Koirien ulkoiluttajat! Miksi pysähdytte paikalleen koiranne kanssa, kun olen tulossa oman koirani kanssa??
Selittäkää joku mistä johtuu tällainen erittäin ärsyttävä tapa! Olen tulossa oman koirani kanssa kävelytietä teidän suuntaan, ja te jäätte (yleensä pienen) koiranne kanssa psyähdyksiin odottamaan, usein vieläpä risteykseen. Koiranne haukkuu ja räksyttää, ettekä liiku mihinkään. En pääse teidän ohi oman koirani kanssa, koska jos yritän ohittaa paikallaan räksyttävän koiran ihan läheltä, tulkitsee oma koirani sen hyökkäystilanteeksi. Eli minäkin joudun pysähtymään, ja odottamaan että liikkuisitte johonkin suuntaan. Mutta ei, paikallaan pitää tönöttää vaikka vartti, ja koiranne senkun räksyttää meille. Jos ohitus tapahtuisi siten, että molemmat liikkuu reippaasti eteenpäin, se menisi ihan hyvin. Jos huudan ja pyydän teitä menemään jonnekin tai väistämään, ei mitään reaktiota, tönötys ja räksytys senkun jatkuu. Miksi???
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
No minä pysähdyn koska koirani laittaa jarrut päälle. En ala repimään siltä päätä irti ja tassuja verille väkisin. Se liikkuu sit ku ootte menny ohi. Ei se kyl mitään räksytä mut menee maihin ja kyttää sieltä. Ei siitä mitään haittaakaan ole.
Koira ulkoiluttaa siis sinua, etkä sinä koiraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, rakas ap, kun maailma ei pyöri sinun ympärilläsi.
eli ihan ap:ta ärsyttääksesi pysähdyt keskelle tietä??
Nämä 50+ seurankipeät "tytöttelijä" miehet ovat kyllä aivan oma ryhmänsä. "Tämä mun koira haluaa vain vähän leikkiä". Joka kerta koira on maate ja valmiina hyökkäämään, eivätkä koiratkaan ole kovin arkoja näissä tapauksissa. Huomaahan sen jo kielen käytöstä "rakas ap"... Hyi saasta.
Koska koirani räksyttää luoksehaukkua. Haluaa tutustua koiraasi. Jään paikoilleni ettei tarvitse raahata koiraa. Olen tien reunassa ja pidän hihnan ihan lyhyenä. Vastaantulevan koiran on helppo mennä ohi....
Vierailija kirjoitti:
Koska koirani räksyttää luoksehaukkua. Haluaa tutustua koiraasi. Jään paikoilleni ettei tarvitse raahata koiraa. Olen tien reunassa ja pidän hihnan ihan lyhyenä. Vastaantulevan koiran on helppo mennä ohi....
Kouluta koirasi niin ei tarvitse raahata.
Jep.. Ei näytä tulevan mieleen sille pikkuräksyn omistajalle, että turvallisempaa on normaali ohitus. Pikkuräksyä pitää myös kouluttaa. Ja ei, se ei tapahdu sanomalla pikkuräksylle: "Katso kuinka kauniisti toinen koira menee ohi" ...Kouluttakaa ne räksynne!
T. Ison, kauniisti ohittavan koiran turhautunut omistaja
Vierailija kirjoitti:
Koirille ei ole luontevaa kohdata vierasta koiraa lähietäisyydeltä ohittaen.
Minulla on iso koira, joka pelkää joitakuita koiria. Erityisesti pelottaa minkä kokoinen tahansa, jos se on väriltään musta. Se johtuu siitä, että sen ollessa pentu joku musta rakki iski yllättäen sen kimppuun ja puri sitä pahasti. Muun väristen koirien kanssa ei ole ongelmaa. Koirani haluaa ohittaa vieraan koiran tekemällä kaukaa kierroksen, mieluiten se hyppää ojan toiselle puolelle ja kiertää sieltä sitten ohituksen jälkeen takaisin haistelemaan ohitetun koiran jälkiä. Jos ohitettu koira jää siihen kuono innosta väristen ja häntä vipattaen ja omistajakin on myöntyväisellä päällä, oma koirani uskaltaa lähestyä ja haistella ja kutsua leikkiin. Mikäs siinä. Suon toki koiralleni leikkihetken, jos se sille ja toiselle osapuolelle sopii.
Jos satumme vastakkain kadulla, jossa on vaikka talon seinä vastassa eikä pääse kiertämään vastaantulijaa kauempaa, jään koirani kanssa seisomaan. Koirani on hippihiljaa ja varuillaan, mutta se pysyy hallinnassa eikä ala suojella itseään (räyhätä ja hyökätä), kun pidän hihnan lyhyenä ja seison koirani ja vastaantulijan välissä ja puhelen sille rauhallisesti.
Toki jos ap:ta ja kaltaisiaan kauheasti ärsyttää, voin pakottaa koirani liikkeelle ja ahdistuksissaan hyökkäämään ap:n koiran kimppuun. Mielestäni kuitenkin on parasta kaikille osapuolille suorittaa ohitus niin, että kehenkään ei satu.
Olet siinä mielessä oikeassa, että koirille on epäluontaista kulkea viivasuoraan toista kohti vaan kaikkein "oikein" tapa ohittaa toinen koira, olisi tehdä hienoinen mutka reunaa kohti toisesta pois päin. Tosin moni koira oppii viivasuoran ohituksen kun sitä on pennusta asti totutettu siihen.
Meillä on pieni koira ja itse yli 40v (täti ihminen siis varmaan), mutta sama tapa ärsyttää, koska me juuri ohitamme reippaasti liikkuen. Ja itaelläni on se kokemus, että juuri näitä "pieniä ja kilttejä" koiria käytetään harjoituskappaleina eli jäädään tököttömään paikalleen kun koira ei osaa/uskalla ohittaa.
Koita siinä sitten kävellä koiran kanssa ohi, kun nämä törröttävät päästävät vielä kohdalla koiransa hyökkimään kohti. Eihän se koiran vika tieteenkään ole, vaan mitä ihmettä liikkuu tällaiseen kuljettajan päässä.
Todella raivostuttava tapa.