Koirien ulkoiluttajat! Miksi pysähdytte paikalleen koiranne kanssa, kun olen tulossa oman koirani kanssa??
Selittäkää joku mistä johtuu tällainen erittäin ärsyttävä tapa! Olen tulossa oman koirani kanssa kävelytietä teidän suuntaan, ja te jäätte (yleensä pienen) koiranne kanssa psyähdyksiin odottamaan, usein vieläpä risteykseen. Koiranne haukkuu ja räksyttää, ettekä liiku mihinkään. En pääse teidän ohi oman koirani kanssa, koska jos yritän ohittaa paikallaan räksyttävän koiran ihan läheltä, tulkitsee oma koirani sen hyökkäystilanteeksi. Eli minäkin joudun pysähtymään, ja odottamaan että liikkuisitte johonkin suuntaan. Mutta ei, paikallaan pitää tönöttää vaikka vartti, ja koiranne senkun räksyttää meille. Jos ohitus tapahtuisi siten, että molemmat liikkuu reippaasti eteenpäin, se menisi ihan hyvin. Jos huudan ja pyydän teitä menemään jonnekin tai väistämään, ei mitään reaktiota, tönötys ja räksytys senkun jatkuu. Miksi???
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni koira pelkää autoja ja räksyttää muille koirille ja koittaa käydä päälle. Kun vielä asuin isän luona ja käytin koiraa lenkillä, pysähdyin näissä tilanteissa jotta keskittyminen olisi vain koiran pitämisessä kiinni. Kävellessä monesti koira riuhtaisi kovaa ja kaaduin. Paikallaan seisoessani pystyin tukevasti seisomaan paikoillani ja hillitsemään koiraa ja estämään sitä juoksemasta auton alle tai käymään toiseen koiraan käsiksi.
Ja monet nyt varmasti miettii et miks koiran annetaan käyttäytyä näin. Se johtuu siitä ettei isä osannut opettaa koiraa tavoille. Itsekkin olin todella nuori ja kokematon kun koira tuli meille että sain sen opetettua vain istumaan ja antamaan tassua, en muuta.
Koiran aggressiivisuus muita koiria kohtaan on monesti pelko-aggressiivisuutta. Mutta se ei ratkea sillä että jäädään paikalleen! Tuo koira oli kyllä ihan liian iso ja vahva sinulle, jos et voinut hallita sitä kävellessä vaan se riuhtoi sinut kumoon. Ja tiesit että se saattaa käydä toiseen koiraan käsiksi. Ymmärräthän, että et saisi kulkea ollenkaan tuollaisen koiran kanssa, jos se ei ole sinulla hallinnassa. Jos minun koiraan käy joku koira yllättäen käsiksi, niin se on entinen koira sen jälkeen, koska minun koira pistää sen palasiksi puolustautuessaan.
Niinkun sanoin, en nuorempana osannut hallita koiria juurikaan joten paikoillaan pysyminen oli ainoa vaihtoehto jonka keksin jotta saan pidettyä koiran kurissa. Ja koiran ulkoiluttaminen oli koko perheen homma josta ei pystynyt pääsemään pois, joten ei ollut muuta vaihtoehtoa ku joko käyttää koira lenkillä tai istua arestissa. Menin helpommalla ja käytin koiran ulkona.
Eniten tässä ärsyttää se että isä on suunnitellut uuden koiran ottamista ja mie sille koitin paasata e tmitä järkeä ottaa toista koiraa ku vanhaki käyttäytyy ku raivohullu. Nyt muka osaisi kouluttaa pennun tavoille mutta en usko.
Ei tilanne sinun syy ollut, en sitä niin tarkoittanut. Olit lapsi/nuori ja vanhempasi pakottivat sinut tilanteeseen, jossa et olisi saanut ikinä olla. Kuulostaa muutenkin kurjalta tuo lapsuutesi :( . Toivottavasti isäsi ei ota uutta koiraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä pysähdyn koska koirani laittaa jarrut päälle. En ala repimään siltä päätä irti ja tassuja verille väkisin. Se liikkuu sit ku ootte menny ohi. Ei se kyl mitään räksytä mut menee maihin ja kyttää sieltä. Ei siitä mitään haittaakaan ole.
Et ole kouluttanut koiraasi ja se ei tottele sinua. Laittaa jarrut päälle, etkä voi asialle mitään. Ja päätät sen vuoksi itsekkäästi häiritä koko muuta maailmaa.
Jaa, no täällä kanssa yhden teinikoiran omistaja ja koira menee hiljaa makuulle muiden tullessa vastaan. On harrastanut tätä pennusta asti ja ollaan koko ajan johdonmukaisesti koulutettu myös koirakouluttajien avulla, mutta tästä ei ole vielä saatu pois vaikka muuten totteleekin. Kyllä mä lähes 40 kiloista koiraa raahaan valjaista väkisin eteenpäin, mutta hidasta on ja nopeammin päästään jos toinen vaan ohittaa meidät.
Vierailija kirjoitti:
Kadulla saapi seistä ihan niin kauan kuin huvittaa. Turha ottaa ongelmaa kenenkään toisen seisomisesta.
Tietysti saa, niin se vastaantulija kuin minäkin :) Mikäs sen mukavampaa kuin pysähtyä puoleksi tunniksi ottamaan kontaktiharjoituksia koirian kanssa häiriössä, täydellinen tilaisuus! Joten kiitos pönöttäjät, jatkakaa samaan malliin!
Vierailija kirjoitti:
Kadulla saapi seistä ihan niin kauan kuin huvittaa. Turha ottaa ongelmaa kenenkään toisen seisomisesta.
Jos sinä pysähdyt koirasi kanssa, minäkin joudun pysähtymään koirani kanssa. Jos sinä liikut, mekin liikumme reippaasti ohi. Tottakai saat seistä ihan niin kauan kuin huvittaa, mutta me joudumme seisomaan niin kauan kuin sinä seisot. Aiotko seistä siinä vielä kolmen tunnin kuluttua? Toki saat, ei se laitonta ole. Entä kun pimeä alkaa jo tulla? Niin, on se edelleen laillista seistä siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni koira pelkää autoja ja räksyttää muille koirille ja koittaa käydä päälle. Kun vielä asuin isän luona ja käytin koiraa lenkillä, pysähdyin näissä tilanteissa jotta keskittyminen olisi vain koiran pitämisessä kiinni. Kävellessä monesti koira riuhtaisi kovaa ja kaaduin. Paikallaan seisoessani pystyin tukevasti seisomaan paikoillani ja hillitsemään koiraa ja estämään sitä juoksemasta auton alle tai käymään toiseen koiraan käsiksi.
Ja monet nyt varmasti miettii et miks koiran annetaan käyttäytyä näin. Se johtuu siitä ettei isä osannut opettaa koiraa tavoille. Itsekkin olin todella nuori ja kokematon kun koira tuli meille että sain sen opetettua vain istumaan ja antamaan tassua, en muuta.
Koiran aggressiivisuus muita koiria kohtaan on monesti pelko-aggressiivisuutta. Mutta se ei ratkea sillä että jäädään paikalleen! Tuo koira oli kyllä ihan liian iso ja vahva sinulle, jos et voinut hallita sitä kävellessä vaan se riuhtoi sinut kumoon. Ja tiesit että se saattaa käydä toiseen koiraan käsiksi. Ymmärräthän, että et saisi kulkea ollenkaan tuollaisen koiran kanssa, jos se ei ole sinulla hallinnassa. Jos minun koiraan käy joku koira yllättäen käsiksi, niin se on entinen koira sen jälkeen, koska minun koira pistää sen palasiksi puolustautuessaan.
Niinkun sanoin, en nuorempana osannut hallita koiria juurikaan joten paikoillaan pysyminen oli ainoa vaihtoehto jonka keksin jotta saan pidettyä koiran kurissa. Ja koiran ulkoiluttaminen oli koko perheen homma josta ei pystynyt pääsemään pois, joten ei ollut muuta vaihtoehtoa ku joko käyttää koira lenkillä tai istua arestissa. Menin helpommalla ja käytin koiran ulkona.
Eniten tässä ärsyttää se että isä on suunnitellut uuden koiran ottamista ja mie sille koitin paasata e tmitä järkeä ottaa toista koiraa ku vanhaki käyttäytyy ku raivohullu. Nyt muka osaisi kouluttaa pennun tavoille mutta en usko.
Ei tilanne sinun syy ollut, en sitä niin tarkoittanut. Olit lapsi/nuori ja vanhempasi pakottivat sinut tilanteeseen, jossa et olisi saanut ikinä olla. Kuulostaa muutenkin kurjalta tuo lapsuutesi :( . Toivottavasti isäsi ei ota uutta koiraa.
Kiitos kun ymmärrät. Aluksi vaikutit niin syyttelevältä.
Ja ollaan miehen kanssa puhuttu jo siitä että jos isä ottaa uuden koiran niin ilmoitan eläinsuojeluun ja haen pennun vaikka meille. Nykyistä isän koiraa en voi meille ottaa koska en tiedä miten tuon agressiivisuuden saa pois ja meillä on pieni lapsi. Entä jos se koira hyökkää meidän lapsen kimppuun?
Miksette opeta niitä pikkuräksyttimiä olemaan räksyttämättä muille? Ei kai se kovin vaikeaa voi olla. Vai onko?
Ja mikä sinä olet neuvomaan ketään kun joudut sitomaan äitisi koiran puun ympärille kun et yksinkertaisesti pärjää sen kanssa ja saa sitä hallittua? Eli koira hallitsee selkeästi sinua.
Oma on hallinnassa vaikka suuttuukin räksyttäjille, sitä ei tarvitse mihinkään puuhun tai tolppaan sitoa :D 285
Mun mielestä koirakoulu pitäisi olla pakollinen kaikille koirille ja erityisesti niiden omistajille. Tänä aamuna kävin lenkillä ja vastaan tuli irrallaan juokseva koira, omistaja kävellen perässään. Kun koira äkkäsi minut, se lähti tuhatta ja sataa minua kohti, samalla vihaisesti räksyttäen. En pelkää koiria mitenkään kategorisesti, mutta tuollainen vieras, vihamielinen ja kohti juokseva rakki ei ole mukavaa kohdattavaa. No, omistaja sai raivoisasti karjumalla koiran pysähtymään ja palaamaan luokseen ennen kuin se saavutti minut. Räyhäkonsertti jatkui omistajan pidellessä räkyttäjästä kiinni ja minun mennessä heistä ohi. Sivusilmällä näin, että koira yritti myös purra omistajaansa, joka piteli kiinni sen takapäästä. En voi tajuta, mitä tuollaisen koiraihmisen päässä liikkuu.
Minulla on 3 näitä räksyttäjää remmin päässä enkä kertakaikkiaan pääse niiden kanssa liikkeelle tuottamatta ruumiin vammoja jos on koira näköpiirissä ja oletan että sinä saat sen yhden koiran vietyä ohi helpommin.
Koulutusta on yritetty jos minkälaista,mutta ilman tulosta tai jos tulosta on tullut niin joku iholle tuleva rakki on vesittänyt sen.Esimerkkinä nyt 3 viime kuukauden aikana on yksi staffi hyökännyt kimppuun ,yksi iso laumanvartija ollut irti ja tullut iholle mäyräkoiran omistaja toi koiransa iholle että oppivat olemaan jne.
Tervetuloa vaan kouluttamaan jos tuntuu että rahkeet riittää.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 3 näitä räksyttäjää remmin päässä enkä kertakaikkiaan pääse niiden kanssa liikkeelle tuottamatta ruumiin vammoja jos on koira näköpiirissä ja oletan että sinä saat sen yhden koiran vietyä ohi helpommin.
Koulutusta on yritetty jos minkälaista,mutta ilman tulosta tai jos tulosta on tullut niin joku iholle tuleva rakki on vesittänyt sen.Esimerkkinä nyt 3 viime kuukauden aikana on yksi staffi hyökännyt kimppuun ,yksi iso laumanvartija ollut irti ja tullut iholle mäyräkoiran omistaja toi koiransa iholle että oppivat olemaan jne.
Muut koirat tulevat vihaisena tai hyökkäävänä teidän "kimppuun" tai "iholle", koska ne tulkitsevat, että sinun paikallaan oleva räkyttävä koiralauma yrittää hyökätä niitä kohtaan. Se on koiralle lajityypillistä luontaista käyttäytymistä, että jos joku näyttää hyökkäävältä (tässä tapauksessa sinun koirasi) niin hyökätään takaisin ja puolustaudutaan siten.
Olen vähän ajatellut että minussa on jotain vikaa kun en pidä pienistä, räkyttävistä koirista. Meillä ei vielä koiraa ole, joten puhun nyt lenkkeilijän, nätisti oikeaa reunaa pyöräilevän lapsen ja rattaissa istuvan lapsen näkökulmasta.
En nimittäin ymmärrä, miksi ne koirat pitää päästä haistelemaan lapsia? Miltä tuntuu rattaissa istuvasta jonka naamalle koira tulee ilman lupaa? Tai lapsesta joka yrittää pitää pyörää pystyssä kun fifi hyppii kohti? Tai kun juoksen pururadalla ja minua kohti hyppii haukkuva koira?
Miksi ette vain mene ohi?
Vierailija kirjoitti:
Minun koira kulkee hihnassa nätistä ja rauhallisesti, jos kukaan ei yritä hyökätä sen päälle. Jos yrittää, niin minun koira on aggressiivinen ja hyökkää takaisin, ja sitten tulee rumaa jälkeä. Näin ollen en voi kulkea sinun kaltaisen paikallaan hyökkäilevän ja räkyttävän joukon ohi, se ei ole turvallista. Jos te pysähdytte räkyttämään, minun on turvallisuuden vuoksi pakko pysähtyä myös. Miten ehdotat että tilanne ratkaistaan??
Käsittämätöntä, että Suomessa on jo miljoona koiraa. Miksi ihmiset, jotka ei osaa koiria pitää, ottavat niitä? Ja vielä kaupunkiin ja kerrostaloihin? Niitä on ihan liikaa ja omistajia, jotka niitä ei osaa pitää, on ihan liikaa. Ymmärrän hyötykoirat, opaskoirat yms. Mutta onko pakko ottaa joku räksy "lenkkikaveriksi" , eikö mitään muuta keksi? Eikö yksinkin pääse lenkkeilemään? Voisiko sosiaalistua toisten ihmisten kanssa Ilman että pitää hankkia "koirakaveri"? Hankitaanko niitä vain siksi kun naapurillakin on ja kun vaan on niin eläinrakas ihminen? Minua on alkanut inhottaa koirat, kun niitä on tässä talossakin vaikka kuinka ja aina kun menee ulos, on joku lahkeessa kiinni. Ne räksyttää, paskoo, haisee pahalta varsinkin märkänä ja useiden omistajat on täysiä idiootteja.
Jos takanani kävelee toinen koira niin minun koirani itse jähmettyy katsomaan tätä koiraa.
Koirani ei siis räksytä yhtään, katsoo vain hiljaa. En viitsi väkisin omaa koiraani vetää vaan koitan löytää sellaisen kohdan että itse pääsen koirani kanssa odottamaan vähän sivummalle niin että en häiritse tätä toisen ulkoiluttajan ja koiran lenkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos takanani kävelee toinen koira niin minun koirani itse jähmettyy katsomaan tätä koiraa.
Koirani ei siis räksytä yhtään, katsoo vain hiljaa. En viitsi väkisin omaa koiraani vetää vaan koitan löytää sellaisen kohdan että itse pääsen koirani kanssa odottamaan vähän sivummalle niin että en häiritse tätä toisen ulkoiluttajan ja koiran lenkkiä.
Koiraa ei tarvitse väkisin vetää. Koiran tulee liikkua käskystä. Koiran tulee mennä siihen suuntaan eteenpäin, mihin omistaja käskee.
Ohhoh. No anteeksi nyt kaikille, joita meidänkin toimintamme ärsyttää. Koirani (kyllä, on pieni) pelästyy helposti, jos äkkiseltään ilmestyy isompi koira näkökenttään ja alkaa haukkua. Jos mahdollista, niin jään paikalleen, koska haukkuminen loppuu, jos koira saa rauhassa arvioida tilannetta ja todeta, ettei toinen koira käyttäydy uhkaavasti. Toki haukkuminen edelleen jatkuu, jos toinen koira lähestyy nopeasti (tai todellakin on uhkaava) eikä meilläkään ole mahdollisuutta aina siirtyä kauemmas. Sitten vaan mennään ohi mahd nopeaan, mutta haluaisin kuitenkin antaa koiralle mahdollisuuden prosessoida tilannetta ja huomata, ettei aina tarvitse pelätä.
Ja ennenkuin joku alkaa kitistä huonosta sosiaalistamisesta niin tiedoksi, että koira on sosiaalistettu mahdollisimman hyvin. Se sai pentuna runsaasti positiivisia kokemuksia kaiken kokoisista koirista, ihmisistä ja paikoista. Koira oli ns. kaikkien kaveri ja olin suunnitellut lähteä mukaan Kennelliiton kaverikoiratoimintaankin koiran aikustuttua. Puolivuotiaana koira joutui kuitenkin pahaan onnettomuuteen, josta toipunen kesti pitkään. Valitettavasti tämä tuskallinen ja traumaattinen kokemus johti siihen, että koirasta tuli hyvin arka. Ikävää, jos ei toisilta koiraihmisiltäkään löydy ymmärrystä.
Yksi huomionarvoinen seikka on se, että taluttajan pitäisi olla aina oman ja ohitettavan koiran välissä. Kun (yleensä) omistaja ja (yleensä) "pomo" on lähimpänä sitä ohitettavaa koirakkoa, oman koiran ei tarvitse niin paljoa päteä siinä tilanteessa. Kun kaikki pitäisivät ohituksissa koiransa uloimpina, niin moni ohitustilanne olisi helpompi.
Keskelle tietä paikalleen jäävä koira, jota omistaja yrittää itse pientareella seisoen estää menemästä ohittavaa koiraa lähemmäs (ja joka kuitenkin siinä kohdalla vähintään räjähtää haukkumaan), on todella ärsyttävä ohitettava. Jos jostain helkkarin syystä on pakko töröttää paikallaan, niin kampeaa sen koiransa vaikka omalla jalallaan sinne pientareelle odottamaan. Harva koira on niin massiivinen, etteikö se johonkin siirtyisi, kun siihen nojaa. >:(
Koirani on siis noin vuoden ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Yksi huomionarvoinen seikka on se, että taluttajan pitäisi olla aina oman ja ohitettavan koiran välissä. Kun (yleensä) omistaja ja (yleensä) "pomo" on lähimpänä sitä ohitettavaa koirakkoa, oman koiran ei tarvitse niin paljoa päteä siinä tilanteessa. Kun kaikki pitäisivät ohituksissa koiransa uloimpina, niin moni ohitustilanne olisi helpompi.
Keskelle tietä paikalleen jäävä koira, jota omistaja yrittää itse pientareella seisoen estää menemästä ohittavaa koiraa lähemmäs (ja joka kuitenkin siinä kohdalla vähintään räjähtää haukkumaan), on todella ärsyttävä ohitettava. Jos jostain helkkarin syystä on pakko töröttää paikallaan, niin kampeaa sen koiransa vaikka omalla jalallaan sinne pientareelle odottamaan. Harva koira on niin massiivinen, etteikö se johonkin siirtyisi, kun siihen nojaa. >:(
Tämä on kyllä ihan totta. Jos se pysähtyvä koira on tungettu sen omistajan taakse tai pientareen puolelle tai jotenkin uloimmaksi siitä tilanteesta, ojaan vaikka, pystymme ohittamaan heidät. Mutta jos omistaja on siellä pientareella tai ojassa ja sen koira pysähtyneenä räksyttämään kävelytien keskikohdan puolella, emme pääse ohi. Ap.
Tästä ketjusta on pääteltävissä että koirat ovat hankalia otuksia ja ihmettelen miten kukaan haluaa itselleen koiran. Kiinnostaisi tietää mitä rotua aloittajan koira on. Ilmeisesti aloittaja ja moni muukaan ei ole osannut kouluttaa koiraansa olemaan välittämättä muista koirista. Koira ei ole silloin omistajansa hallussa jos tällaisia avauksia pitää ylipäätään tehdä.
Vika ei ole ainoastaan siinä fifissä ja sen omistajassa.
Meidän taloyhtiössä asuu tällainen tönöttöjä-täti fifinsä kanssa. Sen fifi ei tottele käskyjä, ja se täti ei ilmeisesti halua koskaan nykäistä hihnasta. Fifi jää paikalleen räksyttämään kun näkee minun koiran, ja pyörii sen löysällä olevan fleksinarun päässä. Se mikä tekee tilanteesta erityisen miellyttävän on se, että tämä täti-fifi-kaksikko jää alaovemme eteen paikalleen räksyttämään, kun meidän pitäisi päästä siitä ovesta takaisin kotiin. Emme pääse ovesta sisään, jos siinä on joku vaanimassa juuri oven edessä. Ja kun pyytää tai käskee niitä väistämään, niin ne ei vain väistä. Tekisi mieli kirjoittaa tähän kymmenen kirosanaa, niin paljon ketuttaa.