Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koirien ulkoiluttajat! Miksi pysähdytte paikalleen koiranne kanssa, kun olen tulossa oman koirani kanssa??

Vierailija
03.04.2017 |

Selittäkää joku mistä johtuu tällainen erittäin ärsyttävä tapa! Olen tulossa oman koirani kanssa kävelytietä teidän suuntaan, ja te jäätte (yleensä pienen) koiranne kanssa psyähdyksiin odottamaan, usein vieläpä risteykseen. Koiranne haukkuu ja räksyttää, ettekä liiku mihinkään. En pääse teidän ohi oman koirani kanssa, koska jos yritän ohittaa paikallaan räksyttävän koiran ihan läheltä, tulkitsee oma koirani sen hyökkäystilanteeksi. Eli minäkin joudun pysähtymään, ja odottamaan että liikkuisitte johonkin suuntaan. Mutta ei, paikallaan pitää tönöttää vaikka vartti, ja koiranne senkun räksyttää meille. Jos ohitus tapahtuisi siten, että molemmat liikkuu reippaasti eteenpäin, se menisi ihan hyvin. Jos huudan ja pyydän teitä menemään jonnekin tai väistämään, ei mitään reaktiota, tönötys ja räksytys senkun jatkuu. Miksi???

Kommentit (148)

Vierailija
21/148 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen samaa, mutta ei se ärsytä. Ei vissiin liikuta yhtä kapeilla teillä kun aina on päästy ohi. Koira kulkee mun oikealla puolella ja pienessä koirassa on se hyvä puoli että sen jaksaa hallita. Välillä noissa ohitustilanteissa koira tuntuu vievän sitä taluttajaa. En päästä koiraa siihen toisen, pysähtyneen koiran luokse, ei se nyt ole kauhean vaikeaa. Paitsi jos nyt on selkeästi tilanne että koirat voivat hetken siinä moikata toisiaan. Mummeleilla on tuohon yleensä halukkuutta ja jos ei ole kiire niin voihan siinä pari sanaa vaihtaakin.

Vierailija
22/148 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran olin neljän koiran kanssa liikenteessä, kaikki hyvin käyttäytyviä, vastaan tuli kävelytiellä nainen koiranpennun kanssa. Minä kokosin laumani vastakkaiseen tienreunaan, kuin missä tämä nainen oli ja valmistauduin ohitukseen. Nainen ei ottanutkaan pentua lyhyelle vaan päästi sen keskelle tietä huitelemaan ja siirtyi itsekkin keskelle tietä ja lopulta samalle puolelle kuin missä minä olin laumani kanssa. Itse siis pysähdyin, että ei onneksi ihan kohdalla vielä ollut. Siihen se nainen sitten jäi, pentu pitkällä hihnalla napottamaan ja minä odotin puolielämää että nainen sai pentunsa lässytettyä liikkeelle ja menivät pois tukkimasta tietä, että me päästiin jatkamaan matkaa.

Laumani koirat olivat kyllä ystävällisiä, mutta en ikinä altistaisi pentuani vieraalle koiralaumalle hihnassa, olisi todella ahdistava kokemus pennulle.

Silloin ärsytti ihan jumalattomasti, en tajua mitä sen naisen päässä oikein liikkui, oliko jotenkin tyhmä kun ei tajunnut ottaa omaa koiraansa lyhyelle hihnalle ja antaa muille tietä vai mikä oikein oli?

Itse teen useinkin pönöttäjille niin, että jään itsekkin pönöttämään, ihan mielenkiinnolla seuraan, että milloinhan se pönöttäjä saa koiransa liikkeelle, vai pönötetäänkö koko päivä siinä yhdessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/148 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä yritän kävellä aina reippaasti siihen kohtaamistilanteeseen, mutta välillä sitten käy niin että nämä mun fifit aloittavat helvetillisen räksytyksen juuri kun ollaan kohdalla. Ei aina, mutta jotkut koirat vaan ilmeisesti provosoivat toisiaan. Silloin on yleensä pakko pysähtyä ja rauhoittaa tilanne. Ja toivoa, että se vastaantulija jatkaa siististi matkaa.

Myös toisinpäin saattaa käydä, eli meikäläiset ohittavat nätisti, mutta vastaantuleva riehaantuu. Tässä tapauksessa omat koirani yleensä tuijottavat paheksuvasti räksyttäjää ja luovat minuun merkitseviä silmäyksiä: "...katso, kyllä me osataan käyttäytyä, mutta tuo ei...".

Kyllä nuo räksytykset voi ottaa ihan huumorilla.

Selitä miksi ihmeess pysähdyt "rauhoittamaan tilanteen"??? Etkö voi mennä reippaasti ohi vain ja rauhoittaa samalla tilannetta?? Se tilannekin on sekunnissa ohi kun ei pysähdy vaan menee ohi.

Räksytyksiä ei voi ottaa huumorilla, jos oma koira on iso, ja räksyttävä piski änkee ihoon kiinni. Oma koira hyökkää takaisin ja räksyttäjälle käy huonosti. Oma koira on kytkettynä lyhyessä hihnassa, silloin ei IKINÄ saa päästää toista koiraa lähelle.

Vierailija
24/148 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT: Meillä on tuollainen kolme vuotias sekarotuinen koira. Otin sen tutulta pois vuosi sitten, kun oli törkeetä laiminlyöntiä (aliravittu, turkki huopaa...) ja nähtävästi myös väkivaltaa ja toisen koiran puremia.

Vuoden verran tässä on luottamusta kasvatettu. On touhukas ja iloinen veijari. Remmirähjyyttä en ole siitä saanut kitkettyä pois, jos saankaan. Aivan tuulella menee kelle rähjää milloinkin. Voi olla, että tänään päästään kaikista koirista ohi (joo en jää pönöttämään) sievästi ja huomenna sitten samat koirat saa räksytyksen.

Huomaahan sen, että osaa vastaantulevista omistajista ärsyttää tämä meidän pahasuinen koira. Voi voi.

Vierailija
25/148 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on aina niitä pikkurakkeja, jotka räksyttää. Omistaja on yleensä joku täti, joka yrittää vähän nykiä fifiään hihnasta mutta kun fifi ei heti tule niin jäädään paikalleen häiritsemään kaikkia muita koiria. Suututtaa todella!

Tuli ihan mun mutsi mieleen. "Täti" joka ei saa pientä räksyttäjäänsä kuriin, nykii vaan hihnasta ja kimittää koiralle "eieieieieiei". Ei se onneksi jää tielle tönöttämään vaan ohittaa muut koirat hyvinkin nopeasti räksyttäjänsä kanssa.

Minullakin tämmöinen äiti, joka ei saa millään kahta räksyttäjää kuriin, ei siis millään, sitten äiti naama punaisena repii niitä muiden ohi, juuri näiden seisojien! Äitinikin aina kiroilee, että pakko sitten jäädä vaan seisomaan, kun näkee, että toisella on työn ja tuskan takana saada koirat ohitse. Äitini tosin huutelee näille seisojille, että voi sitä matkaakin jatkaa, ei kaivata yleisöä :D

Vierailija
26/148 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on koiranpentu jonka kanssa vielä treenataan ohituksia. Kasvaa melko isoksi joten ohitusten pitää sujua jotenkin muuten kun että koira vetää hulluna päin kun haluaa tervehtiä kaikki vastaantulijat.

Usein on käynyt niin, että joku jää oman koiransa kanssa oikein odottamaan meitä. Että oma puppe voisi haistella söpöä pentua. Siinä on tosi hankala sitten saada mitään kontaktia koiraan.

Me jäädään usein paikoilleen kun vastaan tulee koira. Tosin mennään niin sivuun kun päästään ja kiinnitän koiran huomion itseeni. Näin saan koiraan kontaktin ja sen oppimaan ohi käskyn. Sitten käydään treenaamaan liikkeessä.

Älä hyvä ihminen ikinä treenaa ohituksia noin! Jos jäät paikoilleen kun vastaan tulee koira, niin sinun koira tulkitsee, että sen pitää alkaa "puolustaa" ympärillä olevaa tilaa ja sinua siltä toiselta koiralta. Ja se toinen koira huomaa, että sinun koira on reviirinpuolustusmoodissa siinä ja reagoi herkästi hyökkäysmoodilla. Kulje hyvin reippaasti ohi muista koirista, pidä liike ja reipas tahti koko ajan yllä. Ja kiinnitä liikkeessä oman koirasi huomio sinuun vaikka makupalalla, ettei se ollenkaan reagoisi siihen ohikulkevaan koiraan. Muuten pian opetat koirasi sellaiseksi, ettei ohituksista tule mitään kun koirasi on iso.

Jaa, näin mulle on kyllä neuvottu näin ihan koirakoulussa. Ohitus ei vaan onnistu vielä liikkeessä. Koira vetää hulluna toisia päin eikä sitä silloin mitkään namit kiinnosta. On myös jo melko vahva, joten en pysty kauheita kikkoja tekemään kun koira riuhtoo.

Ohjeena olen saanut että mennään mahdollisimman sivuun ja kiinnitetään huomio itseen eikä toiseen koiraan ja palkataan. On toiminut jo melko hyvin. Tietenkään ei jäädä kapella tiellä reunaan istumaan, koska tiedän että se myös häiritsee toista koiraa.

Ja kohta kysyt miksei olla ihan pienenä jo harjoiteltu ohituksia. Siksi koska koira pelkäsi autoja ja kaikkia kovia ääniä ja ollaan joudutta aika vauvanaskelin etenemään sen kanssa.

Vierailija
27/148 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on koiranpentu jonka kanssa vielä treenataan ohituksia. Kasvaa melko isoksi joten ohitusten pitää sujua jotenkin muuten kun että koira vetää hulluna päin kun haluaa tervehtiä kaikki vastaantulijat.

Usein on käynyt niin, että joku jää oman koiransa kanssa oikein odottamaan meitä. Että oma puppe voisi haistella söpöä pentua. Siinä on tosi hankala sitten saada mitään kontaktia koiraan.

Me jäädään usein paikoilleen kun vastaan tulee koira. Tosin mennään niin sivuun kun päästään ja kiinnitän koiran huomion itseeni. Näin saan koiraan kontaktin ja sen oppimaan ohi käskyn. Sitten käydään treenaamaan liikkeessä.

Älä hyvä ihminen ikinä treenaa ohituksia noin! Jos jäät paikoilleen kun vastaan tulee koira, niin sinun koira tulkitsee, että sen pitää alkaa "puolustaa" ympärillä olevaa tilaa ja sinua siltä toiselta koiralta. Ja se toinen koira huomaa, että sinun koira on reviirinpuolustusmoodissa siinä ja reagoi herkästi hyökkäysmoodilla. Kulje hyvin reippaasti ohi muista koirista, pidä liike ja reipas tahti koko ajan yllä. Ja kiinnitä liikkeessä oman koirasi huomio sinuun vaikka makupalalla, ettei se ollenkaan reagoisi siihen ohikulkevaan koiraan. Muuten pian opetat koirasi sellaiseksi, ettei ohituksista tule mitään kun koirasi on iso.

Höpöhöpö, pysähtyminen ja namittelu on ihan hyviä kontaktiharjoituksia, kunhan muistaa jättää toisille riittävästi tilaa ohitukseen. Vai että reviirinpuolustusmoodi :D Ehkä jollain aikuisella laumanvartijalla voi olla tuota ongelmaa, että hetken on paikallaan, niin siinä on sitten reviiri jota pitää puolustaa.

Vierailija
28/148 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä pysähdyn koska koirani laittaa jarrut päälle. En ala repimään siltä päätä irti ja tassuja verille väkisin. Se liikkuu sit ku ootte menny ohi. Ei se kyl mitään räksytä mut menee maihin ja kyttää sieltä. Ei siitä mitään haittaakaan ole.

Vierailija
29/148 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OT: Meillä on tuollainen kolme vuotias sekarotuinen koira. Otin sen tutulta pois vuosi sitten, kun oli törkeetä laiminlyöntiä (aliravittu, turkki huopaa...) ja nähtävästi myös väkivaltaa ja toisen koiran puremia.

Vuoden verran tässä on luottamusta kasvatettu. On touhukas ja iloinen veijari. Remmirähjyyttä en ole siitä saanut kitkettyä pois, jos saankaan. Aivan tuulella menee kelle rähjää milloinkin. Voi olla, että tänään päästään kaikista koirista ohi (joo en jää pönöttämään) sievästi ja huomenna sitten samat koirat saa räksytyksen.

Huomaahan sen, että osaa vastaantulevista omistajista ärsyttää tämä meidän pahasuinen koira. Voi voi.

Räksyttäjistäkin ja räyhääjistäkin pääsee ohi oman koiran kanssa, jos ne räksyttäjät liikkuu. Mutta jos ne räksyttäjät jää paikalleen räyhäämään, en pääse ohi.

Vierailija
30/148 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä pysähdyn koska koirani laittaa jarrut päälle. En ala repimään siltä päätä irti ja tassuja verille väkisin. Se liikkuu sit ku ootte menny ohi. Ei se kyl mitään räksytä mut menee maihin ja kyttää sieltä. Ei siitä mitään haittaakaan ole.

Menee maahan ja kyttää sieltä? Arvaappa vaan tulkitseeko muut koirat sen provosoinniksi hyökkäykseen??? Niin, eipä siitä mitään haittaa ole joo.. Mietippä asiaa vähän uudelleen. Me emme pääse ohi, jos koirasi makaa paikallaan maassa ja kyttää. Seisotaanko sitten maailman tappiin saakka molemmat sinä ja minä siinä paikallaa????

Vierailija
31/148 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadulla saapi seistä ihan niin kauan kuin huvittaa.  Turha ottaa ongelmaa kenenkään toisen seisomisesta.

Vierailija
32/148 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja juuri nimenomaan se flexi!!!! Mahdollisimman pitkänä ja ei mitää hallintaa ja kontaktia koiraan.

Itsekin pidän koiraani ojanpuolella ja lyhyessä remmissä ohitustilanteissa. Ja tosiaan se hermostuu räksyttämisestä. Varsinkin kun räksyttimet monesti yrittävät tulla sen iholle. Ja näillä nimenomaan on se flexi!!!!

Vierailija
33/148 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sen räksyttävän kanssa sitten toimitaan?

Sillä vaan, että jos täällä sattuis joku sellainen seisoskelija olevan.

Mulla on toisinaan hyvin käyttäytyvä hoitokoira, en mä niistä muuten oikein mitään tiedä.

Vierailija
34/148 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole kouluttanut koiraasi ja se ei tottele sinua. Laittaa jarrut päälle, etkä voi asialle mitään. Ja päätät sen vuoksi itsekkäästi häiritä koko muuta maailmaa.

Vierailija
35/148 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni koira pelkää autoja ja räksyttää muille koirille ja koittaa käydä päälle. Kun vielä asuin isän luona ja käytin koiraa lenkillä, pysähdyin näissä tilanteissa jotta keskittyminen olisi vain koiran pitämisessä kiinni. Kävellessä monesti koira riuhtaisi kovaa ja kaaduin. Paikallaan seisoessani pystyin tukevasti seisomaan paikoillani ja hillitsemään koiraa ja estämään sitä juoksemasta auton alle tai käymään toiseen koiraan käsiksi.

Ja monet nyt varmasti miettii et miks koiran annetaan käyttäytyä näin. Se johtuu siitä ettei isä osannut opettaa koiraa tavoille. Itsekkin olin todella nuori ja kokematon kun koira tuli meille että sain sen opetettua vain istumaan ja antamaan tassua, en muuta.

Vierailija
36/148 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun koirat (rescue) on tehneet tuota erinäisissä tilanteissa missä on pelänneet. Ratkaisuna ei todellakaan ole se, että annetaan koiran vain jähmettyä paikoilleen. Itse olen painostanut hihnalla koiran liikkeelle: Olen siis vetänyt lujasti mutta tasaisesti niin kauan että koira liikkuu ja välittömästi kun koira liikkuu eteenpäin, hihna höllenee, koiran palkkana toimii siis painostuksen loppuminen (voi toki palkata namillakin kun koira kävelee reippaasti mukana). Tällä tavoin koirani rohkaistuivat mm. kulkemaan portaat, nykyään mennään vaikka lintutorniin tai hirvitorniinkin huteriakin portaita pitkin.

Jos kohtaan tuollaisen maassamakoilijan niin pysähdyn itsekkin koirieni kanssa ja jään treenaamaan, en halua altistaa koiriani vaanivalle koiralle, joka saattaa kohdalla hyökätä räkyttämään.

Vierailija
37/148 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni koira pelkää autoja ja räksyttää muille koirille ja koittaa käydä päälle. Kun vielä asuin isän luona ja käytin koiraa lenkillä, pysähdyin näissä tilanteissa jotta keskittyminen olisi vain koiran pitämisessä kiinni. Kävellessä monesti koira riuhtaisi kovaa ja kaaduin. Paikallaan seisoessani pystyin tukevasti seisomaan paikoillani ja hillitsemään koiraa ja estämään sitä juoksemasta auton alle tai käymään toiseen koiraan käsiksi.

Ja monet nyt varmasti miettii et miks koiran annetaan käyttäytyä näin. Se johtuu siitä ettei isä osannut opettaa koiraa tavoille. Itsekkin olin todella nuori ja kokematon kun koira tuli meille että sain sen opetettua vain istumaan ja antamaan tassua, en muuta.

Koiran aggressiivisuus muita koiria kohtaan on monesti pelko-aggressiivisuutta. Mutta se ei ratkea sillä että jäädään paikalleen! Tuo koira oli kyllä ihan liian iso ja vahva sinulle, jos et voinut hallita sitä kävellessä vaan se riuhtoi sinut kumoon. Ja tiesit että se saattaa käydä toiseen koiraan käsiksi. Ymmärräthän, että et saisi kulkea ollenkaan tuollaisen koiran kanssa, jos se ei ole sinulla hallinnassa. Jos minun koiraan käy joku koira yllättäen käsiksi, niin se on entinen koira sen jälkeen, koska minun koira pistää sen palasiksi puolustautuessaan.

Vierailija
38/148 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli annat koirallesi kaiken vallan??? Koira laittaa jarrut päälle, ja sinä olet täysin sen koiran vietävissä ja kontrolloitavissa, kun et saa sitä liikkumaan. Se koira ei ole tippaakaan sinun hallinnassa, se johtaa sinua, sinulta puuttuu kaikki johtajuus sitä koiraa kohtaan.

Vierailija
39/148 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksette opeta niitä isoja koirianne ohittamaan pikku räksyt... Ihan yhtä vaikeeta näyttää se opettaminen olevan teillä kun räksynkin omistajalla?

Muutaman kerran mutsin tottelematonta isoa hurttaa kusettanut... ja ei mulla toisiaan ollut muuat keinoa kuin työntää seisova piski ojaan, vetää hihna puun ympäri ja roikkua kaksin käsin kiinni ja odottaa että muut ohittaa meidät idiootit. Meni välit äidinkin kanssa kun käskin jatkossa viemään piskinsä kenneliin loman ajaksi.

Vierailija
40/148 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koiran aggressiivisuus muita koiria kohtaan on monesti pelko-aggressiivisuutta. Mutta se ei ratkea sillä että jäädään paikalleen! Tuo koira oli kyllä ihan liian iso ja vahva sinulle, jos et voinut hallita sitä kävellessä vaan se riuhtoi sinut kumoon. Ja tiesit että se saattaa käydä toiseen koiraan käsiksi. Ymmärräthän, että et saisi kulkea ollenkaan tuollaisen koiran kanssa, jos se ei ole sinulla hallinnassa. Jos minun koiraan käy joku koira yllättäen käsiksi, niin se on entinen koira sen jälkeen, koska minun koira pistää sen palasiksi puolustautuessaan.

Niinkun sanoin, en nuorempana osannut hallita koiria juurikaan joten paikoillaan pysyminen oli ainoa vaihtoehto jonka keksin jotta saan pidettyä koiran kurissa. Ja koiran ulkoiluttaminen oli koko perheen homma josta ei pystynyt pääsemään pois, joten ei ollut muuta vaihtoehtoa ku joko käyttää koira lenkillä tai istua arestissa. Menin helpommalla ja käytin koiran ulkona.

Eniten tässä ärsyttää se että isä on suunnitellut uuden koiran ottamista ja mie sille koitin paasata e tmitä järkeä ottaa toista koiraa ku vanhaki käyttäytyy ku raivohullu. Nyt muka osaisi kouluttaa pennun tavoille mutta en usko.