun sakemanni reagoi?
Onpa ihanaa lukea tämä ketju ja tuntea itsensä ihanan tasapainoiseksi ja zeniksi henkilöksi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 3 näitä räksyttäjää remmin päässä enkä kertakaikkiaan pääse niiden kanssa liikkeelle tuottamatta ruumiin vammoja jos on koira näköpiirissä ja oletan että sinä saat sen yhden koiran vietyä ohi helpommin.
Koulutusta on yritetty jos minkälaista,mutta ilman tulosta tai jos tulosta on tullut niin joku iholle tuleva rakki on vesittänyt sen.Esimerkkinä nyt 3 viime kuukauden aikana on yksi staffi hyökännyt kimppuun ,yksi iso laumanvartija ollut irti ja tullut iholle mäyräkoiran omistaja toi koiransa iholle että oppivat olemaan jne.
Tervetuloa vaan kouluttamaan jos tuntuu että rahkeet riittää.
Miksi sulla on niitä kolme?
Täti ja sen räksyttäjä kirjoitti:
Ohhoh. No anteeksi nyt kaikille, joita meidänkin toimintamme ärsyttää. Koirani (kyllä, on pieni) pelästyy helposti, jos äkkiseltään ilmestyy isompi koira näkökenttään ja alkaa haukkua. Jos mahdollista, niin jään paikalleen, koska haukkuminen loppuu, jos koira saa rauhassa arvioida tilannetta ja todeta, ettei toinen koira käyttäydy uhkaavasti. Toki haukkuminen edelleen jatkuu, jos toinen koira lähestyy nopeasti (tai todellakin on uhkaava) eikä meilläkään ole mahdollisuutta aina siirtyä kauemmas. Sitten vaan mennään ohi mahd nopeaan, mutta haluaisin kuitenkin antaa koiralle mahdollisuuden prosessoida tilannetta ja huomata, ettei aina tarvitse pelätä.
Ja ennenkuin joku alkaa kitistä huonosta sosiaalistamisesta niin tiedoksi, että koira on sosiaalistettu mahdollisimman hyvin. Se sai pentuna runsaasti positiivisia kokemuksia kaiken kokoisista koirista, ihmisistä ja paikoista. Koira oli ns. kaikkien kaveri ja olin suunnitellut lähteä mukaan Kennelliiton kaverikoiratoimintaankin koiran aikustuttua. Puolivuotiaana koira joutui kuitenkin pahaan onnettomuuteen, josta toipunen kesti pitkään. Valitettavasti tämä tuskallinen ja traumaattinen kokemus johti siihen, että koirasta tuli hyvin arka. Ikävää, jos ei toisilta koiraihmisiltäkään löydy ymmärrystä.
Tulihan tämmöinen tolvanakin tänne paikalle. Viesti sinulle: mene helvetti sen koirasi kanssa OHI! Tuo "annan koirani arvioida tilanteen" tekee vain enemmän hallaa. Sinun pitää arvioida se tilanne, ei koirasi. Vai onko koirasi sinun pomosi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 3 näitä räksyttäjää remmin päässä enkä kertakaikkiaan pääse niiden kanssa liikkeelle tuottamatta ruumiin vammoja jos on koira näköpiirissä ja oletan että sinä saat sen yhden koiran vietyä ohi helpommin.
Koulutusta on yritetty jos minkälaista,mutta ilman tulosta tai jos tulosta on tullut niin joku iholle tuleva rakki on vesittänyt sen.Esimerkkinä nyt 3 viime kuukauden aikana on yksi staffi hyökännyt kimppuun ,yksi iso laumanvartija ollut irti ja tullut iholle mäyräkoiran omistaja toi koiransa iholle että oppivat olemaan jne.
Tervetuloa vaan kouluttamaan jos tuntuu että rahkeet riittää.Muut koirat tulevat vihaisena tai hyökkäävänä teidän "kimppuun" tai "iholle", koska ne tulkitsevat, että sinun paikallaan oleva räkyttävä koiralauma yrittää hyökätä niitä kohtaan. Se on koiralle lajityypillistä luontaista käyttäytymistä, että jos joku näyttää hyökkäävältä (tässä tapauksessa sinun koirasi) niin hyökätään takaisin ja puolustaudutaan siten.
Noup,staffi oli omistajansa kanssa odottamassa hissiä ja me hississä.Hyökkäsi heti kun ovet avautuvat.Laumanvartija tuli aidan yli pihalta ennenkuin omat koirat edes huomasi ja mäykyn toi omistaja väkisin,ei olisi halunnut edes tulla lähelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, koira reagoi automaattisesti hyökkäävään koiraan kun se tulee päälle mutta tiedän omasta kokemuksesta että tarpeeksi koulutettu koira joka luottaa sinun hallitsevan tilanteen ei reagoi agressivisiin/hyökkääviin eleisiin muuten kuin olemalla varuillaan ja tarkkailemalla, mitään eleitä koira ei päästä.
Meidän borderterrierit siirtyvät minun taakseni aina ja kaikissa tilanteissa kun kohdataan arveluttava koira, ne luottavat että minä lauman johtajana hoidan tilanteen ja jos joku kolmesta edes yrittää ottaa tilannetta haltuunsa (minun tapauksessa siirtyy edes sentin edelleni eikä kulje toiseen koiraan nähden takanani) se palautuu paikalleen pienellä murahduksella.
Tapa juurtui vanhimpaan bordercollieeni ja yhteen parhaista koirista jota minulla on ollut sen ollessa nuori ja vieras iso sekarotuinen koira vapaana karkasi ja ehti sen kimppuun puremaan kerran, tässä kohtaa pääsin jo väliin ja sen verran määrätietoisesti potkaisin ja repäisin niskasta kyljelleen maahan samalla huutaen tappelupukarille, tässä kohtaa omistaja ehti paikalle ja pimahdin sillekkin niin pahasti että hän kääntyi ja lähti karkuun, hän vain unohti koiransa makaamaan viereeni kun ei se raukka uskaltanut enää nousta ylös saatuaan selkäänsä minulta ja nähdessään omistajansa pakenevan.
Tämän jälkeen oma koirani omaksui tavan siirtyä taakseni ja antaa minun hoitaa kaiken "tappelun ja uhittelun" toisille.
Eli lyhyesti; koiranne näkevät teidät toisina koirina ja pitävät lauman pomona, riippuen kuinka vahva johtaja olet luottavat laumasi jäsenet sinun hoitavan tilanteet ja kohtaamiset, jos syntyy epävarmuutta on koiralle aina luonnillisempaa toimia vaistojensa mukaan kuin olla toimimatta.
Kun siis näet ettei toinen koira ihmisensä kanssa reagoi toisiin mitenkään voit olla varma sen kokoajan lukevan ja laskelmoivan tilannetta tyynen kuorensa alla, aivan yhtä valppaana ja yhtä paljon tekevänä kuin se remmiräyhäkin, se ei vain näy päälle.
Toki tälläinen armeijakuri ei ole käytännöllistä eikä edes toimivaa ellei koirien kanssa tehdä erikoisen paljon (väh aktiivista koulutusta ja tekemistä 2h päivässä + kaikki passiivinen yhdessä olo)
Myös koirien pitää olla hyviä ja oikeanlaisia tottakai, ja pennusta asti kaiken mentävä nappiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, koira reagoi automaattisesti hyökkäävään koiraan kun se tulee päälle mutta tiedän omasta kokemuksesta että tarpeeksi koulutettu koira joka luottaa sinun hallitsevan tilanteen ei reagoi agressivisiin/hyökkääviin eleisiin muuten kuin olemalla varuillaan ja tarkkailemalla, mitään eleitä koira ei päästä.
Meidän borderterrierit siirtyvät minun taakseni aina ja kaikissa tilanteissa kun kohdataan arveluttava koira, ne luottavat että minä lauman johtajana hoidan tilanteen ja jos joku kolmesta edes yrittää ottaa tilannetta haltuunsa (minun tapauksessa siirtyy edes sentin edelleni eikä kulje toiseen koiraan nähden takanani) se palautuu paikalleen pienellä murahduksella.
Tapa juurtui vanhimpaan bordercollieeni ja yhteen parhaista koirista jota minulla on ollut sen ollessa nuori ja vieras iso sekarotuinen koira vapaana karkasi ja ehti sen kimppuun puremaan kerran, tässä kohtaa pääsin jo väliin ja sen verran määrätietoisesti potkaisin ja repäisin niskasta kyljelleen maahan samalla huutaen tappelupukarille, tässä kohtaa omistaja ehti paikalle ja pimahdin sillekkin niin pahasti että hän kääntyi ja lähti karkuun, hän vain unohti koiransa makaamaan viereeni kun ei se raukka uskaltanut enää nousta ylös saatuaan selkäänsä minulta ja nähdessään omistajansa pakenevan.
Tämän jälkeen oma koirani omaksui tavan siirtyä taakseni ja antaa minun hoitaa kaiken "tappelun ja uhittelun" toisille.
Eli lyhyesti; koiranne näkevät teidät toisina koirina ja pitävät lauman pomona, riippuen kuinka vahva johtaja olet luottavat laumasi jäsenet sinun hoitavan tilanteet ja kohtaamiset, jos syntyy epävarmuutta on koiralle aina luonnillisempaa toimia vaistojensa mukaan kuin olla toimimatta.
Kun siis näet ettei toinen koira ihmisensä kanssa reagoi toisiin mitenkään voit olla varma sen kokoajan lukevan ja laskelmoivan tilannetta tyynen kuorensa alla, aivan yhtä valppaana ja yhtä paljon tekevänä kuin se remmiräyhäkin, se ei vain näy päälle.
Toki tälläinen armeijakuri ei ole käytännöllistä eikä edes toimivaa ellei koirien kanssa tehdä erikoisen paljon (väh aktiivista koulutusta ja tekemistä 2h päivässä + kaikki passiivinen yhdessä olo)
Myös koirien pitää olla hyviä ja oikeanlaisia tottakai, ja pennusta asti kaiken mentävä nappiin.
Ap täällä. Noinhan se menee periaatteessa. Mutta olen tämän oman koirani saanut silloin, kun se koira oli jo kuusi vuotias. Se on siis elämänsä ensimmäiset vuodet viettänyt perheessä, jossa se joutui pari kertaa lyödyksi ainakin lasten taholta ja ilmeisesti toisen koiran hyökkäyksen kohteeksi myös. En tiedä taustoja tarkkaan, voi olla että jotain muutakin ikävää on tapahtunut, koira tuli minulle kun tämä perhe ei enää "elämäntilanteen vuoksi" voinut sitä pitää. Minulla on ollut ennenkin koiria, mutta ne olen kasvattunut itse pennusta saakka. Tämä nykyinen koira osaa hyvin peruskäskyt ja perustottelevaisuuden, mutta se on pelko-aggresiivinen. Kaikki menee hyvin niin kauan kun kukaan ei hyökkää. Hihnassa se kulkee rauhallisesti eikä ole oma-aloitteisesti koskaan kellekään aggressiivinen. Sille on vaan liikaa tilanteet, jossa joku on keskellä katua sitä paikallaan odottamassa ja vaanimassa ja hyökkäilemässä tai käy yllättäen päälle.
Mitä hemmettiä se kenellekkään kuuluu vaikka pönöttäis koko päivän koiransa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh. No anteeksi nyt kaikille, joita meidänkin toimintamme ärsyttää. Koirani (kyllä, on pieni) pelästyy helposti, jos äkkiseltään ilmestyy isompi koira näkökenttään ja alkaa haukkua. Jos mahdollista, niin jään paikalleen, koska haukkuminen loppuu, jos koira saa rauhassa arvioida tilannetta ja todeta, ettei toinen koira käyttäydy uhkaavasti. Toki haukkuminen edelleen jatkuu, jos toinen koira lähestyy nopeasti (tai todellakin on uhkaava) eikä meilläkään ole mahdollisuutta aina siirtyä kauemmas. Sitten vaan mennään ohi mahd nopeaan, mutta haluaisin kuitenkin antaa koiralle mahdollisuuden prosessoida tilannetta ja huomata, ettei aina tarvitse pelätä.
Ja ennenkuin joku alkaa kitistä huonosta sosiaalistamisesta niin tiedoksi, että koira on sosiaalistettu mahdollisimman hyvin. Se sai pentuna runsaasti positiivisia kokemuksia kaiken kokoisista koirista, ihmisistä ja paikoista. Koira oli ns. kaikkien kaveri ja olin suunnitellut lähteä mukaan Kennelliiton kaverikoiratoimintaankin koiran aikustuttua. Puolivuotiaana koira joutui kuitenkin pahaan onnettomuuteen, josta toipunen kesti pitkään. Valitettavasti tämä tuskallinen ja traumaattinen kokemus johti siihen, että koirasta tuli hyvin arka. Ikävää, jos ei toisilta koiraihmisiltäkään löydy ymmärrystä.
Tulihan tämmöinen tolvanakin tänne paikalle. Viesti sinulle: mene helvetti sen koirasi kanssa OHI! Tuo "annan koirani arvioida tilanteen" tekee vain enemmän hallaa. Sinun pitää arvioida se tilanne, ei koirasi. Vai onko koirasi sinun pomosi?
Et taida sinä tolvana paljon tietää koirista. Pelokas koira tarvitsee nimenomaan AIKAA rauhoittua. Mikään ei muutu siitä, että raahaan pelkäävän koiran pakolla ohi toisesta. Ei se pelko sillä poistu. Sen sijaan kun koira saa hetken katsoa tilannetta, niin päästään usein ohi nätisti ilman mitään haukkuja.
Itse työnnän omaani ojaan ohitustilanteissa jos muuten emme ohi pääse kun joku valtaa koirineen koko tien. Paitsi talvella on hankalaa penkkojen vuoksi. Ja ei pelkästään pienimmät koirat. Myös isot ja keskikokoiset. Varsinkin kun omistajalla on 2 koiraa, kävelee keskellä tietä ja molemmat koirat molemmin puolin itseään niin kuinkas väistät siinä sitten. Monesti joutunut itse menemään jopa autotielle väistäessäni näitä koirakkoja kun tullaan kuin Euroopan omistajat konsanaan vastaan >:(
Omani on keskikokoinen seropinarttu
Taitaa lähinnä olla niiden isojen koirien omistajien ongelma se, ettei pystytä pitämään sitä lehmän kokoista koiraa hallinnassa niissä tilanteissa, missä joutuu ohittamaan läheltä ärhentelevää pikkukoiraa. Itse pysähdyn tiensivuun yleensä väylän kapeuden takia, jos oletan, että ohittaessa kontaktin ottaminen ei ole hyvä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida sinä tolvana paljon tietää koirista. Pelokas koira tarvitsee nimenomaan AIKAA rauhoittua. Mikään ei muutu siitä, että raahaan pelkäävän koiran pakolla ohi toisesta. Ei se pelko sillä poistu. Sen sijaan kun koira saa hetken katsoa tilannetta, niin päästään usein ohi nätisti ilman mitään haukkuja.
Näin juuri, jos sitä koiransa kanssa pysähtyy tiensivuun, niin kenen ongelma se oikein on? Jos iso koira omistajineen ei siitä pysty menemään ilman raivokohtausta niin kyllä ongelma on sitten siellä päässä, missä on se 30-50 kg lihaskimppudogi.
No ei muuten ole!
Nimenomaan on ongelma kiltin pienen koiran kanssa ohittaa (yleensä) naista ison koiran kanssa. Ovat pysähtyneet tien viereen, koira haukkuu ja tempoo niin ettei taluttaja meinaa pystyssä pystyä. Ohitetaan aina ripeästi, mielellään etäältä. Pieni koirani kulkee nätisti ja hiljaa. Ja sinne se iso koira jää räyhäämään.
Mikä ihmeen pienten koirien vihaaja täällä aina on fifittelemässä?