Miten joka vuodelle riittää 10 000 abortin tekijää?
Kymmenessä vuodessa 100 000
Kahdessakymmenessä vuodessa 200 000 jne
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Onko tuossa luvussa mukana keskeytyneet keskenmenot ja kohdun ulkopuoliset raskaudet, nehän myös keskeytetään?
Kyllä on faktat kohdillaan. Keskeytynyttä keskenmenoa ei kyllä enää keskeytetä. Ei se ole keskeytys, vaikka se kaavitaan tai lääkkeillä hoidetaan ulos kohdusta. Se on edelleen KESKENMENO. Kohdun ulkoinen raskauskin on ihan oma diagnoosi.
En mä nyt tiedä. Ei ehkäisyt ole satavarmoja. Minä ja mieheni emme halua lapsia, ennen sterilisaatiota meillä ehdi olla seksiä tuhansia kertoja. Jos ehkäisyn teho on 99%, niin yksi sadasta käyttäjästä tulee raskaaksi ja seksielämän aktiivisuus ei ainakaan vaikuta positiivisesti todennäköisyyksiin. Tuolta kannalta ajateltuna ei se nyt mikään mahdottomuus ollut että meilläkin petti kuparikierukka. Ja sterilisaatiotkin voivat pettää.
Seksuaalisesti aktiivisten ihmisten määrä, ehkäisyjen epävarmuus ja ihmisten holtittomuus mukaan luettuna ei tuo ole yhtään ihmeellinen numero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinteimen tarina kaikista tekosyistä vastuun välttämiseksi, aina löytyy joku tekosyy. Mitäpä jos olisitte muuttaneet samaan maahan tai miettineet ennen kuin aloitte hommiin?
Tämä siis 83:lle
Nimenomaan vastuullisuus oli mielessä, mikä on aidosti parhaaksi sille mahdolliselle lapselle. Tottakai mietin, olenko vain itsekäs. Ja ketä kohtaan? Miestä kohtaan, joka ei halunnut olla etäisä, lasta kohtaan, jolla olisi etäisä ja vähävarainen äiti ja monia ongelmia? Pää oli aivan sekaisin kun yritti parhaansa ja mikään vaihtoehto ei tuntunut hyvältä. Uskon kyllä aidosti, että moni pohtii pystyykö antamaan lapselle ne asiat, jotka omalle lapselleen haluaa. Molemmat vanhemmat läsnä jne, kaikilla varmaan omat syynsä.
En oikeasti usko, että oikein kukaan säästyy niiltä vaikeilta kysymyksiltä täysin. Itsekin pohdin kuukausia, teinkö oikein, vaikka asia oli jo tehty. Erikoista tuomita ihmisiä tietämättä kaikkea. Jotkut selvästi kuvittelevat, että monet tekevät abortin vähät välittämättä - eiköhän lähes kaikki ainakin joudu kaikkien "what if" -mietteiden ääreen.
Huolestuttavaa mielestäni on se, että kovin moni hövelisti ehkäisyä käyttävistä ei taida käsittää, kuinka hemmetin vaikeaa sen päätöksen tekeminen ja sen kanssa eläminen on. Ja ne, joilla aidosti on ehkäisy pettänyt, niin tarvitseeko siihen päälle vielä kuulla syyllistystä syistä, jotka kaikilla ovat varmasti erilaisia ja henkilökohtaisia.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan pitäisi lopettaa toi paapominen. Nyt yhteiskunta maksaa ilmaisia ehkäisyjä ja sen lisäksi ilmaiset abortit.
Miksi vastuuta ei laiteta ihmisille?
En ole kuullut ilmaisesta ehkäisystä ja abortitkin maksavat. Lisäksi ei-toivottu lapsi tulee maksamaan yhteiskunnalle todennäköisesti melko paljon, sillä todennäköisyys lapsen syrjäytymiselle (josta seuraa rikokset, sossupummina elo jne) on suuri.
Niin monta turhaa lapsen murhaa. Karmeaa :( Kuinka nämä naiset voivat elää itsensä kanssa?
Oikeus aborttiin on ihan paras oikeus, mitä naisella voi olla.
10 000 onnettomaan perheeseen syntynyttä ei-toivottua lasta joka vuosi, sitäkö nämä abortinvastustajat toivovat?
Itse en ole koskaan onneksi joutunut aborttiin turvautumaan, mutta kerran oli sellainen tilanne lähellä, kun olin ihan varma, että olin raskaana, ja elämäntilanne olisi ollut juuri superhuono vauvaa ajatellen. Vaikka vain vuotta myöhemmin se olisi ollut ok, mutta silloin ei, oli sama parisuhde koko ajan ym.
Kondomia on käytetty vuosikaudet, ja jos se pettäisi, pitäisi miettiä, olisiko musta yhä nelikymppisenä äidiksi vaiko ei.
Ehkäisykeinoilla olisi vielä 2010-luvullakin varaa parantua. Jos haluat sterin, sun pitää olla vähintään 30 v., lapsia mielellään saatu ja kaikki hormoniehkäisyt sivuvaikutuksineen kokeiltu. Jos nämä ehdot täyttyy, niin yhä siltikin olisi järkevää ottaa hormonikierukka, koska muussa tapauksessa voit saada kolme-neljäkymppisenä vaihdevuodet vaivoiksesi.
Kondomi on epämukava ja huolimattomasti käytettynä epäluotettava, kuparikierukan kanssa vuodat 356 vrk vuodessa, joten juu, on luotettava ehkäisykeino, kun ei huvita harrastaa seksiä. Hormoniehkäisy vie halut ja saa sut muuttumaan huutavaksi hirviöksi. Valitsepa siitä sitten. Miehen vasektomia alkais kuulostaa tuossa vaiheessa parhaalta vaihtoehdolta.
Näistä kondomiraskauksista vielä: Veikkaan, että suurin osa johtuu siitä, että kondomi unohtui käyttää (mutta sitä ei lääkärille uskalleta tunnustaa) tai että kondomi on vedetty päälle vasta yhdynnän loppuvaiheessa, jolloin touhutippa voi olla syyllinen raskauteen (ja touhutipoissahan voi olla siittiöitä, jos edellisestä laukeamisesta ei ole kovin kauaa). Loput on sitten näitä hajoamisia, jotka on kuitenkin suht harvinaisia, jos kumia on säilytetty ja käsitelty oikein.
Vierailija kirjoitti:
Niin monta turhaa lapsen murhaa. Karmeaa :( Kuinka nämä naiset voivat elää itsensä kanssa?
Naiset? Miehilläkö ei ole asiaan osaa ja arpaa? Vastenmielinen asenne.
Mutta kysymykseen: oikein mahtavasti! Elämä on ihanaa kun tarvitsee elää vain itsensä ja puolison kanssa, ei lasta sotkemassa hyvää lapsetonta elämää. "Lapsenmurhaa" äärettömän paljon pahempi asia olisi elää sen lapsen kanssa tai joutua synnyttämään se...
Itse olin 14v kun tulin raskaaksi. Lapsi nyt jo aikuinen ja korkeasti koulutettu.
Henkilökohtaisesti en aborttia hyväksy. Olen sittemmin huolehtinut hyvin ehkäisystä. Kumeilla en ole pelannut kun tuon ekan kerran 😄
Vierailija kirjoitti:
Oikeus aborttiin on ihan paras oikeus, mitä naisella voi olla.
10 000 onnettomaan perheeseen syntynyttä ei-toivottua lasta joka vuosi, sitäkö nämä abortinvastustajat toivovat?
Itse en ole koskaan onneksi joutunut aborttiin turvautumaan, mutta kerran oli sellainen tilanne lähellä, kun olin ihan varma, että olin raskaana, ja elämäntilanne olisi ollut juuri superhuono vauvaa ajatellen. Vaikka vain vuotta myöhemmin se olisi ollut ok, mutta silloin ei, oli sama parisuhde koko ajan ym.
Kondomia on käytetty vuosikaudet, ja jos se pettäisi, pitäisi miettiä, olisiko musta yhä nelikymppisenä äidiksi vaiko ei.
Ehkäisykeinoilla olisi vielä 2010-luvullakin varaa parantua. Jos haluat sterin, sun pitää olla vähintään 30 v., lapsia mielellään saatu ja kaikki hormoniehkäisyt sivuvaikutuksineen kokeiltu. Jos nämä ehdot täyttyy, niin yhä siltikin olisi järkevää ottaa hormonikierukka, koska muussa tapauksessa voit saada kolme-neljäkymppisenä vaihdevuodet vaivoiksesi.
Kondomi on epämukava ja huolimattomasti käytettynä epäluotettava, kuparikierukan kanssa vuodat 356 vrk vuodessa, joten juu, on luotettava ehkäisykeino, kun ei huvita harrastaa seksiä. Hormoniehkäisy vie halut ja saa sut muuttumaan huutavaksi hirviöksi. Valitsepa siitä sitten. Miehen vasektomia alkais kuulostaa tuossa vaiheessa parhaalta vaihtoehdolta.
Näistä kondomiraskauksista vielä: Veikkaan, että suurin osa johtuu siitä, että kondomi unohtui käyttää (mutta sitä ei lääkärille uskalleta tunnustaa) tai että kondomi on vedetty päälle vasta yhdynnän loppuvaiheessa, jolloin touhutippa voi olla syyllinen raskauteen (ja touhutipoissahan voi olla siittiöitä, jos edellisestä laukeamisesta ei ole kovin kauaa). Loput on sitten näitä hajoamisia, jotka on kuitenkin suht harvinaisia, jos kumia on säilytetty ja käsitelty oikein.
Laitoin alapeukun, koska annat (tarkoituksella?) steristä väärää tietoa. Steri ei aiheuta kenellekään vaihdevuosia.
Mä en ole koskaan voinut käyttää muuta kuin kondomia ja 13 vuoden seksielämän jälkeen se kondomi sitten ilmeisesti rikkoutui ilman, että huomattiin. Aina sitä ajattelee, että miten hyvillä prosenteilla kondomikin suojaa, eikä ymmärrä että, joku kuitenkin kuuluu siihen porukkaan, jolla se ehkäisy pettää. Kunnes se olet sinä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono elämäntilanne? Mitäs jos käyttäisi ehkäisyä? Ei lapsi ole mikään tavara joka tilataan sitten kun halutaan.
Ei ole tavara, mutta kyllä lapsi 'tilataan' just silloin kun se halutaan.
Se ei vaan oo aina mahdollista n 30 000 kärsii lapsettomuudesta Suomessa.
Ne kärsii lapsettomuudesta koska ne on tyhmiä. Erittäin harva noista on oikeasti ollut steriili.
Mutta kun naiset rupeavat sitä lasta haluamaan vasta yli 30 vuotiaana tai vanhempana jopa 40 vuotiaana. Turha siinä on valittaa kun ei lasta saa.
Naisen nyt on turha ollenkaan valittaa tässä yhteiskunnassa että ei saa lasta ellei ole oikeasti steriili.
Nainen saa miehen helposti ja kyllä niistä joku sen naisen paksusksi nussii. Nainen voi hankkia spermanluovuttajan tai jopa isän muutamien palvelujen kautta.
Nainen voi myös hankkia täysin yksin lapsen hedelmöitysklinikalta.
Nainen voi myös äärimmäisessä tilanteessa tilata Venäjältä lapsen sijaissynnyttäjän kautta. Joko omalla munasolulla tai lahjoittajan munasolulla.
Joten vaihtoehtoja naisella on.
ai tyhmiä... ite ollu ikäni ilman ehkäsyä koska halusin nuorena äidiks ja nyt 25 eikä vieläkään mitään..
Sterilisaatio ei vaikuta hormonitoiminnan eikä aiheuta vaihdevuosia.
Tässä ketjussa kukaan aborttia puolustava ei kirjoita asiasta lempeästi eli lämpimään, ystävälliseen, ymmärtäväiseen ja rakkaudelliseen sävyyn.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni hulluin perustelu abortille on se että "naisella on oikeus ruumiiseensa".
Muttakun se kohdussa kasva lapsi ei ole naisen ruumis.
On oikeasti käsittämätöntä että isällä ei ole oikeutta lapseensa. On väärin, että nainen yksin voi päättää lapsen kohtalon vaikka raskaus on yhdessä saatu alulle. Missä on isän oikeudet?
Niin ja sittenkun se lapsi syntyy, niin isäkö sen lapsen sitten ottaa hoitoonsa? Adoptoi, imettää, hoitaa sitä kuin äiti? Kun nainenhan sitä lasta ei halunnut, mutta pakotetaan nyt miehen takia sen synnyttämään, ja hoitamaan. Vai uskotko että isä lapsen ottaa itselleen? Niinkauan kuin nainen on vastuussa synnytyksestä ja lapsesta kuitenkin, niinkauan nainen saa päättää omasta kehostaan ja elämästään lapsellisena tai ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, ettei minkään ehkäisyn teho ole 100 %. Esim kortsuehkäisyä käyttävistä 100 parista keskimäärin yhdeksällä alkaa raskaus vuoden aikana.
Tuleeko yllätyksenä että kun harrastaa seksiä niin voi tulla raskaaksi? Jos ei halua tulla raskaaksi niin ei harrasta seksiä.
Hah, johan se vitsin murjaisi.
Ei ollut vitsi. On ihan turha inistä että on raskaana jos harrastaa seksiä.
Sitä paitsi tuota samaahan täällä jankutetaan miehille koko ajan. Älä harrasta seksiä jos et halua lapsia.
Eli miehellä on vastuu mutta naisella ei?
Molemmilla on vastuu. Siksi käytetäänkin ehkäisyä ja jos se pettää.. No, onneksi modernissa maailmassa on vaihtoehtonsa. Todellakaan missään selibaatissa ei aiota elää vaikkei lapsia halutakaan. Ja koska tässä maassa naisellakaan ei ole oikeutta päättää kehostaan niin vielä sitä steriäkään ei saa.
Se lapsi ei ole naisen kehoa.
Jos ei lapsia halua niin sitten ei seksiä pidä harrastaa. Sitä paitsi ei miehellä ole mitään vaihtoehtoja. Jos nainen tulee raskaaksi niin miehellä ei ole mitään vaihtoehtoja.
Joten siksi miehen ei seksiä pidä harrastaa jos ei lapsia halua.
Jos haluat sen steriilisaation niin mene ulkomaille se tekemään ja maksa itse. Yhteiskunnan ei sitä pidä maksaa
Jännittävää, että hoet "miehellä on vastuu ehkäisystä, naisella ei" ja "miehellä ei ole vaihtoehtoja", kun totuus on täysin päinvastainen. Jos mies saattaa naisen vahingossa raskaaksi, ei miestä ole millään tavoin mahdollista määrätä isäksi. Miehellä ei ole velvollisuutta tunnustaa isyyttään, mies voi kadota ilman mitään vastuuta.
Jos nainen synnyttää lapsen vaikkei sitä itse tahdo, mutta pitää lapsen koska isä ei suostunut aborttiin, nainen on vastuussa lapsesta. Nainen on lapsen äiti, sitä ei ole mahdollista kiertää mitenkään. Eikä isä ole välttämättä vielä lapsen synnyttyäkään tunnustanut isyyttään.
Perusteletko siis vähän tarkemmin miten isällä ei ole vaihtoehtoja ja miksi on väärin että valintaoikeus on naisella?
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa kukaan aborttia puolustava ei kirjoita asiasta lempeästi eli lämpimään, ystävälliseen, ymmärtäväiseen ja rakkaudelliseen sävyyn.
Johtuisiko siitä että abortinkannattajat on jo haukuttu lapsenmurhaajiksi,sydämettömiksi jne. Minä olen tehnyt erittäin vaikeassa elämäntilanteessa abortin ja asia oli todella raskas ja vaikea minulle. Jos olisin lapsen pitänyt, se olisi vaikuttanut negatiivisesti moneen muuhunkin ihmiseen kuin pelkkään lapseen. Kokonaiskuvaa ajatellen tein mielestäni kaikista vastuullisimman ja rakastavimman teon, mitä tuossa tilanteessa olisi voinut tehdä. Vastuullinen tai oikea ei aina ole se helpoin. Ei minua kiinnosta pätkääkään lässyttää ystävällisen lempeästi abortinvastustajille, joiden mielestä olen vastuuton lapsenmurhaaja.
Luulen että se ärtyneisyys tai napakat viestit johtuvat juurikin siitä, että monelle abortin tehneelle asia on ollut vaikea ja äärimmäisen surullinen, raskain sydämin tehty päätös. Silti jollakin on pokkaa sanoa, että abortin tehnyt on tunteeton, kylmä lapsenmurhaaja joka ei kanna vastuutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin niitä kaikkia raiskataan ja huono elämäntilanne on vain tekosyy ehkäisyn missaamiseen. Sairaus on ainoa pätevä syy tehdä abortti.
Ja paskan marjat... Jos minulla on syy tehdä abortti, niin sitten teen sen. Vain minä päätän sen, onko minulla pätevä syy.
Ettäkö naisella yksin olisi oikeus päättää milloin elämä saa jatkua ja milloin ei? Elämähän on jo tuossa vaiheessa alkanut, eikä nainen sitä yksinään saanut aikaan. Tällaisia mielipiteitä lukiessani tulee mieleen, että ovatkohan miehet sallineet naisille jo vähän liikaakin oikeuksia. Ne naiislle suodut oikeudet voidaan tosin koska tahansa ottaa pois, mikäli miehet niin haluavat.
Onko muka oikein että nainen synnyttää lapsen jota ei halua? pahimmassa tapauksessa kituu 9 kk huonovointisena, sitten kituu synnyttäessä ja pahimmassa tapauksessa repeää pahasti synnytyksessä ( pillu pilalla, kohtu revenneenä, ulkosynnyttimet ja sisäsynnyttimet revenneenä, niin kuinka paljon se mies kärsi?) . Jos et itse ole kokenut raskautta tai synnytystä niin ole hiljaa tai koitappa olla itse raskaana tai synnyttää ;) ei mikään helppo juttu todellakaan. Se on naisen keho, niin nainen päättää aisasta. sitten kun miehetkin synnyttävät ja kantavat lapsia sisällään niin sitten he voivat asiasta päättää myös.
Joudun työssäni lukemaan ihmisten sairauskertomuksia. Hyvin tulee ilmi elämänhallinnan ongelmat, on niitä joille toistuvasti tehdään abortteja. Osa luvuista selittyy myös sillä.
Fxxxxx kirjoitti:
Joudun työssäni lukemaan ihmisten sairauskertomuksia. Hyvin tulee ilmi elämänhallinnan ongelmat, on niitä joille toistuvasti tehdään abortteja. Osa luvuista selittyy myös sillä.
Joillekin ehkäisyn käyttämisen vaikeus on yksi niistä elämänhallinnan ongelmista. Tästä ei puhuta paljoa, aihe tuntuu olevan tabu. Osa ei vain yksinkertaisesti osaa eikä ymmärrä huolehtia ehkäisystä ja siksi heille tehdään useita abortteja.
Koska se kohdussa kasvava lapsi ei ole "naisen ruumis" niin eihän naisella silloin ole velvollisuutta myöskään pitää sitä sisällään, eikö niin? Jos se ei ole hänen "omaisuuttaan" niin miksi hänen pitäisi vastoin tahtoaan olla vastuussa sen kantamisesta ja synnyttämisestä?
Joka haluaa, niin keksiköön keinon siirtää sikiö elinkelpoisena kasvamaan naisen sisältä johonkin keinokohtuun niin saa kaikki haluamansa oikeudet siihen.