Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei terapiassa käyneet! Kuvittelitteko tekin koko ajan, että terapeutti miettii, mistä ongelmanne ovat syntyneet?

Vierailija
15.01.2017 |

Että mistä ne johtuvat? Tavallaan diagnosoisi teidän terapiaanne tulon syytä ja teitä siinä mielessä? Ei siis psykiatrisin diagnoosein, vaan terapiamaailmallisin. Eli että mikä terapia olisi tälle potilaalle parempaa, jos tämä minun antamani ei ole? Senhän näkee siitä, alkaako se auttaa. Edistyykö terapia.
Minä luulin, ja oma terapiani kyllä edistyi, mutta vain pinnallisesti, koko ongelman ydin jäi terapeutilta kokonaan huomaamatta. Eli se, että minua oli kohdellut narsisti. (Äiti). Kun terapeutti kuuntelee minua ja kuvittelee äidikseni ei-narsistin, niin saadaan lopputulokseksi jotakin aivan muuta, kuin mitä koitin hänelle elämästäni ja minusta kertoa. Saatiin aikaan minun syyllistämistäni. Ei toki hänen puoleltaan, vaan minun päässäni. Koska olen tottunut ottamaan kaikki sellaiset asiat syytöksinä, joihin ihminen päätyy koittaessaan "auttaa" minua.
Kognitiivisesta terapiasta kysymys. Ehkä se on sitten aivan paska terapiasuunta narsismin uhreille.
Jos tätä lukee yksikään terapeutti, niin voit vastata tähän. Suomessa on isoja ongelmia terapiakentällä tähän liittyen, ettei potilaita hoidon aikana diagnosoida taidolla, vaan jurnutetaan siinä omassa viitekehyksessä ja maksatetaan Kelalla isot kustannukset toimimattomist terapioista.

Kommentit (295)

Vierailija
221/295 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin alan kallistua sille kannalle, että ap on provo. Onhan sitä kaikenlaista hiihtäjää tässä maailmassa(eli periaatteessa voisi olla tottakin) mutta nuo jutut menee jo niin yli. Jos ei ole provo, niin vähintäänkin alkoholisti/päihdeongelmainen tai jotenkin älyllisesti jälkeenjäänyt, niin sekavaa ja järjetöntä tekstiä tulee.

En ole alkoholisti enkä päihdeongelmainen. Myönnän kirjoittavani välillä tajunnanvirtaa ja että välillä kirjoitan provosoivasti.

ap

Vierailija
222/295 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja välillä kirjoitan hiukan kieli poskessa. Esim. kysymys laudatureista.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/295 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapian kuluessa tulee vaiheita, kun potilas kokee, että terapeutti syyllistää ja on ilkeämielinen, vaikkei näin todellisuudessa olisikaan. Se on osa terapiaprosessia, koska terapeuttiin potilas heijastaa sen, mitä näkee muussa maailmassa. Jos hän kokee kaikkien vihaavan häntä ja kieroilevan häntä vastaan, todennäköisesti hoitosuhteen syvetessä hän "huomaa" terapeutinkin olevan yksi näistä kieroista vihaajista.

Tietysti, jos terapian alusta asti on ollut kokemus, ettei ymmärrys toimi puoleen eikä toiseen, voi olla syytä suosiolla vaihtaa terapeuttia tai pistää terapia hetkeksi jäähylle.

Vierailija
224/295 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Tai siis totta siinäkin kysymyksessä toinen puoli, siis minkälaisia kielellisiä vaikeuksia voisi olla, niin ettei voi käydä terapiassa, jos on kirjoittanut 4 ällää kielistä? Siis silti voi olla jotain, en ole kielellisen ilmaisunkaan ammattilainen, vaikka epäilen vahvasti. Haluaisin kuulla ja ehkä oppia uutta.

ap

Vierailija
225/295 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapian kuluessa tulee vaiheita, kun potilas kokee, että terapeutti syyllistää ja on ilkeämielinen, vaikkei näin todellisuudessa olisikaan. Se on osa terapiaprosessia, koska terapeuttiin potilas heijastaa sen, mitä näkee muussa maailmassa. Jos hän kokee kaikkien vihaavan häntä ja kieroilevan häntä vastaan, todennäköisesti hoitosuhteen syvetessä hän "huomaa" terapeutinkin olevan yksi näistä kieroista vihaajista.

Tietysti, jos terapian alusta asti on ollut kokemus, ettei ymmärrys toimi puoleen eikä toiseen, voi olla syytä suosiolla vaihtaa terapeuttia tai pistää terapia hetkeksi jäähylle.

Niin :(

En tiedä miten selviän siitä tunteesta, jos alkaa tuntua sille, ettei terapeuttiinkaan voi luottaa. Että sekin vihaa minua.

ap

Vierailija
226/295 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuksuko siellä kirjottelee

Vierailija
227/295 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsensä rakastaminen ja anteeksi antaminen on todella vaikeaa, varsinkin jos on voimakkaita tunnepuolen klikkejä jotka ovat syntyneet lapsuudessa.   Joillekin näiden asioiden ymmärtäminen on huomattavasti paljon vaikeampaa kuin muille (esim. minulle). Joskus tunteet ovat hyvin voimakkaita, eivätkä reagoi järjen ääneen. Tunteet elävät omaa elämäänsä ja järki omaa. On pakottava  tarve purkaa pahaa oloaan, mutta se olo ei helpota esim. puhumalla terapiassa. Tulee vain entistä huonompi  fiilis. Olen kuullut, että  psykofyysinen fysioterapia voisi auttaa sellaisissa tilanteissa jossain määrin http://yle.fi/uutiset/3-6942187

Olen ajatellut, että voisin itsekin tuota kokeilla ns. tavallisen terapian rinnalle tai tilalle.

Aloittajalle toivon että löytää tien. Sitä itsekin etsimässä.

Vierailija
228/295 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tunteet ja järki ei kauheasti kohtaa. Olin ennen järki-ihminen, jota tiedostamaton tunnepuoli ohjaili. Nykyään tiedostan, että tunnepuoli ohjailee liikaa. Se ei silti tarkoita, että sen osaisi samantien ratkaista. En enää myöskään toimi niin järjen pohjalta vaan koitan kuunnella sitä miltä tuntuu.

ap

Vierailija
229/295 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ongelmasi tässä se, että sinä haluat olla urhi ja pysyä siinä roolissa ja terapeuttisi taas yrittää saada sinua näkemään asioita eri kantilta, mutta et suostu siihen ja näet ne siinä, että sinua syyllistetään.. eli otat taas uhrin asenteen? 

Ja jos äitiäsi ei ole diagnisoitu narsitsiksi, niin et sinä voi väittää, että hän on narsistinen.. Sinäkin voit sen suhteen olla väärässä.

Vierailija
230/295 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Tai siis totta siinäkin kysymyksessä toinen puoli, siis minkälaisia kielellisiä vaikeuksia voisi olla, niin ettei voi käydä terapiassa, jos on kirjoittanut 4 ällää kielistä? Siis silti voi olla jotain, en ole kielellisen ilmaisunkaan ammattilainen, vaikka epäilen vahvasti. Haluaisin kuulla ja ehkä oppia uutta.

ap

Tarvitaan ainakin kykyä sanoittaa tunteita ja kokemuksia, jonkinlaista kielellistä luovuutta, sillä se auttaa hahmottamaan asioiden yhteyksiä. Luovuutta ei ylioppilaskirjoituksissa yleensä mitata vaan pysytellään fiksussa asiatekstissä. Mutta itse uskoisin kyllä tuollaisella kielimenestyksellä sinultakin löytyvän sitä luovaa hahmottamiskykyä, jota tarkoitan.

Sitä ei muuten välttämättä löydy kaikilta terapeuteiltakaan. Heitäkin on moneen junaan, kuten minkä tahansa ammatin edustajia. Kirjaviisaita, jotka eivät osaa lainkaan soveltaa ja niitä, joilla on enemmän käytännön nokkeluutta. Myös niitä, jotka ovat fiksoituneet johonkin omaan juttuunsa ja mielenkiinnonkohteeseensa ja koettavat väkisin tuputtaa sitä ratkaisuksi potilaan ongelmiin. Jos Yle Areenasta vielä löytyy Inhimillinen tekijä -ohjelman jakso "Muisto vai valemuisto?", löytyy muistaakseni ohjelman lopusta kokemuksia tästä ilmiöstä.

Vierailija
231/295 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ongelmasi tässä se, että sinä haluat olla urhi ja pysyä siinä roolissa ja terapeuttisi taas yrittää saada sinua näkemään asioita eri kantilta, mutta et suostu siihen ja näet ne siinä, että sinua syyllistetään.. eli otat taas uhrin asenteen? 

Ja jos äitiäsi ei ole diagnisoitu narsitsiksi, niin et sinä voi väittää, että hän on narsistinen.. Sinäkin voit sen suhteen olla väärässä.

Minä olen uhri niin kauan kunnes saan apua. Ei terapeutin olisi tarvinnut antaa minulle mitään "eri näkökulmia" vaan apua siihen, että tuntui pahalta. Auttaa. Ei hän auta antamalla vääriä näkökulmia.

ap

Vierailija
232/295 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen uhri niin kauan kunnes saan apua. Ei terapeutin olisi tarvinnut antaa minulle mitään "eri näkökulmia" vaan apua siihen, että tuntui pahalta. Auttaa. Ei hän auta antamalla vääriä näkökulmia.

ap

I rest my case. Huoh.

Vierailija
233/295 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Tarvitaan ainakin kykyä sanoittaa tunteita ja kokemuksia, jonkinlaista kielellistä luovuutta, sillä se auttaa hahmottamaan asioiden yhteyksiä. Luovuutta ei ylioppilaskirjoituksissa yleensä mitata vaan pysytellään fiksussa asiatekstissä. Mutta itse uskoisin kyllä tuollaisella kielimenestyksellä sinultakin löytyvän sitä luovaa hahmottamiskykyä, jota tarkoitan.

Sitä ei muuten välttämättä löydy kaikilta terapeuteiltakaan. Heitäkin on moneen junaan, kuten minkä tahansa ammatin edustajia. Kirjaviisaita, jotka eivät osaa lainkaan soveltaa ja niitä, joilla on enemmän käytännön nokkeluutta. Myös niitä, jotka ovat fiksoituneet johonkin omaan juttuunsa ja mielenkiinnonkohteeseensa ja koettavat väkisin tuputtaa sitä ratkaisuksi potilaan ongelmiin. Jos Yle Areenasta vielä löytyy Inhimillinen tekijä -ohjelman jakso "Muisto vai valemuisto?", löytyy muistaakseni ohjelman lopusta kokemuksia tästä ilmiöstä.

Olen kirjoittanut niin kauan sitten, ettei ylppäreissä ollut mitään asiatekstiä aineessa. Lisäksi millähän mandaatilla nyt oikein arvioit asiaa? Aika naurettavaa yrittää rajata terapiasta avun saaminen vain kielellisesti lahjakkaille.

ap

Vierailija
234/295 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Terapeutti auttaa potilasta nimenomaan tarjoamalla niitä uusia näkökulmia. Hän ei voi poistaa kärsimystä, ei perua muiden ihmisten tai potilaan itsensä tekemiä asioita. Hänen tehtävänsä on auttaa potilasta näkemään kokemuksensa ja tunteensa sellaisesta vinkkelistä, että syyt, seuraukset, ihmiset, teot ja tunteet alkavat käydä järkeen, eivätkä ole enää suuri musta möykky täynnä pahaa oloa. Hän voi vain auttaa potilasta oivaltamaan, terapeutti ei voi oivaltaa potilaan puolesta.

Vierailija
235/295 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että sulla on huono terapeutti tai teillä ei muuten vaan synkkaa. On myös mahdollista, että sulla on paska mutsi ja rasittavia ystäviä, mutta ihan oikeasti sun kirjoitukset tähän ketjuun ne vasta raskaita ovat. Koita hankkia elämä ja vietä aikaasi mukavien ihmisten kanssa ja vaihda terapeuttia.

Vierailija
236/295 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Joskus pelkästää toisen läsnäolo josta välittyy se, että toinen oikeasti välittää ja kuuntelee auttaa paljon enemmän kuin sanallisen palautteen antaminen. Sellaisia terapiamuotoja on esim. kuvataideterapia ja musiikkiterapia. Tai hyvän ystävän olkapäähän nojaaminen.

Vierailija
237/295 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika naurettavaa yrittää rajata terapiasta avun saaminen vain kielellisesti lahjakkaille.

ap

Ei missään nimessä noin, mutta kielellisesti lahjakkailla on dialogiin pohjautuvassa terapiassa paremmat lähtökohdat. Esimerkiksi erilaiset kuvataideterapiat taas soveltuvat paremmin henkilöille, jotka hahmottavat maailmaa ennemmin visuaalisesti kuin kielellisesti.

Vierailija
238/295 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Et tule pääsemään pahasta olostasi ikinä eroon jos et suostu ajattelemaan muulla kuin omalla tavallasi. Jos sinun tapasi toimisi, luuletko, että olotilasi olisi jo helpottanut? Eikö olisi aika antaa muiden auttaa ja ottaa toisenlainen asenne tätä paranemista kohtaan, eikö olettaa, että vain sinä tiedät miten sinut voi parantaa?

Vierailija
239/295 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Et tule pääsemään pahasta olostasi ikinä eroon jos et suostu ajattelemaan muulla kuin omalla tavallasi. Jos sinun tapasi toimisi, luuletko, että olotilasi olisi jo helpottanut? Eikö olisi aika antaa muiden auttaa ja ottaa toisenlainen asenne tätä paranemista kohtaan, eikö olettaa, että vain sinä tiedät miten sinut voi parantaa?

Ap:n toive terapeutin parantavasta "kosketuksesta" on ymmärrettävä siinä kontekstissa, että terapeutti edustaa hänelle äitiä. Äidilläkin on parantava kosketus, kun äiti puhaltaa pipiä niin pipi katoaa, kun äiti ottaa syliin niin itku häviää. Ap:n toive tulee ymmärrettäväksi juuri sen vaille jäämisen kokemuksen kautta. Mutta ap ei vielä oivalla, että hänen toiveensa on täysin mahdoton (reaalimaailmassa toteutuvaksi). Kellään terapeutilla, vaikka olisi maailman paras terapeutti, ei ole olemassa sellaista parantavaa "kosketusta", joka ap:n pahan olon poistaisi ja vaille jäämisen tunteen poistaisi. 

Vierailija
240/295 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Terapeutti auttaa potilasta nimenomaan tarjoamalla niitä uusia näkökulmia. Hän ei voi poistaa kärsimystä, ei perua muiden ihmisten tai potilaan itsensä tekemiä asioita. Hänen tehtävänsä on auttaa potilasta näkemään kokemuksensa ja tunteensa sellaisesta vinkkelistä, että syyt, seuraukset, ihmiset, teot ja tunteet alkavat käydä järkeen, eivätkä ole enää suuri musta möykky täynnä pahaa oloa. Hän voi vain auttaa potilasta oivaltamaan, terapeutti ei voi oivaltaa potilaan puolesta.

Minä en koe noin. Ainakaan sitä vaihetta missä olen nyt terapiassa. En todellakaan mennyt sinne kuulemaan kenenkään muun kuvitelmia siitä, mikä on minulle hyväksi, vaan saadakseni apua oman ääneni kuulemiselle. Minusta ajatuksesi terapiasta ovat täysin paskoja ja olet loukkaava kun luulet, että etsin sieltä terapeutin mielipiteitä siitä miten minun tulee elää.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan