Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uimahallin pukuhuoneessa kännykkää käyttävät naiset - mikä teitä vaivaa?

Vierailija
17.05.2026 |

Heti alkuun: en tiedä miesten pukkarin tilanteesta, kun en siellä asioi, niin puhun nyt naisista.

Saan jatkuvasti vääntää kättä kännykän käytöstä kotipaikkakuntani uimahallissa. Ihmiset käyttävät pukuhuoneessa kännykkää ja kun menen sanomaan, että se on uimahallin järjestyssäännöissä kielletty, äärimmäisen harva uskoo asiaa. Muutamat pahoittelevat ja sanovat toki laittavansa kännykän pois. Suurin osa vain toteaa "mä laitan vaan tän yhden viestin" tyylistä kommenttia. Eräs kolmekymppinen nainen totesi, että hänpä lähtee sitten pukuhuoneen ainoaan vessaan viestittelemään, niin ei häiritse. Ja nämä kännykän käyttäjät on ihan eri-ikäisiä ka.ntiksia, kun joku asiaa kommentoi. Olen pyytänyt uimahallin työntekijöitä puuttumaan asiaan, mutta he sanovat, etteivät lähde pukuhuoneeseen selvittämään moisia tilanteita. Usein vedotaan siihen, että ei ole esim. naispuolista työntekijää naisten pukuhuoneeseen. Kumma kyllä siivoojien kohdalla on täysin ok, että miessiivooja kulkee naisten puolella tai naissiivooja miesten puolella.

Ylipäätään mietin: miksi sitä puhelinta pitää räplätä pukuhuoneessa, jossa on alastomia ja vähäpukeisia ihmisiä? Ja eikö muita häiritse se, että toinen siinä vieressä heiluu puhelimen kanssa, kun itse olet alasti? Itseäni ei kiinnosta päätyä jonkun videopuhelun tai snäpin taustalle. Olen aina ollut ainoa huomauttaja, joka menee tuosta kännykän käytöstä sanomaan. Hämmentää, miten monissa asioissa ollaan nykyisin todella tarkkoja, mutta uimahallin pukuhuoneessa on näemmä monien mielestä täysin ok käyttää kännykkää.

Kommentit (92)

Vierailija
1/92 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

monet on vaan niin riippuvaisia luuristaan, ettei välitä

Vierailija
2/92 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain saattaa olla myös nauhoittavat silmälasit. Mietipä sitä. Yksityiset pukukopit ja suihkut olisivat kätevät kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/92 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen luontoon Tampereella puskarannalla. Naiset kälkättävät puhelimessa ja toistensa kanssa. Saanko rauhaa? Miehet tupakalla, menkää asuinalueen tupakkapaikalle. Kannabista yritän sietää.

Vierailija
4/92 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset, teinit ja nuoret aikuiset ainakin kuvaavat pukuhuoneessa vanhoja/rumia/lihavia/kiusattuja/huomiota herättäviä ihmisiä, ja laittavat kuvat nettiin.

Vierailija
5/92 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman ilmiön kuntosalilla. Se on tosi ärsyttävää. Kameran kanssa ei saa heilua pukkarissa.

Vierailija
6/92 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pukkarissa ei saisi käyttää puhelinta? Ymmärrän kuvaamisen, mutta ettei saisi viestitellä ja selata puhelinta? Onpa taas sääntöjä keksitty.

Vierailija
7/92 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jonkun vieraan ihmisen viestittely häiritsee sinua?

Vierailija
8/92 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pukkarissa ei saisi käyttää puhelinta? Ymmärrän kuvaamisen, mutta ettei saisi viestitellä ja selata puhelinta? Onpa taas sääntöjä keksitty.

Minä en voi tietää, mitä puhelimellasi teet. Eli kuvaatko vai mitä touhuat. Ja moni ei edes tule ajatelleeksi, että siellä taustalla saattaa joku olla alasti, vaikka itse olet vaatteet päällä. 

Ap

Vierailija
9/92 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin voisi kysyä: kuinka monista olisi ok, että joku seisoskelisi pukuhuoneessa kameran kanssa ja sanoisi, että hän tässä muuten vain hengailee eikä kuvaa ketään? 

Vierailija
10/92 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullut että puhelimen käyttö pukkarissa olisi kielletty. Ei taida mikään universaali sääntö olla.

Vierailija
11/92 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pikkupaikkakunnalla näkyvässä ammatissa (luokkaa opettaja). En minä halua päätyä uimahallikäynnilläni kuvatuksi alastomana tai alusvaatteisillani. Tällaisista kuvista voisi olla paljon haittaa työuralleni, jos kuvat lähtisivät kiertämään jossain someryhmässä.

Vierailija
12/92 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on pakko todeta, etten ole tälläistä sääntöä tiennyt uimahalleissa olevan. Itsestäänselvänä pidän sitä, ettei mitään videopuheluita nyt siellä kuvaamisesta puhumattakaan (mikä kai täyttää jo rikoksen tunnusmerkit, luulisin). Mutta ettei viestiäkään saisi laittaa. Tiedä sitten, jos se sääntö on väärinkäytöksiin takia tullut, että on helpompi valvoa mutta muuten tuntuu vähän kummalliselta.

Vierailija
13/92 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kuullut että puhelimen käyttö pukkarissa olisi kielletty. Ei taida mikään universaali sääntö olla.

Katso huviksesi paikkakuntasi uimahallin säännöt. Suurin osa halleista kieltää kuvaamisen ja älylaitteet sekä pukuhuoneessa, suihkutiloissa että altailla.

Vierailija
14/92 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törmännyt samaan sekä uimahallissa että kuntosalilla. Tällaista ei ollut vielä vuosikymmen sitten.

Kuntosalilla ilmiö on vielä pahempi, kun teinit kuvaavat itseään pukkarissa. Eivät tajua, että siellä on muitakin. Tai eivät välitä. Uimahallissa käy onneksi vähemmän noita teinejä, kun eivät itse halua olla alasti muiden nähden.

Vierailija
15/92 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen pyytänyt uimahallin työntekijöitä puuttumaan asiaan, mutta he sanovat, etteivät lähde pukuhuoneeseen selvittämään moisia tilanteita."

Eli perinteinen suomalainen räpellys tämäkin:  tehdään sääntö, jonka valvominen ulkoistetaan tavan kansalaiselle tai asiakkaalle, eikä säännön tehnyttä tahoa kiinnosta tuon taivaallista.  

Sama on tilanne mm. järjestyksenvalvonnan osalta HSL:n lähijunissa. 

Vierailija
16/92 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on pakko todeta, etten ole tälläistä sääntöä tiennyt uimahalleissa olevan. Itsestäänselvänä pidän sitä, ettei mitään videopuheluita nyt siellä kuvaamisesta puhumattakaan (mikä kai täyttää jo rikoksen tunnusmerkit, luulisin). Mutta ettei viestiäkään saisi laittaa. Tiedä sitten, jos se sääntö on väärinkäytöksiin takia tullut, että on helpompi valvoa mutta muuten tuntuu vähän kummalliselta.

Säännöt perustuvat väärinkäytöksiin.

Kaikkia kälättäjiä ei yhtään häiritse, jos joudut alasti tai puolipukeissa heidän videopäivityksiinsä.

Vierailija
17/92 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisessä uimahallissa on kiellettyä istua pukukopissa, edes istua siellä odottelemassa lasta. Tämäkin on osalle aikuisista hyvin vierasta. Vituttaa, kun joskus on näitä piknikin pitäjiä, jotka tuijottelevat alastomia ihmisiä huvikseen. Monesti on tehnyt mieli käräyttää nämä ihmiset vastaanottoon. Yleensä katson näitä hyvin vihaisesti.

Vierailija
18/92 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaupungin uimahalleissa on kuvaaminen kielletty, muuten kännyä saa käyttää.

Vierailija
19/92 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamerat vttuun puhelimista, niin jäisi tällaiset säännöt tarvitsematta.  Helpottaisi ylipäätänsä elämää ihan tolkuttomasti asiassa kuin asiassa.

Vierailija
20/92 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kaupungin uimahalleissa on kuvaaminen kielletty, muuten kännyä saa käyttää.

Käytännössä mahdoton sääntö valvoa. Puhelin on kuin ase jolla osoitetaan, eikä tiedä onko se tyhjä vai ladattu: ei voi yhtään tietää lukeeko se puhelinta sinua kohti pitävä tyyppi uutisia ruudulta vai kuvaako sinua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä