Koirien ulkoiluttajat! Miksi pysähdytte paikalleen koiranne kanssa, kun olen tulossa oman koirani kanssa??
Selittäkää joku mistä johtuu tällainen erittäin ärsyttävä tapa! Olen tulossa oman koirani kanssa kävelytietä teidän suuntaan, ja te jäätte (yleensä pienen) koiranne kanssa psyähdyksiin odottamaan, usein vieläpä risteykseen. Koiranne haukkuu ja räksyttää, ettekä liiku mihinkään. En pääse teidän ohi oman koirani kanssa, koska jos yritän ohittaa paikallaan räksyttävän koiran ihan läheltä, tulkitsee oma koirani sen hyökkäystilanteeksi. Eli minäkin joudun pysähtymään, ja odottamaan että liikkuisitte johonkin suuntaan. Mutta ei, paikallaan pitää tönöttää vaikka vartti, ja koiranne senkun räksyttää meille. Jos ohitus tapahtuisi siten, että molemmat liikkuu reippaasti eteenpäin, se menisi ihan hyvin. Jos huudan ja pyydän teitä menemään jonnekin tai väistämään, ei mitään reaktiota, tönötys ja räksytys senkun jatkuu. Miksi???
Kommentit (148)
Tätä minäkin olen ihmetellyt...Hemmetin typerää käytöstä!
Muakin ärsyttää aivan jumalattomasti se! Tuntuu jotenkin todella kiusalliselta kävellä kun joku ihminen jää siihen tuijottamaan. MIKSI??????????? Miksi ei voi kävellä normaalisti ohi? HÄH?
Ne on aina niitä pikkurakkeja, jotka räksyttää. Omistaja on yleensä joku täti, joka yrittää vähän nykiä fifiään hihnasta mutta kun fifi ei heti tule niin jäädään paikalleen häiritsemään kaikkia muita koiria. Suututtaa todella!
Minä en pääse ison koirani kanssa noista ohi, koska koirani hermostuu sille paikallaan odottavalle räksyttäjälle. Seistään siinä sitten vaikka tunti 20 metrin päässä toisiamme tuijottaen, mutta jos te ette liiku, en vain pääse ohi.
Hyvin harva ymmärtää koiransa käytöstä. Joten he tuppaavat pönöttämään remmirähjänsä kanssa, että tilanne menisi ohi, ajattelematta, että pahentavat tilannetta.
Pahimmat ovat nämä mummelit puudeliensa kanssa, jotka haluaisi sosiaalisuutta ja vielä tulevat tarjoamaan perää nuuskutettavaksi. Sitten kun huudan, että mentäis ohi, älä päästä lähelle, loukkaantuvat niin keleesti ja ottavat räksyttävän koiran syliinsä.
Kerran yksi nainen erehtyi potkimaan meidän koiraa päin. Ei osunut, ei varmaan ollut tarkoituskaan. siinä se potki ja karjui paha, koira, tuhma koira. Me vaan siis ohitettiin hiljaa.
Ja todellakaan ei ole kyse siitä, että se pysähtyjä jäisi odottamaan koiralleen leikkikaveria! Vaan jos koirani menee sitten nuuhkimaan tuollaista pysähtynyttä räksyttäjää (koska ohitus on pakko tehdä puolen metrin päästä kun kävelytie on niin kapea) niin hermostutte ja säikähdätte ja alatte huutaa että koira äkkiä irti minun fifistä! Mitä hel**ttiä!! Miksi jäätte sitten siihen paikallenne?????
Samaan olen itsekin törmännyt oman kanssa. Ja se miksei sitä räksytystä saada loppumaan? Se jatkuu, jatkuu ja jatkuu. Jotkut aloittaa sen jo metrien päästä. Ja toinen mikä ärsyttää ettei sitä remmiä saada lyhennettyä vaan pidetään pitkänä ja näin ollen miltei pääsee se räksytin oman koiran iholle asti. Hyvillä keleillä ja valoisaan aikaan kuljeksinkin enemmän metsässä. Ja toi tilan antaminen on vaikeeta ja useilla tosiaan on korvat kateissa kun sanot jotakin.
Omani myös tulkitsee ton saman tilanteen hyökkäystilanteeksi kuten sun koirasikin.
AMEN! Tämä oli asiaa... Ihan samaa olen ihmetellyt. Sitten vielä kääntyvät tuijottamaan, jos oma koira yrittää ottaa "kontaktia" siihen pikku räkyttäjään...
On paljon koiria, jotka eivät tule toimeen toisten koirien kanssa, tai samaa sukupuolta olevien koirien kanssa. Silloin ei voi mennä toisen koiran lähelle eikä ohittaa puolen metrin päästä. Ettekö todella tätä ymmärrä!! Ei voi jäädä paikalleen odottamaan että minun on pakko tulla ihan vierestä kun teidän koira remmirähjää! Siinä käy huonosti vielä (teidän koiralle).
Minuakin ärsyttää. Lisäksi se on omalle pienelle koiralle tosi epäreilua, koska se joka pysähtyy (ja pahimmillaan käy vielä maate kyttäämään), ottaa samantien koko alueen haltuun, jolloin minä ja koirani joudumme tämän toisen koiran "reviirille" ja ohittamaan siinä kun toisella koiralla on koko ajan valmius käydä vaikka kiinni, jos haluaisi. No eihän ne yleensä käy, mutta jos koirista ymmärtää, tietää mitä tarkoitan. Se jolla on asemointi, on vahvemmilla, ja liikkuva koira tietää tämän.
Meillä on koiranpentu jonka kanssa vielä treenataan ohituksia. Kasvaa melko isoksi joten ohitusten pitää sujua jotenkin muuten kun että koira vetää hulluna päin kun haluaa tervehtiä kaikki vastaantulijat.
Usein on käynyt niin, että joku jää oman koiransa kanssa oikein odottamaan meitä. Että oma puppe voisi haistella söpöä pentua. Siinä on tosi hankala sitten saada mitään kontaktia koiraan.
Me jäädään usein paikoilleen kun vastaan tulee koira. Tosin mennään niin sivuun kun päästään ja kiinnitän koiran huomion itseeni. Näin saan koiraan kontaktin ja sen oppimaan ohi käskyn. Sitten käydään treenaamaan liikkeessä.
Vierailija kirjoitti:
Samaan olen itsekin törmännyt oman kanssa. Ja se miksei sitä räksytystä saada loppumaan? Se jatkuu, jatkuu ja jatkuu. Jotkut aloittaa sen jo metrien päästä. Ja toinen mikä ärsyttää ettei sitä remmiä saada lyhennettyä vaan pidetään pitkänä ja näin ollen miltei pääsee se räksytin oman koiran iholle asti. Hyvillä keleillä ja valoisaan aikaan kuljeksinkin enemmän metsässä. Ja toi tilan antaminen on vaikeeta ja useilla tosiaan on korvat kateissa kun sanot jotakin.
Omani myös tulkitsee ton saman tilanteen hyökkäystilanteeksi kuten sun koirasikin.
Nimenomaan! Se remmi on aina fleksi, joka on pitkänä. Ja se räkyttävä fifi pyörii sen pitkän fleksinarun päässä. Ja pääsee minun koiraan kiinni. Jolloin minun koira tulkitsee että räkyttävä fifi hyökkää. Ja hyökkää takaisin. Pidän oman koiran hyvin lyhyessä hihnassa, mutta mitä voin enää tehdä kun toinen päästää fifinsä tulemaan iholle????
Tämä!! Ei hitto, että tuntuu, että meillä päin 9/10 koiranulkoiluttajasta jää seisomaan kuin idiootti hurttansa kanssa paikoilleen ja sitten virnuillaa/naureskellaan minulle ja koiralleni ''menkää ohi vaan hehhe''. Minulla tosin on chihuahua, joka ei räksytä (tiedän, harvinaista), joten moni ilmeisesti ajattelee, että minä voin hyvin ohittaa kiltin pienen koirani kanssa ja parhaita ovat ne, jotka sitten kohdalla päästävät oman koiransa hyökkämään minun koiraani kohti. Raivostuttavaa! Tekisi mieli sanoa todella ilkeästi ja usein en haekaan minkäänlaista katsekontaktia vaan menemme sitten reippaasti ohi, jotta avuton pääsee jatkamaan. Myös suurinosa on näitä, jotka pistävät omaa koiraansa istumaan tai makamaan ja tästäkö oma koirani sitten ahdistuu, kun ko. koira ja tämän omistaja tuijottavat meitä intensiivisesti. Kiusallista..
Vierailija kirjoitti:
Ne on aina niitä pikkurakkeja, jotka räksyttää. Omistaja on yleensä joku täti, joka yrittää vähän nykiä fifiään hihnasta mutta kun fifi ei heti tule niin jäädään paikalleen häiritsemään kaikkia muita koiria. Suututtaa todella!
Tuli ihan mun mutsi mieleen. "Täti" joka ei saa pientä räksyttäjäänsä kuriin, nykii vaan hihnasta ja kimittää koiralle "eieieieieiei". Ei se onneksi jää tielle tönöttämään vaan ohittaa muut koirat hyvinkin nopeasti räksyttäjänsä kanssa.
Samaa oon miettinyt! Oma koirani on ihan ystävällinen, mutta haukkuu kyllä tuollaisessa tilanteessa takaisin. Onhan se ihan hemmetin outoa koirallekin, kun agressiivisesti räkyttävä lajitoveri nököttää tienposkessa ja siitä pitäisi vain ängetä ohi. Liikkukaa ihmiset ja vaikka raahatkaa se koira perässänne tai ottakaa syliin, mutta toi seistä tönöttäminen on aivan käsittämätöntä.
Kerran kun oikein meni hermot tällaisessa tilanteessa niin sanoin omalle koiralle että "mennääs me ohi kun tää toinen koira on ilmeisesti halvaantunut tai jotain kun ei pysty käveleen", niin sen omistaja oikein SUUTTUI mulle, kun niin pahasti sanoin! =D
Sama homma meillä numero 5. Oma narttuni hermostuu kanssa siihen räksyttämiseen.
Ja sitten katsotaan tappavasti kun omani murahtaa takaisin, melkein jo voisi kuvitella sen karjaisevan räksyttäjälle et perkelettäkös siinä räksytät, nyt se pää kiinni :D
Jos katse voisi tappaa niin... pätee aika hyvin näissä tapauksissa
Vierailija kirjoitti:
Meillä on koiranpentu jonka kanssa vielä treenataan ohituksia. Kasvaa melko isoksi joten ohitusten pitää sujua jotenkin muuten kun että koira vetää hulluna päin kun haluaa tervehtiä kaikki vastaantulijat.
Usein on käynyt niin, että joku jää oman koiransa kanssa oikein odottamaan meitä. Että oma puppe voisi haistella söpöä pentua. Siinä on tosi hankala sitten saada mitään kontaktia koiraan.
Me jäädään usein paikoilleen kun vastaan tulee koira. Tosin mennään niin sivuun kun päästään ja kiinnitän koiran huomion itseeni. Näin saan koiraan kontaktin ja sen oppimaan ohi käskyn. Sitten käydään treenaamaan liikkeessä.
Älä hyvä ihminen ikinä treenaa ohituksia noin! Jos jäät paikoilleen kun vastaan tulee koira, niin sinun koira tulkitsee, että sen pitää alkaa "puolustaa" ympärillä olevaa tilaa ja sinua siltä toiselta koiralta. Ja se toinen koira huomaa, että sinun koira on reviirinpuolustusmoodissa siinä ja reagoi herkästi hyökkäysmoodilla. Kulje hyvin reippaasti ohi muista koirista, pidä liike ja reipas tahti koko ajan yllä. Ja kiinnitä liikkeessä oman koirasi huomio sinuun vaikka makupalalla, ettei se ollenkaan reagoisi siihen ohikulkevaan koiraan. Muuten pian opetat koirasi sellaiseksi, ettei ohituksista tule mitään kun koirasi on iso.
Minä kyllä yritän kävellä aina reippaasti siihen kohtaamistilanteeseen, mutta välillä sitten käy niin että nämä mun fifit aloittavat helvetillisen räksytyksen juuri kun ollaan kohdalla. Ei aina, mutta jotkut koirat vaan ilmeisesti provosoivat toisiaan. Silloin on yleensä pakko pysähtyä ja rauhoittaa tilanne. Ja toivoa, että se vastaantulija jatkaa siististi matkaa.
Myös toisinpäin saattaa käydä, eli meikäläiset ohittavat nätisti, mutta vastaantuleva riehaantuu. Tässä tapauksessa omat koirani yleensä tuijottavat paheksuvasti räksyttäjää ja luovat minuun merkitseviä silmäyksiä: "...katso, kyllä me osataan käyttäytyä, mutta tuo ei...".
Kyllä nuo räksytykset voi ottaa ihan huumorilla.
En tiedä, mutta minuakin ärsyttää tuo paljon.